42421
netweters
|
18804
gesprekken
|
20302
vragen
|
Mijn Fritzbox server is niet meer remote bereikbaar met bv MyFRITZ!Net na vervangen van defecte CV8560E modem door F@ST3896LG-TN modem (ge-enabled voor MAC van de FB). Waaraan kan dat liggen? FB als wifi router met toegang tot Internet is ok.
@xm schreef:Mijn Fritzbox server
Bedoel je FRITZ!box router?
@xm schreef:F@ST3896LG-TN modem (ge-enabled voor MAC van de FB).
Wat wil je net zeggen met "ge-enabled voor MAC van de FB"? Als je hier bridging bedoeld, dan betwijfel ik dat. Tenzij men recent iets aangepast heeft (en dat niet gecommuniceerd is) is dat geen optie op de F@ST3896LG-TN. (Je kan dit zelf nakijken door te checken welk IP de Fritzbox heeft, dit is waarschijnlijk een IP uitgedeeld door de modem 192.168.x.x en geen publiek IP)
Als je een eigen router wil gebruiken is CV8560E optimaal, je wisselt naar mijn mening dus beter terug om naar dat model.
In de tussentijd zal je waarschijnlijk port-forwarding of DMZ moeten instellen op MyTelenet om je router remote bereikbaar te maken.
@xm schreef:Mijn Fritzbox server is niet meer remote bereikbaar met bv MyFRITZ!Net na vervangen van defecte CV8560E modem door F@ST3896LG-TN modem (ge-enabled voor MAC van de FB). Waaraan kan dat liggen? FB als wifi router met toegang tot Internet is ok.
Enige oplossing was om je defecte CV8560E in te ruilen voor een nieuwe CV8560E
Geen idee waarom je voor de F@ST3896LG-TN gekozen hebt. Myfritz.net is niet bruikbaar achter dubbele NAT.
Gewoon terugbrengen en een nieuwe CV8560E vragen
Beste @flip1953 , ik ben het met je eens wat betreft de aanbeveling om gewoon opnieuw een CV8560E router te vragen.
Toch even een correctie op het standpunt van de onbereikbaarheid als gevolg van dubbel NAT. Dat is eigenlijk niet het probleem. De enige router in het trajekt waanvan de NAT funktie relevant is, is de Telenet router/modem. Voor wat betreft myfritz.net connectiviteit gedraagt de fritzbox zich als server, luisterend op de WAN poort. Het myfritz.net verkeer krijgt toegang tot de FB, maar wordt niet ge-NAT. Er is dus geen sprake van dubbel NAT.
Het probleem van de onbereikbaarheid wordt veroorzaakt doordat myfritz.net eigenlijk een soort van DDNS is (maar eenvoudiger), die het IPv4 adres van de WAN poort van de FB koppelt aan een myfritz.net naam. Dat is dan ook het verschil met DDNS; daarbij gebruikt de DDNS-server het source IPv4 adres van het inkomende verzoek.
Bij myfritz is dit niet het geval. Heeft je FB een WAN IP interface IPv4 adres van 192.168.0.10, dan wordt deze gekoppeld aan de myfritz.net naam. En het is daarom dat het niet werkt. Het 192.168.0.10 adres is immers onbereikaabr vanaf het internet.
Ik heb dit juist even uitgetest door een FB aan te sluiten achter mijn CV8560E (maar zonder hiervoor "bridge" instellingen te doen). Ik heb de FB een WAN IPv4 adres gegeven van 192.168.0.10. De meldt zich vervolgens correct aan bij myfritz.net.
Doe ik een lookup voor de myfrtiz.net naam zie ik het volgende:
$ host xxxxxxx.myfritz.net
xxxxxxxx.myfritz.net has address 192.168.0.10
$
Dus niet dubbel-NAT is het probleem, maar simpelweg NAT in combinatie met het myfritz.net protocol.
Ik zal morgen eens proberen of het misschien via DDNS en portforwarding in mytelenet (port 2433) wel lukt.
Bedankt voor uw antwoord.
Met "ge-enabled voor MAC van de FB" bedoelde ik toegevoegd in de MAC-filter lijst. Zoals ik dat deed bij de CV8560E modem.
Bedankt voor het antwoord.
Ik heb de F@ST3896LG-TN niet gekozen, de telenetwinkel heeft die gegeven als een meer perfomante modem - ik wst niet beter.
Erg bedankt voor die uitleg.
Juist even getest; de Fritzbox en zijn diensten, zoals Fritz!NAS zijn bereikbaar indien je gebruik maakt van port-forwarding (port 2433, ik heb voor BOTH gekozen, maar enkel TCP zou voldoende moeten zijn). Omdat de router zich achter de NAT van de Telenet router bevindt krijg je wel een htpps certificate waarschuwing. Om de breikbaarheid makkelijker te maken kun je gebruik maken van DDNS. Er zijn verschillende (gratis) aanbieders. Ik gebruik zelf freedns.
Missschien een workaround tot je terug een CV8560E hebt?
De CV8560E is niet meer verkrijgbaar bij Telenet, 4 Telenet Centers en Telenet telefonisch daarvoor gecontacteerd.
@xm schreef:De CV8560E is niet meer verkrijgbaar bij Telenet, 4 Telenet Centers en Telenet telefonisch daarvoor gecontacteerd.
Dat wordt elk jaar gezegd en later blijkt het weer niet te kloppen. @Moderator kunnen jullie dit bevestigen of ontkennen?
@WG94 schreef:
@xm schreef:
De CV8560E is niet meer verkrijgbaar bij Telenet, 4 Telenet Centers en Telenet telefonisch daarvoor gecontacteerd.
Dat wordt elk jaar gezegd en later blijkt het weer niet te kloppen. @Moderator kunnen jullie dit bevestigen of ontkennen?
Deze modem is nog voldoende in voorraad. Enkel wordt deze niet via home delivery geleverd maar kan dus enkel via een technicus geïnstalleerd worden.
Bedankt, dat lucht me op!
Hoe kan ik de Telenet Helpdesk of een Telenet Center overtuigen van dit antwoord?
Zodat er effectief een technicus langs komt.
Je telenet modem CV8560E deze heb je nu al of niet anders kan de technieker niet veel doen
In de toekomst zal dit meer nodig zijn heeft een tijd geduurd maar de Fast3896LG zal dit binnen kort ook kunnen
Deze hebben ze hem dan tijdelijk gegeven tot hij de juiste modem krijgt
Nu lees ik dat er een technieker moet langs komen met de juiste modem
Dat zou de winkel kunnen inplannen heb ze niet gedaan of wel is niet duidelijk
Wel duidelijk dat de winkel fouten info heeft gegeven of zijn ze niet op de hoogte van de technieker die moet langs komen met de juiste modem
veel zaken dat deze tijd niet meer kunnen veel werk voor de klant dat niet moet gebeuren
De credit nota lost alles weer op als het in orde komt maar de verloren tijd ben je kwijt