Beantwoorden
Pat91
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. A born reader! Twee handen vol!

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

Ik wil internet in de tuinkamer. Momenteel gebruik ik in de woning Powerlines om de ontvangst te verbeteren. Ik kan een extra powerline in de tuinkamer plaatsen om daar een goed WiFi-bereik te hebben. Omdat de wachtbuis naar de kamer nog moet worden aangelegd zou ik eerder opteren voor een S/FTP kabel (komt in zelfde buis als elec. kabel) en een router plaatsen. Is dit niet een betere oplossing? Indien zo, welke specificaties moet die router hebben om 'toekomstproof' te zijn?

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Ethernetkabel of Powerline

0 Likes
12 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

@Pat91  

Op zich moet een Powerline niet slecht zijn enkel moet je er wel voor zorgen dat je electriciteitsnet in orde is om een goede werking van je powerlines te hebben. Als je de keuze hebt zou ik er persoonlijk voor kiezen om een router te plaatsen waardoor je niet enkel wifi hebt maar ook dat je eventueel bekabeld kan werken aan een pc of laptop. 

 

Je router functionaliteiten kies je zelf voor wat voor jou belangrijk is. Tegenwoordig zitten de meeste functionaliteiten er wel op dus je kan al ver geraken. 

 

Ik heb over laatst nieuwe torentjes gezet voor Mesh wifi in huis en heb met wifi 6 gekozen dus dat kan wel een aanrader zijn voor toekomst proof te zijn. Let wel op dat je toestellen hebt die dit kunnen ondersteunen anders heb je er nog niet veel aan. 

Zie ook dat je Gb snelheden kan ondersteunen ( moest je de Gb snelheden hebben bij Telenet ) maar tegenwoordig kan een deftige router dit ook al ondersteunen. 

 

Nu is natuurlijk ook de vraag wat is je budget wat wil je er aan geven? Heb voor de Mesh wifi TP-Link gehad als router en was er zeer tevreden over , mijn switch is ook TP-Link en de Mesh wifi is ook weer TP-Link dus dat zegt al genoeg. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pat91
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. A born reader! Twee handen vol!

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

In principe mag het elektriciteitsnet geen probleem vormen omdat een volledig nieuwe kabel van de tuinkamer naar de meterkast wordt getrokken (zonder aftakkingen en andere aansluitingen). Ik heb nu op de zolder een Archer Wi-Fi 5 (802.11ac). De afstand tussen zolder en tuinkamer is 25 m. een powerline is dus waarschijnlijk meer dan OK?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

@Pat91 

Ja hoor dat is geen probleem dan als je voor powerlines wil kiezen. Je eerste setje kan je gratis krijgen bij Telenet eventueel en vanaf een tweede setje betaal je maandelijks €2 huur.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

Als je nu nog voor een kabel kan kiezen, zou ik niet twijfelen.

Daar ben je tenminste zeker van dat het goed zal werken. Powerline is altijd afwachten en indien aanvaardbaar zal de kwaliteit altijd slechter zijn.

Heb je bijv zonnepanelen en zit de omvormer op dezelfde fase als je powerlines (altijd op een monofasige aansluiting) dan is dit nefast.

 

Bovendien: de kost van de buizen en cat5e of cat6 kabels zal minder zijn dan die van de powerlines.

Dus als ik in jouw geval zou zijn zou de keuze 100% richting ethernet gaan. 

 

Powerlines huren van Telenet? Ik zou voor een duurzamere oplossing kiezen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

@Pat91  Als je nu nog kunt kiezen zou ik zeker voor een kabel gaan, zelfs 2. Je kan een rol kopen van 50m voor +- 60€ en in je tuinhuis een muurdoos (+- 25€ + inbouwdoos) voor 2 aansluitingen en je kan alle richtingen uit. Plaats er een AP en je zal verzekerd zijn van een goede verbinding die een stuk beter gegarandeerd zal zijn dan via Powerlines. Daar volg ik zeker @Steven-E  in.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
b003042
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Happy New Year! Tien op tien! Handje vol!

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

Zelf ben ik geen fan van poweradapters, er gaat niets boven een utp kabel als je het mij zou vragen.  Hier heb ik nooit last gehad, van poweradapters helaas iets te veel.  Veel succes !

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

@Pat91 ik zou voor een kabel gaan met daar aan een deftige AP. Als je dan kiest voor een mesh systeem kan je zonder probleem van je tuin naar binnen wandelen zonder internetverlies😉 Er zijn veel systemen met een bedrade backhaul. Zoals netgear orbi pro of Ubiquiti. Een investering maar futureproof als je wifi6 hebt. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

Helemaal mee eens hier, als je ethernet kabel kan leggen, niet twijfelen, powerline, enkel als een soort ‘last resort’ 😀

houdinibe
Freshman Beetjesweter
Berichten: 18
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

hoorde veel goed over mesh routers, fabel of echt goed?

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

@houdinibe 

 

Een echt mesh systeem, geplaatst volgens de regels van de kunst is inderdaad zeer efficiënt. 

 

De gouden regel blijft natuurlijk: er gaat niets boven UTP kabel indien dit mogelijk is.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

Alhoewel niet noodzakelijk, wordt bij veel mesh systemen gebruikt gemaakt van NAT. De wifi gebruikers krijgen een eigen IP subnet, wat via NAT verbonden is aan het bestaande netwerk.

Dit betekent dat er sprake is van dubbel NAT voor het verkeer wat naar het internet moet. Dit werkt, maar heeft zo zijn eigen nadelen. Bij sommige mesh-systeem is dit configureerbaar: router of bridge.

 

De mesh technologie zelf is handig. De access-points communiceren met elkaar, iets wat bij non-mesh niet het geval is. Bij non-mesh verbindt een client zich met een access-point. Pas na verlies van signaal (onder een bepaalde threshold) wisselt deze naar een ander access-point. Bij mesh gebeurt dit eerder, omdat de access-points samen kunnen overeenkomen welke access-point het sterkste signaal kan leveren.

 

Kortom mesh is goed, maar is ook een marketing term geworden. Let dus op wat je koopt.

 

Terug on-topic: ook ik zou absoluut voor een kabel kiezen naar de tuinkamer als je die mogelijkheid hebt. Zoals gesuggereerd, misschien zelfs twee. Naast het voordeel van betrouwbaarheid voor de netwerkverbinding kun je een kabel ook nog voor andere doelen gebruiken, zoals telefoon, alarm enz. of wat de toekomst eventueel nog mag brengen.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
amandus88
Experienced Meerweter
Berichten: 79
Goed bezig! Say what?! On a roll... Dat loopt vlotjes.

Ethernetkabel of powerline voor internet tot tuinkamer?

Ik heb geen kabels liggen tussen de verschillende kamers in een appartement. Vroeger had ik een digibox staan in kamer 1 die verbonden was met de digicorden in de woonkamer en kon ik de opgenomen programmas perfect bekijken in de  kamer 1. Nu de tv verhuist naar de 3de kamer ( 7 meter verder)  vlot niet meer zo goed. Regematig staat het beeld en het geluid stil.

Stel mij de vraag of dit te maken heeft met de afstand of de powerlines telenet PG-9072lg-TN.

Is de optie DEVOLO magic 2 een betere oplossing?

0 Likes