Beantwoorden
beverneus
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

Recent merk ik bij het downloaden van games op Steam, Epic Games, Battle.net etc dat de downloadsnelheid niet boven de 10Mpbs komt. Op speedtest.net haal ik daarentegen wel 280Mbps. Wat dit nog vreemder maakt is dat wanneer ik een vpn gebruik tijdens het downloaden alle problemen opgelost worden, ik haal weer gemakkelijk 280Mbps tijdens het downloaden van games.
Voorlopig heb ik me nu geabboneerd op een vpn om toch dingen aan een degelijke snelheid te downloaden, maar dit is geen oplossing waar ik tevreden mee ben. Het is erg dat ik voor iets extra moet betalen om het internet waarvoor betaald is op een normale manier te gebruiken.

Hopelijk weet iemand hier een oplossing voor.

Tags (1)
0 Likes
45 reacties
Ex-Netweter
 

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

Bij familie of vrienden op een andere internetverbinding testen. De enige manier om Telenet Traffic Management als oorzaak uit te sluiten.
Eventueel testen met een VPN-verbinding aangezien dat verkeer volgens sommigen niet onderhevig is aan Telenet Traffic Management.

 

0 Likes
bob6
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

Hoi heb eindelijk een iedee wat er speelt de node in de buurt is overbelast tijdens die uren daardoor is het gecapt de snelheid 

Axm
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

Ik zit met exact zelfde probleem.

 

Belachelijk!, zonder VPN  Steam, Blizzard launcher capped op 1.2Mb/sec 

met VPN 98Mb/sec er is hier dus duidelijk sprake van trafic shaping iets wat mij nog maar recent is opgevallen de laatste 1-2 maanden 

 

Wat ik mij nu af vraag is of Telenet hun belachelijke traffic shaping zal aanpassen anders zie ik niet veel nut als gamer & Network security engineer om bij Telenet te blijven.

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps


@Axm  schreef:

Wat ik mij nu af vraag is of Telenet hun belachelijke traffic shaping zal aanpassen anders zie ik niet veel nut als gamer & Network security engineer om bij Telenet te blijven.


Telenet zal hun - wat jij "belachelijke" - traffic shaping noemt, niet aanpassen.

Als " Network security engineer" zou je de eerste moeten zijn die begrijpt dat Telenet onmogelijk iedereen en gelijktijdig de maximum snelheid kan geven. Daar is de topologie van hun hybride coax/fiber netwerk niet op voorzien (gedeeld medium).

Traffic shaping bestaat erin dat bepaalde IP prorocollen minder bandbreedte krijgen op drukke nodes / gedurende drukke periodes. Zie post van raf1 hierboven: Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps - Pagina 2 - De Netweters

Als dat voor jou een "deal breaker" is, dan moet je naar een provider zoeken die geen "belachelijke" traffic shaping toepast 🤔

Wat ik belachelijk vind zijn dit soort "dreigementen" om niet langer bij Telenet te blijven 🤗.

  • Telenet zal daar heus niet van wakker liggen.
  • Jij ben niet verplicht om bij Telenet te blijven, wat houdt je tegen?
  • Last but not least: wat zijn jouw opties ???
0 Likes
Ex-Netweter
 

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps


@Axm  schreef:

Wat ik mij nu af vraag is of Telenet hun belachelijke traffic shaping zal aanpassen anders zie ik niet veel nut als gamer & Network security engineer om bij Telenet te blijven.


Op coaxkabel zal traffic shaping de komende jaren door toenemend dataverkeer steeds strikter moeten toegepast worden tenzij Telenet zeer snel gigantisch veel bandbreedte op de coaxkabel aan het EuroDOCSIS 3.1-spectrum kan toevoegen door DVB-C en alle EuroDOCSIS 3.0-modems uit te schakelen. Nodes splitsen is ook een mogelijkheid.

Maar dat kost allemaal veel tijd en geld en traffic shaping en piekuurmaatregelen kosten Telenet niets. Dat een handvol tech-savvy klanten doorhebben dat de beloofde snelheden op coaxkabel nooit gedurende lange tijd stabiel kunnen zijn zal hen worst wezen. Zolang de massa maar blij is met de snelheden die kortstondige speedtest.net-testjes tonen.

Op coaxkabel deel je vandaag ongeveer 2,5 Gbps met gemiddeld 266 gebruikers.

Als je fiber kan krijgen, neem fiber. Daar deel je vandaag 10 Gbps met maximaal 32 gebruikers.

Met andere woorden, de snelheid op fiber is vandaag meer dan 100 keer stabieler dan op coaxkabel.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

"Als je fiber kan krijgen, neem fiber. Daar deel je vandaag 10 Gbps met maximaal 32 gebruikers.

Met andere woorden, de snelheid op fiber is vandaag meer dan 100 keer stabieler dan op coaxkabel."

Kan je de bron van deze cijfers aanwijzen? Trouwens als je al in de situatie zou komen waar 256 gebruikers/buren gelijktijdig zouden downloaden (wat heel onwaarschijnlijk is) dan zou je theoritisch nog elk 4 Mbps hebben op een Gbit lijn. Op een xDSL lijntje van 100 Mbps, hoeveel zou je dan hebben? met of zonder trafficshaping? (0.4 Mbps). En er zijn nog altijd heel veel klanten die die niet boven de 100 Mbps geraken. En hoeveel hebben er al een fiberaansluiting van 10 Gbps??????



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

XGS-PON (10 Gbps symmetrisch) met een split ratio van 1:32 is de fibertechnologie die Proximus uitrolt, de maximale split ratio is onlangs publiek bevestigd in het arrest van de Raad van State over Fiber-To-The-School van 23 maart 2023: http://www.raadvst-consetat.be/index.asp?page=caselaw_results&lang=nl&qu=ftts&method=and&index=arr&s...
(Het Proximus-fibernetwerk is momenteel slechts voor 24% "bevolkt", dus gemiddeld deel je die 10 Gbps vandaag slechts met 8 personen.)

Een VDSL-lijn is een individuele verbinding vanuit een glasvezelstraatkast (ROP). Op zo'n ROP zijn doorgaans meerdere fibers beschikbaar en zitten klanten maximaal per 48 gegroepeerd op één fiber van 2,5 Gbps. Dus is er steeds minstens 50 Mbps per VDSL-lijn beschikbaar.

Proximus doet niet aan traffic shaping op haar vaste netwerken, ze monitoren het dataverkeer continu en upgraden de apparatuur in de straatkast indien de bandbreedte dreigt te verzadigen. Met het nieuwe Nokia MX-6-platform bijvoorbeeld zijn er configuraties mogelijk met een fiber van 10 Gbps om meerdere groepen van 48 VDSL-klanten te bedienen.

Je hebt dus op VDSL op elk moment 50 Mbps gegarandeerd of meer, de reële snelheidsbeperking is natuurlijk het snelheidsprofiel waarop je lijn is gesynchroniseerd (meestal 100/30 Mbps).

Axm
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

1Mb/sec limiteren op Blizzard , Steam, EPIC enz ..

 Lijkt mij wel belachelijk, ik zit met een pakket van 1Gbps.

 

Het gaat hier zelfs niet over "drukke nodes" degelijke bewijs is er na een VPN te gebruiken makkelijk op 100Mb/sec zit. 🙃

 

Shaping kan ik begrijpen, maar dit moet niet ten koste gaan van de user experience 1Mb/sec lijkt mij wat extreem niet?

Ik ben al 10 jaar klant bij Telenet dat ze nu pas recent zo een cap toeleggen zonder enige info naar de gebruiker toe.

 

Wat ik belachelijk vind zijn dit soort "dreigementen" om niet langer bij Telenet te blijven 

  • Telenet zal daar heus niet van wakker liggen.
  • Jij ben niet verplicht om bij Telenet te blijven, wat houdt je tegen?
  • Last but not least: wat zijn jouw opties ???

Ik vind dit wel straf, de klant mag zijn menig niet uiten naar Telenet toe door extreme maatregelingen 

"dan moet je het maar aftrappen" 🤣

 

Ik ben altijd tevreden geweest met Telenet daarom dat ik al zo lang klant ben.

 

Ex-Netweter
 

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

Een beetje meer realiteitsbesef lijkt me in dit geval nuttiger dan gejammer en gezeur over iets wat je toch niet kan veranderen.

1 Gbps download op coaxkabel is marketing. Coaxkabel is een gedeeld medium, je deelt dus de beschikbare bandbreedte met alle andere breedbandklanten op de node.

Je kan 1 Gbps download halen in ideale omstandigheden als het niet te druk is op jouw node, maar niet continu tijdens de piekuren als iedere klant op de node 5 Mbps verbruikt om tv-programma's te streamen. Want 2,5 Gbps op de node / 266 klanten op de node = 9,4 Mbps per klant.
Tijdens piekuren blijft er niet veel bandbreedte over om langdurig tegen hoge snelheden te downloaden. Telenet besluit dan om de bandbreedte "zo eerlijk mogelijk" tussen alle klanten te verdelen. Surfen op het web en streaming krijgen dan hogere prioriteit. De bandbreedte voor downloads wordt beperkt: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/meer-over-je-internet/wat-is-telenet-...

Ik heb duidelijk aangetoond dat andere netwerken stabielere snelheidsprestaties tijdens piekmomenten kunnen leveren omdat er veel meer individuele bandbreedte per gebruiker beschikbaar is.

Vanzelfsprekend moet je de coaxkabel dan verlaten. Je hoeft geen 10 jaar klant te blijven, dat is jouw individuele keuze. Je 10-jarig jubileum op coaxkabel wordt door niemand gevierd. Telenet houdt klanten die meer bandbreedte tijdens piekmomenten willen niet tegen om de coaxkabel te verlaten, velen zijn je voorgegaan.

0 Likes
Axm
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

Dat de bandbreedte verdeeld word, snap ik, marketing van 1Gbps download ben ik in mee.

maar als je op exact hetzelfde moment naar een VPN switcht stijgt de download snelheid dit toont mij wel aan dat de node niet overbelast is.

 

Momenteel wacht ik op de fiber uitrol in mijn straat dat zal nog wel even duren, helaas

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

Ik vermoed dat dit een algemene regel is en niet node per node maar per downloadlocatie. Ze kunnen nu eenmaal perfect zien vanaf welke locaties er het meest wordt gedownload. Het best bewijs geef je zelf, de VPN verbinding wordt niet geshaped. Waarom? Omdat het IPadres van je VPN provider niet in de lijst staat. Wat kan je daaraan doen? Iets zoals @Ex-Netweter beweert wat gedeeltelijke onjuiste informatie is want glasvezel is nog op heel veel plaatsen niet echt beschikbaar en de xDSL alternatieven zijn zelfs met VPN geen soelaas.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps


@Axm  schreef:

marketing van 1Gbps download ben ik in mee.


Telenet lokt klanten door middel van hoge downloadsnelheden naar duurdere abonnementen. Dat is het marketinggedeelte.
Die 1 Gbps download is in de praktijk niet stabiel haalbaar want zwaar overboekt. Dus Telenet verkoopt iets wat ze onmogelijk aan elke klant continu en stabiel kunnen leveren. Je betaalt met andere woorden voor een opgeblazen snelheidsspecificatie die je in de praktijk niet krijgt op het moment dat jij die snelheid wil.


@Axm  schreef:

maar als je op exact hetzelfde moment naar een VPN switcht stijgt de download snelheid dit toont mij wel aan dat de node niet overbelast is.


Neen, zo werkt het natuurlijk niet.
Met een VPN kan je de traffic shaper op het Telenet-netwerk omzeilen. Met een VPN encrypteer je je dataverkeer zodat de deep packet inspection-technologie van de traffic shaper niet functioneert. De traffic shaper zorgt voor de eerlijke verdeling van bandbreedte tussen alle gebruikers. De snelheidsstijging toont alleen aan dat jouw VPN-verkeer prioriteit heeft boven al het andere verkeer dat de traffic shaper wel inspecteert.

Jouw VPN-verkeer neemt bijvoorbeeld prioritair 1 Gbps bandbreedte in waardoor er voor alle andere gebruikers op de node maar 1,5 Gbps meer "overschiet". Probeer dat eens een half uur lang te doen tijdens de piekuren. Je zal ook zien dat je die 1 Gbps niet kan blijven krijgen, er zijn dus verschillende netwerkbeheersmaatregelen actief op het Telenet-netwerk.


@Axm  schreef:

Momenteel wacht ik op de fiber uitrol in mijn straat dat zal nog wel even duren, helaas


Een goed alternatief is VDSL. Dan heb je 50 Mbps bandbreedte gegarandeerd 24h/24h. Op coaxkabel is dat een stuk minder wegens traffic shaping.

@igvfer  schreef:

Het best bewijs geef je zelf, de VPN verbinding wordt niet geshaped. Waarom? Omdat het IPadres van je VPN provider niet in de lijst staat.


Omdat het verkeer geëncrypteerd is, de traffic shaper begrijpt niet welk verkeer dit is. Traffic shaping werkt op basis van het protocol omdat dit een "objectieve" maatstaf is om dataverkeer te beheren. Het is illegaal om bepaalde IP's te vertragen, dat zou een duidelijke schending van de regelgeving rond netneutraliteit zijn.

Als je informatie zou hebben die bewijst dat Telenet de netneutraliteitsregels zou schenden, moet je dit melden aan telecomregulator BIPT: https://www.bipt.be/consumenten/netneutraliteit

@igvfer  schreef:

 Iets zoals @Ex-Netweter beweert wat gedeeltelijke onjuiste informatie is want glasvezel is nog op heel veel plaatsen niet echt beschikbaar en de xDSL alternatieven zijn zelfs met VPN geen soelaas.


Ik heb met duidelijke informatie aangetoond dat VDSL met minstens 50 Mbps dedicated bandbreedte per gebruiker wel degelijk een beter alternatief is om nooit meer last te hebben van een traffic shaper die je verbinding dichtknijpt tot 10 Mbps.

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

@Ex-Netweter Zever in pakskes. Dat is de oude belgacomtheorie dat je hier zit te verkondigen.

VDSL kan maar zo snel gaan als de tp aankan. Bij coax kunnen ze makkelijk de nodes aanpassen in geval de snelheid ontoereikend zou zijn. Coax kan nu eenmaal een veel hogere snelheid aan waardoor uitbreiding mogelijk is en bij een tp niet.

ik merk nooit verschil tussen mijn snelheid overdag en s'avonds.

Voor diegene die denk dat fiber de oplossing is, probeer het maar. De backbone van onze providers kunnen nooit aan iedereen op drukke momenten 10Gbps leveren.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

Bovendien zie ik bij de aanbieders van glasvezel momenteel geen enkele die meer dan 1 Gbps (up en down) aanbiedt. En dat is inderdaad waar Telenet momenteel tekortschiet met zijn upload, dat is 40Mbps. Maar ja ik download geen games. En voor mensen die er een sport van maken om games te dwonloaden om ze nadien nooit meer te spelen is dat misschien wat weinig 1 Gbps dosnload.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Downloads op elke game launcher gelimiteerd tot 10Mbps

@Christof75ikzit in dezelfde lijn als jij, altijd dezelfde snelheid, smorgens, smiddags en savonds of snachts, ik merk niks van die shaping op de lijn.

heb wel voordeel dat ze in de straat 2 appartementsblokken hebben afgebroken en in de straat er tussen de 50 en 100 mensen nog wonen met de helft telenet en de helft via fiber, overgrote deel is 50+ en ouder, die zijn zo geen grote verbruikers (met misschien enkele uitzonderingen).

mag niet klagen, wou ook naar fiber overgaan via proximus, maar ze deden al moeilijk voor ze gingen installeren, wilden zelf de telenet kabel doorknippen, maar daar was ik niet mee akkoord.

en telenet blijft hier zijn diensten perfect doen, dus waarom veranderen????


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes