Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Hello ,

Ik ondervind het volgende probleem. Op de home pagina van mijn nieuwe website Meisje uit het Noorden staat op de index.htm pagina onderaan bij de afgebeelde drukknop pag 2, pag 3 en page 4 in rode letters. Ik heb zowel pag 3 en pag 4 voorzien van een hyperlinck met index 3.html en index 4.html.

pag 2 heeft ook een hyperlinck met index 2.html en heeft geen problemen. Maar als ik op pag 3 of pag 4 klik komt er "Not Found".

In FileZilla staat zowel in de linkerkolom(intern) als in de rechterkolom(extern) de index 3.html en de index 4.html .

Wat is er aan de hand? Kan iemand dit oplossen voor mij?de netweters 25 8 febr 2021.pngde netweters  45 8 febr 2021.png

grtz,

gigi 

 

Titel gewijzigd door Jolien5 (mod) | Vorige titel: Not Found

0 Likes
92 reacties
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Thanks again. Спасибо большое.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Tenzij je het jezelf extra moeilijk wil maken, zie ik geen voldoende reden om absoluut bestandsnamen (foto bestandsnamen) in het Cyrillisch te schrijven. (ik heb het gedaan om enerzijds je te helpen en anderzijds voor de uitdaging [mensen die niet streamen moeten op een andere manier hun tijd verdoen]).

 

Ik waardeer ten zeerste jouw kennis en hulp hierover. Ik heb familie die woont in Oekraïne en Rusland. De foto met de cyrillische bestandsnaam betekend waarschijnlijk niets voor jou.

Dat is begrijpelijk.

 

Toen ik op bezoek was bij mijn familie in Oekraïne in 2009, heb ik de twee dvd's gekocht waarop de bekendste film van Oekraïne en Rusland staat. De film noemt :ИРОНИЯ СУДЬБЫ ИЛИ С ЛЁГКИМ ПАРОМ" en iedere jaarwisseling wordt deze film in Rusland en Oekraïne vertoond tijdens de Kerst- en Nieuwjaarstijd op de tv.

 

Je kunt het vergelijken zoals bij ons de film Alone Home.
<HTML><META HTTP-EQUIV="content-type" CONTENT="text/html;charset=utf-8">

<P>Home Alone is nog steeds een populaire kerstfilm. Dat blijkt uit het feit dat
de film nog elk jaar met <A title="Kerstmis" href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstmis">Kerstmis</A>
op de televisie komt. In <A title="België" href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB">België</A>
werd hij zelfs tot beste kerstfilm verkozen in <A title="2008"
href="/wiki/2008">2008</A>. </P>
<UL>
<LI>Tagline - A Family Comedy without the Family.</LI>
<LI>Tagline - Yesterday he was just a kid, tonight he's a home security
system.</LI></UL>
<P>Wereldwijd bracht de film 477 miljoen <A title="Amerikaanse dollar" href="/wiki/Amerikaanse_dollar">dollar</A>
op. </P>

 

Op het internet wat de tekst hierboven gewoon geschreven zonder syntaxen.

Vraag me niet waarop de tekst in deze wijze op mijn wordpad is gekopieëerd.


Dus als ik mijn familie in Rusland deze foto wil laten zien met de cyrillische bestandsnaam en ik schrijf dat deze op mijn website staat, moet dit dan natuurlijk eerst mogelijk zijn om deze afbeelding van deze bekende Russische film te kunnen üploaden.

 

Als je dan beseft dat tegenwoordig het geen enkel probleem is om afbeeldingen en foto's van bekende Amerikaanse films te üploaden op de websites, zodat mensen die familie hebben in de Verenigde Staten van Amerika, dit kunnen tonen op hun website, is het wel wonderlijk dat dit nog niet kan voor Rusland en Oekraïne.

 

Enfin toch als je bent geabonneerd bij Telenet.


Hou er echter rekening mee dat de meta vermelding hoogstwaarschijnlijk bepaald welke codering je browser gaat gebruiken om de pagina te tonen.

 

Voilà. Nu vraag ik me af wie bepaalt welke norm van codering op uw webpagina in de Header wordt aangebracht? Wie beslist daarover? Windows 10 of FileZilla?


En als het algemeen bekend is dat de meeste huidige ftp programma's utf-8 ondersteunen, en dat Windows 10 dat ook doet, dan is het toch meer dan logisch dat de Telenet server zich ook aanpast aan de algemene trend op dit gebied. Of niet? FilaZilla vermeld tijdens de verbinding met de Telenet server dat de server geen niet - ascii ondersteunt. Dat is toch glashelder en uit de tijd.

 

Ik vraag me af of de zakenmensen in de Westerse landen, die contacten hebben in Rusland en Oekraïne en die een foto van een bedrijf in Rusland of Oekraïne willen zien, om een beter inzicht te krijgen van deze Russische -of Oekraïense firma, niet in staat zijn om ook een foto van hun Belgisch bedrijf te laten zien op hun business website of webshop?

 

Juist omdat de Telenet server utf-8 die alle wereldtalen ondersteunt niet op hun server is geladen? Raar!


Op een pagina kan je dus onmogelijk een deel in codering A en een ander deel in codering B. De hexadecimale tekst van ИРОНИЯ СУДЬБЫ ИЛИ С ЛЕГКИМ ПАРОМ vind je hieronder: De Windows 1252 tekens die dezefde hexadecimale waarde hebben zijn: ИРОНИЯ СУДЬБЫ ИЛИ С ЛЕГКИМ ПАРОМ


Dat is heel verstandig geredeneerd. Dat had ik zelf niet gevonden. Het is wel bedenkelijk als je weet dat de characters die utf-8 backwards ondersteunt tot de 127 limit (single byte 7 bits +0), minstens 2 bytes nodig hebben daarboven en toch kunnen worden geconverteerd met Windows -1252 tekens die maar één byte(8 bits) gebruiken.

 

Want Windows -1252 ondersteunt geen 2 bytes per character of heb ik het mis?


Ook verwijs je steeds naar hexadecimale voorbeelden en geen decimale of unicode points.
Waarom? Op het internet kun je converteren naar hex, dec, unic en nog andere coderingstekns die worden gebruikt.


Je hebt toch de Windows -1252 tekens gevonden door op het internet een converter tool te gebruiken, die converteert van de cyrillische bestandsnaam naar hex waarden die daar mee overeen komen? En waarom geen decimale overeenkomstige tekens?


(in dit stukje zijn enkele tekens verdwenen omdat ze geen grafie hebben in Windows 1252. Dit toont Notepad++: Elk Cyrillisch teken in UTF-8 is steeds 2 bytes lang. Hoe heb ik omgezet?

 

Notepad++ geopend, karakterset UTF-8 zonder
Dit toont Notepad++: Elk Cyrillisch teken in UTF-8 is steeds 2 bytes lang. Hoe heb ik omgezet? Notepad++ geopend, karakterset UTF-8 zonder bom gekozen.

 

Uw tekst gekopieerd en geplakt in Notepad++. In Notepad++ nu het karakterset Windows 1252 gekozen. Notepad ++ wil absoluut eerst opslaan, dus opslaan bevestigd en toont me dan de tekst die je hierboven ziet.

 

Die tekst gekopieerd en geplakt in dit bericht (waar de opmering staat dat er sommige tekens verdwenen zijn). Daarna een afbeelding (altijd dezefde afbeelding met een andere naam) hernoemd door copy paste van de tekst naar de naam van de afbeelding. FileZila geopend en afbeelding in MijnZandbakje gezet.


Eerst tot hier: waar de opmerking staat dat er sommige tekens verdwenen zijn.

 

Dat op zich is niet goed te noemen, zeker niet in codering weergave tekens! Van notepad ++ naar mijn computer in de e-mailbox waar voorzeker niet dezelfde codering wordt toegepast als in notepad++.

 

Daarna een afbeelding (altijd dezefde afbeelding met een andere naam). Die steeds dezelfde afbeelding is dat een andere afbeelding dan mijn abeelding met de cyrillische bestandsnaam?

 

Dat is opzich al riskant, want je kent niet honderd percent de inhoud van mijn afbeelding en waarschijnlijk ook niet van jouw gekozen afbeelding.

 


Je schrijft wel dat de inhoud van de afbeelding of foto van geen belang is en ook geen rol speelt bij een overdracht in een andere codering, maar daar ben ik niet zeker van.

 


FileZila geopend en afbeelding in MijnZandbakje gezet. Bekijk ik MijnZandbakje met UTF-8 codering (Charset extensie) dan zie ik jouw Cyrillische tekst.


Is het zo dat Charset extensie alleen voor Apple Mac os is bestemd en niet voor Windows 10?
Mag ik weten voor we verder gaan op welke overdrachtmodus jouw FileZilla staat ingesteld?


Automatisch dus standaard, ascii en binary? En ook bij de geavanceerde opties: Standaard-Overdrachtsinstellingen: Standaard-actief-passief en bij Tekenset: Auto-detectie- utf-8 of geforceerde utf -8- Aangepaste tekenset.

 

Welke van de drie opties heb jij ingesteld?
Dit is wel belangrijk als men dezelfde resultaten beoogd.


De webpagina waar MijnZandbakje op is geüpload heeft dus in de Header een Meta met utf-8 . De server die de afbeelding van jouw laptop of pc heeft doorgstuurd is de Telenet server.

 

Als dit alles juist is wat ik hier neerschrijf dan heeft de Telenet server samen gewerkt met de Windows 10 browser, die de hex waarden heeft herleid naar utf-8 waarden en heeft de Telenet server een tandje bijgestoken voor u( misschien omdat je netweter bent)grapje.


Want normaliter verschijnt er wanneer je ook een webpagina wil opladen met FileZilla een melding bij de verbinding :de server ondersteunt geen niet-ascii bestanden.


Hier is een tegenspraak omdat jouw afbeelding met de codering van een cyrillische beastandsnaam omgezet in hex waarden wel doorstuurt. Of het moet zijn dat de hex waarden niet meer de waarden hebben van een utf-8 codering maar van een ascii codering.


Maar dan moet Windows 10 in jouw browser deze ascii hex waarden(tekens) weer converteren naar utf-8 waarden of coderingstekens, opdat de afbeelding op jouw webpagina kan verschijnen.

 

(Natuurlijk als de Meta in de HEADER van jouw webpagina als charset utf-8
heeft staan.
Vermits igvfer schreef dat zijn website wordt gehost door een andere provider dan Telenet, en het totaal geen problemen schept voor hem om een afbeelding of foto met cyrillische bestandsnaam te üploaden, zit hij op een ander terrein als wij en gaan zijn vergelijkingen niet op voor mijn situatie.


FileZila geopend en afbeelding in MijnZandbakje gezet. Bekijk ik MijnZandbakje met UTF-8 codering (Charset extensie) dan zie ik jouw Cyrillische tekst.

 

Hier kan ik niet volgen! Bekijk ik in MijnZandbakje met utf-8 (Charset extensie) dan zie ik jouw Cyrillische tekst. Charset extensie werkt met Apple Mac OS en heeft ook een cyrillic coderingtabel.

 

Windows -1252 heeft geen aparte cyrillic coderingtabel.(info Charset extensie Apple Mac OS op het internet)
Je merkt dat de verschillende tools niet volledig dezelfde mogelijkheden bezitten om te kunnen converteren.


Deze uitleg heb ik al eerder gegeven. Van mijn part mag je gerust op andere manieren experimenteren, maar je mag nooit vergeten dat de bestandsnamen in Windows 10 altijd in UTF-8 gecodeerd zijn.


Dit is heel juist en ik weet dat ook. Maar alleen dit feit en dat de Telenet server niet kan samenwerken op de normale manier zoals andere servers wel doen met utf-8, schept hier een probleem.

 

Want FileZilla en de browser van Windows 10 voldoen aan de eisen om uw webpagina's te kunnen converteren met utf-8. En zolang het West-europese en Amerikaanse teksten en foto's of afbeeldingen zijn gaat alles goed.

 

Het is mijn schuld niet dat de Telenet server niet de mogelijkheid heeft om cyrillische teksten die utf-8 codering nodig hebben, te converteren met utf-8 .(Opletten geblazen want alleen voor foto's en afbeeldingen met een cyrillische bestandsnaam). De cyrillische teksten vormen geen probleem.


maar je mag nooit vergeten dat de bestandsnamen in Windows 10 altijd in UTF-8 gecodeerd zijn. Je kan een bestandsnaam onmogelijk in een andere codering zetten.

 

Het zou nogal wat zijn als je in cmd een dir doet of als je in verkenner de lijst van je bestanden bekijkt. Algemeen: welke codering gebruikt werd, wordt quasi nooit als attribuut of wat dan ook meegegeven. Het is gewoon een afspraak.


Voilà. Dit omvat alles. Je kan een bestandsnaam onmogelijk in een andere codering zetten.


Dit houd wel in voor zover ik het kan begrijpen, dat de verscheidene converter tools op het internet alleen voor computers zijn die niet werken met Windows 10.


Er zijn natuurlijk nog oudere besturingssytemen maar dit alleen ter info:
UCRT can be installed on older versions of Windows, but UTF-8 support will only work on Windows 10 (November 2019 update) and newer

The character set most commonly used in computers today is Unicode, a global standard for character encoding. Internally, Windows applications use the UTF-16 implementation of Unicode. In UTF-16, most characters are identified by two-byte codes.

 

Terwijl Windows 10 toch utf-8 gebruikt op de computers en laptops.

Windows-1252. Windows-1252 was the first default character set in Microsoft Windows. It was the most popular character set in Windows from 1985 to 1990.


Conclusie: Van zogauw in de toekomst wanneer je een verbinding maakt met FileZilla met de Telenet server, en de melding:de server ondersteunt geen niet-ascii tekens, dan is alles opgelost.
grtz,
gigi


De Windows 1252 tekens die dezefde hexadecimale waarde hebben zijn:

enkele tekens verdwenen omdat ze geen grafie hebben in Windows 1252.

 

Dit toont Notepad++: ИРОНИЯ СУДЬБЫ ИЛИ С ЛЕГКИМ ПАРОМ
ИРОНИЯ СУДЬБЫ ИЛИ С ЛЕГКИРœ ПАРОМ

Ð 208 &ETH; Latin capital letter Ethtryit.asp?deci=208&ent=ETH

 

Ð is een character in de table Windows-1252

De code van Windows - 1252 bestaat hoofdzakelijk uit de characters Ð

Als je de cyrillische bestandsnaam bekijkt dan zijn dit verschillende characters.
De cyrillische dec en hex tekens volgens de tabel KOI8-R zijn als volgt:
1049/0419 1056/0420 1054/041E 1053/041D 1049/0419 1071/042F
1057/0421 1059/0423 1044/0414 1068/042C 1041/0411 1067/042B
1049/0419 1051/041B 1049/0419
1057/0421
1051/041B 1045/0415 1043/0413 1050/041A 1049/0419 1052/041C
1055/041F 1040/0410 1056/0420 1054/041E 1052/041C


Hier zie je de 2 bytes en de code tekens zijn ook verschillend t.o.z. van elkaar.
Dus meer waarheidstrouw.


ИРОНИЯ СУДЬБЫ ИЛИ С ЛЕГКИМ ПАРОМ
2 bytes zijn 16 bits als ik me niet vergis, maar zoals bij de dec tekens kun je niet visueel zien of het een codering met 2 bytes is. Niet dat ik betwijfel of het wel juist is.

 

Maar het is toch altijd koffie dik kijken als je het mij vraagt.


Kom je weer een andere code tabel tegen op het internet, dan zijn de dec en hex tekens niet altijd dezelfde.


Привет

gigi

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website


@gigi  schreef:
..En hier begint het droeve verhaal! Ondanks ik alle bestanden en mappen, ook de _vti_en _cnf mappen die door Telenet worden aangemaakt, lukt het me niet om een nieuwe index.html te üploaden op mijn oude website die leeg is gemaakt.

 

Als ik surf met google naar mijn website WELCOME TO MY WEBSITE dan komt steeds de oude index.html terug in het vizier. Ik krijg die met geen stokslagen weg, wat ik ook probeer.


1. Als je een nieuwe index.html laadt, krijg je dan een foutmelding bij het laden? Ik veronderstel van niet.

 

2. Het is niet omdat je een bepaalde pagina oproept, dat je daarvan direct de laatste versie te zien krijgt. Doe het een opnieuw en is het niet de laatste versie dan Ctrl F5 (Control toets ingedrukt en de F5 toets indrukken). Je kan met enkel de F5-toets proberen.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@janne_man  @gigi  Ik zie op mijn eigen webruimte bij Telenet geen aparte bestanden met namen als _vti_ en _cnf. Die zijn er waarschijnlijk gekomen door dat je het script geplaatst hebt. Dus gewoon die mappen leegmaken en je er verder niets van aantrekken. En als je een nieuw bestand gemaakt hebt index.html dat gewoon uploaden en het overschrijft het oude bestand en als je naar de site gaat zal je na enkele keren f5 over vernieuwen wel de nieuwe inhoud zien.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@igvfer 

Je hebt eens een test gedaan met het kopiëren van een bestand met Cyrillische naam naar een externe server en dat lukte. Kan je aub dat eens dat testen met een overdracht door om het even welk ftp programma (uw voorkeur ftp programma). 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi 

Je hebt een goede en gegronde reden om bestandsnamen in het Cyrillisch te zetten.

 

Op mijn webpagina staat geen header. Wat je ziet staat er zo. Zet je geen index.htm of index.html (er kunnen nog andere varianten aanvaard worden), dan zie je alles zoals met Verkenner. In dit geval beslist de webbrowser de codering die gebruikt wordt om dit te tonen. Met de extensie Charset, beslis jij welke codering gebruikt moet worden om dit te tonen.

 

(Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Brave, ... zijn allemaal varianten van de open source applicatie Chromium. De basis van al deze browsers is identiek, enkel de lay-out en wat toeters en bellen maken het verschil tussen deze browsers. Beschouw de codering gerust maar als een basisfunctionaliteit en verwacht daar geen verschillen tussen de browsers die een zelfde kern gebruiken.)

 

Gebruik Edge (ik ga ervan uit dat je de laatste versie gebruikt en niet een oude).
Op MijnZandbakje zie je twee bestanden met een verschillende Ð Klik daarop. Wat zie je vervolgens in de adresbalk? Als je op de afbeelding rechts klikt en je kies Afbeelding opslaan als, welke naam wordt voorgesteld?


Terug naar MijnZandbakje. Klikt onderaan op de folder foto. Klik op LinkNaarFoto.htm. Als ergens in het scherm rechts klikt en je kiest Paginabron weergeven, wat zie je nu?

 

Het heeft geen zin om er nog andere tekensets bij te sleuren. Dat helpt je geen stap vooruit.

 

UTF-8 is een codering met variabele lengte. Als je de UTF-8 tabel  voor het Cyrillisch bekijkt zie je dat dit steeds twee bytes zijn en dat de eerste byte d0, d1, d2 of d3 is. Alle tekens die ik tot nu toe voor jou bekeken had waren allen in de d0 reeks.

 

Dat de combinatie ftp met de webserver van Telenet geen UTF-8 als bestandsnaam toelaat, is inderdaad een probleem. Noch jij noch ik kunnen dit veranderen. Wat wel kan is dit probleem omzeilen door een bepaalde techniek te gebruiken.

 

Ik heb de indruk dat ik er nog niet in geslaagd ben je hiervan op een voldoende manier te overtuigen. Het is wel zo dat ik niet altijd hetzelfde aangegeven heb, ik was het ook aan uitzoeken. Heel het omslachtige deel van om te zetten naar decimale waarden en dan de bestandsnaam te veranderen door Alt+vier cijferig getal zou ik niet meer vertellen. Mijn uitleg nu, zou dan direct gaan met het gebruik van Notepad++:

Kies als karakterst UTF-8 zonder Bom, voeg de Cyrillische bestandsnaam in (copy paste van de bestandsnaam), dan Karakterset, Meer, Westers, Windows-1252 kiezen en dan copy paste van Notepad++ naar de bestandsnaam van de afbeelding.

Deze afbeelding dan FTPen naar de webserver van Telenet (afbeeldingen binair of automatisch, bij automatisch herkent het ftp-programma de belangrijkste extensies van een bestand en zal een jpg of png bestand overgedragen worden als binair. Als je van Windows vertrekt mag je alles als binair doorsturen).

 

Om deze techniek te gebruiken hoef je ook helemaal niet te verstaan of te weten wat er achter zit. Wat van belang is, is welke naam heeft een afbeelding die dan gedownload wordt van je pagina.

Doe jezelf een plezier, stop met uw hersenen te breken en doe dit als test voor één afbeelding.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@janne_man  @gigi  Ik heb op mijn webruimte een klein HTML bestandje geplaatst waar Cyrillische tekst in zit. En ook geprobeerd een foto met een Cyrillische naam te uploaden.

Conclusie: Filezila laadt geen bestanden met Cyrillische naam op. Pagina's met Cyrillische in de tekst wel.

Ik heb zomaar een tekstje gekopieerd van de site van vragensteller die blijkbaar al is veranderd. Dus ik weet niet wat er staat.

Het resultaat zie je hier: http://users.telenet.be/igvfer/Test01.html 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Dan u @igvfer . De bedoeling van mijn vraag was, dat je deze test deed op een andere server dan die van Telenet. Het gedrag van die van Telenet en van het ftp-programma in combinaite met, kan ik zelf testen en heb ik reeds gedaan. Een bestand kopiëren naar mijn rpi en die dan bekijken met een webserver heb ik ook al gedaan. Ik had graag het gedrag gekend bij een externe server anders dan Telenet. Als je kijkt op users.telenet.be/MijnZandbakje zal je zien dat de foto bij Opslaan als wel in het Cyrillisch is.  

 

Van FileZila heb ik dit gevonden. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@janne_man  Ik heb nu eens geprobeerd om met Filezilla een foto met dergelijke cyrillische naam te uploaden naar een webruimte die ik bij een andere provider heb en dat lukt wel degelijk. Dus is het blijkbaar op een of andere manier toch aan de Telenet webruimte gelegen. Daar krijg ik geen foutmelding wat bij de webruimte van Telenet wel zo is. Daar gebeurt de omzetting blijkbaar niet zoals Filezilla ook aangeeft.

Mijn conclusie: gebruik voor bestandsnamen gewoon de westerse tekens als je toch mordicus de Telenet webruimte wil gebruiken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@igvfer 

De reden waarom het niet werkt bij Telenet, kan je in feite afleiden uit de inhoud van de link naar een FileZila pagina in mijn  vorig antwoord.

 

De reden dit @gigi opgeeft om bestandsnamen (foto's) in het Cyrillisch te zetten vind ik een goede reden. De binaire waarde van elke UTF-8 byte kan gelezen worden als een Windows-1252 teken (met uitzondering van 5 tekens die geen grafie hebben, maar waar deze techniek ook bij werkt). Het probleem in de uitleg is het verschil te zien tussen enerzijds de eigenlijke codering van de bestandsnaam en anderzijds de grafische weergave. Met hetgeen ik op mijn website gezet hebt, kan je dat allemaal controleren en vaststellen. Vermits ik op mijn enkel in een html bestan een meta opgeeft en er geen index is, wordt mijn pagina in Windows-1252 weergegeven, tenzij je de extensie Charset gebruikt en dan zie je de werkelijkheid in UTF-8.

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

De binaire waarde van elke UTF-8 byte kan gelezen worden als een Windows-1252 teken (met uitzondering van 5 tekens die geen grafie hebben, maar waar deze techniek ook bij werkt). 

 

Hier wordt gezegd dat de binaire waarde van elke UTF-8 byte kan gelezen worden als een Windows -1252  teken(met uitzondering  van 5 tekens die geen grafie hebben, maar waar deze techniek ook bij werkt).

 

Wat wordt er bedoelt met de binaire waarde van elk UTF-8 byte? Er wordt steeds geschreven dat voor het converteren zowel de decimale en hexadecimale tekens(waarden)worden ingezet. Bedoelen jullie de nullen en enen onder de decimale-en hexadecimale tekens(waarden)?

https://www.w3schools.com/charsets/ref_utf_cyrillic.asp
link voor cyrillic tabel basic en Windows -1252 Ook supplement cyrillic
Hier wordt gezegd dat de binaire waarde van elke UTF-8 byte kan gelezen worden als een Windows -1252  teken(met uitzondering  van 5 tekens die geen grafie hebben, maar waar deze techniek ook bij werkt).
Wat wordt er bedoeld met de binaire waarde van elk UTF-8 byte? Er wordt steeds geschreven dat voor het converteren zowel de decimale en hexadecimale tekens(waarden)mogen worden ingezet. Bedoelen jullie de nullen en enen onder de decimale-en hexadecimale tekens(waarden)?


Ook staat in de Windows -1252 geen enkel teken dat een cyrillische character aanduid.
De vergelijkingen die u maakt met de angelsaksische en middeleeuwse zweedse lettervorming Ð die in de code tabel staat van Windows-1252, is niet de Latijnse hoofdletter D.

Als je ervan uitgaat dat een letter in het Latijns alfabet die een dec en hex waarde heeft, en die dezelfde dec en hex waarde heeft van een letter uit de cyrillische codering tabel, dan moeten het wel dezelfde letters zijn in de beide alfabetten.En dat is zeker niet met de Ð in Windows -1252.
grtz,
gigi

Vermits ik op mijn enkel in een html bestan een meta opgeeft en er geen index is, wordt mijn pagina in Windows-1252 weergegeven, tenzij je de extensie Charset gebruikt en dan zie je de werkelijkheid in UTF-8.

Dat begrijp ik niet.
Op mijn ENKEL in een html bestand een meta opgeef en er geen index is,
Wat bedoel je hier precies mee? Werk je in notepad++ op een lege pagina waarvan in de broncode geen charset staat ingevoerd?

En bedoel je met geen "index" dat het geen index.html webpagina is?

En Charset extensie doet die hetzelfde als in "Tekenset" van notepad++ bij Converteren naar utf-8?
Zie ook bijlagen

de netweters  1003 27 febr 2021.pngde netweters  1002 27 febr 2021.pngde netweters   1001  27 febr 2021.pngde netweters 1001 27 febr 2021.pngde netweters 1000  27 febr 2021.pngde netweters 27 febr 2021.png

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Eureka!  

Vergeet alles wat ik in de vorige topic heb geschreven. Ik heb ondertussen gezien dat je honderd percent gelijk hebt en dus moet ik niet meer verder zoeken. 

Ik heb notepad++ geopend en de optie utf-8 gekozen in de Tekenset. Dan heb ik mijn toetsenklavier ingesteld op Russisch toetsenklavier Russisch. Ik heb dan de bestandsnaam : ИРОНИЯ СУДЬБЫ ИЛИ С ЛЁГКИМ ПАРОМ getypt in notepad++.

Daarna heb ik in de Tekenset de optie Ansi aangevinkt.

De cyrillische bestandsnaam veranderde in de Windows -1252 tekens.

Ik plaatste beide zinnen onder elkaar en scheidde de cyrillische characters en ook de Ansi tekens, zodat ze mooi onder elkaar kwamen te staan. Nu kon ik duidelijk zien welke cyrillische letter bij welk Ansi teken hoorde.

En je ziet ook duidelijk dat utf-8 de codering is van Windows 10. Want ik moet de utf-8 optie in Tekenset kiezen, opdat ik cyrillische characters kan typen met de  Russisch toetsenklavier Russisch instelling. Voor de Latijnse letters moet ik Ansi aanvinken en het toetsenbord op Nederlands instellen.

Zie bijlagen.

grtz,

gigide netweters 2005   27 febr 2021.pngde netweters  1003 27 febr 2021.pngde netweters 27 febr 2021.png

 

De laatste afbeelding is het cyrillische bestand dat met utf-8 geconverteerd is naar Ansi. Dit is blijkbaar de inhoud van de afbeelding.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Wat is een rpi? En bekijken met welke webserver???
Ik had graag het gedrag gekend bij een externe server anders dan Telenet.
Ik heb ook nog enkele jaren een website gehost bij proximus ,een andere provider maar ik ben daarmee gestopt.


Als je kijkt op users.telenet.be/MijnZandbakje zal je zien dat de foto bij Opslaan als wel in het Cyrillisch is. Van FileZila heb ik dit gevonden


Als ik naar MijnZandbakje surf in google dan zie ik staan: NOT FOUND en als ik daarop klik kom ik in de topics terecht waarin we corresponderen. Ik zie geen enkele webpagina met MijnZandbakje staan op het internet.
Ik heb contact had met Telenet en de medewerkster zal het doorgeven over de niet-ascii ondersteuning van de Telenet server.
Ik heb haar ook ingelicht over mijn nieuwe website zodat er verder niets meer moet gewijzigd worden aan de bestaande toestand van mijn gratis 50 MB ruimte.
grtz,
gigi

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi

Edit: Deze reactie is een antwoord op uw bericht van 27-02-2021 03:34. Uw bericht van 27-02-2021 11:09 is er gekomen toen ik reeds een tijdje bezig was met wat hieronder staat.

 

In mijn reactie naar @igvfer staat (verbeterd in het rood:,: Vermits ik op mijn website enkel in een html bestand een meta opgeef en er geen index is, wordt mijn pagina in Windows-1252 weergegeven, ...

Voor de duidelijkheid: een html bestand is in mijn voorbeeld een bestand met de extensie .htm of .html.

 

De naam van een bestand (hetgeen je zie met verkenner of met de dir opdracht in een Opdrachtprompt venster) is in Windows 10 altijd gecodeerd in UTF-8, ongeacht welke codering je ook gebruikt. 

 

De tabel van w3schools geeft geen UTF-8 code weer, je ziet er wel de hexadecimale waarde in de unicode tabel. Gebruik aub de tabel die ik aangegeven heb  UTF-8 tabel In deze table zie je dat de waarde in de eeerste kolom Unicode point overeenstemt met de de waarde die je in uw w3chools tabel vindt. Deze waarde is geen UTF-8, de UTF-8 codering vind je in de kolom UTF-8 (hex.).

 

Bekijk deze Wikipedia pagina. 

Kijk ook eens op deze pagina van unicode.org. Beschouw unicode als een rererentietabel die gebruikt wordt door UTF-8, UTF-16 en UTF-32. Deze drie zijn methodes (coderingen) om unicode-tekens op te slaan.

 

Als je voor de inhoud van bestanden een andere codering gebruikt dan UTF-8, is uw probleem niet op te lossen. De bestandsnaam die je in een tekst opgeeft en de naam van het bestand zelf moeten exact dezelde binaire of hexadecimale tekens hebben.

 

Hexadecimaal of zestiendelig is een verkorte weergave van binaire of tweedelige getallen. Een reeks van nullen en enen is moeilijk leesbaar. Als je de acht bits van een byte (octade) weergeeft met twee hexadecimale tekens is het veel eenvoudiger.

 

In de tabel op de wikipedia pagina die hierboven vermeld is, zie je voor UTF-8 dat je ofwel 1 byte hebt, of wel meerdere. Een UTF-8 teken wordt met één byte weergegeven als de eerste bit nul is. Hexadecimaal is dus de maximale waarde  7F (0111 1111). Als het teken uit meer dan één byte bestaat, dan hebben alle bytes een hexadecimale waarde die minstens 80 (1000 0000) is.

 

Elke teken dat uit één byte bestaat is een ASCII teken (ASCII is een subset van UTF-8). Elke byte van een teken dat meerder bytes heeft in UTF-8 (hexadecimaal 80 tot FF) kan weergegeven worden in Windows 1252 (met uitzondering van de vijf zonder grafisch teken, maar dat belet de codering niet ).

 

Je trekt verkeerde conclusies uit wat je ziet. Je ziet een weergave van iets. De weergave verstopt de hexadecimale tekens die de werkelijkheid zijn.

 

janne_man_0-1614421510757.png

Tekst ingevoerd met UTF-8 codering zonder Bom.

janne_man_1-1614421677357.png

Toon nu, als de bytes gelezen worden met een codering Windows-1252.

janne_man_2-1614421833143.png

Ja, ik wil doorgaan

janne_man_3-1614421894705.png

Ik moet wel opslaan om effectief door te kunnen gaan, de opslag op zich is voor mijn doel nutteloos.

Ik klik op opslaan.

janne_man_4-1614422027668.png

Nu zie ik enkel Windows-1252 tekens. Twee keer is er een teken dat niet kan weergegeven worden, maar dat stoort de verdere verwerking niet.

 

De controle:

janne_man_5-1614422292939.png

Door voor de weergave UTF-8 zonder Bom te kiezen ziet men nu terug:

janne_man_6-1614422398708.png

 

 

Als je Speciale tekens gebruikt, gebruik dan de correcte tekens. Baseer je niet alleen op het geen je ziet, houd er ook rekening mee of je wel het Cyrillisch teken gebruikt.

janne_man_7-1614422838907.png

Dit is geen latijnse B. Voor Cyrillisch moet je altijd in de reeks U+0400 zitten (unicode point).

 

Open geen afbeeldingen in een editor. Als je per ongeluk opslaat, is de kans zeer groot dat je de afbeelding niet meer kan bekijken.

 

Wat gebruik je om je afbeeldingen te bekijken? Dan kan ik mogelijk een eenvoudigere manier geven om de naam van de afbeelding te veranderen.

 

 

 

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigiConverteer nooit een afbeelding. Enkel de naam van de afbeelding mag geconverteerd worden!

Uw afbeelding hierdoor wordt waardeloos.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Vriendelijk dank voor de uitgebreide beschrijving.

Ik zal daar nog op reageren, maar kunt u eerst eens zien naar de bijlage die ik opstuur van de index of / gilbert.van.rumst list, met ervoor  de Parent Directory  die verschijnt in de plaats van mijn index.html webpagina. Hoe komt dit en wat kan ik doen om mijn index.html webpagina terug te zien?de netweters  200 27 febr 2021.png

zie bijlage

grtz,

gigi

0 Likes