Beantwoorden
Gert
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

Wanneer ik bekabeld wil surfen kan ik enkel google bereiken. De speedtest van google geeft zelfs aan dat ik zeer snel internet heb. Wanneer ik een andere website probeer vb. speedtest.telenet.be kan ik geen verbinding maken. Ook rechtstreeks op de modem aangesloten geen verbinding. De wifi verbinding van telenet werkt echter wel. Zou dit een probleem met de modem zijn ? Volgens de klantendienst van telenet werkt alles juist.

 

Tags (1)
0 Likes
25 reacties
Gert
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

Nu is het via wifi ook bijna gedaan, zowel via wifi als ethernet alleen internetverbinding via IPv6 - protocol en via IPv4 geen internetverbinding. Dit geprobeerd op 2 laptops. Is dit een probleem met de modem van telenet ?

 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

Ik heb nog nooit gehoord van problemen met IPV4 met de Telenet modem. Daarom mijn vraag : vertel ons eens wat meer over uw eigen netwerk, mogelijk soort dit de werking van de Telenet modem.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

Kijk voor de zekerheid ook even de instellingen na op de PC van de netwerk aansluiting. Staat ipv4 wel op automatisch voor de interface? Eth en wifi hebben elk hun eigen instellingen.

Misschien heb je een foutieve instelling voor IPv4, terwijl IPv6 wel correct op automatisch staat.

 

Kun je wel een website aan de hand van zijn ipv4 bereiken, bijvoorbeeld http://91.183.77.12/ ? (dit zou een "Web Server's Default Page" moeten tonen).

In dat geval heb je wel IPv4 connectiviteit, maar is er iets mis met DNS. Wat zeer waarschijnlijk evengoed op een zelfde oorzaak duidt; foutieve instellingen van de PC interface.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gert
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

@Janneke_Dust  Veel is er over mijn netwerk niet te zeggen, ik heb de modem van telenet, van daar loopt er een kabel naar de living waar er een switch staat. Daarop is de digibox en de tv aangesloten. Verder hebben wij 2 laptops en een 4 tal gsm's die via wifi verbinding maken met de telenet wifi.

Tot gisteren werkte alles perfect, nu heb ik nergens nog deftige toegan tot het internet. Niet via wifi, niet via LAN ( zowel aan de switch als rechtstreeks aan de modem).

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

Ik vermoed dat je ongewild een tweede DHCP server in je netwerk geactivieerd hebt. Dit zou verklaren dat de PC's een fout adres ontvangen, niet van je Telenet router, maar van de andere DHCP server (de switch, een powerline.....whatever).

De tweede DHCP server geeft zeer waarschijnlijk geen IPv6 uit, wat verklaard dat deze wel van de Telenet router komt, en correct werkt. Gezien echter nog veel internet verkeer IPv4 gebasseerd is heb je daar problemen mee.

 

Kun je de PC eens direct aansluiten met een kabel op de Telenet router, en de switch en al het ander afkoppelen?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

is dit een managet switch of een gewone.

heb je soms ergens een nieuwe beveiliging software geïnstalleerd.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

@Gert 

Kan je eens testen zonder de switch?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

@Gert dit heeft niets met de modem te maken vermits je op de wifi op dezelfde modem van Telenet wel actief internet hebt. Je moet je settings van je netwerkkaart ofwel resetten ofwel even het device verwijderen en terug toevoegen, zodat de netwerkkaart gereset is van zijn settings.

Google.be zal waarschijnlijk als je startpagina staan, dus deze pagina zie je omdat google.be in de cache van je browser zit. Hierbij heb je geen internet nodig.

Kijk vooral ook de dns na die op je netwerkkaart is ingegeven, misschien heb je deze manueel ingegeven op een verkeerde dns en zal je daardoor zogezegd wel internet hebben maar geen DNS translation kunnen doen van al die andere pagina's.

Kijk ook dat het ipv4 protocol aanstaat op je pc voor je netwerkkaart. De meeste websites draaien op ipv4 en niet op ipv6, vandaar dat je ook geen enkele IPV4 website kan openen.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

Gezien @Gert  meldt dat hij nu niet enkel problemen heeft met deze PC, maar ook met de andere apparaten denk ik dat het probleem bij DHCP gezocht moet worden, zie mijn berichtje van 19:49.

Best even alles van de Telenet router loskoppelen, en enkel de PC aansluiten en kijken of alles dan goed werkt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gert
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

Beste iedereen,

het probleem lijkt opgelost, alleen weet ik niet hoe ....

Ik heb alle kabels van bij het binnenkomen tot aan de switch losgemaakt en stuk voor stuk terug aangesloten. Bij iedere stap heb ik zowel bekabeld als draadloos internet getest en tot nu toe werkt alles.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Enkel Google te bereiken via bekabelde verbinding

Mocht het probleem door DHCP veroorzaakt worden, dan is het goed mogelijk dat het terugkomt. Een PC ontvangt namelijk zijn ip adres van de DHCP server, waarvan er maar één aktief mag zijn in je netwerk. Normaal is dit de telenet router.

Met de stap voor stap heropbouw van je netwerk zal deze zijn werk goed gedaan hebben en alle PC's en andere apparaten van een ip adres hebben voorzien.

 

Dit ip adres moet door de apparaten op regelmatige intervallen terug aagevraagd worden (enkele uren meestal). Mocht er dan plots blijken dat er een andere server antwoord, en een ander (foutief) ip adres toewijzen, dan heb je terug problemen. Veel apparaten kunnen zich als DHCP server gedragen.

Heb je recent iets gewijzigd? Nieuw apparatuur toegevoegd? Welk type switch gebruik je, en hoelang al? (dat zou namelijk tevens een DHCP server kunnen zijn).

Bij windows kun je het command-line commando "ipconfig" uitvoeren om te kijken welk ip adres aan de interface toegekend is. Eerst een terminalvenster open met het commando "cmd" en dan ipconfig uitvoeren. Normaal zou dit een adres moeten tonen startend met 192.168.0. en dan nog een getal.

 

Hopelijk blijft het probleem weg, maar dat zou me eigenlijk verbazen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes