Beantwoorden
Bart_Bertels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Beste,

 

Onlangs zijn we overgeschakeld naar een One Up abonnement om zo de gamende zonen 'blij' te maken. De thuis thuis setup bevat een eigen Router (Asus RT-AC87U) die achter de Telenet-modem staat (CH8568LG).

De LAN van de eigen router is aangepast naar het subnet 192.168.1.1.

Het probleem is dat de Asus router de link tss de modem detecteert als 100 Mbps ipv. 1Gbps, dit terwijl we zijn overgeschakeld naar One up om net wel die hogere snelheden te halen. Snelheidstesten wijzen inderdaad uit dat de connectie gelimiteerd is tot 100 Mbps. Als ik echter één van de LAN uitgangen van de modem gebruik, dan haal ik wel de verwachtte snelheid. Dit is echter geen optie: de modem staat in de kelder en de het huis is dusdanig bekabeld dat de Asus router het centrale verdeelpunt is.

Graag suggesties om dit probleem op te lossen. 

PS: voorheen had ik ene modem zonder Wifi, aangezien die wifi tot niets dient aangezien de telenet modem in de kelder hangt. Kan eeen CV8560E hier ook oplossing bieden?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Mvg. Bart

0 Likes
21 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit


@Bart_Bertels  schreef:

Het probleem is dat de Asus router de link tss de modem detecteert als 100 Mbps ipv. 1Gbps, dit terwijl we zijn overgeschakeld naar One up om net wel die hogere snelheden te halen. Snelheidstesten wijzen inderdaad uit dat de connectie gelimiteerd is tot 100 Mbps. Als ik echter één van de LAN uitgangen van de modem gebruik, dan haal ik wel de verwachtte snelheid. Dit is echter geen optie: de modem staat in de kelder en de het huis is dusdanig bekabeld dat de Asus router het centrale verdeelpunt is.


Ik zou toch eerst en vooral kijken naar:

  1. de UTP kabel tussen modem (kelder) en Asus router (living). Dat lijkt me de meest waarschijnlijke oorzaak. Zijn de 8 draadjes correct aangesloten? (eventueel testen met kabeltester)
  2. instellingen op de Asus (WAN poort)?
  3. slechte UTP poort op Telenet modem: test een van de 3 andere RJ45 poorten (minst waarschijnlijke oorzaak)

@Bart_Bertels  schreef:

voorheen had ik ene modem zonder Wifi, aangezien die wifi tot niets dient aangezien de telenet modem in de kelder hangt. Kan eeen CV8560E hier ook oplossing bieden?


Een wissel naar de CV8560E zal het probleem niet oplossen (indien het een kabel of verbindingsprobleem is).

Maar gezien je een eigen router gebruikt achter de Telenet HGW en dus de WiFi van de Telenet router niet gebruikt, is de CV8560E toch de meest geschikte Telenet HGW in jouw situatie. Hiermee kan je ook je eigen router in "bridge" zetten (MAC passtrough), en zo een dubbele NAT vermijden

 

Bart_Bertels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Beste,

 

Aangezien de uplink van de router geconnecteerd is (weliswaar 100Mbps), lijkt de kabel me correct (Er is toch geen verschil in pinnen tss 100 Mbps en 1 Gbps?)  De Wifi van de Asus werkt alvast wel.  

0 Likes

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Een UTP-kabel bevat 8 aders.

Maximaal 100 Mbps linksnelheid via de UTP-kabel kan betekenen dat er slechts 4 aders correct zijn aangesloten in de RJ-45 fiche.

Om een linksnelheid van 1 Gbps te kunnen halen, moeten alle 8 aders correct zijn aangesloten in de RJ-45 fiche.

De te volgen kleurcode vind je hier: https://www.google.com/search?q=t568b&tbm=isch

 

De geadverteerde snelheid van 1 Gbps zal je nooit halen, de reëel beschikbare snelheid op je adres kan je testen op https://shop.telenet.be/shop/nl/speed

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Dit wordt inderdaad nogal eens over het hoofd gezien dat de 8 aders correct moeten aangesloten zijn. Ik denk niet dat je in de router kunt aangeven of de aansluiting 100 Mbps of Gbps moet zijn. Wat snelheid betreft je zal toch tot tussen de 900 en 950 Mbps kunnen halen. Op piekmomenten kan dit wat terugvallen naar ergens zo'n 600 Mbps. Bedraad weliswaar.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

@Bart_Bertels  Het kan zijn dat je router de natting niet aankan van je router. Dus je kan best het volgende doen : 

Onder LAN => Swich Control => NAT Acceleration moet je deze selectie op automatisch zetten ipv disabled. Nadien wel de router herstarten.

Dit zou geen beperkingen meer geven op uw netwerk. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bart_Bertels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

@kristofDW 

 

Aanpassing van NAT Acceleration lost het probleem niet op. Nog steeds 100 Mbps. 

0 Likes
Bart_Bertels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Beste,

 

Wat raar is....

De Telenet modem heeft IP-address 192.168.0.169. De Asus router heeft IP-address 192.168.1.1 (zoals Telenet aanbeveeld).

Nu is de Asus router ingesteld als DHCP server (scope 192.168.1.2- 192.168.1.254). Enkel een wireless client krijgt een IP van de Asus DHCP server. Een client die wired verbonden is, krjigt ene ip-address uit de range 10.100.1.x in mijn geval 10.100.1.110).

De schets in bijlage illustreert de etup en waar de problemen zich situeren:

1) Hoe kmt de wired client aan dit IP-address? Is dit de telenet modem die dit uitdeelt?

2) Wired clients die IP-address krijgen van de ASUS router, kunnen connecteren naar internet. Wired clients hebben geen internet access.

3) Internet access is 100 Mpbs ipv . 1 Gbps.

Donderdag is er een afspraak met een telenet technieker, maar khoop tegen dan hier een oplossing gevonden te hebben ....

Alvast bedankt.

Mvg. Bart

network.jpg

 

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit


@Bart_Bertels  schreef:

De Telenet modem heeft IP-address 192.168.0.169. De Asus router heeft IP-address 192.168.1.1 (zoals Telenet aanbeveeld).


Je bedoelt waarschijnlijk: de WAN poort van de Asus heeft een IP adres 192.168.0.169

De Telenet modem heeft normaal 192.168.0.1

 


@Bart_Bertels  schreef:

Wat raar is....
Nu is de Asus router ingesteld als DHCP server (scope 192.168.1.2- 192.168.1.254). Enkel een wireless client krijgt een IP van de Asus DHCP server. Een client die wired verbonden is, krjigt ene ip-address uit de range 10.100.1.x in mijn geval 10.100.1.110).


Dit is inderdaad heel raar en niet normaal.

Het 10.100.1.x adres lijkt op een intern Telenet adres, zoals het IP adres van de decoders.

Je hebt vroeger een E-router gehad (CV8560E). Heb je toen de MAC passtrough ("bridge") geactiveerd?

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat MAC passtrough instelling van je vroegere modem ook ingelezen werd in de CH8568LG 🤔.

Theoretisch zou dat niet kunnen, gezien de CH8568LG officiëel geen Mac passtrough ondersteunt. Maar in feite ondersteunen alle Telenet HGW's Mac-passtrough (anders zouden de digicorders geen interactiviteit krijgen). Het enige verschil tussen de E-router en de andere HGW's is dat de MAC passtrough lijst voor één MAC beschikbaar is voor de klant (de volledige MAC passtrough lijst is alleen zichtbaar voor de techniekers).

Misschien eens de Telenet modem resetten (via Mijn Telenet), en ook de Asus terug naar fabrieksinstelligen?


@Bart_Bertels  schreef

3) Internet access is 100 Mpbs ipv . 1 Gbps.


Heb je al eens een andere LAN kabel geprobeerd tussen de Telenet HGW en de Asus router (WAN poort) ?

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

@Bart_Bertels Wat bedoel je nu met "aangezien de uplink van de router geconnecteerd is (weliswaar 100Mbps)"

Test je van daaruit je internetsnelheid ? want als je uplink maar 100mbps is kan je router natuurlijk geen 1Gbps geven 😀

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Natuurlijk kan de router geen Gbps geven, hij ziet in de instellingen van zijn Asus router (WAN poort) dat hij maar een 100Mpbs verbinding heeft met de Telenet HGW.

Vandaar een ons eerste advies: verbinding nakijken ....

Vandoor ook dat NAT acceleration niet helpt in dit geval ...

 

 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

@Bart_Bertels heb je het volgende al geprobeerd Packet Runner: Enabled - Flow Cache: Enabled in uw router settings ?

Als dat niet helpt zou ik gewoon een factory reset doen van je router en een firmware update uitvoeren. 

Soms helpt dat wel eens. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1749
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Indien mogelijk, probeer eens een andere kabel tussen HGW en Asus, of  probeer een andere LAN aansluiting van de HGW.

Misschien kun je anders even de Asus tot bij de HGW brengen, en even via een korte patch kabel de twee met elkaar verbinden?

Een andere optie: kun je misschien op de Asus de WAN poort manueel instellen op 1Gbps/full duplex, in plaats van auto?

Zoals @flip1953 terecht opmerkte, zo lang de link tussen de twee routers op 100MBpbs onderhandeld is, zul je op de LAN / Wifi  nooit een hogere snelheid  tussen de client en het internet krijgen. Cache, buffer f nat settings gaan daar gaan verbetering kunnen geven.

Nog een suggestie; koppel in plaats van de Asus eens een laptop aan de kabel, om te zien welke snelheid deze dan onderhandeld met de HGW. Is dat ook enkel maar 100Mbps?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bart_Bertels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

Zolang de uplink naar de ASUS router geen 1 Gbps is, kan er inderdaad geen Gbps snelheiden behaald worden. Dus hier moet ik inderdaad verder testen met een andere kabel.

Maar ik maak me net de bedenking: als er nu 2 routers actief zijn (Telenet en Asus), dan moet de kabel ertussen een cross-cable zijn, niet? Misschien is dat het probleem dat de Asus geen  Gpbs detecteert?

 

Verder nog volgende test uitgevoerd:

- Asus wireless router geconfigureerd als AP: ---> kan niet meer aan web-interface van de Asus 😞

- Reset Telenet modem: nog steeds krijgen wired clients een ip-address 10.1.100.1.x ... 

 

Stilaan einde raad .....

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Asus RT-AC87U icm. Telenet CH8568LG: no gigabit

@Bart_Bertels 

De meeste devices zijn tegenwoordig slim genoeg om geen cross cable meer te moeten gebruiken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes