24748
netweters
|
152294
antwoorden
|
20688
vragen
|
Ik heb sinds enkele dagen een mankerende Ethernet connectie (kabelverbinding) op mijn TV en PC. Er zijn momenten dat alles plots weer wél werkt, maar die duren nooit erg lang. Ik vind géén oorzaak. Mogelijks voert Telenet digitale werken uit, (ik krijg die melding als ik hun speedtest wil uitvoeren), hoewel alle uitgevoerde telenet-testen beweren dat alles normaal is. Géén werken dus. Zelfs die speedtest wordt na de waarschuwing correct uitgevoerd (met wat bedroevende cijfers).
De mobiele Wifi verbinding blijft het namelijk wél doen. Als ik mijn internet-instellingen wijzig van signaal via kabel naar draadloos signaal via wifi doen GSM, TV, computer het weer correct; maar alles gaat wel aan een snelheid die maar een tiende is van wat ik haal via kabel. En de PC van mijn partner hééft zelfs helemaal geen wifi verbindingsmodule, die kan het internet alleen maar via kabel op.
Op internet vind je dan dat je alle kabels eens moet losmaken en weer verbinden, maar het resultaat daarvan is zero.
Het lijkt géén courant probleem te zijn, want in dit forum vind ik wél posts over 'géén wifi, wél ethernet'; maar het omgekeerde dus niet.
Is het een defect aan de modem en vraag ik telenet om een technieker langs te sturen, of oefen ik beter nog enkele dagen geduld uit ?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Zitten de TV en PC (via ethernet) rechtstreeks verbonden aan de modem of zitten daar andere toestellen (bvb een powerline of switch) tussen?
Indien ja, mogelijk is er een probleem met dat toestel.
Ben je toevallig uit de regio Leuven?
Hier bij ons in Heverlee zijn er ook volop fiber werken aan de gang.
Gisteren is mijn modem twee keer uitgevallen en ik merk op dat mijn internetsnelheid ( weliswaar draadloos) een pak lager is geworden.
Wat ik niet goed snap is of dit effectief met de fiberwerken te maken heeft.
Had een test gedaan met de Telenet app om mijn netwerk te testen en daar had ik de suggestie gekregen dat er iets aan de hand was met mijn modem en deze moest omgewisseld worden.
Dit heb ik ondertussen gedaan, maar de snelheid is nog steeds een pak minder dan voordien.
@fieldoxide schreef:Wat ik niet goed snap is of dit effectief met de fiberwerken te maken heeft.
Aangezien er graafwerken bij aan te pas komen bestaat de kans dat men ergens een kabel beschadigd heeft. Je neemt best contact op met Telenet voor persoonlijke ondersteuning.
Zit de Telenet kabel effectief in de grond? Want bij ons hangen die Telenet kabels allemaal onder de daken van de huizen.
Ik heb ondertussen contact opgenomen via WhatsApp, ben benieuwd naar hun antwoord.
Zal jullie op de hoogte houden.
Mijn huis en technische ruimte hangt vol met apparaten die met internet verbonden zijn (bv omvormer zonnepanelen, warmtepomp, maar ook TV, PC's, printer, ...) Een aantal zijn verbonden via netwerkkabel, een aantal via wifi, sommige kunnen het allebei. TV en PC connectie heb ik bv moeten wijzigen van netwerkkabel naar wifi om internetsignaal te houden. De modem is verbonden met een switch waar op dit moment 11 netwerkkabels in steken.
Lievegem, 10-tal km van Gent. Ik ben in mijn omgeving de enige die een probleem heeft.
Er loopt een ondergrondse kabelgoot naar de technische ruimte. Contactpunt aan de rand van onze woning hangt boven aan een verlichtingspaal.
@RudyF schreef:Mijn huis en technische ruimte hangt vol met apparaten die met internet verbonden zijn (bv omvormer zonnepanelen, warmtepomp, maar ook TV, PC's, printer, ...) Een aantal zijn verbonden via netwerkkabel, een aantal via wifi, sommige kunnen het allebei. TV en PC connectie heb ik bv moeten wijzigen van netwerkkabel naar wifi om internetsignaal te houden. De modem is verbonden met een switch waar op dit moment 11 netwerkkabels in steken.
Verbind de TV of de PC eens rechtstreeks met de modem ipv met de switch, zo ben je zeker of de switch al dan niet voor problemen zorgt.
Even een update, morgen komt er een technieker langs.
Mijn probleem is waarschijnlijk te wijten aan een defecte NIU, ik heb gezien dat het groene lichte niet meer brand.
Deze NIU staat achter ons gordijn, daarom dat het niet opvalt.
Zou dit de oorzaak zijn van de lagere draadloze snelheid?
Ik kreeg na mijn vraag op Whatsapp vrij snel antwoord. Ook zij constateerden een zeer lage snelheid en nodigden uit een technieker te laten komen.
Die kwam daarnet al langs !
De boosdoener is de switch. Een reset van de switch loste het probleem op. Daarnaast waren er ook een aantal ingangskabels erg los aangedraaid. Die werden aangespannen, en ik kreeg nog een hoop tips en tricks toe als het probleem zich zou herhalen.
Ipv een downloadsnelheid van 10 Mbps haal ik nu opnieuw een snelheid van > 90 Mbps. Alles werkt.
Dank U Telenet voor de zeer snelle service.
@fieldoxide schreef:Mijn probleem is waarschijnlijk te wijten aan een defecte NIU, ik heb gezien dat het groene lichte niet meer brand.
Deze NIU staat achter ons gordijn, daarom dat het niet opvalt.
Zou dit de oorzaak zijn van de lagere draadloze snelheid?
Zeker! Bij een uitgeschakelde of defecte NIU zal het signaal zeer zwak zijn met een zeer trage snelheid tot gevolg. Maar dat probleem zal zowel bedraad als draadloos zijn.
Kijk dus zeker na of de NIU in een ander stopcontact wel werkt. Indien niet dan zal de technieker een nieuwe moeten plaatsen.
Bedankt voor de tip met het stopcontact. De technieker komt morgenvroeg.