Beantwoorden
PM
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Docsis 3.1 cable modem interne routing

 

Telenet modem/router cbn8568LG geen interne routing.

Ik heb een Telenet internet aansluiting via de Docsis 3.1 cable modem.

Deze modem gebruik ik als WiFi access-point & als Gateway voor mijn eigen switchen.

 

Ik geraak met al mijn devices op het internet, MAAR intern is er geen connectie tussen de toestellen, het lijkt dat de Telenet Docsis alle pakketten naar buiten stuurt en geen interne routing doet.

 

Indien ik geconnecteerd ben op één van mijn eigen switches (bekabelde connectie) dan kan ik alle toestellen gekoppeld aan deze switch pingen…. Maar de toestellen gekoppeld aan mijn andere switch zijn niet bereikbaar.

Indien ik gekoppeld ben via WiFi, kan ik geen enkel bekabeld toestel bereiken.

 

In de configuratie (via Mytelenet) vind ik geen parameter (zie ook geen routing table (wel een connectie tabel)).

PM_0-1629979940018.png

 

0 Likes
35 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Docsis 3.1 cable modem interne routing

@PM heb je toevallig VLAN config op de switch aangezet ? want dit kan natuurlijk client isolation veroorzaken en dus ook geen connectie tussen de verschillende devices .


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 cable modem interne routing


@kristofDW  schreef:

@PM heb je toevallig VLAN config op de switch aangezet ? want dit kan natuurlijk client isolation veroorzaken en dus ook geen connectie tussen de verschillende devices .


In dat geval heb je geen flat netwerk meer, en zouden de verschillende PC's de default gateway (Telenet HGW) niet meer kunnen bereiken. 😉 Iedereen kan het internet op, dus lijkt het me geen VLAN configuratieprobleem.

 

@PM vind je echt nergens een client isolation configuratie terug op je switches.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Docsis 3.1 cable modem interne routing

Volgens mij hebben we met de test met de extra switch aangetoond dat het probleem zich in de HGW bevindt, en niet in de eigen switches.

 

Nu als test opstelling verbinden switch1 en switch2 zich niet langer via de HGW, maar via een extra switch. In dat geval is er wel onderlinge communcatie mogelijk tussen de gebruikers achter switch1 en switch2.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 cable modem interne routing


@Arnie  schreef:

Volgens mij hebben we met de test met de extra switch aangetoond dat het probleem zich in de HGW bevindt, en niet in de eigen switches.

 

Nu als test opstelling verbinden switch1 en switch2 zich niet langer via de HGW, maar via een extra switch. In dat geval is er wel onderlinge communcatie mogelijk tussen de gebruikers achter switch1 en switch2.


Inderdaad. Een beperkte ARP tabel in de HGW?

Client isolation op niveau van de HGW ?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PM
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Docsis 3.1 cable modem interne routing

VLan werd niet geconfigureerd in de switches.

Het lijkt me echt een routing probleem op de HGW.  Wat me wel eigenaardig lijkt (in de huidige test opstelling, met de extra Linksys router/AP), ik heb nu 2 WiFi netwerken: netwerk1 (netwerk van de HGW) en netwerk2 (van de Linksys).  Ik kan ALLE devices bereiken met mijn PC ingelogd op netwerk2 (Linksys) maar ook ingelogd op netwerk1 (HGW).  Dwz dat in deze opstelling de HGW wel de routing correct doet (WiFi naar vast netwerk).  Probleem is dat je op de HGW slechts zeer beperkt zicht hebt op de configuratie.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 cable modem interne routing

@PM zoals @Arnie het al eens aangaf, de HGW moet niet routeren voor wat betreft interne communicatie. Hij moet puur switchen .

Routeren is enkel nodig als je van het ene IP subnet naar een ander IP subnet gaat, en dat is hier niet het geval (voor de interne trafiek).

 

Routering is laag 3

Switching gebeurt op laag 2

 

Dus routering is van geen tel hier.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PM
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Docsis 3.1 cable modem interne routing

bedankt voor de verduidelijking..... maar de switching gebeurt dus niet correct door de HGW.  Is dit een configuratie of een andere setting die ik kan beïnvloeden?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Docsis 3.1 cable modem interne routing


@PM  schreef:

bedankt voor de verduidelijking..... maar de switching gebeurt dus niet correct door de HGW.  Is dit een configuratie of een andere setting die ik kan beïnvloeden?


Helaas kun je aan de HGW zelf niets doen, behalve dan de beperkte configuratie mogelijkheden via mijn telenet. Op het vlak van switching is er geen configuratie mogelijk.

Probeer eens een herstart van de HGW. Als dit niets oplost, wissel hem dan om bij een Telenet center.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Docsis 3.1 cable modem interne routing


@Steven-E  schreef:

Inderdaad. Een beperkte ARP tabel in de HGW?

Client isolation op niveau van de HGW ?


De ARP tabel speelt hier eigenlijk ook geen rol. Dat is een layer 3 functie, waarmee de MAC adressen en IP-adres koppeling bijgehouden wordt.

 

Hier zou het gewoon om de MAC address tabel gaan in de switch, een lijst van MAC adressen, met vermelding van de switch poort waarachter ze zich bevinden. Deze lijkt wel juist te zijn - elk apparaat kan het internet bereiken, dus het verkeer wat terug komt vindt correct zijn weg naar het MAC adres van de originele verzender.

 

Het lijkt inderdaad op port isolation binnen de HGW, iets wat niet zou moeten zijn. Misschien een bug of hardware defekt?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 cable modem interne routing

@Arnie 

Ja, ik bedoelde de mac-address table ipv de arp tabel. Maar dat zou ook voor internetconnectiviteit problemen geven.

 

@PM persoonlijk zou ik vlakbij je HGW een goedkoop unmanaged switchke plaatsen, 5 poorts is al genoeg. Slechts 1 kabel naar je HGW en de anderen naar je andere switches.

Probleem zal opgelost zijn.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Docsis 3.1 cable modem interne routing


@PM  schreef:

bedankt voor de verduidelijking..... maar de switching gebeurt dus niet correct door de HGW.  Is dit een configuratie of een andere setting die ik kan beïnvloeden?


Blijkbaar wel tussen de LAN poort en de WiFi, maar niet tussen LAN1 en LAN2?

Er is geen setting in de HGW die dat kan beïnvloeden.

Maar heb je al eens de adviezen uitgevoerd die hierboven werden opgegeven?

vb. volledige werk reset van de HGW?

 

Al eens andere combinaties geprobeerd van poorten op de HGW?

 

0 Likes
PM
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Docsis 3.1 cable modem interne routing

bedankt voor de antwoorden/suggesties.  Ik zal de HGW nogmaals herstarten (is voordien reeds meerdere malen gebeurt) en nog enkele andere testen uitvoeren.

Indien niet opgelost zal ik de HGW omwisselen, kan ik zomaar naar een Telenet dealer stappen en deze omwisselen, of dien ik eerst iets in te dienen bij Telenet zelf?

 

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 cable modem interne routing

Niet herstarten, maar resetten. Er is een resetknop op je Telenet modem.

 

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-mijn-telenet-modem/

klik op het juiste type modem


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PM
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Docsis 3.1 cable modem interne routing

reset gedaan, probleem blijft gelijk: geen connectie naar andere devices, tenzij met router/AP tussen HGW en mijn switchen. 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Docsis 3.1 cable modem interne routing

Dan lijkt het me het beste om de HGW te gaan omruilen. Een alternatief is gewoon met een switch er tussen te blijven werken. Dit kan de router/AP zijn die je nu gebruikt, of een eenvoudige low-cost 5 ports switch of iets dergelijks, bijvoorbeeld deze TP-link LS1005G, momenteel, bij de Action voor 9,95:

https://www.action.com/nl-be/p/tp-link-desktop-switch-ls1005g/

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes