Beantwoorden
Fredpotjan
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Google Wifi (mesh) + DOC3 = double NAT

Hi Netweters,

 

ik heb enige tijd geleden Google Wifi aangeschaft om de wifi iets betrouwbaarder te maken in home-office tijden. Ik zal ook niet de enige zijn bij wie dit voor een Double NAT zorgt waardoor bekabelde devices niet bereikbaar zijn. Irritant want heel wat van mijn smart home toepassingen zijn hierdoor niet te bedienen. 

 

Opstelling:

 

Modem: 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)

 

Telenet Modem Poort 1 => Google Wifi

Telenet Modem Poort 2 => Switch (Philips Hue, NAS ..) => Powerline => Switch (Digicorder, Surround Receiver, Shield, TV)

 

Reeds geprobeerd:

- De Google Wifi instellen op de DMZ (helpt niet)

- Alles rechtstreeks op Google Wifi (verlies interactive TV)

- Google Wifi instellen op bridge mode (verlies van Mesh, geen optie)

 

=> Wat mis ik hier? 

9 reacties
Ex-Netweter
 

Google Wifi (mesh) + DOC3 = double NAT

Het probleem is niet direct dubbele NAT, maar het feit dat je 2 aparte netwerken hebt:

  • één netwerk van alle apparaten die zich met de Google WiFi verbinden
  • een tweede netwerk van alle apparaten die direct met de Telenet router (HGW) verbonden zijn.

Enige oplossing:

  1. alles op de Google WiFi (je hebt dan nog altijd dubbele NAT, maar je hebt maar één lokaal netwerk)
  2. een aparte oplossing vinden voor de interactiviteit van de digicorder (die rechtsreeks op de HGW moet)

Mogelijke oplossingen:

  • 2de stel powerlines?
  • Hirschmann MoCa (internet via de coax)?
  • digicorder op aparte VLAN (indien jouw 2 switches "managed" zijn).
  • digicorder omruilen voor TV-Box (die werkt wel achter eigen router)

 

"Probleem" dubbele NAT is alleen op te lossen door de modem om te ruilen voor een E-router (CV8560E), waarmee je de Google WiFi een eigen publiek IPv4 adres kan geven (maar dat staat los van het hierboven beschreven LAN probleem).

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Google Wifi (mesh) + DOC3 = double NAT

Ik denk dat er meerdere mogelijkheden zijn:

1). De Google Router als DMZ instellen bij in mijn.telenet  Dit maakt deze router bereikbaar vanaf het internet. Op de google router zelf zul je dan port-forwarding moeten configureren voor de betreffende hosts die je bereikbaar wilt maken. Probleem van de digibox blijft. Die moet direkt aan het LAN van de Telenet HGW verbonden worden.

2) Bestaat er geen mogelijkheid op het google apparaat om de router functie uit te schakelen? Voor een AP (access-point) functie met of zonder mesh heb je geen router functionaliteit nodig.

 

Het is een veelvoorkomend "probleem" dat bij de behoefte voor uitbreiding van Wifi voor een router + accesspoint apparaat gekozen wordt, in plaats van voor een access-point oplossing. Deze extra router functionaliteit is meestal niet nodig, en maakt de configuratie onnodig complex.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Google Wifi (mesh) + DOC3 = double NAT

@Fredpotjan zet in je Telenet modem/e-router uw mac adres van de Google wifi in de avanced settings onder Bridging. Zo heb je op uw router 1 poort met een extern ip adres en zal deze een mac passtrough doen naar uw Google wifi, zodat er geen dubbele natting is.

Dit werkt bij mij ook perfect.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Google Wifi (mesh) + DOC3 = double NAT

Dat is volgens mij enkel mogelijk bij e-routers (type CV8560E). Als ik het goed begrijp is dat niet het type router wat de vraagsteller heeft.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Fredpotjan
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Google Wifi (mesh) + DOC3 = double NAT

@Arnie Thx!

 

1) Google router als DMZ ingesteld maar zonder resultaat. Dubbele LAN blijft toch.

2) Die mogelijkheid is er zeker maar maar dan wordt de mesh-functionaliteit uitgeschakeld en is er dus maar 1 accesspoint ipv de 3.

 

Klopt, misschien had een AP-oplossing ook gewerkt (achteraf bekeken) maar goed, het dure ding staat er nu en is op de geplande groei gekocht. Als leek ben ik er toch van verbaasd hoe moeilijk zowel Telenet als Google het hier maken om het werkende te krijgen.

0 Likes
Fredpotjan
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Google Wifi (mesh) + DOC3 = double NAT

@Ex-Netweter als leek zijnde: waar ligt het verschil dan tussen dubbele NAT & dubbele LAN?

 

Indien alles via de Google Wifi gaat voelt het vreemd dat alle verkeer in het huishouden via 1 lan-poort gaat => mogelijke bottleneck lijkt mij?

 

TV-box aanvragen (wanneer ze eindelijk terug beschikbaar zijn) & toch alles achter de Google Wifi lijkt mij inderdaad de meest zinvolle oplossing (gezien het jammer genoeg geen managed switches zijn).

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Google Wifi (mesh) + DOC3 = double NAT


@Fredpotjan  schreef:

1) Google router als DMZ ingesteld maar zonder resultaat. Dubbele LAN blijft toch.

 


DMZ is NAT.

Je Google router via mijn telenet als DMZ instellen schakelt ook NAT niet uit. Het schakelt port forwarding aan voor alle porten naar die host. Dus inkomend verkeer vanaf het internet naar port 80 (http) wordt dan doorgegeven aan de google router op port 80. 81 naar 81 enz.   Je hoeft op die manier geen port-forwarding to configureren voor de verschillende poorten. Alles wordt één op één doorgegeven aan de google router.

Op deze router moet je dan de portforwarding configureren, om het inkomende verkeer naar de juiste hosts te sturen.

Het blijft een dubbel NAT oplossing.

 

Om geen dubbel NAT te hebben zijn er twee mogelijkheden:

1) een andere Telenet router (CV8560E) die IP pass-through naar een eigen router ondersteund

2) geen eigen router te gebruiken - enkel een access-point.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Google Wifi (mesh) + DOC3 = double NAT

@Fredpotjan 

 

Het verschil tussen dubbele NAT en dubbele LAN?

 

NAT is Network Adress Translation. Dat heb je voor als je twee routers achter elkaar schakelt. Alle verkeer van en naar het internet moet dan tweemaal vertaald worden.

 

LAN is Local Area Netwerk. Dat heb je voor als je twee routers in één configuratie gebruikt. Dan zul je twee verschillende netwerken hebben, elk met hun eigen reeks adressen. Zonder "kunstgrepen" zullen de toestellen van het ene netwerk het andere netwerk niet zien.

 

Je kunt dubbele NAT hebben zonder dubbele LAN. Bvb twee routers achter elkaar waarvan de tweede in DMZ staat bij de eerste.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Google Wifi (mesh) + DOC3 = double NAT

@Fredpotjan 

De vraag over dubbele NAT versus dubbele LAN werd vakkundig beantwoord door @StefaanH 

 

Zoals je uit de uitleg kan opmaken is jouw probleem dus niet de dubbele NAT, maar dat je 2 LAN's hebt: de WiFi toestellen via de eigen router, de bedrade toestellen via de Telenet router.

 


@Fredpotjan  schreef:

Indien alles via de Google Wifi gaat voelt het vreemd dat alle verkeer in het huishouden via 1 lan-poort gaat => mogelijke bottleneck lijkt mij?


Nee, dat is absoluut geen bottleneck. Je bedrade toestellen zullen verder met elkaar communiceren via de switches zoals nu reeds het geval is ...

PS. De grootste bottleneck in jouw opstelling is trouwens de Powerline verbinding tussen de 2 switches 🤔.

 


@Fredpotjan  schreef:

TV-box aanvragen (wanneer ze eindelijk terug beschikbaar zijn) & toch alles achter de Google Wifi lijkt mij inderdaad de meest zinvolle oplossing (gezien het jammer genoeg geen managed switches zijn).


Gezien Google WiFi het niet toelaat om de router als AP te gebruiken (bridge) zonder verlies van de mesh functionaliteit, moet jouw hele netwerk (met uitzondering van de digicorder) achter de Google WiFi !