Beantwoorden
Johannes
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! It's your second party! De kop is eraf!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Ik vraag me af of Telenet in Vlaanderen het DAB + signaal op de coax kabel heeft zitten. Laatst kocht ik een DAB+ ontvanger maar met de meegeleverde antenne is het signaal zwak. Als het ding goed ontvangt is de kwaliteit natuurlijk top maar regelmatig valt de ontvangst weg. Het zou dus fijn zijn de DAB+ ontvanger aan te sluiten op de kabel zodat ik constant goede ontvangst heb.

Johan Van Hoorde
Tags (3)
36 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

@Ex-Netweter   Ik kan je voor een groot deel volgen. En het is niet omdat iemand het niet eens is met iemand anders ze plots een marketeer voor Telenet worden.

Een goede samenvatting trouwens 🙂

 

Als Telenet nooit DAB+ op de kabel gehad heeft kan je er mijns inziens niet zomaar vanuit gaan dat Telenet dit gaat doen en daarna kwaad zijn omdat Telenet het niet doet. Telenet heeft een keuze gemaakt en daar kan je inderdaad voor of tegen zijn. Mij maakt het zoveel niet uit omdat ik ook nooit via de kabel naar radio heb geluisterd. Voor anderen is het wegvallen van de radiozenders wel een groot issue en dat kan ik volledig begrijpen.  Ik heb echter niets tegen kritiek maar heb het soms wel moeilijk met verwijten, dat is nl. nog iets anders.

"Maar al deze alternatieve manieren bieden niet het comfort en de mogelijkheden van een DAB+ ontvanger."   áls er op de kabel een DAB+-signaal zou zijn.

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

DAB+ via de ether wordt denk ik niet door Telenet aangeboden, maar dit ter zijde.

 

De beslissing om radio via DVB-C en/of DAB+ op de kabel aan te bieden wordt vermoed ik niet alleen door Telenet genomen, maar door de Liberty Global groep, die naast Telenet ook een aantal ISP's in andere landen groepeert.  Zo gebruiken de ISP's in deze landen ook allemaal de nieuwe TV box (in Nederland heet dit bijv de Next Mediabox, maar is identiek dezelfde hardware).

Zo zal het vermoedelijk ook zijn voor het kiezen van de standaard voor radio.

 

EDIT: UPC Switzerland, ook deel van Liberty Global, kiest wel voor DAB+ cable (naast DVB-C via hun TV decoder).

https://www.upc.ch/en/television/learn-about-tv/dab-plus/

 

Telenet heeft trouwens op dit moment geen know how wat betreft DAB+, vandaar is de keuze logisch om voor DVB-C te gaan.

 

Ik som ook nog even de alternatieven op waar er voor 99% van de klanten toch iets bij zal zitten:

- DAB+ via ether

- DVB-C via kabel met Vistron

- radio via de TV box

- internetradio

Als goede huisvader ISP zijnde moet je dan de rekening maken. Voor welk publiek ga ik investeren in DAB+ op de kabel: de 1% mensen die maar maar een fractie van de omzet vertegenwoordigen?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5293
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

als je volgende link leest dan zal je wel snappen waarom telenet niet kiest voor DAB+ 

https://mediamagazine.nl/upc-zwitserland-verdere-uitbreiding-dab-via-de-kabel-de-ijskast/

 

denk dat dit de reden is omdat het in Zwitserland tegen valt de test via de kabel DAB+ aanbieden.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

@Master-Magic  Zeer interessant artikel. Hieruit blijkt dat dit technisch blijkbaar nog niet zo evident is zoals gedacht. Bedankt voor de link. 👍



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5293
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

graag gedaan @igvfer 

wie de link van UPC Zwitserland had bekeken had ook kunnen lezen dat je verplicht word een ander toestel te kopen omdat het gewone DAB+ toestel niet geschikt is voor de kabel variant, dus als je toch een ander toestel moet aanschaffen waarom niet het toestel dat telenet aanbied.

 

en weet ook dat het nog 2 jaar kan duren eer de analoge kabel is afgeschaft overal in Vlaanderen waar telenet kabel aanbied.

en telenet werkt voor zijn tv aanbod bv niet met halve diensten, ze bieden overal hetzelfde aan, bedoel dus, niet iets deels aanbieden dat bij andere klanten dan nog niet kan gevonden worden op de kabel.

daarom ook dat de analoge kabel eerst volledig overal uit moet staan eer men iets anders gaat aanbieden daarop, dus DAB+ (als ze de stap gaan zetten) kan niet eerder aangeboden worden eer de analoge overal weg is.

DVB-C radio is er al op de kabel dus kiezen ze daarvoor, telenet moet niks aanpassen daarvoor enkel nieuwe radio tuner aanbieden, en zo kan hun overvolle kabel nog even verder zonder directe hevige aanpassingen te doen voor morgen bv.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

@Master-Magic  Inderdaad, ik denk dat dit te maken heeft met de frequentie die DAB+ gebruikt.

Er zijn in Europa twee banden gedefinieerd voor DAB-uitzendingen:

  • Tv-band III (174–230 MHz) (VHF)
  • L-Band (1452–1492 MHz) (UHF)

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting 

 

De in Belgie¨gebruikte TV-Band III , laat dit nu net volop in de huidige gebruikte analoge zender frequentie zitten. En de L-band wordt nog niet gebruikt door Telenet. Wordt wel al gebruikt door bvb Hirshman om internet terug op de coax te steken voor binnenshuis.

En ik denk dat alle DAB+ tuners gewoon op die Tv-band III gaan zoeken en mocht Telenet die inderdaad op andere frequenties steken dit gewoonweg niet zou gevonden worden door de tuners. Vandaar die speciale tuners in Zwitserland.

 

Ik denk dat het al of niet willen of kunnen van Telenet om DAB+ op de kabel te steken hiermee is opgelost.👍



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

@igvfer  Daarbij komt nog dat de L-band te hoog in frequentie is om in het hele land haalbaar te zijn: alle versterkers, verdelers en kabels dienen aangepast te worden om hoger dan de gebruikelijke UHF - tot 894 MHz - te gaan.

 

Dat is een zinloze upgrade en zal op termijn wel ooit eens FTTH (Fibre to the Home) worden zoals in Luxemburg ...