Beantwoorden
PM
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Docsis 3.1 cable modem interne routing

 

Telenet modem/router cbn8568LG geen interne routing.

Ik heb een Telenet internet aansluiting via de Docsis 3.1 cable modem.

Deze modem gebruik ik als WiFi access-point & als Gateway voor mijn eigen switchen.

 

Ik geraak met al mijn devices op het internet, MAAR intern is er geen connectie tussen de toestellen, het lijkt dat de Telenet Docsis alle pakketten naar buiten stuurt en geen interne routing doet.

 

Indien ik geconnecteerd ben op één van mijn eigen switches (bekabelde connectie) dan kan ik alle toestellen gekoppeld aan deze switch pingen…. Maar de toestellen gekoppeld aan mijn andere switch zijn niet bereikbaar.

Indien ik gekoppeld ben via WiFi, kan ik geen enkel bekabeld toestel bereiken.

 

In de configuratie (via Mytelenet) vind ik geen parameter (zie ook geen routing table (wel een connectie tabel)).

PM_0-1629979940018.png

 

0 Likes
35 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsis 3.1 cable modem interne routing

@PM  

Heb je afbeelding afgekeurd wegens de openbare IP adressen. Beste deze te markeren of te beschrijven als : 192.168.xxx.xxx. 

 

Op die manier blijven je IP adressen ook verborgen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Docsis 3.1 cable modem interne routing

Wat bedoel je met intern geen connectie. Als je op een andere laptop iets wil hebben moet de laptop wel zorgen dat dit geshared staat en dat iedereen dit mag kijken of schrijven. Ook moet je eens zien in mijn netwerk of je alle toestellen ziet. Ook je digicorder en zo meer zal zichtbaar zijn. Alleen je gsm en tablets zullen niet te raadplegen zijn. Daarvoor is weer iets anders nodig. Voor je GSM is er een mogelijkheid in windows 10 deze te laten koppelen. Voorlopig alleen android.

Stefan Groenen
0 Likes
Jo_
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Docsis 3.1 cable modem interne routing

Zijn het smart-switchen die je hebt toevallig? Die smart-switch van TP-Link heeft zijn gateway adres zoals die van de modem: 192.168.0.1

Dan krijg je idd ipv6 verkeer naar buiten, maar geen ipv4 verkeer.

 

Er zijn geen andere DHCP servers in huis? (Routers)

 

Over welke toestellen die met elkaar praten hebben we het hier eigenlijk? Chromecast? Sonos? NAS?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2580
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 cable modem interne routing


@Jo_  schreef:

Zijn het smart-switchen die je hebt toevallig? Die smart-switch van TP-Link heeft zijn gateway adres zoals die van de modem: 192.168.0.1

Dan krijg je idd ipv6 verkeer naar buiten, maar geen ipv4 verkeer.

 

Er zijn geen andere DHCP servers in huis? (Routers)


Alle toestellen kunnen zonder problemen op het internet, dus dit zal wellicht de oorzaak niet zijn.

 

Ik zou eens kijken of port isolation toevallig niet opstaat op je switches, en indien het geval deze uitzetten.

 

https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/525/


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Docsis 3.1 cable modem interne routing

Ik heb de afbeelding alsnog goedgekeurd. Er worden immers enkel maar RFC1918 adressen vermeld, die niets over je privacy bekend (kunnen) geven. Er is geen  vermelding van publieke adressen, dus dat is in orde.

 

Op deze manier wordt je netwerk configuratie duidelijker voor ons.

 

Je hebt dus een flat netwerk; alle devices in hetzelfde 192.168.1.0/24 subnet. Eigenlijk redelijk straigth-forward, en normaal zou inderdaad elk device de ander moeten kunnen "zien"

De Telenet HGW gedraagt zich als switch, waarbij devices verbonden aan de 4 verschillende poorten elkaar kunnen zien en bereiken. @Steven-E zit misschien op het goede spoor met de suggestie van port-isolation. Dat is geen default instelling.

 

Gezien het feit dat switch1 en swtich2 een IP adres hebben, ga ik er van uit dat het inderdaad managed switches zijn. Merk/type?

 

Heeft dit voorheen wel gewerkt?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PM
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Docsis 3.1 cable modem interne routing

switchen zijn TP-link 8-port Gigabit smart switch. Ik kan inderdaad eens nazien hoe hun gateway staat.

Er is slechts 1 DHCP server (de Telenet modem/router).  in Mytelenet zie ik alle toestellen met hun Mac/IP adres, dus dit lijkt me ok.

ik wil van mijn PC (wifi gekoppeld) naar mijn printer (Ethernet bekabeld) en naar mijn MyCloud systeem (Ethernet bekabeld).  De Sonos is WiFi gekoppeld.

 

 

 

 

0 Likes
PM
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Docsis 3.1 cable modem interne routing

switchen zijn tp-link  TL-SG108PE... hieronder de configuratie.

PM_0-1629998328477.png

PM_1-1629998338384.png

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Docsis 3.1 cable modem interne routing

De default-gateway in de switch heeft enkel belang voor het internet verkeer van de switch zelf (bijvoorbeeld voor checks of er een upgrade beschikbaar is).

De switch vervult geen routing functie - voor het verkeer wat deze doorlaat speelt de default gateway instelling geen rol.

Het probleem wat je beschrijft, in deze netwerk topologie geeft eigenlijk de indruk dat de Telenet HGW het verkeer tussen de verschillende switch poorten niet toelaat. Heel merkwaardig.

Kun je eens de HGW herstarten (kan eventueel via mijn telenet menu) ?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1568
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Docsis 3.1 cable modem interne routing


@Arnie  schreef:

De Telenet HGW gedraagt zich als switch, waarbij devices verbonden aan de 4 verschillende poorten elkaar kunnen zien en bereiken.


Underdaad ... de titel van dit topic is eigenlijk ook verkeerd. Er gebeurt geen "interne routing" tussen de poorten van de HGW 🤔

 

@PM 

Heb je nergens een kleine switch op overschot liggen? Dat mag gerust een oude 100mb (unmanaged) 5-P switch zijn.

Dan kan je eens een switch aansluiten tussen de HGW (poort 1) en de 3 kabels die nu aangesloten zijn op de HGW (switch 1, switch 2, Telenet AP).

Op die manier kan je testen of het probleem in de HGW ligt, of elders in je netwerk...

 

 

 

PM
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Docsis 3.1 cable modem interne routing

Ik heb tussen de HGW en mijn switchen een Linksys WRT1200 AP geplaatst.... switchen hangen aan de Ethernet poorten en ik kan nu inloggen met mijn PC op WiFi netwerk1 of 2. 

Nu werkt mijn intern netwerk correct.... ik krijg een correcte routing naar alle interne devices.

Dus het lijkt me werkelijk routing probleem op niveau van de HGW.... maar hier heb ik totaal geen zicht op.  En uiteraard is het niet de bedoeling om nog een extra router tussen de HGW en de switchen te hangen.

PM_0-1630046555917.png

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1568
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Docsis 3.1 cable modem interne routing


@PM  schreef:

Uiteraard is het niet de bedoeling om nog een extra router tussen de HGW en de switchen te hangen.


Neen, natuurlijk niet 🙂

Maar het was als test een goede zet om de oorzaak van het probleem op te sporen ...

Conclusie: HGW omruilen in een TN center?

 

PS. De Linksys WRT1200 is een router. Heb je deze in AP mode ingesteld?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Docsis 3.1 cable modem interne routing


@PM  schreef:

Nu werkt mijn intern netwerk correct.... ik krijg een correcte routing naar alle interne devices.


Gewoon even om verwarring te verkomen. Ook nu is er geen sprake van routing. In dit geval worden de packets correct geswitched van de ene switch port naar de andere.

Routing is wanneer je van het ene subnet (192.168.1.x/24) naar een ander gaat (192.168.2.x/24).

Zoals gezegd, probeer eens de HGW te restarten. Als dat niet helpt, kun je deze het beste gaan omwisselen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1568
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Docsis 3.1 cable modem interne routing

Ik heb soms de indruk dat de HGW niet altijd goed overweg kan als je het default adres (netwerk) wijzigt van 192.168.0.x naar bijvoorbeeld 192.168.1.x

 

Een truukje dat soms helpt

  1. verander het netwerk terug naar 192.168.0.1 en herstart de modem (beide via "Mijn Telenet")
  2. jouw netwerk zal dus voorlopig adressen uitdelen in de range 192.168.0.xxx, de toestellen met een vast IPv4 adres (192.168.1.xxx) zijn voorlopig niet bereikbaar.
  3. Verander nu terug je netwerk naar 192.168.1.1 en herstart de modem (beide via "Mijn Telenet").
  4. Alle tabellen in de modem zullen geleegd worden, de toestellen krijgen een nieuw IPv4 adres.

PS. Zorg er ook voor dat vaste IPv4 adressen in de range 192.168.1.2-99 zitten (de DHCP zal dynamische adressen uitdelen vanaf 192.168.1.100 e.v.

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Docsis 3.1 cable modem interne routing

@flip1953de switch werking van de HGW is IP onafhankelijk. Zelfs al heeft je HGW 192.168.0.1, zouden twee aangesloten apparaten uit een ander subnet met elkaar moeten kunnen communiceren.

 

Bijvoorbeeld:

HGW gebruikt 192.168.0.1/24

PC1 op poort 1 aangesloten met vast IP adres 192.168.22.1/24

PC2 op poort 2 aangesloten met vast IP adres 192.168.22.2/24

De twee PC zullen in dat geval met elkaar kunnen communiceren. Ze kunnen niet de HGW pingen, en zullen ook niet het internet kunnen bereiken.

 

Ik zou gewoon een restart proberen, en anders een omwisseling


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes