Beantwoorden
factorx
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur!

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

Einde april heeft men een nieuwe modem (ik vermoed type ch8568lg) geïnstalleerd, waarvoor dank. Er zijn echter 2 minpunten:

° er staat een permanente witte balk (soms licht die op in een andere kleur), dit geeft zeer veel licht, wat ik zeer storend vind (bij vorige modems was het slechts een klein lichtje, dat veel aangenamer was). Is er een mogelijkheid om de lichtsterkte van de band wat af te zwakken

° de modem maakt vrij veel storend lawaai (lijkt mij dat het op de voorbije maand zelfs is gestegen in volume-sterkte), ook als de PC of andere toestellen met telenet-verbindingen niet actief zijn. Is dit lawaai normaal of is er een mogelijkheid om dit lawaai te verminderen.

 

Voor de rest ben ik zeer tevreden, en als er aan beide minpunten wat zou kunnen verholpen worden, dan zou ik zeer blij zijn

 

Dirk

Tags (2)
419 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

Het lijkt me logisch dat je bij de F@st3896LG-TN  de beide frequentie niet kan scheiden. Dit toestel werkt met Wifi 6. Het grote kenmerk van Wifi 6 is dat het beide frequenties gelijktijdig gebruikt.  Kijk hier voor een vergelijking tussen Wifi 5 en Wifi 6.

0 Likes
SwanSong
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Star Wars Day Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

Helder overzicht, dankje @janne_man ; het gedeelte over de frequentie-banden was idd. nieuw voor mij.

Telenet dwingt me echter naar de oplossing voor een probleem dat niet bestaat, bij mij. 
Ik kan dit negeren door mijn eigen AP te gebruiken. 

Echter Telenet biedt in zijn interface de mogelijkheid om het wel te scheiden, dit werkt echter niet en dit geeft bovendien een foutmelding. Een foutmelding die ook nog niet eens correct is, het heeft namelijk niets met niet toegestane tekens van doen. 
En dat is niet OK.

Telenet moet haar user interface voor de web instellingen op orde brengen als het ons allemaal als domme eindgebruikers wil behandelen , en anders gewoon weer directe toegang tot het apparaat mogelijk maken.

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

@SwanSong 

Waarom denk je dat er niet weinigen zijn die de extra uitgave er voor over hebben om met eigen router te werken ....🤔


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SwanSong
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Star Wars Day Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

Waarom denk je dat ik dat niet om dezelfde redenen heb gedaan..,🤔

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

@SwanSong 

Dan heb je toch geen probleem om 2,4 en 5 GHz te scheiden bij u thuis ....

Of heb ik uw vraag verkeerd begrepen, kan natuurlijk altijd gebeuren ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SwanSong
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Star Wars Day Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

@StefaanH 

Kan zeker; Ik wilde er ook niet zo gedetailleerd op ingaan…

Zoals ik al eerder vermeldde, heb ik een subnet middels een eigen Asus router plus, vanwege het bereik, een Asus-router die als AP wordt gebruikt (niet in AI-mesh stand). Op dat subnet hangen mijn PC’s, laptop, NAS etc., die zo niet direct vanuit het Internet benaderbaar zijn. Hier gebruik ik ook twee gescheiden WiFi banden.

Het netwerk op de Telenet router gebruik ik voor de ‘IoT’-achtigenzaken, zoals Smart-TV, smart LEDks/Philips Hue, internet-radio dat soort zaken, die veelal uit China komen; apparaten die graag met Internet connecteren, maar die niets op mijn LAN te zoeken hebben. Vanwege het bereik van de WiFi heb ik ook hier een Asus router in AP modus bijgeschakeld en Ook hier had ik 2.5 en 5 gescheiden, mede omdat hier wat oudere apparaten aan hangen. Nu moet ik dus kijken of ik met de gemixte modus uit de voeten kan.
Gisteten merkte ik met de iPad en met mijn laptop dat hun snelheid die van 2.5 GHz was, terwijl die de max van de 5 GHz aankunnen. 
Later kreeg ik een bericht van de Telenet app dat het modem ‘geleerd’ had welke apparaten het best op welke band opereren, en was de snelheid van de iPad idd. wel die van de 5 Ghz band.
Dat was positief, als het voor alles werkt: Super, niet alles is slecht.

Als het niet werkt, moet ik er nog een 4e router/AP bijkomen, wat jammer zou zijn, gezien het ook allemaal in de F@stnet zit. Wat mij betreft, zouden providers ook weer gewoon een kaal modem mogen leveren, zonder router/switch/WiFi-AP.  Maar als het er dan toch inzit, was het fijn als ik alle opties kan benutten.
Vanuit Telenet bezien begrijp ik dat ze vragen van veel klanten willen voorkomen die gewoon het ding willen aanzetten en er verder niet naar om willen hoeven kijken.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

@SwanSong 

In dat geval zou ik in uw plaats opteren voor een systeem met de E-Router, waarvan je het LAN gedeelte kunt gebruiken voor uw "china" toestellen en dan het "MAC Passthrough" gedeelte gebruiken met uw eigen toestel(len).

Hiervoor ga je wel nog wat geduld moeten oefenen tot wanneer Telenet zijn IT zaakje eindelijk functioneel gekregen heeft. Dan pas kan je de mogelijkheden van de E-Router ook effectief gebruiken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sledge
Professional Weetjesweter
Berichten: 46
Say what?! Star Wars Day On a roll... Nog geen reader's digest? :-)

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

Telenet technieker geweest, bleek dat er wel degelijk iets met mijn modem was waardoor deze nog niet de halve capaciteit haalde.  Dus een nieuwe F@st gekregen en een nieuw access point (mijn was 10 jaar oud).  Geen wifi pods gezien deze het signaal niet naar boven zouden krijgen, eerst een kabel naar boven trekken en in een wifi pod steken en ik zou boven ook snel internet hebben, nu is dat ongeveer 120 mb, beneden 700 mb (draadloos).  Dus ontzettend goed geholpen en kosteloos gezien er wel degelijk een fout in de modem was.  Ter info : de technieker heeft deze modems zelfs niet meer bij.

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

OK @sledge , dat is alleszins al goed nieuws voor u 👍


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sledge
Professional Weetjesweter
Berichten: 46
Say what?! Star Wars Day On a roll... Nog geen reader's digest? :-)

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

de euforie was van korte duur, ik zag dat mijn camera's offline waren.  Kreeg deze niet online, herstart van de modem, en ik kan enkel nog met mijn laptop online, alle andere apparaten hebben een verbinding met de modem (21) maar geen enkel apparaat kan online.

geduld is een mooie deugd, maar mijn breekpunt is bijna bereikt, mijn download is nu 40 ipv 700 op mijn laptop.....gsm en tablets maken een verbinding met het draadloos netwerk, maar doen verder niets.  Geen data binnen, geen data buiten

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

@sledge 

Oesje, dat klinkt niet goed .... En heel bizar ook, slechts één toestel geraakt op het net, de anderen connecteren wel met de router maar geraken niet buiten?

Dus alle toestellen krijgen een correct IP adres in de range van uw router, maar verder niks?

Kan je via "mijn telelet" in de settings van het routergedeelte om daar na te kijken of alles nog OK staat?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

Kan je intern naar je camera's kijken? Want als dat ook niet lukt dan bekijk je best ook eens je switchen enzo. Als je camera's een vast IPadres hebben en niet via DHCP dan zou dit intern moeten lukken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sledge
Professional Weetjesweter
Berichten: 46
Say what?! Star Wars Day On a roll... Nog geen reader's digest? :-)

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

gsiteren werkte alles, vandaag niets meer.  Telefonisch contact met telenet : de powerlines van telenet zijn niet compatibel met de modem F@st van telenet !!!  Gezien dit wel werkte gisteren, de man kunnen overtuigen dat het iets anders moest zijn.  Alle stekkers verwijderd, alles een reset gegeven en het zou het access point van telenet zijn dat een probleem geeft.  Dus access point ertussen uit en ik heb terug een beetje internet.  Maandag komt weer een technieker langs  🙂

0 Likes
sledge
Professional Weetjesweter
Berichten: 46
Say what?! Star Wars Day On a roll... Nog geen reader's digest? :-)

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

The saga continues...nieuwe technieker vandaag : gaat direct naar de verdeeldoos van telenet en test de inkomende verbinding (de eerste technieker die dit doet).  Stelt mij in kennis dat het niet aan de toestellen ligt maar aan de binnenkomende verbinding.  Mogelijk is e reen breuk ergens in de kabel, maar hij kan niet zien waar (binnen of buiten)....dus er moet een andere technieker komen die de breuk gaat zoeken en oplossen.  Maar de man verandert nog eerst het doosje van de binnenkomende stekkers naar iets moderner en vertrekt.  Bij thuiskomst van mijn vrouw stelt die vast dat er geen internetverbinding meer is en het TV beeld bestaat uit blokjes, TV kunnen we niet meer zien.  Dus weer gebeld en dan een zeer onvriendelijke man die zegt dat er een technieker een afspraak zal maken, wanneer weet hij niet, hij kan niet toveren.

Conclusie : fout ligt bij de modem...neen toch niet, fout ligt bij de powerlines....neen toch niet, fout ligt bij het access point....neen toch niet.  Begin van de dag : slecht internet, goede TV.  Namiddag : geen internet en geen TV en nog geen nieuwe afspraak.  En ondertussen drie verschillende techniekers aan huis gehad met drie verschillende meningen en oplossingen.

Telenet : bij deze raakt mijn geduld zienderogen op, mobile vikings en proximus lijken steeds meer en meer aantrekkelijker te worden dan de soep die jullie er de laatste tijd van maken.  Steeds tevreden geweest, maar wat er nu aan het gebeuren is slaat gewoon alles.

0 Likes
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

CH8568LG modem maakt hinderlijk veel licht en lawaai

Normaliter heeft de telenet technieker de plicht om te controleren of alle diensten  die jij hebt nog correct werken wanneer hij iets veranderd aan uw installatie hij of zij mag eigenlijk uw woning niet verlaten als uw telenet diensten niet werken maar die techniekers zullen ook onder druk staan waardoor ze wel eens iets vergeten.

0 Likes