24766
netweters
|
152532
antwoorden
|
20716
vragen
|
Hallo!
Ik heb 300 mb/s als ik met mijn (nieuwe) modem verbonden ben. Daarnaast heb ik ook nog een 'Telenet Acces Point' aangesloten staan, maar met die verbinding (met kabel) haal ik maar 80 - 90 mb/s.
Is er een mogelijkheid om ook 300 mb/s te hebben op het 'Telenet Acces Point' (had gelezen van wel)? Wat zouden de mogelijke problemen kunnen zijn.
Het acces point is rechtstreeks op de modem aangesloten.
Kan je eens een pc aansluiten aan de kabel waar het access point nu aanhangt?
Welke snelheid haal je dan?
Op volgende plaats vind je enige specs:
Met wat voor apparaat (wifi specs) test je de wifi-verbinding, en op welke band (2.4GHz of 5 GHz)? Al eens met een andere wifi apparaat getest?
Inderdaad het beste even stap voor stap proberen te zoeken waar het probleem zich bevind.
Begrijpend lezen?
Ik begrijp uit de openingspost dat hij met kabel aangesloten is op het Telenet Access Point. Met andere woorden: hij gebruikt het AP als switch, en hij haalt hier maar 80-90 Mbit/s.
Het is dus geen WiFi probleem 🤔.
Ik denk dus eerder aan een probleem met een UTP poort die geen gigabit geeft (100 Mbit/s).
Mogelijke oorzaak: de UTP kabel tussen de modem en het access point?
Zoals @louishufk voorstelt: de PC eens rechtsreeks aansluiten aan de kabel die van de modem komt!
Jij begrijpt zijn bericht dan toch anders dan ik. De manier waarop ik het lees:
1) hij heeft een nieuwe router van Telenet
2) Wanneer hij direkt daarmee verbonden is, haalt hij een snelheid van 300 mb/s
3) Aan de router is via een kabel een access-point verbonden
4) Via het AP point haalt hij maar 80-90 mb/s
5) Het topic is geplaatst in de rubriek wifi
Ik kan het fout begrepen hebben, maar krijg toch sterk de indruk dat de vraagsteller bedoeld dat hij via wifi geen hogere snelheid kan bereiken.
Daarom het advies één en ander uit te sluiten. Probeer eens direkt aan de kabel die vanaf de router komt, en nu in het AP steekt.
Daar wel hoge snelheid, dan is het een AP of wifi probleem.
Daar geen hoge snelheid, dan wellicht kabel probleem.
Indien wifi probleem, enkel maar één apparaat? Welke band?
Eens ander band of apparaat proberen.
@Arnie @Ex-Netweter
Ik stel voor dat @eliasd de test eens herhaalt.
Test via 2 wegen (parallel).
Met een kabel, direct naar testtoestel.
Met de huidige kabel via AP en bijkomende kabel naar zelfde testtoestel.
Als deze twee testen duidelijk verschillen en de weg via AP is veel trager, een test via de UTP kabel die nu gebruikt wordt voor het AP. (zonder AP)
Geen testen doen via wifi. Die zijn toch waardeloos.
Gelieve de resultaten hier te plaatsen.
Dank
Blijkbaar zitten wij op hetzelfde niveau qua begrijpend lezen, want zo vat ik het ook op. Nu, soms is een vraagsteller niet altijd even duidelijk. Misschien moet @eliasd even verduidelijken hoe de vork in de steel zit.
Bedankt allemaal voor de snelle, duidelijke antwoorden. Het gaat voor alle duidelijkheid over de wifi - en kabelverbinding van het Telenet Acces Point - waar ik maar 80-90 MB/s haal.
Zoals jullie me aangeraden hebben, heb ik een test gedaan met de kabelverbinding van mijn modem naar het acces point. Deze kabel is een UTP cat 5e kabel, die capabel is voor maximum 1000 MB/s. Als ik verbonden ben via deze kabel direct naar mijn modem, haal ik maar 85 MB/s. Het ligt dus wel degelijk aan een slechte kabel (denk ik). Van zodra ik de mogelijkheid heb, installeer ik het acces point eens op een andere plek in huis waar ook een UTP verbinding is voorzien. Ik hou jullie op de hoogte ...
Alvast bedankt! Geweldig dat iedereen zo snel paraat staat op dit forum 🙂