Beantwoorden
Pietsnot56
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

Ik heb een nieuwe HGW Docsis 3.1 E-router (zonder wifi) welke via bridgemode (pass trough naar mac-adres) aangesloten op eigen wifi router die dienst doet als dhcp server. Aan deze router zijn meerdere switchen, pc's en AP's aangesloten. Kan ik de gratis Telenet AP7465CE aansluiten op eigen netwerk?

Als ik deze aansluit op een lan poort van de router of een verder gelegen switch blijft de AP7465CE-TN knipperen op het onderste wit lampje.

Heeft dit een betekenis?

Kan deze AP werken zoals de overige niet-Telenet AP's?

0 Likes
12 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

Ik dacht van wel maar meen me te herinneren dat in zulk geval de AP zijn config op gezette tijdstippen gaat downloaden van de Telenet servers. In tegenstelling tot bij een homegateway waar de config quasi realtime wordt gepushed naar de AP.

 

Ik heb ook dit gevonden: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/TN-accesspoints-na-eigen-router-werken-ni...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

Ik vermoed dat er port-forwarding nodig is, zodat de access-point bereikbaar is voor telenet. Configuratie gebeurt tenslotten via mijn.telenet.be en zal dan naar de AP gepushed worden. Het zou interessant zijn eens met wireshark of een andere analyzer het ip verkeer te bekijken.

Je kunt eventueel de AP eerst direkt op de HGW aansluiten, zodat deze een config kan ontvangen. Eenmaal dat hij deze heeft blijft deze behouden, en kun je de AP op je eigen netwerk (achter je eigen router) aansluiten.

Je kunt ook eens proberen op je eigen router de AP als DMZ te configureren. Dat zou bevestigen dat port forwarding nodig is, daarna is het zaak uit te zoeken om welke specifieke port(s) het gaat.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pietsnot56
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

Voor alle duidelijkheid, ik had vergeten te melden dat ik eerst AP7465CE-TN had aangesloten op de Telenet E-modem. Hierdoor kon ik de SSID en Pw aanpassen in "Mijn Telenet".

Na enkele minuten bleef enkel het wit lampje continu branden.

Toen ik daarna op mijn eigen router de Ap verbond aan de wan-poort startte de AP wel op maar bleef het wit lampje knipperen.

Vandaar mijn verwarring.

Finaal krijgt de AP7465CE-TN toch een ip van mijn router /dhcp-server en werkt de wifi binnen mijn eigen privé netwerk.

Enkel dat knipperen blijft maar dit is niet zo erg want de AP staat nu op de zolder en fungeert er ook als switch voor enkele kabel lan-verbindingen. Dit zal dus enkel de muizen storen .....

Op "Mijn Telenet" staat logischerwijze het toestel op oranje ipv groen.

Voorlopig lijkt dit dus te werken en mis ik enkel mogelijke updates van Telenet.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

@Arnie 

 

Ikzelf heb een modem-only en de WiFi powerlines van Telenet. Ik heb geen portforwarding geconfigureerd. Dat is niet nodig. Op de één of andere manier maken die dingen op bepaalde tijdstippen uit zichzelf contact met de Telenet servers en kan ik ze configureren via "mijn telenet". Het is wel zo dat dit niet onmiddellijk toegepast wordt, dit gebeurt slechts bij de volgende contactname van die dingen met de Telenet servers. Ik zie ze dan dikwijls ook wel groen staan in mijn Telenet. Maar niet altijd, ook al werken ze hier goed.

 

@Pietsnot56 

 

Waarom sluit jij uw AP aan op de WAN poort van uw eigen router? Voor zover ik het weet wordt een AP altijd op een gewone LAN poort van de router aangesloten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pietsnot56
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

De AP hangt uiteraard op een lan-poort.

De E-router van TN is wel via een lan-poort verbonden naar de wan-poort van de eigen router.

Dit is al herhaaldelijk hier gemeld hoe dit moet.

De Ap's, switchen, pc, enz zijn dan wel verbonden met de lan-poorten van de eigen router.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

@Pietsnot56 

 

OK, zoals je het nu beschrijft is het inderdaad correct. Ik stelde die vraag omdat je in uw vorige post had geschreven:

 

...Toen ik daarna op mijn eigen router de Ap verbond aan de wan-poort ...

 

Ik veronderstel nu dus dat het om een schrijffout of vergissing ging.... 🙂


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pietsnot56
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

Ik krijg toch een vermoeden dat de AP7465CE-TN instabiliteit veroorzaakt op mijn netwerk.

Alhoewel dit wel werkte moet ik vast stellen dat de kabelverbinding op mijn pc (HP Nuc) na verloop uit valt.

Mijn pc is verbonden op een switch die op zijn beurt verbonden was met een lan-poort op de  AP7465CE-TN.

Dit is allicht geen toeval.

Heeft het continue flikkeren van het wit lampje hier iets mee te maken?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

@Pietsnot56 

 

Al eens met de UTP kabels gespeeld? Daarmee bedoel ik ze systematisch eens één voor één vervangen om zeker te zijn dat de kabel in orde is.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

@Pietsnot56 Je hebt hoogst waarschijnlijk een loop gecreëerd.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spanning_Tree_Protocol


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pietsnot56
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

Kabels zijn ok.

Intussen ben ik er achter gekomen dat de AP als vierde in een rij van switchen was aangesloten.

Ik meen mij te herinneren dat men maximaal 3 switchen in een rij mag hebben.

Ik heb mijn netwerkbekabeling intussen aangepast. Nu nog testen of dit een effect heeft.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???


@Pietsnot56  schreef:

Ik meen mij te herinneren dat men maximaal 3 switchen in een rij mag hebben.

Ik heb mijn netwerkbekabeling intussen aangepast. Nu nog testen of dit een effect heeft.


Dat gold vroeger bij ethernet hubs.

Voor switches is dit niet van toepassing.

https://www.google.be/amp/s/www.webopedia.com/amp/TERM/5/5_4_3_rule.html

 

Constant flikkerende lampjes duidt op een loop. Zie mijn vorig antwoord.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pietsnot56
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

AP7465CE-TN gebruiken na eigen router???

Dag Steven,

 

op dit ogenblik lijkt mijn netwerk stabiel. Ik had de ap ook eens aangesloten op een lan poort op mijn router. Daar flikkerde het ook.

Bij het opstarten verbonden op de telenet modem flikkert dit aanvankelijk ook. Na een minuutje of twee stopt dit en blijft dit continu branden. Maar dan zit hij binnen het telenet netwerk.

Op mijn eigen privé netwerk is dit uiteraard anders. Kan dit flikkeren niet wijzen dat de AP communicatie wil opbouwen met telenet?

Op mijn nuc was zowel een kabelverbinding actief evenals een wifi connectie.

Kan dit een loop creëren?

Anders zie ik (voorlopig) niet in waar er zich een loop kan voordoen.

0 Likes