Beantwoorden
Rive
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring

Dag iedereen,

onderstaande tekst verschijnt als tooltip wanneer je hovert over het bridging veld in je mijn telenet onder de expert instellingen van je Telenet modem only toestel (als je die hebt). Ik weet wat bridging is, en sta op punt daar het MAC adres in te voeren van mijn eigen nieuwe Asus wifi router (https://www.asus.com/be-nl/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/ASUS-Gaming-Routers/RT-AX82U/).

 

Bridging laat toe om een apart publiek IPV4-adres en een IPV6 \/60 subdelegate (afgeleid van de eigen \/56 IPV6 prefix van de modem) toe te wijzen aan \u00E9\u00E9n specifiek intern toestel. Andere interne toestellen krijgen (zoals in een gewone situatie) een lokaal IPV4\/IPV6-adres toegewezen van de DHCP-server op de modem (of eventueel via SLAAC in het geval van IPV6). Deze IPV6 adressen komen uit een \/64 delegate van de modem\u2019s eigen \/56 IPV6 prefix (die gescheiden is van de vooraf benoemde \/60 subdelegate) . Interne communicatie tussen het toestel met bridging en de andere interne toestellen is niet mogelijk.telenet bridge.PNG

Maar de IPV6 uitleg in de bovenstaande tooltip laat me nu wat sterretjes zien. Ik krijg er geen knoop aan vast. Heb ik geen volwaardige IPV6 meer bij bridging? Want ik lees ....versus de gewone situatie.

 

Iemand die dit een klein beetje meer begrijpbaar kan/wil uitleggen aan mij/anderen? Ik weet dat ik in expert instellingen zit, maar dit is het enige waar ik niet helemaal mee ben.

Alvast bedankt,

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Bridging op de telenet modem only. Tooltip verklaring

0 Likes
18 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring


@Rive  schreef:

onderstaande tekst verschijnt als tooltip wanneer je hovert over het bridging veld in je mijn telenet onder de expert instellingen van je Telenet modem only toestel (als je die hebt).


Voor alle duidelijkheid: dit gaat niet over een "modem-only" of een "EMTA modem", maar over de CV8560E of E-router.

De E-router is volwaardige homegateway (= modem + router), maar met 2 verschillen:

  1. geen WiFi aan boord.
  2. de mogelijkheid om één MAC bridge in te voeren (waardoor een eigen router een publiek IPv4 adres krijgt).

 


@Rive  schreef:

Maar de IPV6 uitleg in de bovenstaande tooltip laat me nu wat sterretjes zien. Ik krijg er geen knoop aan vast. Heb ik geen volwaardige IPV6 meer bij bridging? 


Bridging slaat alléén op IPv4.

Jouw eigen router krijgt dus een extern (publiek) IPv4 adres in plaats van een intern IPv4 adres van de router (192.168.0.xxx), je vermijdt op die manier een dubbele NAT.

 

Wat IPv6 betreft is er géén verschil (met of zonder bridge). Jouw Asus router krijgt:

  1. één /64 IPv6 adres, zoals ieder ander apparaat dat aangesloten wordt op de E-router (SLAAC).
  2. één /60 IPv6 prefix (PD) uit de /56 prefix die aan de Telenet router is toegekend. Jouw router krijgt dus wel een volwaardig IPv6 prefix (maar kleiner dan de /56 prefix die je zou verwachten).

Voor de meest gebruikers is een /60 prefix meer dan voldoende om het eigen netwerk te voorzien van IPv6.

De uitleg in de tooltip inderdaad nogal verwarrend 🤔

0 Likes
Rive
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring

Dankjewel. Dat is heel helder uitgelegd. 1 detail. Ik ga er vanuit dat men bij bridge mode de Telenet e-router steeds vanuit een LAN poort naar de WAN poort op de zelf aangekochte router verbind (en niet opnieuw de LAN poort)? (zoals ook aangegeven in mijn geval voor de Asus wifi router)IMG-9431.jpg

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring

Klopt, op de E-Router gebruik je gewoon één van de LAN poorten (maakt niet uit welke). De WAN poort op de E-router wordt niet gebruikt.

Bij Bridging geef jet het MAC adres in van de WAN interface van je eigen router.

Dus een kabel van E-router LAN naar eigen router WAN.

 

Ivm met die tooltips zouden ze best idd helemaal geen melding maken van IPv6, want niet relevant.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring

@Steven-E @Rive  Ik heb ergens gelezen dat Ziggo in Nederland begint met de uitrol van aparte IPv6 op hun modem/router naar analogie met het IPv4 adres.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring


@igvfer  schreef:

@Steven-E @Rive  Ik heb ergens gelezen dat Ziggo in Nederland begint met de uitrol van aparte IPv6 op hun modem/router naar analogie met het IPv4 adres.




Hoe bedoel je? Dat ze het voorbeeld van Telenet gaan volgen? Meer dan wat Telenet nu doet is niet nodig he.

En bridging is niet van toepassing voor IPv6 bij Telenet, want er gebeurt geen NAT hier.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring

Nee, ze zouden beiden doen. Ik probeer het nog eens te vinden. Of ik begrijp het verkeerd en is IPv6 nu nog helemaal niet beschikbaar bij hen. Het kan ook dat betekenen. Dan staat Telenet blijkbaar al veel verder.

https://tweakers.net/nieuws/189562/ziggo-gaat-vanaf-december-ipv6-ondersteunen-bij-modems-in-bridgem... 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring


@igvfer  schreef:

@Steven-E @Rive  Ik heb ergens gelezen dat Ziggo in Nederland begint met de uitrol van aparte IPv6 op hun modem/router naar analogie met het IPv4 adres.


Dat is iets helemaal anders.

In Nederland (ook in Duitsland) kunnen de klanten hun provider modem gewoon in "bridge modus zetten". Dat is niet vergelijkbaar met de Mac-passtrough functie van de CV8560E.

 

Bij een modem in "bridge modus"

  • wordt de router functie uitgeschakeld.
  • wordt de WiFi uitgeschakeld.
  • krijgt een aangesloten apparaat (je eigen router) direct een publiek IP adres.

Met andere woorden: je maakt van je modem als het ware een "modem-only".

Het nieuwe bij Ziggo is blijkbaar dat deze bridge modus in de toekomst IPv6 zal ondersteunen (met een volwaardige /56 prefix).

 

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring

@flip1953 

Even terzijde: ik ben een beetje verbaasd over uw antwoord. Ik ben het van u niet gewoon om verkeerde termen te zien gebruiken. Een modem wordt niet gebridged. Het gaat om het routergedeelte van een combo toestel.

 

Je hebt het wel correct aangehaald door te zeggen dat wanneer je in een combo toestel het routergedeelte bridged je er een "echte" modem-only van maakt.

 

En je hebt ook gelijk wanneer je zegt dat de MAC passthrough van de E-router geen echte bridging is. Bijgevolg zal een E-router inderdaad ook nooit een "echt" modem-only toestel zijn.

 

Dit terzijde, mijn excuses voor het intermezzo, maar het is sterker dan mezelf.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring

No hard feelings...

 

Ik gebruik het woord HGW bewust niet als het om een buitenlandse ISP gaat, omdat dit een typisch Telenet term is.

 

En Telenet heeft het op zijn website ook altijd over de "modem", waarmee ze de combo modem/router/ata bedoelen 🙂

 

Dus niettegenstaande mijn "verkeerde" termen, denk ik toch dat mijn boodschap goed begrijpbaar was 🤔

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring

HGW is geen typische Telenet term hoor. Ik ben dat al meermaals tegengekomen op sites i.v.m. docsis modem routers. Het is een engelstalige term die aanduid dat het over een gecombineerd signaal gaat van internet, televisie en telefonie. Het grote misverstand is tegenwoordig dat mensen niet meer weten wat, wat is. Een modem, een router, een switch en een WiFi AP. Als ze spreken over WiFi bedoelen ze een router of omgekeerd ze spreken over een router en denken dat het WiFi is. En zo'n docsis modem/router is meestal 3 of 4 van die dingen ineen. Een modem is een beetje vergelijkbaar met een omvormer van de electriciteit van 240V naar 12V of iets dergelijks. Daar kan niet veel aan ingesteld worden want dat moet werken op het betreffende netwerk. Je kan geen 12V aansluiten op 240V of omgekeerd. En de frequentie moet ook juist zitten. Voor 240V werken ze hier met 50-60Hz, als je apparatuur daar niet voor geschikt is zal het ook niet werken. En IPV4 en IPV6 heeft inderdaad niets of weinig te maken met de modem. Alle termen worden tegenwoordig door elkaar gebruikt al naargelang het uitkomt en niet in het minst door de verkoop. Als ze maar mooi klinkende cijfers kunnen voorschotelen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring

De optie om de CV8560E als "echte" modem-only te kunnen configeren zou wel interessant zijn.

Technisch voor Telenet in ieder geval een interessantere oplossing dan de klant toe te laten zijn eigen modem/router combo te gebruiken, en direkt aan de coax aan te sluiten.

Met een als modem-only geconfigureerde CV8560E kunnen ze voip blijven ondersteunen, speed-profielen, ondersteuning voor digiboxen enz.

 

Persoonlijk heb ik er eigenlijk geen behoefte aan - alles werkt goed met de "bridging" optie voor IPv4 en PD voor IPv6. Ik zie het zelfs als voordeel dat ik nu twee publieke IPv4 kan gebruiken, voor verschillende test opstellingen. Of zou je eventueel op een "modem-only" twee eigen router kunnen/mogen aansluiten?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring


@igvfer  schreef:

Alle termen worden tegenwoordig door elkaar gebruikt al naargelang het uitkomt en niet in het minst door de verkoop. Als ze maar mooi klinkende cijfers kunnen voorschotelen.


Neem mij niet kwalijk dat we hier op Netweters over een modem spreken, waar we eigenlijk een "modem+router" mee bedoelen.

Ook Telenet heeft het alleen over modems: Heb ik een nieuwe modem nodig? (telenet.be) 😊

 


@Arnie  schreef:

Persoonlijk heb ik er eigenlijk geen behoefte aan - alles werkt goed met de "bridging" optie voor IPv4 en PD voor IPv6. Ik zie het zelfs als voordeel dat ik nu twee publieke IPv4 kan gebruiken, voor verschillende test opstellingen. Of zou je eventueel op een "modem-only" twee eigen router kunnen/mogen aansluiten?


Als Telenet de optie zou aanbieden om van een CV8560E een "modem-only" te maken, dan zou je evenveel IP adressen krijgen, als je nu krijgt met een modem-only, toch?

Want dan worden de LAN poorten gebridged naar de WAN?

 

Maar nu zijn we een beetje speculatief bezig, als, zou, zou 🤔

 

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring

@flip1953  en @igvfer 

Ik ga hier nog één ding aan toevoegen, en dan beschouw ik deze zijsprong als afgesloten:

 

Ik erger mij reeds jaren aan het wangebruik van technische termen door Telenet. Zoals bvb die "WiFibooster" die je "gratis" kan huren bij slechte WiFi. De term "booster" verafschuw ik in deze context omdat die compleet nietszeggend is. Het kan een AP zijn, een powerline, een repeater ... Maar dat weet de doorsnee klant niet eens. En inderdaad, Telenet spreekt zelf ook over "modem" wanneer ze eigenlijk HGW zouden moeten gebruiken of tenminste "modemgedeelte van de HGW".

 

Ik meen dat ik dit reeds een hele tijd geleden al eens aangekaart heb, maar soit, wie ben ik hé ...

 

En nu terug on topic 😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
danvos
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Bridging op de Telenet E-Router: Tooltip verklaring

@Rive Ben ook van plan om over te stappen naar een CV8560e router. Heb een Asus rt-ax86u op het oog, maar waar kan je het WAN Mac adres vinden van de ASUS router. Heb al alles afgezocht op het internet doch zonder resultaat. Ergens heb ik iets zien staan dat deze routers voor zowel de Lan als de Wan hetzelfde Mac adres gebruiken. Klopt dit ?

0 Likes