24751
netweters
|
152346
antwoorden
|
20691
vragen
|
Maak sinds kort gebruik van Cloudflare. Geeft sneller lading van sites. Maar als ik een email wil versturen (Thunderbird) gaat dit niet ('out of time'). Berichten ophalen geen probleem. Voor oplossing al op duckduck en youtube gekeken maar daar gaat het over opheffen van emailverkeer van een eigen site. Wie heeft ook hetzelfde probleem als ik? Graag
concreet stappenplannetje....
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik lees net in een user review dat hij heel tevreden is van 1.1.1.1 en warp, maar dat hij het moet afzetten om PDF bestanden via email te kunnen ontvangen.
Wellicht heb je daar iets aan ...
Ja, 1.1.1.1 als primaire DNS, dus alles loopt via Cloudflare. Maar ik weet dat CF email blokkeert. En dat die blokkade kan worden opgeheven door dat 'kanaal-email' niet via CL te laten lopen. Maar mijn vraag blijft; hoe?
@Nesnaj schreef:Ja, 1.1.1.1 als primaire DNS, dus alles loopt via Cloudflare.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar jouw volledig internetverkeer loopt toch niet via Cloudfare, gewoon door 1.1.1.1 als primaire DNS te gebruiken?
Een DNS server wordt toch alleen gebruikt om een domainnaam (bijvoorbeeld deze van jouw mail provider) om te zetten naar een IP adres?
Om de DNS server te omzeilen, kan je gewoon het IP adres van de (uitgaande of inkomende) mailserver van je provider in jouw e-mail client in te stellen (in plaats van de domain naam). Dan wordt de DNS server niet gebruikt?
Dank voor de suggestie; IP adres van uitgaande mailserver telenet opgezocht en ingevuld bij
accountinstellingen van mijn thunderbird. Probleem blijft hetzelfde; testmail wordt verstuurd
na uitschakelen cloudflare warp. Indien ingeschakeld blijft de boodschap; 'bericht kon niet worden verstuurd, omdat de wachttijd voor de verbinding met uitgaande (SMTP-)server uit.telenet.be is verlopen'. Probleem dus nog niet opgelost. Andere suggesties?
@Nesnaj schreef:Indien ingeschakeld blijft de boodschap; 'bericht kon niet worden verstuurd, omdat de wachttijd voor de verbinding met uitgaande (SMTP-)server uit.telenet.be is verlopen'.
vreemde boodschap, hoe kan thunderbird weten dat de "uitgaande (SMTP-)server" uit.telenet.be is, als je in thunerbird het IP hebt ingegeven in plaats van "uit.telenet.be" ???
Cloudflare WARP is meer dan alleen een alternatieve DNS-server (1.1.1.1), zie dit artikel.
Het gaat hier om extra software, die een VPN tunnel opzet, gebruikmaken van Wireguard, zodat al je internet verkeer via de VPN tunnel naar een lokaal Cloudflare datacenter gaat, alvorens het op het internet komt.
Dat wil dus zeggen dat de verbinding naar de SMTP server van telenet niet opgezet wordt vanaf je eigen PC (binnen het telenet netwerk), maar dat dit gebeurt vanuit het Cloudflare datacenter.
Welke SMTP instellingen gebruik je voor TB?
In mijn accountinstellingen van TB bij smtp kan ik zowel smtp.telenet.be als 195.130.132.10 invullen. In beide gevallen kan ik mail versturen.
Ik denk dat ik eerder op het (mijn) dashbord van Cloudflare moet zijn om mijn probleem van email te versturen op te lossen : 'You will need to have MX records set in the DNS app in your Cloudflare dashboard for you to receive ...Maar dit gaat over het ontvangen/verzenden van mails via een eigen website (die men ergens heeft gehost).
In mijn geval gaat het over de site van telenet en de telenet-mailserver. En mijn vraag blijft; hoe voer ik dit in in 'mijn' Cloudflare'-dashbord?
Boodschap is volgens mij logisch; het IP-adres verwijst direct naar de mail-server. Uit.telenet.be indirect (daar dient een DNS voor, dacht ik; die verwijst door naar het IP-adres). Beide verwijzingen getest en (het IP-adres en de 'naam') werken evengoed....
Dat artikel wat je gevonden heeft staat hier volledig los van. Dat gaat over het scenario wanneer je een eigen mailserver (MX) gebruikt, voor je eigen domein en je DNS-zone naar Cloudflare overzet.
In dat geval is het belangrijk dat andere mailservers informatie kunnen vinden naar welke server ze de emails voor jou@jouwdomein.be naartoe moeten sturen. Daar heb je een MX record in de DNS-zone voor nodig.
Dat is hier niet aan de orde.
Het probleem waar je nu mee zit is dat Telenet wel de inkomende SMTP verbinding accepteerd wanneer deze vanaf jouw PC opgebouwd wordt, zonder VPN.
Wanneer je echter de VPN tunnel gebruikt, dan ziet Telenet de verbinding komende vanaf een cloudflare server, en lijkt dit te blokkeren.
Wellicht staat de cloudflare server bij Telenet op een blacklist, of is er iets in je instellingen niet juist TLS, port 587).
@Nesnaj schreef:In mijn geval gaat het over de site van telenet en de telenet-mailserver. En mijn vraag blijft; hoe voer ik dit in in 'mijn' Cloudflare'-dashbord?
Er moet toch ergens in je Warp client een mogelijkheid bestaan om bepaalde traffic niet via Cloudfare te laten verlopen, maar lokaal af te handelen?
Is "Split tunnels" niet de oplossing?
Exclude or include network traffic with WARP · Cloudflare Zero Trust docs
Maar misschien is het wel een instelling in je TB client?
Als je vroeger (vanaf een Telelent IP adres) mails uitstuurde via uit.telelent.be of smtp.telelent.be kon dat zonder authenticatie via poort 25. Dit zal natuurlijk niet werken als de mails via Warp gaan, en moet je nu wel de authenticatie gebruiken (via poort 587 en de juiste credentials).
Inderdaad. In de WARP-client kan je met de optie 'Split tunnel exclude' opgeven dat 'telenet-traffic' niet via Cloudfare mag verlopen. Hiertoe moet je via de knop 'geavanceerd' en 'gesplitste tunnels
uitsluiten' een record toevoegen (+) (in mijn geval); 195.130.132.10 en bij beschrijving 'smpt.telenet.be'.
Met deze instelling worden mijn mails (nog steeds) probleemloos in mijn Thunderbird-inbox ingeladen en nu probleemloos verstuurd.
De voorgestelde andere instelling in mijn TB-client heb ik niet geprobeerd.
Dank aan filip1953 voor de oplossing! Mijn probleem is opgelost.