Beantwoorden
WillyH
Experienced Weetjesweter
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Gratis speedboost upgrade

Even kort mijn verhaal. Op 21 februari 2023 krijg ik een e-mail van Telenet dat ik in aanmerking kom voor een gratis upgrade van de All-Internet 300 Mbps naar All-Internet Speedboost 1 Gbps. Prima! Ik zet de nodige stappen maar zoals reeds in die e-mail aangegeven moet ik de modem inruilen om de hogere snelheid te kunnen halen. Helaas zijn die modems niet in voorraad, er wordt geduld gevraag. Pas in de maand mei, na twee of drie telefoontjes om te vragen of bij Telenet mij misschien vergeten waren wordt de nieuwe modem mij toegestuurd, de oude gaat per kerende retour zoals gevraagd. En dan begon de ellende. Ik krijg dus wel degelijk de speedboost snelheden, maar ook de bijbehorende hogere abonnementskosten. Dat was natuurlijk niet de afspraak. U zal zich herinneren wat voor ellende het die maanden was om Telenet te bereiken en om ook maar iets gedaan te krijgen. De maanden mei, juni, juli en augustus worden telkens netjes rechtgezet... om de maand erna weer opnieuw een verkeerde aanrekening te krijgen. Uiteindelijk stelt een Telenet medewerker voor om gewoon het All-Internet 300 Mbps als abonnement te nemen, want ondanks de rechtzettingen is die Speedboost actie afgelopen en kan die medewerker blijkbaar dat niet meer (gratis) activeren. Voor alle duidelijkheid, ik heb wel een compensatie gekregen voor de -tig telefoontjes en uren aan de telefoon.

Ik blijf dus met een wrang gevoel zitten dat ik geen speedboost heb kunnen scoren. Vooral als ik dan weer eens een groot aantal fotobestanden moet doorsturen, om maar een voorbeeld te geven. En met goed 15 euro de maand ben ik er van af, klopt. Maar om nu ieder jaar minimaal 175 euro te betalen wat me gratis werd beloofd gaat dan weer in tegen mijn principes. 

Concreet mijn vragen: zit er bij Telenet nog wat in de pijplijn om opnieuw binnen afzienbare tijd een gratis upgrade te kunnen verkrijgen? Wat is een goede manier om mijn grieven kenbaar te maken bij Telenet? Telefonisch is het gewoon een neen, kan niet. Moet dit via de ombudsman voor telecommunicatie?

Alvast bedankt!

16 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Alle info over het indienen van een klacht kan je hier vinden: Ontevreden? Laat het ons weten 

Pas na het doorlopen van de klachtenprocedure mag je aankloppen bij de Ombudsdienst (info staat ook op bovenstaande pagina)

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
LordCoeCoe
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Ik wist niet eens dat men "gratis" upgrades deden, maar het verbaasd me niet dat het misliep omdat 2023 het begin is van hun IT-problemen denk ik.  Trouwens waarom nu erover posten?

0 Likes
luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Er zal een misverstaand zijn

Wat betaal je voor internet  63,27 voor All-Internet 300 Mbps

of 78,27 voor  All-Internet Speedboost   1 Gbps

Vanaf je de nieuwe modem hebt voor 1 Gbps betaal je 78,27 euro

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Giga-Internet-snelheid-nog-aan-All-Intern...

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@WillyH 

Als je een bericht krijgt van een 'gratis' upgrade wil dit ook zeggen dat je meer gaat betalen per maand. Het 'gratis' zit er niet bij dat wil gewoon zeggen jij kan als klant een gratis upgrade doen naar een ander een duurder abonnement. Dus daar moet je niet voor betalen maar je betaald wel voor je nieuwe abonnement wat je dan afsluit. 

Moest je het hier niet mee eens zijn , met andere woorden je vindt dit te duur , dan moet je een downgrade doen naar een lager abonnement. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@WillyH  schreef:

Even kort mijn verhaal. Op 21 februari 2023 krijg ik een e-mail van Telenet dat ik in aanmerking kom voor een gratis upgrade van de All-Internet 300 Mbps naar All-Internet Speedboost 1 Gbps. Prima! Ik zet de nodige stappen maar zoals reeds in die e-mail aangegeven moet ik de modem inruilen om de hogere snelheid te kunnen halen. 

Volgens mij is er hier sprake van een verwarring.

Wat er gebeurd is in februari 2023 is:

- alle TV Iconic klanten die "All Internet 300 Mbps" hadden werden automatisch omgezet naar Giga Internet aan dezelfde prijs van hun All Internet (dat was toen 87,20€).

- dat was dus eigenlijk een "gratis upgrade", gezien geen meerprijs.

- hiervoor moest je wel je oude modem (CH7465LG-TN)  inruilen voor de CH8568LG

- je kon ook deze gratis upgrade weigeren, en terug downgraden naar de nieuwe 'All Internet" aan 70€ per maand, en op die manier 17.20€ besparen.

PS bovengenoemde prijzen waren de toenmalige prijzen in 2023 afaik...

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@patrick37  schreef:

@WillyH 

Als je een bericht krijgt van een 'gratis' upgrade wil dit ook zeggen dat je meer gaat betalen per maand. Het 'gratis' zit er niet bij dat wil gewoon zeggen jij kan als klant een gratis upgrade doen naar een ander een duurder abonnement. 

Wat is dat voor  bulls***

Natuurlijk kan je altijd GRATIS upgraden naar een duurder abonnement. Net zoals je altijd GRATIS kan downgraden naar een goedkoper abonnement. Je kan ook altijd GRATIS je abonnement annuleren ...

Als ik een brief krijg met het voorstel van een gratis upgrade, dan verwacht ik wel dat de upgrade gratis is....

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@flip1953 

Dat lijkt voor jou klets wat er staat , maar dat is het niet. 

Je kan gratis omschakelen naar een abonnement , dat versta je dan denk ik wel. Maar dat wil wel zeggen dat je meer betaald per maand aan je nieuwe abonnement. Niks is gratis hé want als ik gratis omschakel dan wil dat niet zeggen dat je de oude prijs blijft betalen. 

Patrick37 | Krak
0 Likes
LordCoeCoe
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Volgens zijn post beloofde Telenet dat hij 1 Gbps zou krijgen voor de prijs van 300 Mbps, dat is wat effectief gebeurde. Helaas stuurde Telenet hem elke maand de verkeerde factuur en moesten ze hem elke maand terug betalen.

patrick37
Professional Superweter

@LordCoeCoe 

Dan zou Telenet hem een korting beloofd hebben maar dat is niet wat er staat in het gehele topic. 

Met andere woorden , de korting die hem beloofd is is nooit gekomen , ja enkel na dat de facturering recht gezet is geweest. Op die manier kan ik de TS wel begrijpen dan was het ook beter geweest dat er vermeld was dat hem een korting was beloofd op zijn nieuwe abonnement. En daar gaat Telenet dan wel in de fout want die zijn korting is dan niet toegekend. 

Patrick37 | Krak
0 Likes
WillyH
Experienced Weetjesweter

Even wat onduidelijkheid rechtzetten. Reeds vanaf de aankondiging eind februari '23 werd de abonnementsformule (ongevraagd) omgezet van All-Internet 300 naar Gigaboost zonder prijsverhoging, ik betaalde toen 78.58€ (er werd 15 euro aangerekend maar kreeg dus ook een korting van 15 euro) TV-Iconic inbegrepen. Pas na de activatie van de nieuwe modem begonnen de problemen (niet met de snelheid, 950+Mbps werd hier gemeten).  Eerst de maand mei 5€ aangerekend voor levering modem, dat kon me toen niet veel interesseren en heb ik pas later bij de klacht voor de maand juni aangehaald. In juni ipv 78.58€ plots 121.88€. Maand juli rechtzetting maar opnieuw teveel: 107.32€ aangerekend. Augustus: 92.32€ opnieuw teveel. Ondertussen was er ook de indexering waardoor ik 83.29 zou moeten betalen. 

In een voor ons zeer drukke periode, op een moment dat Telenet quasi onbereikbaar was leek er geen oplossing in zicht. Daarom stelde de Telenet medewerker voor om terug te gaan naar All-Internet 300 (plus TV-Iconic) en betaal nu 76.79€. Dat is bijna 20 euro per maand goedkoper dan Gigaboost maar had de gratis upgrade correct doorgegaan dan zou ik nu voor minder dan 6,50€ meer per maand sneller kunnen internetten, dat was me het weer wel waard. 

Uiteindelijk heb ik gedurende zes maand een fikse korting gekregen die de ellende financieel wat verzachten maar het zure feit blijft dat ik die upgrade graag had maar nooit kreeg omdat het systeem van Telenet dit niet meer toeliet (wegens de wachttijden op de nieuwe modem). Waarom nu pas formeel reageren? Naast het idee/de hoop dat Telenet zelf wel zou inzien dat een aantal mensen geen upgrade gekregen hebben, zijn we hier afgelopen jaar met andere tijd- en energieverslindende dingen bezig geweest dan internetten. 

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Ahha, daar zit het "probleem". Jij hebt All-Internet + TV Iconic (wat je tot nu toe nooit gezegd hebt)! Dat maakt je verhaal wel helemaal anders

Zoals @flip1953 al aangaf:

30/01/2023 heeft Telenet het pakket All-Internet + TV Iconic (toen €87,10) een upgrade en een nieuwe naam gegeven. Alle klanten die dat pakket hadden kregen vanaf toen Giga Internet + TV Iconic, nogsteeds voor €87,10.

Daarnaast lanceerde Telenet een "nieuw" All-Internet + TV Iconic pakket voor (toen) €70.

Zie  Aanpassingen in de Telenet producten - De Netweters  De prijzen zijn intussen 2x geïndexeerd en komen dus niet overeen met de prijzen van vandaag.

Conclusie, je loopt dus helemaal geen korting mis. Het pakket dat je toen had is Giga Internet + TV Iconic, en dat bestaat nogsteeds. Je zou dus vandaag zeker niet €6 minder betalen als je de downgrade niet had laten uitvoeren.

Wat wel zo is is dat Giga-Internet inderdaad €6 meer kost dan All-internet + TV Iconic + Speedboost; maar die combinatie kan je niet nemen en had je toen ook niet.

Trouwens ik zat in hetzelfde scenario, had geen geschikte modem (technisch gezien geschikt, maar Telenet kiest er voor om dat model geen Gigabit te geven in dit scenario) en heb dus mijn abonnement laten "downgraden" naar het nieuwe All-Internet + TV Iconic en dus sinds dien minder moeten betalen. Daarnaast heeft Telenet een correctie gedaan voor de periode dat ik op Giga Internet + TV Iconic zat, omdat ik de info mail over de aanpassing nooit gekregen heb en dus geen info gekregen had over het ruilen van de modem.

WG94 | Krak
WillyH
Experienced Weetjesweter

Neen, toch niet helemaal correct. Met de speedboost gratis upgrade zou ik (en had ik ook vanaf de installatie nieuwe modem in de maand mei) aan Gigaspeed kunnen internetten en nu vandaag 83,29€ betalen. Ik betaal vandaag 76,79€ voor All-Internet 300Mbps + TV- Iconic.
Wil ik vandaag naar Gigaspeed + TV-Iconic overstappen betaal ik nu 95,55€. Of 12,26€ per maand meer dan de 83,29€ die ik zou betaald hebben moest de upgrade succesvoller geweest zijn. 

Excuses voor de verwarring.

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter

Sorry dat ik je moet teleurstellen, maar je bent waarschijnlijk fout.

Ik ben er 99% zeker van dat je op je facturen van die periode "Gigabit Internet + TV Iconic" zal zien staan. En dat is het abonnement dat toen €87,12 (volgens mijn facturen van begin 2023) en nu (na 2 indexaties) €95,55 kost.

Waar je de €83,29 vandaan tovert is voor mij een mysterie, dat is minder dan All-Internet + TV Iconic koste begin 2023 (hernoemd naar Giga-Internet + TV Iconic vanaf februari 2023)

Zie je op je facturen van begin 2023 iets anders staan, dan zit je mogelijk in een andere situatie maar gezien de gegeven timing lijkt het me onwaarschijnlijk.

WG94 | Krak
WillyH
Experienced Weetjesweter

Excuses voor de late reactie, verlofperiode geweest.

Op mijn facturen van februari, maart en april  '23 staat "Abonnement All-internet - Giga Speedboost - combinatievoordeel" en dat maakt samen met TV-Iconic een totaal van 78,58€. U mag dan voor 99% denken juist te zijn, dit is wat ik betaalde en dus correct voor mij een gratis upgrade naar Gigaspeed. Alles ging dus goed tot de activatie van de laattijdig geleverde modem. Tel daar de index bij en ik kom aan een prijs vandaag van 83.29€. Vandaar dat ik mij nu dus dubbel genaaid voelt. 

0 Likes