|
25.661
netweters
|
158.787
antwoorden
|
|
21.413
vragen
|
Ik moet binnenkort ca. 1,5 Tb aan bestanden overzetten van een oude netwerkschijf/NAS (nl. de Western Digital MyCloud Mirror) naar een nieuwe NAS (nl. de Synology DS225+). Wat is de eenvoudigste en snelste manier om dit te doen? Ik vermoed dat over mijn WIFI-netwerk thuis niet de snelste manier zal zijn.
Ter info: beide NAS zijn bekabeld aangesloten op een TP-Link Deco BE65 mesh-router (die ingesteld is als access point omdat deze aan mijn Telenet-router hangt).
Twee mogelijkheden waar ik zelf aan dacht: (1) een netwerk-kabel hangen tussen beide NAS, maar ik weet niet of dit werkt en of ze elkaar zullen "herkennen"; (2) bestanden overzetten via een externe Samsung SSD van 2 Tb die ik heb en die ik - vermoed ik - via USB eerst aan de oude NAS en dan aan de nieuwe NAS zal moeten hangen, maar opnieuw de vraag of die externe SSD "herkend" zal worden.
Ik ben geen expert, dus ben op zoek naar een oplossing die ik niet al te complex is, maar toch snel!
Alvast bedankt voor jullie tips!
P.S. Ik weet niet of dit onderwerp geschikt is voor dit forum, maar ik probeer het toch maar.
Via de ssd zal het gemakkelijkst gaan en het minste gepruts. Sluit die wel aan op een usb 3 poort of met een ude usb C aansluiting.
Bedankt. Ik heb mijn externe SSD en daarna ook een USB-stick eens ingestoken in de USB-poort van de oude NAS. Normaal zou deze externe opslag dan moeten verschijnen als een extra "share", maar ik zie deze niet opduiken, noch in de dashboard-pagina van de oude NAS of in Windows Verkenner... Waar zou dit aan kunnen liggen? Heb ik een speciale USB-kabel nodig (de externe SSD is verbonden via een USB-C naar USB-A kabel). Krijgt de externe SSD geen stroom?
@janne_man schreef:Via de ssd zal het gemakkelijkst gaan en het minste gepruts. Sluit die wel aan op een usb 3 poort of met een ude usb C aansluiting.
Bedoel je niet USB-A? USB-C is o.a. smartphone.
Ik weet niet waarom de USB-stick en de portable SSD niet herkend worden, maar je hebt geen speciale kabel nodig. USB-C van de SSD naar USB-A (3.2 vermoed ik) werkt perfect. De SSD krijgt stroom via de USB-kabel. (Brandt er geen lichtje?)
De huidige pc's en laptops hebben minstens één USB-C aansluiting. Het is zelfs zo dat de nieuwe laptops een usb-c gebruiken voor de voeding (Europese verplichting). De usb-c laat ook een hogere snelheid toe. De usb-A is de klassiek usb-aansluiting die je op pc's en laptops had. usb-A en usb-C zijn de fysische aansluitingen.
USB 3 gaat niet over de fysische aansluiting maar wel over de snelheid. Gewoonliijk zijn de USB-A aanslutingen die USB 3 zijn blauw.
Dus om een hoge overdrachtsnelheid te hebben naar een externe schijf gebruik je een snel protocol. Een SSD aangesloten op een USB 3 (USB-A of USB-C) kan best een hogere snelheid hebben als de interne vaste schijf. Als je een oude pc hebt, die enkel usb 1 ondersteunt, dan is het allicht sneller om een netwerkverbinding te gebruiken.
EDIT 9:24
Kijk hier voor een betere uitleg.
Indien beide NAS-sen zijn aangesloten op je netwerk kun je gewoon vanaf de Synology de WD MyCloud mounten.
Op de Synology: File Station > Tools > Mount Remote Folder > CIFS Shared Folder
Je kunt daarne de inhoud makkelijk rechtstreeks (zonder tussenstap via externe SSD) kopieren.
Bedankt voor alle antwoorden zo ver!
Zoals gezegd lukte het eerst niet om de oude NAS (de WD MyCloud Mirror - heeft twee USB-A poorten met USB 3.0) de externe SSD (Samsung T9 Portable SSD 2 Tb - heeft één USB-C poort met USB 3.2 Gen 2x2) of externe USB-stick (SanDisk Ultra Dual Drive Luxe USB-C 128 Gb - heeft één USB-C poort met USB 3.1) te laten herkennen. Ik heb dan ontdekt dat beide externe opslagapparaten "exFAT" als bestandsindeling gebruikten, waar de oude NAS niet mee compatibel is. Na formattering naar de NTFS-bestandsindeling is het gelukt om de externe USB-stick en de externe SSD te "mounten" op de oude NAS.
Dan heb ik alvast eens geprobeerd bestanden over te zetten van de oude NAS naar de externe USB-stick en naar de externe SSD (beide "gemount" op de oude NAS). Ik deed dit gewoon via copy-paste van bestanden via Windows Verkenner. Dit lukt, maar de overdrachtsnelheid is heel laag (schommelt tussen de 1,5 en 6 Mb per seconde). Is dat normaal? Komt dit omdat de bestandsoverdracht nog steeds via mijn laptop verloopt?
Ok, ik zal dit ook proberen zodra ik de nieuwe NAS in huis heb!
Doe je de twee gelijktijdig of de twee afzonderlijk. Je sluit de usb- stick en de externe SSD aan op je nas en je copieert rechtstreeks. Als je een omweg doet via je pc kun je beter doen met de netwerkverbinding want ik vermoed dat je pc via utp verbonden is met je NAS. Als je daarentegen de usb van de nas gebruikt en via je nas de copy opdracht geeft, zal het sneller gaan.
Het is zeker mogelijk om data van een Western Digital Cloud schijf naar een Synology NAS over te zetten.
Er zijn verschillende manieren om dit te doen. De gemakkelijkste zijn onderstaande:
1. Via de Migration Assistant van Synology (mijn voorkeur wel)
Synology heeft de Migration Assistant, waarmee je makkelijk data kunt overzetten van een andere NAS naar je Synology.
Deze tool werkt vooral voor migraties van Synology naar Synology, maar je kunt de WD Cloud schijf ook als externe schijf verbinden en de bestanden zo overzetten.
1. Zorg dat je WD Cloud schijf via je netwerk toegankelijk is (meestal via SMB of FTP).
2. Installeer de Migration Assistant op je Synology NAS vanuit het Package Center.
3. Start de tool en volg de stappen om je WD Cloud schijf in te stellen als bron.
4. Kies de mappen die je wilt overzetten en laat de Migration Assistant de rest doen.
Handmatig Kopiëren via SMB of FTP kan natuurlijk ook :
Als de Migration Assistant niet werkt, kun je ook handmatig bestanden overzetten:
1. Verbind de WD Cloud-schijf met je netwerk, meestal via SMB, FTP of WebDAV.
2. Verbind je Synology NAS via dezelfde netwerkverbinding (SMB of FTP).
3. Kopieer de bestanden van je WD Cloud naar de Synology NAS via het besturingssysteem of bestandsbeheer.
De laatste stap en misschien voor jou de gemakkelijkste :
De WD Cloud schijf heeft een USB-poort dus kun je de schijf rechtstreeks op je Synology NAS aansluiten en de bestanden eenvoudig kopiëren.
De schijf komt dan zichtbaar te staan in uw filestation van Synology, waar je dan alles kan selecteren en overzetten naar je Synology nas.