Beantwoorden
ElSmurf
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half

Ik heb enkele weken terug een CV7160E vervangen door een CV8560E. Ben deze zelf gaan halen in de Telenet winkel. De situatie voor de wissel was : 2 pc's, WAP, AppleTV en Hue Bridge allemaal op een switch aangesloten, switch met 1 kabel naar de modem. Na de wissel heb ik eerst deze configuratie geprobeerd, en daarna verschillende andere maar het probleem blijft. In de huidige configuratie hangt er 1 pc, de access point, de Hue en de switch elk apart rechtstreeks in de modem.

 

De 2 LEDs lichten groen op, de modem heeft connectie met internet en van Telenet uit lijkt de connectie in orde. Ik zie ook alle verbonden toestellen via de modem instellingen op mijn telenet. Maar de helft van de websites en apps die ik wil bekijken/gebruiken, krijgen geen verbinding met internet en geven een timeout. Zaken als Facebook en Youtube gaan altijd open, maar andere sites, en apps zoals die van het KMI krijgen meestal geen connectie. Meestal, want soms werkt alles naar behoren, voor even. Ik dacht even dat het misschien aan de modem zou kunnen liggen en heb deze ingewisseld in de Telenet winkel maar het probleem blijft. Bij de helpdesk kunnen ze mij ook niet verderhelpen tot nu toe.

Na wat zoekwerk heb ik via online connectietests ontdekt dat er mogelijk een probleem is met IPv6 connectiviteit over DNS. Verder dan dit ben ik nog niet geraakt. Als er iemand een licht op deze zaak kan werpen zal ik daar heel dankbaar voor zijn.

0 Likes
11 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half

@ElSmurf, dit lijkt verdacht veel op een issue dat een andere Telenet klant ervaarde een paar maanden geleden. De oorzaak/oplossing lag in de configuratie van Safespot: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-cable-modem-interne-routing/td...

 

Laat je iets weten?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ElSmurf
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half

Voor zover ik weet heb ik safespot nooit geactiveerd, en volgens de app staat die ook niet geinstalleerd op de modem.

 

Ik ben toch al een stap verder geraakt ondertussen - heb de network mode van de wifi access point van router naar bridge gezet, en die blijkt nu te werken zoals het hoort. Maar dat is ook omdat alle andere apparaten die op de modem staan ook normaal connectie maken sinds deze avond. Ik hou het in de gaten moest daar terug verandering in komen.

0 Likes
GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half

@ElSmurf ,

 

Ik begrijp niet waarom je uw modem CV6085E op bridge hebt gezet (welk mac adres heb je ingebracht in de bridge?). De bridge is een brug naar internet (dus een publiek ip adres) en vraagt een router om naar je lokale net te vertalen. Een acces point kan dat niet.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half

@GADS-GS 

 

Ik denk niet dat hij zijn E-Router op bridge heeft gezet. Hij schrijft dat hij zijn WiFi AP van router op bridge mode gezet heeft.

Hetgeen voor mij aangeeft dat zijn WiFi AP eigenlijk een router is, die nu dus in bridge mode staat en een AP geworden is.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half


@StefaanH  schreef:

Hij schrijft dat hij zijn WiFi AP van router op bridge mode gezet heeft.

Hetgeen voor mij aangeeft dat zijn WiFi AP eigenlijk een router is, die nu dus in bridge mode staat en een AP geworden is.


Goeie zaak alleszins. Tenzij je een specifieke functionaliteit nodig hebt geldt: hoe minder routers, hoe beter. Eenvoudiger en geen dubbele nat voor IPv4.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half

@StefaanH ,

 

Zo had ik niet begrepen in zijn beschrijving. Je heb zelf AP (EAP’s) die met ftp kabel met een switch verbonden zijn zonder router. Alle AP zijn geen router!

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half

@Steven-E 

 

Vermits hij ( @ElSmurf  )  voordien een echte modem-only had en nu een E-Router zou het voor mij logisch zijn om die E-Router in bridge mode te zetten en zijn eigen router te blijven gebruiken voor zijn eigen netwerk. Enkel eventuele digicorder/box zouden aan de E-Router moeten aangesloten worden. Hetgeen voordien door middel van een switchke onmiddellijk na de modem-only gebeurde.

 

Uit hetgeen ik lees leid ik echter af dat dit niet het geval is maar dat hij zijn eigen router heeft omgezet naar een AP. Nuja, dat is zijn keuze en als alles naar zijn goesting werkt is dat natuurlijk helemaal OK.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ElSmurf
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half

Een kleine update en toelichting. 

 

De Wifi access point in kwestie is een Ubiquiti Aircube ISP, en blijkbaar bracht die de nieuwe modem in de war toen die (de wap) nog in router modus stond. Mij leek het dat zodra de modem de wap op het netwerk had gevonden ik problemen had met de internet verbinding - zelfs als ik daarna de wap uit het netwerk haalde. De modem resetten lostte het probleem dan op, totdat de wap terug op het netwerk kwam. Geen idee waarom, dat gaat mijn petje te boven.

 

Sinds de wap in bridge mode staat heb ik geen problemen meer ondervonden en werkt alles zoals het hoort.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half

@ElSmurf 

OK, hier volg ik even niet. Is dat toestel een router of een AP? Want voor zover ik weet kan je een router wel in AP mode zetten, maar omgekeerd, een AP in router mode zetten, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Uit uw tekst leid ik af dat uw toestel dus eigenlijk een router is. In dat geval kun je evengoed (of zelfs beter) uw E-Router in "bridge" mode zetten en uw eigen toestel als router gebruiken.

Hoe dan ook, twee routers in één netwerk, dat is inderdaad vragen om problemen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ElSmurf
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half

Die Ubiquiti Aircube is een speciaal geval heb ik ondertussen ontdekt. Het was een goedkope manier om een Ubiquiti wap in huis halen, maar zoals ik las op een forum : "AirCube is designed to be a managed router for WISPS to manage their customers routers for them." 

 

Vandaar dat de aircube in bridge mode zetten al de problemen heeft opgelost, voor zover ik het begrijp.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E mysterie, internetconnectie werkt maar half

@ElSmurf 

 

Ik heb even wat opgezocht en uw AP is dus effectief een router. Dat verklaart alles.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes