Beantwoorden
vfabrice
Freshman Weetjesweter
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag A born reader! Follow the reader, reader!

Configuratie Netwerk Optimaliseren

Hallo

Recent heb ik een Asus RT-AX86U aangeschaft tvv mijn vorige RT-AC86U. De vorige RT-AC86U heb ik steeds gebruikt als Access Point, maar omdat de nieuwe router bepaalde interessante functionaliteiten vertoont, wil ik hem graag als als wireless router inschakelen.

Op basis van verschillende posts op dit forum ben ik dan in de plaatselijke Telenet-shop een CV8590E gaan halen tvv de F@st3896LG.

Afgelopen weekend heb ik een poging gedaan om alles te installeren en te configureren... Het heeft moet ik toegeven bij wijze van spreken bloed, zweet en frustraties gekost, maar het resultaat is dat alles wel werkt, maar ik blijf met een dubbel gevoel achter...

Hierbij een grafische weergave van de huidige configuratie :

Netwerk_Thuis_20230912.jpg

Conclusie :

Ik eindig met 2 verschillende LAN's, 2 verschillende Wifi's en ongebruikte hardware (zie rechts bovenaan de tekening), terwijl :

Mijn initiêle opzet was :

1) simpele configuratie

2) maximale Wifi-dekking in het hele huis (liefst Wifi 6)

3) een veilig netwerk waar ik alle toestellen met elkaar kan laten 'spreken' of waar ik overal aan kan via mobiel zonder voortdurend te moeten switchen van wifi-kanaal

4) met nieuwe router optimaal benutten, vooral in combinatie met de Desktop PC

Ik dacht dat mijn kennis voldoende was, maar blijkbaar is dat niet zo...

Alles communiceert wel met internet, maar ik denk dat een echte "kenner" - zoals er hier wel wat rondlopen - me een betere configuratie kan voorstellen die aan al mijn wensen beantwoordt.

Ter info : ik heb op het huidig forum zitten zoeken naar antwoorden, en ik vond er wel, maar het is telkens maar een stukje van de puzzel die het mij enkel maar moeilijker maken...

Dus alle hulp is welkom ! Bedankt ! 

Nog ff dit : ik ben verondersteld de F@st modem van Telenet  terug te brengen, maar wacht nog even tot ik uitsluitsel heb via dit forum of ik de CV8560E moet houden of niet...  

20 reacties
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

de picture is nog niet zichtbaar, maar de setup met CV8560E zou moeten/kunnen zijn:

CV8560E (in bridge mode)  --- Asus WiFi router  --- Extra Asus AP (in AP mode!!)

Dan heb je in principe wel 2 segmenten, nog verschillend IPv4 vs IPv6, want alles direct connected aan de CV8560E zit uiteraard niet in subnet van de Asus router, dus al je toestellen voor op internet moeten achter je ASUS router, en de 2de Asus in AP mode, mesh of AP, maakt niet uit, moeten ZELFDE SSID/pwd/securitymode hebben om ze als 1 WiFi netwerk te kunnen gebruiken.

vfabrice
Freshman Weetjesweter
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag A born reader! Follow the reader, reader!

OK, merci BandR voor de toelichting alvast... 

Ik denk dat als het diagram zichtbaar is je je een beter idee zult kunnen vormen...

Het probleem nu is dat ik met 2 LAN's zit : een 192.168.0.1 (Telenet) en een 192.168.50.1 (Asus)

De Asus op zolder heeft wel een eigen IP en is dus direct geconnecteerd met Internet.

Ik kan, ondanks de verschillende LAN's 1 SSID maken ? Dat gaat geen conflicten creëren ?

0 Likes
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Kan de foto nog niet zien, maar als je in 2 subnets zit, 192.168.0.X en 192.168.50.x, wil dat zeggen dat er iets fout ingeplugd is.

Je krijgt 192.168.0.X op elke wired aangesloten device, bvb zit je Asus AP in de eth van de 8560E, dan gaat alles daarachter in de "eerste" lan, 192.168.0.X zitten, dus die AP moet in de eth van de Asus in router mode zitten, en dan gaat daar ook de 192.168.50.X uitgedeeld worden

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Apparatuur direkt aangesloten aan de CV8560E router zal een 192.168.0.X adres ontvangen, behalve het apparaat met het MAC adres wat via mijn telenet bij bridging ingegeven is.

Apparatuur die aan de LAN van de nieuwe Asus router aangesloten wordt ontvangt een IP adres van de Asus router; schijnbaar is die ingesteld om adressen uit te delen startend met 192.168.50

Deze twee subnetten 192.168.0.0/24 en 192.168.50.0/24 kunnen niet onderling communiceren. Dat is normaal.

Het beste sluit je niets direkt op de CV8560E aan, behalve dan de Asus router, en eventueel digi-box/-corders. Al het andere komt aan de Asus router.

De "oude" Asus laat je het best gewoon als AP geconfigureerd. De dient ook achter de nieuwe Asus router aangesloten te worden. Als deze dan hetzelfde SSID heeft, dan kun je deze gebruiken om je wifi dekking te vergroten.

Overigens, wat zijn de router functie van de Asus die je wenst te gebruiken?

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter

Al je apparaten moeten aan je router gekoppeld worden en je router mag als enige toestel verbonden zijn met de Telenet CV8560E (in bridge-mode).

Je kan je probleem als volgt oplossen:

• UTP-kabels die naar slaapkamer, dressing en living lopen van de Telenet CV8560E loskoppelen en op een switch aansluiten
  • De Asus RT-AC86U (zolder) met een (tweede) UTP-kabel met die switch verbinden.

Op de plaats waar je een router zet moeten er dus steeds twee kabels toekomen:

• één naar je internetmodem (WAN) en één naar een netwerkswitch om al je apparaten te kunnen aansluiten.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Waar staat uw Telenet modem?

Kan je eventueel bijkomende UTP kabels leggen?

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
0 Likes
vfabrice
Freshman Weetjesweter

Dag Rafb

Ik heb op zolder (dus waar de Asus RT-AX86U staat) een 2e UTP waarvan de RJ45-jack geforceerd was... 

Ik heb deze hersteld en je voorstel van oplossing geprobeerd, maar als ik dat doe, dan verdwijnt plots mijn wifi-signaal overal ?

Daarenboven kan ik ook niets meer met de Digicorder doen... 
Dit snap ik niet...

Wat doet trouwens het LAN Subnet op de configuratiepagina van de TLN modem ? 
Daar staat nu 192.168.0.1... Wat als ik dat verander in 192.168.50.1, zelfde LAN als LAN dat de ASUS router genereert ?

Bedankt ! 

0 Likes
vfabrice
Freshman Weetjesweter

Dag Janneke_Dust

De TLN Modem staat nu in de berging, onder de elektriciteitskast... Daar komen alle UTP's van de kamers in huis samen, en daar komt ook de kabel binnen...

Op zolder is er een 2e ethernet poort. Die ontbreekt op de tekening, omdat die jack geforceerd was en dus niet werkte... 

Echter, gezien het voorstel van een andere "krak" hier, heb ik gisteren een nieuwe stekker geplaatst. Dus is er nu dus een 2e UTP op zolder.

0 Likes
vfabrice
Freshman Weetjesweter

Dag Arnie

Alvast bedankt voor je reactie...

Jouw voorstel, in combinatie met dat van Rafb, heb ik dus geprobeerd, maar dat lijkt niet te werken... Mijn WIFI-signaal verdwijnt als ik alles behalve de ASUS in bridge via een switch koppel aan de ASUS op zolder via een 2e ethernetkabel... 

Dat snap ik dus niet...

Jij mss wel ?

0 Likes
vfabrice
Freshman Weetjesweter

Dag BandR, merci voor de uitleg, maar zoals je leest in mijn vorige posts, is er ergens een probleem...

Als ik alles achter de ASUS in bridge plaats, dan slaat de WIFI tilt... 

Ook de digicorder wil dan plost niet meer werken...

Wat ik wel merk is dat wanneer ik de switch verbind met de ASUS op zolder via een herstelde ethernetkabel, het lampje op de switch oranje brandt ipv groen ?

0 Likes
Ex-Netweter

@vfabrice  schreef:

Ik heb deze hersteld en je voorstel van oplossing geprobeerd, maar als ik dat doe, dan verdwijnt plots mijn wifi-signaal overal ?

Dat is niet normaal. Je kan deze kabel best eens afzonderlijk testen, je moet hiermee een linksnelheid van 1 Gbps halen, dit kan je nakijken bij de eigenschappen van je Ethernet-verbinding in Windows: https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/status-van-uw-netwerkverbinding-controleren-efb4fb41-f75...

Verbindingen op de Asus RT-AX86U op zolder moeten als volgt verbonden zijn:

• CV8560E op de WAN-poort, configureer bridge-mode in "Mijn Telenet" met het MAC-adres van je Asus RT-AX86U dat je bij verbonden gebruikers ziet staan
  • Switch (berging) op een LAN-poort!
  • de andere zoldertoestellen op LAN-poorten!

In de berging sluit je alle toestellen (behalve de Digicorder), dus ook de Asus RT-AC86U in Access Point-mode (living) op de switch aan.

@vfabrice  schreef:

Daarenboven kan ik ook niets meer met de Digicorder doen... 
Dit snap ik niet...

Ja, dat is een speciaal geval. Telenet heeft de Digicorder zo ontworpen dat die niet achter een eigen router mag aangesloten worden. Dus moet je een aparte UTP-kabel (of powerline-verbinding) voorzien die je op de Telenet-modem aansluit.
Je kan de Digicorder wel achter een eigen router aansluiten als je één poort in bridge-mode zet, dit kan met de IPTV/VLAN functie, je wijst dan een IPTV STB-poort toe.
In jouw situatie lijkt me dat moeilijk te doen met jouw talrijke toestellen en aangezien de router op zolder staat en de Digicorder in de living. Dus de meest logische oplossing is dan een aparte verbinding tussen Digicorder en een poort op de Telenet CV8560E.

@vfabrice  schreef:

Wat doet trouwens het LAN Subnet op de configuratiepagina van de TLN modem ? 
Daar staat nu 192.168.0.1... Wat als ik dat verander in 192.168.50.1, zelfde LAN als LAN dat de ASUS router genereert ?

Dat is een apart lokaal netwerk met een DHCP-server die IP-adressen uitdeelt in de reeks 192.168.0.x, je kan het subnet wijzigen maar 192.168.50.x dat zal conflicteren met je Asus.
Want je Asus-router op zolder deelt ook IP-adressen uit en dan ontstaan er IP-conflicten. Ik denk niet dat je de DHCP-server van de Telenet CV8560E kan uitzetten. Eén toestel via bridging (MAC pass-through) instellen is het maximale wat je kan doen, maar meerdere toestellen bridgen is niet mogelijk.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Met MOKA van van Hirschmann een 2de UTP verbinding maken naar de Living en zo de digicorder direct aansluiten op de Telenet modem.

Dan de utp kabel van de living, slaapkamer en dressing aansluiten op de switch en de switch dan aansluiten via de 2de UTP kabel op de router op de zolder.

Op die manier hangen alle toestellen op het subnet van de router en de digicorder direct verbonden met de Telenet modem.

Je kan deze configuratie ook uittesten door de digicorder geen internet verbinding te geven. Dan werkt deze normaal verder zonder de interactieve diensten en maar een programma overzicht van 2 dagen. Om te testen best eerst alles zonder spanning zetten en daar terug inschakelen te beginnen met de Telenet modem anders riskeer confliktten tussen oude en nieuwe opstelling.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Janneke_Dust  schreef:

Met MOKA van van Hirschmann een 2de UTP verbinding maken naar de Living en zo de digicorder direct aansluiten op de Telenet modem.

Wel een héél dure oplossing alléén om een digicorder interactief te maken ...

Mijn suggestie zou zijn: ruil de digicorder in voor een TV-Box, probleem opgelost (voor TV-Box geen apart netwerk nodig).

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@vfabrice  schreef:

Als ik alles achter de ASUS in bridge plaats, dan slaat de WIFI tilt... 

Ook de digicorder wil dan plost niet meer werken...

Wat ik wel merk is dat wanneer ik de switch verbind met de ASUS op zolder via een herstelde ethernetkabel, het lampje op de switch oranje brandt ipv groen ?

Ik heb jouw tekening van hierboven een beetje bewerkt, om duidelijk te maken hoe alles moet gekoppeld zijn.

Ik heb ook de digicorder vervangen door een TV-Box, om het niet te ingewikkeld te maken 😊

Netwerk_Thuis_20230912 (2).jpg

Voorwaarde is natuurlijk twee werkende (1Gbit) UTP kabels tussen zolder en technische ruimte (genaamd UTP/WAN en UTP/LAN).

Uw ganse netwerk komt dan achter de 192.168.50.1 van de Asus RT-AX86U (als router) op zolder.

Wat betreft jouw problemen: probeer in ieder geval IP conflicten te vermijden (sommige van jouw gebruikte toestellen hebben standard hetzelfde IP adres

Success!