Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

Beste forumleden, 

aangezien ik nogal vrij gevoelig ben aan het geluid van de CH8568LG en na advies van enkele forumleden ben ik van plan deze om te ruilen voor de CV8560E. 

Graag had ik voor het draadloze gedeelte de Google nest wi-fi router willen aanschaffen. 

Om eerlijk te zijn ben heb ik weinig ervaring met een andere set up aangezien ik meestal voor de all in one oplossingen ga van Telenet. 

Even mijn situatie schetsen, ik heb een drietal toestellen die ik zou willen aansluiten via UTP kabel. ( tv-box, LG oled tv en een Philips Hue hub voor mijn lampen via afstandsbediening te bedienen). 

Al mijn andere toestellen zijn draadloos ( iphone's, ipad, imac, macbook pro, draadloze luidsprekers, was en droogautomaat). 

Ik heb wel enkele vragen om alles aan te sluiten en tot een goed einde te brengen. 

1. Ik ga er vanuit dat ik de toestellen die verbinden via UTP kabel moet ansluiten aan de CV8560E? 

2. Ik sluit de Google Nest wi-fi router aan via een utp kabel in 1 van de netwerkpoorten van de CV8560E? 

3. En dan misschien de belangrijkste vraag : hoe stel ik de CV8560E in? ( via Telenet mijn instellingen). Zijn er daar een aantal zaken die moeten aangepast worden. 

4. Wat met de Google Nest wi-fi router? Moet hier iets speciaals aangepast worden. 

 

Zoals jullie zien, heel wat vragen, ik zou het heel tof vinden moesten jullie mij al wat kunnen voorthelpen. 

Alvast nen dikke merci voor de hulp en feedback. 

 

 

Tags (2)
0 Likes
52 reacties
Ex-Netweter
 

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router


@fieldoxide  schreef:

@patrick37 waar kan je de lijst met aangesloten apparaten terugvinden in de Google Home app? 

Ik heb de IOS versie. 


Mocht je je toestellen niet zien verschijnen in de Google app dan zul je in de privacy-instellingen ervan cloud services moeten aanzetten.

fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@Steven-E Is er een makkelijke manier om dat MAC adres van de Google Nest terug te vinden? 

Dit adres moet ik dan ergens in mijn Telenet netwerk plaatsen? 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@fieldoxide Ik heb mijn post geëdit.

Laat alles misschien best zo staan. Mijn concern is de Philips Hue.

Je kan het altijd proberen. Als alles blijft werken, is het een betere setup.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@Steven-E Ik zou het eens willen proberen maar moet eerst even achterhalen waar ik dat MAC adres van de Google Nest wi-fi router kan terugvinden en waar ik dat dan moet aanpassen in mijn Telenet. 😁

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

Wanneer de Nest zich als router gedraagt, zal deze normaal gesproken een 192.68.0.x adres op zijn wan port ontvangen hebben. Dit kun je zien via mijn telenet, daar zie je dan ook het MAC adres.

Je wifi client krijgen dan adressen uit een ander subnet, bijvoorbeeld 192.168.1.x (ik weet niet wat de default is bij nest).

In deze modus is het ook mogelijk vanaf je wifi client met je hue of andere apparatuur op het 192.68.0.x netwerk te communiceren. Dit gaat dan via NAT door de nest router..

 

Wanneer je bridge modus op de CV8560E aanschakelt voor je nest-router zal deze niet langer een 192.168.0.x adres onvangen, maar een publiek IP adres.

Vanaf dat moment zul je vanaf je internet wifi netwerk niet meer met de andere apparatuur kunnen communiceren die rechtstreeks aan de CV8560E verbonden is, en nog altijd een 192.168.0.x adres hebben. Je nest router bevindt zich dan immers niet meer in hetzelfde IP netwerk.

Daarom dat ik er de voorkeur voor heb dat AP's zich als AP gedragen, en niet ook nog eens als NAT-router.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

Ik ben even in de app van Google Home gaan kijken en de Google Nest staat ingesteld als NAT. 

Daar vind ik ook de optie om deze te plaatsen in Bridge Modus. 

Het LAN-IP adres van de router staat ingesteld op 192.168.86.1

Het WAN-IP adres van de router staat ingesteld op 192.168.0.254

In mijn Telenet zie ik drie aangesloten apparaten staan waaronder het WAN-IP adres van de Google Nest.

Is het de bedoeling dat ik dat WAN-IP adres dan instel in mijn Telenet, of moet ik gewoon de Google Nest instellen in bridge modus? 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

Eén van de drie zal de google nest zijn. Dat is juist, voor zolang de CV8560E niet in bridge staat.

Dilemma:

- de google-nest in bridge plaatsen kan schijnbaar alleen als je maar één ap/router gebruikt. Zodra je meerdere AP's uit de nest reeks toevoegd moet je router modus gebruiken volgens de dokumentatie (zie link die @Steven-E plaatste). Je hebt dan dubbel NAT

- je kunt dubbel NAT voorkomen, door de CV8560E in bridge mode te plaatsen. Dit is dan echter enkel maar voor één MAC adres (dat van je nest router). Dit betekent dan dat je apparaten achter de nest router (dus de wifi-clients) niet langer met apparatuur kunnen verbinden die rechtstreek aan de CV8560E verbonden is, zoals de Hue. Alternatief is enkel de Nest aan de CV8560E te verbinden, en alle andere apparatuur achter de nest. Je zult dan wel een switch aan je netwerk moeten toevoegen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@fieldoxide ik zie dat de Google Nest Wifi twee ethernet interfaces heeft, een WAN en een LAN interface. Is die LAN interface al in gebruik?

Indien ja: wat is er op aangesloten?

Indien nog niets op aangesloten, dan zou ik het volgende doen?

 

  • Hue bedraad aansluiten op de LAN poort van de Google Nest wifi (ipv rechtstreeks op de Telenet modem
  • Je Google Nest Wifi in router mode laten
  • MAC bridging configureren op mijn Telenet. Kijk op Mijn Telenet welk MAC adres geassocieerd is met het IP adres van je Google Nest Wifi uit de 192.168.0.x/24 rage, en vul dat in in Mijn Telenet (geavanceerde modeminstellingen --> bridging). Vervolgens je Google Nest Wifi herstarten

 

Ik weet dat ik mezelf nu tegenspreek. Ik was eerst tegen het configureren van Google Nest Wifi in router mode, omdat ik dacht dat extra Nest Wifi modules dan ook in router mode moesten werken (en dan zit je met allemaal aparte netwerken, wat helemaal niet goed is).
Maar blijkbaar is de routing modus enkel actief op het "primaire wifi punt" en staat bridging default aan op alle bijkomende wifi punten (moest je die ooit bij kopen), dus dat zit dan goed.

 

Dus MAC bridging op Telenet niveau is imho de beste manier om dubbele NAT te vermijden, en om je in de toekomst niet vast te zetten als je wil uitbreiden met een mesh.

Voorwaarde is dan wel, zoals ook @Arnie aangeeft dat de Philips Hue ook mee achter de Google Nest komt (bedraad of via Wifi).  Als de LAN poort al bezet is, kan je er een goedkope switch tussen plaatsen. https://support.google.com/googlenest/answer/6274262?hl=nl

 

De LAN poorten op je CV8560E hou je dan enkel voor

  • de WAN poort van je Google Nest
  • Digicorders of TV boxen

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@Steven-E De LAN interface is inderdaad nog niet in gebruik.

Ik zal zoals je zelf voorstelt hier de bridge van de Hue lampen aanhangen. 

Daarna zal ik dan de Mac Bridging activeren in mijn Telenet. 

Van zodra dit uitgevoerd is geef ik feedback. 

fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@Steven-E Ik heb het even geprobeerd, de Philips Hue in de LAN poort gestoken van de GoogleNest en daarna in mijn Telenet het Mac adres ingegeven van de Google Nest maar bij het saven van de instellingen had ik plotseling geen internet meer. 

Gelukkig kon ik verbinden met de hot spot van 1 van onze iPhones. 

Ik heb het MAC adres terug verwijderd en nu werkt het internet terug. 

Het MAC adres dat ik heb ingegeven was het volgende: CC:F4:11:XX:XX:XX

Ondertussen heb ik de lampen even getest en die werken wel degelijk. 

Maar als ik het Mac adres ingeef via Mijn Telenet heb ik geen toegang meer tot internet. 

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@fieldoxide je moet het even tijd geven he. En de Google Nest eventueel rebooten. Die moet een nieuwe DHCP request sturen.  Ik zou het toch nog eens proberen, en zeker een paar minuten wachten. De Google Nest WIFI zal aan zijn WAN kan een publiek IP adres krijgen en andere default gateway.


Laat de Philips HUE in elke geval op de LAN poort van de Google Nest steken. Dat is altijd beter, met of zonder MAC bridging, want de Philips HUE zit nu echt op je LAN netwerk, samen met de andere clients.

 

PS: ik heb je MAC adres gedeeltelijk geblurred, omdat dit persoonlijke info is.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@Steven-E  Dus eerst het MAC adres van de Google Nest ingeven op Mijn Telenet, de instellingen bewaren, daarna een aantal minuten wachten en dan de Google Nest rebooten? 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

Je mag meteen na het ingeven rebooten. En dan lang genoeg willen wachten 😉

Stuur me anders eens via PM een screenshot van je aangesloten devices vanop Mijn Telenet, en eventueel can je Google home app. Zodat ik het mac adres kan verifiëren.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router

@Steven-E Ik stuur je een PM. Alles is nu terug on line maar er zou volgens mijn telenet maar 1 apparaat zijn verbonden. 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E E-router met Google Nest Wi-Fi Router


@fieldoxide  schreef:

Alles is nu terug on line maar er zou volgens mijn telenet maar 1 apparaat zijn verbonden. 


Dat hoort ook zo. Normaal zal je op Mijn Telenet enkel de toestellen zien die rechtstreeks op de CV8560E aangesloten zijn, en die in het standaard LAN subnet (192.168.0.0/24 in jouw geval) van de CV8560E zitten.

Aangezien je HUE nu achter je NEST zit en je Nest Wifi een publiek IP heeft, zal je op mijn Telenet nog enkel je digicorder of TV box zien.

Dat is perfect zo!

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.