Beantwoorden
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Je kan bridging nu instellen via My Telenet. 

 

Succes!

486 reacties
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Vitanick  schreef:

@Suzy  enig idee wanneer bridging bij de e-router mogelijk zal zijn voor meerdere toestellen?

Ik zit zelf met 3 lokale servers + mijn router die momenteel allemaal een extern ip adress nodig hebben


3 servers rechtstreeks op het internet hangen. Ik denk dat er wel veiligere manieren zijn met een eigen router om dat op te lossen.

0 Likes
Vitanick
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@sammyke007 I know, mijn huidige thuisnetwerk situatie is verre van hetgene dat de doorsnee gebruiker in huis zal hebben (is danook een hobby project). Ik vraag mij dan wel af hoe zet dit voor de business klanten zullen doen, daar er daar zowieso een aantal meerdere publieke ip's zullen nodig hebben.

Vitanick
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Marc-c  Ze hanger er uiteraard niet rechtstreeks op, das vragen voor problemen. 😛 Er zit danook een virtuele opnsense router tussen, deze heeft 3 "virtuele" netwerk adapters die rechsteeks met mijn vlan "wan" verbonden zijn, elke server heeft hierdoor hun eigen publieke ip, met een firewall ertussen & ddns functionaliteit etc.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Vitanick 

Jij bent dus het "slachtoffer" van de keuze die Telenet gemaakt heeft. Men had ook kunnen  opteren om één poort echt te bridgen (daar zou je dan een switch kunnen aanhangen) maar men heeft dus geopteerd om een "MAC passthrough" te activeren in de router waardoor er slechts één device rechtstreeks op het internet kan (op gelijk welke poort van de router). De bedoeling is dan uiteraard dat dat uw eigen router is, waardoor uw servers een intern adres gaan krijgen, niks aan te doen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Vitanick
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@StefaanH dat was inderdaad ook mijn grote schrik toen ik las dat er een mac adres moest worden ingegeven ipv een poort hiervoor toe te wijzen.

Momenteel zal ik nog wat afwachten wat ze met de business klanten hiervoor zullen doen die meerdere ip adressen willen, maar ik vrees dat ze die luxe van meerdere ip's achter de statische ip address "optie" zullen steken in de nabije toekomst, wat wel een pak duurder zal komen 

0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Vitanick  schreef:

@Marc-c  Ze hanger er uiteraard niet rechtstreeks op, das vragen voor problemen. 😛 Er zit danook een virtuele opnsense router tussen, deze heeft 3 "virtuele" netwerk adapters die rechsteeks met mijn vlan "wan" verbonden zijn, elke server heeft hierdoor hun eigen publieke ip, met een firewall ertussen & ddns functionaliteit etc.


 

Dus wat jij doet is met opensense een virtuele switch creëren op een vlan die met het internet is verbonden zonder firewall waardoor de servers bij een DHCP request een ipv4 krijgen van telenet. Leg me eens uit waar je firewall zit dan ?

 

Ik zou je setup maar eens nazien, want met opensense zou je dat beter moeten kunnen. 

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@StefaanH  schreef:

Jij bent dus het "slachtoffer" van de keuze die Telenet gemaakt heeft. 


Telenet heeft ervoor gekozen om hun klanten één extra IPv4 adres te geven, en geen 16.

Een verstandige keuze als je 't mij vraagt, in een tijd waar IPv4 eigenlijk al lang had moeten verdwenen zijn.

Ken je één provider, waar je "gratis" 16 IPv4 adressen kan krijgen?

In Duitsland wordt er massal overgegaan (zowel bij kabel- als bij DSL providers) op DS-Lite. Hierbij krijgt jouw router zelfs géén IPv4 adres meer (alles gaat over IPv6, IPv4 paketten worden ingekapseld en via IPv6 verstuurd)

 

Indien Telenet de klant méérdere IPv4 adressen zou willen geven, dan kunnen ze gemakkelijk de mogelijkheid bieden om méérdere Mac adressen toe te voegen aan de Mac passtrough lijst. De modem zelf ondersteunt dat, ze hebben het alleen via "Mijn Telenet" beperkt tot één entry.

 

@Vitanick  schreef:

I know, mijn huidige thuisnetwerk situatie is verre van hetgene dat de doorsnee gebruiker in huis zal hebben (is danook een hobby project).

Misschien een goede gelegenheid om jouw hobbyprojectje om te zetten naar IPv6.

Op de Telenet bridge krijg je een /56 IPv6 range, hier kan je dan zelf 64 servers op configureren die elk een /64 adres uitdelen aan hun resp. client 😊

Vitanick
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Marc-c  We zijn hier een beetje off topic aan het gaan... Ik heb heb een opnsense router in een hyper-v server met 3 netwerk adapters die verbonden met mijn wan vlan (wan a,wan b & wan c), de servers zelf zitten achter nat en dus op het "lan"netwerk (en dit is dan de 4e netwerk adapter). Als er een request binnen komt op wan a poort 22, wordt deze via nat naar server #1 op poort 22 doorgestuurd, op wan b poort 443 naar server 2 poort 443 enzovoort. Hierdoor zitten deze servers nog steeds achter een firewall en hebben ze elk hun eigen ip (soort van). De opnsense router is hierbij degene die de externe ip addressen toegewezen krijgt en de requests door stuurt naar de server voor desbettrefende ip. ddns op mijn opnsense zorgt ervoor dat mijn domein ip's steeds up to date zijn & alle A dns records naar de juiste server (& service dmv loadbalancing) worden gestuurd

Vitanick
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Ex-Netweter thx voor de tip en zal ik mij in een van de komende weekends eens mee amuseren 😁 

fyi: Klantendienst wist mij 1 maand geleden te vertellen dat dit 4 - 8 publieke ip addressen waren (maar 16 kan ook, heb ik niet getest). Vanuit het ipv4 tekort standpunt houd dit voor mij ook volledig steek (europa zit blijkbaar weeral zonder 😛) dus mij zal je hierover ook niet echt horen klagen

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Ex-Netweter 

 

Waarom denk je heb ik "slachtoffer" tussen aanhalingstekens geplaatst?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Domi1963 als jouw huidige modem de Giga Speedboost ondersteunt (wat hij duidelijk doet) is het niet nodig om te veranderen naar een Docsis 3.1 E-Router. Indien je dit echt wenst, ga je dit moeten regelen via een Telenet center, maar zij zullen ook afhankelijk zijn van voorraden. 

 

Ik herhaal de policy even opnieuw: Heb je een nieuwe modem nodig als Giga Speedboost klant, zal je de CV8560E meekrijgen. Maar als dit type modem niet voorradig is, zal je de CH7465LG meekrijgen. Op deze modem kan je namelijk ook zonder problemen de Giga Speedboost gebruiken.

 

Indien er hier (op De Netweters) klanten zijn die een CV8560E (E-Router) hebben gekregen zonder Giga Speedboost te hebben, is dit vermoedelijk vanwege een administratieve fout in het Telenet center. Daar heb ik helaas geen zicht op, ik kan je alleen mee geven wat de policy is die Telenet volgt. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Suzy Wat is de policy voor mensen met een modem-only die een tv-box willen?

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@morpheus zij moeten omschakelen naar een HGW modem, die policy is ongewijzigd.

 

Het klopt dat de nieuwe CV8560E ook samenwerkt met de TV-box en dit voor klanten met een modem-only de beste oplossing is, maar de Docsis 3.1 E-router wordt op dit moment enkel gegeven aan klanten die een Giga Speedboost optie nemen en een nieuwe modem nodig hebben. Of/wanneer dit zal wijzigen, daar heb ik helaas geen informatie over. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Suzy heeft de Docsis 3.1 E-router andere hardware dan de HGW? 
Ik vraag dit omdat het anders toekomstgericht misschien mogelijk zou zijn om de HGW de bridging mogelijkheid te geven? Dan heb ik geen CV8560E nodig, want de WiFi staat nu al uit in mijn witte HGW. Dus heeft hij nu dezelfde functionaliteit als een CV8560E, behalve dat hij niet kan gebridged worden.

Never trust in Dust
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Domi1963., Docsis 3.1 vereist een andere encoding dan Docsis 3.0, en bijgevolg andere hardware.

Ik dacht dat Suzy vorige week al had aangegeven dat er geen plannen waren om bridging uit te rollen op de homegateway, ook niet op lange termijn.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes