Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

Beste forumleden, 

aangezien ik nogal vrij gevoelig ben aan het geluid van de CH8568LG en na advies van enkele forumleden ben ik van plan deze om te ruilen voor de CV8560E. 

Graag had ik voor het draadloze gedeelte de Google nest wi-fi router willen aanschaffen. 

Om eerlijk te zijn ben heb ik weinig ervaring met een andere set up aangezien ik meestal voor de all in one oplossingen ga van Telenet. 

Even mijn situatie schetsen, ik heb een drietal toestellen die ik zou willen aansluiten via UTP kabel. ( tv-box, LG oled tv en een Philips Hue hub voor mijn lampen via afstandsbediening te bedienen). 

Al mijn andere toestellen zijn draadloos ( iphone's, ipad, imac, macbook pro, draadloze luidsprekers, was en droogautomaat). 

Ik heb wel enkele vragen om alles aan te sluiten en tot een goed einde te brengen. 

1. Ik ga er vanuit dat ik de toestellen die verbinden via UTP kabel moet ansluiten aan de CV8560E? 

2. Ik sluit de Google Nest wi-fi router aan via een utp kabel in 1 van de netwerkpoorten van de CV8560E? 

3. En dan misschien de belangrijkste vraag : hoe stel ik de CV8560E in? ( via Telenet mijn instellingen). Zijn er daar een aantal zaken die moeten aangepast worden. 

4. Wat met de Google Nest wi-fi router? Moet hier iets speciaals aangepast worden. 

 

Zoals jullie zien, heel wat vragen, ik zou het heel tof vinden moesten jullie mij al wat kunnen voorthelpen. 

Alvast nen dikke merci voor de hulp en feedback. 

 

 

Tags (2)
0 Likes
52 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@fieldoxide 

Ik heb de antwoorden in uw vragen gezet:

1. Ik ga er vanuit dat ik de toestellen die verbinden via UTP kabel moet ansluiten aan de CV8560E? je kan kiezen om een extra switch aan de google nest te hangen, zodat je meerdere poorten vrij hebt.In jou geval moet dit omdat je de Google Nest wifi als router gebruikt.Als je deze aansluit op de Telenet router krijg je een andere range, tenzij je de Google Nest Wifi als AP gebruikt.

2. Ik sluit de Google Nest wi-fi router aan via een utp kabel in 1 van de netwerkpoorten van de CV8560E?
Je moet de Google Nest Wifi met een kabel aansluiten op de Telenet e-router, inderdaad. Je moet dan naar de geavanceerde settings gaan op mijn telenet en je MAC adres ingeven van je Google Nest Router onder "bridging" in Mijn Telenet. Zo kan je de Google Nest wifi als Router behouden.

3. En dan misschien de belangrijkste vraag : hoe stel ik de CV8560E in? ( via Telenet mijn instellingen). Zijn er daar een aantal zaken die moeten aangepast worden.
Op de CV8560E moet je alleen via Mijn Telenet uw MAC adres instellen onder geavanceerde instellingen.
Meer moet je niet doen.Als je uw Google Nest Wifi als AP wil gebruiken moet je alles daar instellen via de Home app.

4. Wat met de Google Nest wi-fi router? Moet hier iets speciaals aangepast worden.
Zoals in vorige punten beschreven.Als je de Google Nest Wifi als router wil gebruiken moet je deze gewoon aansluiten op de e-router van Telenet en moet je gewoon via de Google home app uw beveiliging doen van de wifi en router zelf.
Hier heb je meer info : https://support.google.com/googlenest/answer/9548301?hl=nl


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@kristofDW Bedankt voor deze vakkundige uitleg. 🙂

indien mogelijk zou ik graag mijn bedraade toestellen aansluiten op de CV8560E. 

Hiervoor moet ik dan de Google Nest router instellen als AP. 

Dit doe ik in de instellingen van de router zelf? 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@fieldoxide ik vrees dat je niet veel keuze gaat hebben als je mesh wil gebruiken op de Google Nest Wifi. Lees maar dit artikel:https://support.google.com/wifi/answer/6277579?hl=nl&ref_topic=9832138#zippy=%2Caanbevolen-de-router...

 

Met bijvoorbeeld een Netgear orbi pro lukt dit wel.Dus ik zou het mesh systeem opzetten en een switch bijzetten achter je Google Nest wifi. Zo heb je de nodige poorten. Voor bijvoorbeeld een digirecorder moet dit wel direct op je Telenet router aangesloten worden voor interactiviteit. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

Ik ben zelf niet echt een fan van mesh, tenzij je geen mogelijkheid hebt om je AP's bedraad aan te sluiten.  Je hebt natuurlijk Mesh systemen met een ethernet backhaul. Dat is wel goed natuurlijk.


Ik heb verschillende AP's, aangesloten via UTP.  Elk geconfigureerd met dezefde SSID's maar op  aparte WIFI kanalen zodat ze elkaar niet storen.

Als je de mogelijkheid hebt om alles bedraad aan te sluiten, zou ik dit zeker doen.

 

Ivm met je Google wifi router: zet die bij voorkeur op een strategische plaats zodat je goeie wifi ontvangst hebt.  Dus bijv niet in de garage, waar je modem staat.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@Steven-E @kristofDW  Misschien moet ik anders als alternatief het acces point dat bij Telenet verkrijgbaar is afhalen? 

Ik vind het ook een beetje een domme situatie maar de enige reden dat ik met een access point wil werken is omdat die nieuwe all in one van Telenet zoveel geluid maakt. ( ingebouwde ventilator). 

Deze staat opgesteld achteraan mijn tv en als het geluid van de tv vrij stil staat hoor je die gewoon blazen. 

Onze distributie coax kabel komt bij ons binnen in de woonkamer en daar staat mijn modem opgesteld. 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@fieldoxide alles hangt af van waar uw internetlijn binnenkomt. In uw geval dus achter uw tv. Dit zal niet veranderen als je een ap bij Telenet vraagt. Misschien de binnenkomende kabel verleggen naar ergens anders en dan de ap van Telenet vragen. Dat gaat dan wel.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@kristofDW Ik kan helemaal niet meer volgen. 

Als ik het goed begrijp is de CV8560E toch niet draadloos? 

Dus heb ik voor het draadloze gedeelte een apart acces point nodig zoals dat van Telenet of in mijn geval de Google Nest wi-fi router? 

Om van draadloos internet gebruik te kunnen maken moet ik dan toch de CV8560E verbinden via een UTP kabel met de Google Nest of Acces point van Telenet en gaat deze dan een draadloos signaal uitzenden? 

Ik heb geen mogelijkheid om mijn distributie te verleggen. 

Misschien nog even vermelden dat de reden is om voor die CV8560E te gaan is om van het geluid vanaf te zijn van die nieuwe all in one van Telenet. ( het witte torentje). 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@fieldoxide je hebt de CV8560E , De modem heeft geen ingebouwd access point, en zendt dus geen wifi uit. Om wifi te hebben zal je dan de Google nest wifi router moeten plaatsen of een AP bestellen bij Telenet.

Hiervoor moet je dus in mijn Telenet het MAC adres invoegen van je Google nest wifi, zodat je op de WAN poort van je Google Nest wifi een extern ip krijgt (bridging) Als je dit gedaan hebt kan je de Google Nest wifi gebruiken als Router. Vergeet wel niet als je de Google Wifi als AP instelt en dus niet als router , dat je al de voordelen van je mesh verliest, dus kan je op dat moment beter kiezen voor een AP te bestellen bij Telenet zelf.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is 🙂

Voor mij is dit dagelijkse kost, maar ik kan wel verstaan dat het voor sommige wat moeilijker lijkt 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@kristofDW Nu wordt het duidelijker voor mij. 😀

Die mesh functie heb ik eigenlijk niet nodig aangezien ik nu in huis met mijn huidige CH8568LG een heel goed bereik heb op al onze verdiepingen. ( tot op de zolder toe). 

Maar ik denk dat ik voor de Google nest wi-fi router ga aangezien deze toch ook iets meer estetisch lijkt dan het access point van Telenet. 

De Google Nest wi-fi router gaat ook zichtbaar geplaatst worden op de hoek van mijn tv kast. 

Als ik het goed begrijp ( ter info) is de huur van het eerste access punt bij Telenet gratis? 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

Op zich hoef je die MAC bridging van de CV8560E niet te gebruiken.

Dus je kan die Telenet modem perfect als router laten fungeren, en dan je Google Nest Wifi (of gelijk welk ander merk) als AP instellen. 

 

Dus ja, je kan dit ook met de aparte AP van Telenet. Die maakt, net zoals de CV8560E geen lawaai.

Maar als je meerdere AP's in huis hebt, vind ik het handig dat alles van hetzelfde merk is.

De huur van de eerste Telenet AP is inderdaad gratis.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@Steven-E @kristofDW  Ik had nog 1 vraagje. 

Kan ik mijn bedrade toestellen gewoon rechtstreeks aansluiten op de CV8560E? ( zoals mijn tv box, LG oled tv en bridge van Philips Hue?)

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@fieldoxide 

 

Je kan alles gewoon op uw eigen toestel aansluiten, zelfs de TV-Box. Met de digicorder was dat een ander verhaal.


Wil je toch alles op de E-router aansluiten? Geen probleem, maar dan uw eigen router in AP modus zetten of simpelweg een AP van Telenet "huren". Zoniet ga je met twee verschillende netwerk ranges zitten (omdat je dan met twee routers zit).

 

Samengevat:

  1. Ofwel de E-router met een AP erachter (of een router in AP modus) en dan maakt het niet uit waar de UTP kabels aangesloten worden.
  2. Ofwel de E-Router in bridge modus zetten en met een eigen WiFi router werken. In dat geval voor het gemak alle UTP op de eigen router aansluiten, De TV-Box ook, maar die mag ook rechtstreeks op de E-Router, dat heeft eigenlijk geen belang.omdat die met de rest van het netwerk niks vandoen heeft.

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@StefaanH @Steven-E @kristofDW 

Dus samengevat mijn drie bedrade toestellen mag ik in de CV8560E steken, de Google Nest wi-fi router verbinden met een UTP kabel aan de CV8560E. 

Daarna in de software van de Google Nest wi-fi deze instellen als access point? 

Klopt mijn redenering? 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@fieldoxide,

 

De E-router is dus de CV8560E, om verwarring te voorkomen 😉

Ik zou het simpel houden: gebruik de CV8560E als router (dus niets speciaals ingeven op mijn Telenet), en werk met pure AP's (of routers in bridge modus, wat dus ook een AP is).
Of je nu alles aansluit op de CV8560E of via switches, maakt niet uit.  Je hebt wel slechts 4 poorten ter beschikking, maar misschien is dit voldoende.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.