Beantwoorden
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

HGW-modem instellingen

Beste weters,

Zoals de meeste bezitters van een Telenet HGW misschien wel weten, kan je zien welke toestellen er verbonden zijn. Bestaat er een mogelijkheid om de naam van deze toestellen te wijzigen? Ik heb al geprobeerd maar verkrijg bij expertinstellingen nergens een pagina waar je deze naam kan wijzigen. Bij Proximus kon ik de naam van de verbonden toestellen wijzigen.

En dan als laatste vraag: waarom worden sommige toestellen reeds met hun naam genoemd, en sommigen als “unknow” of “localhost” terwijl deze toestellen ook een naam hebben in de instellingen van het toestel?🤔😉

Never trust in Dust
0 Likes
11 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

HGW-modem instellingen

Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van hoe dat met die naamgeving werkt. Ik zie dat bij 2 van mijn 3 camera's de naam verschijnen en eentje niet. Ik ben beniewd of er iemand dit kan uitleggen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HGW-modem instellingen

Ik kan het ook niet uitleggen. Wel weet ik dat de naam van het verbonden toestel komt. De hostname die ik aan mijn pc gegeven heb zie ik in de lijst. Als ik vergelijk met de info in de Fing app, dan ben ik nog meer verward. In de lijst van verbonden toestellen in Fing vind ik soms de naam links en soms de naam op de tweede lijn rechts als overeenstemmend met de namen in mijn Telenet.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HGW-modem instellingen

Het is inderdaad een zeer bizarre zaak. Ik heb hetzelfde voor met mijn eigen router (na een modem-only) dus aan de HGW zal het niet liggen.

Sommige toestellen met ID en sommige zonder, en zonder aanwijsbare reden. En een overview vanop de PC of met een app op de foon geeft (soms) verschillende resultaten. Wat er staat is wel juist, maar het zijn niet steeds dezelfde apparaten die niet bij hun naam genoemd worden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5239
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

HGW-modem instellingen

Naam wijzigen zal niet gaan, vrees ik, maar probeer anders de Fing app eens. Die geeft soms meer info.

 

https://itunes.apple.com/be/app/fing-network-scanner/id430921107?mt=8

 

 

 

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

HGW-modem instellingen

Ja het is iets bizar. Bvb beneden hebben mijn TV, mijn home cinema en mijn digicorder ieder hun eigen IPv4 adres. Op de bovenste samenstelling, ook een TV, een home cinema, een digibox en een play station, heb ik maar 1 IPv4 adres voor de TV, de cinema en de play station, maar staan onder dit IP adres nog 3 andere, ik vermoed IPv6 adressen. De digibox heeft ook een eigen IPv4 adres.

Dan ook nog: al mijn mobiele toestellen zijn verplicht draadloos aangesloten. Als ik dan ga kijken bij modem instellingen > geavanceerde instellingen > aangesloten toestellen, dan staat daar bvb de naam van mijn iPhone: aangesloten via netwerkkabel??🤔

Er klopt ergens iets niet aan deze weergave.😊

Trouwens de digicorder en digibox zijn telkens niet geweten hoe deze aangesloten zijn. Natuurlijk via een netwerkkabel, maar de HGW kan de aansluitmodus niet detecteren...

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

HGW-modem instellingen

@sb 

Een leuke app en je kan er wat mee. Je kan via het ip adres de naam van het toestel wijzigen als er bvb “Generic” staat.😁

Never trust in Dust
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HGW-modem instellingen

Heb net eens "Fing" geïnstalleerd op mijn foon ... Ziet er vrij goed uit, maar toch, .... niet echt correct: Mijn PC met Win 7 wordt weergegeven als apparaat met als OS "Android" ...

 

En nog een paar details ...

 

Ik denk dat het een heel ingewikkelde materie is en dat de gewone (gratis) huis- tuin- en keukenapps allemaal wel ergens een steekje laten vallen ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

HGW-modem instellingen

@StefaanH 

Bij mij werkt de Fing app correct! Ik vind er al mijn toestellen terug, bij naam en IP adres. Zelfs meer als op mijn HGW, want deze toont niet al mijn toestellen.

Never trust in Dust
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

HGW-modem instellingen

Ik denk dat het allemaal te maken heeft met de hardware en de uiteraard de software van de HGW. Is die softwarematige voldoende ontwikkeld om dit allemaal weer te geven.

Een deftige router kost al snel wat euro's. Ik mag aannemen dat telenet daar niet de top router van pakweg Cisco-Linksys of Netgear laat in monteren.

Als je dit allemaal wil zien wissel dan die HGW in voor een modem only met een eigen router. Het extra voordeel is dat je alle lokaal in handen hebt en niet telkens via mijn Telenet moet gaan om een instelling te gaan wijzigen. Ik denk daarbij aan portforwarding wat op de HGW ook niet altijd mee wil.

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

HGW-modem instellingen


@Domi1963  schreef:

En dan als laatste vraag: waarom worden sommige toestellen reeds met hun naam genoemd, en sommigen als “unknow” of “localhost” terwijl deze toestellen ook een naam hebben in de instellingen van het toestel?


@Domi1963, ik heb deze vraag eens gesteld aan één van de modem engineers binnen Telenet. Dit is wat hij me kon vertellen.

 

Hostnames worden meestal door de hosts doorgegeven via het DHCP protocol, meer bepaald optie 12. Echter is het zo dat niet alle hosts dit gaan ondersteunen, dus geen optie 12 doorsturen of zelfs geen ruimte hebben om een naam te onthouden (meestal gaan ze dit wel hebben). In deze gevallen zal er dan unknown of localhost getoond worden in Mijn Telenet. En 'localhost' is trouwens een term die via Linux veel gebruikt wordt voor de benaming.

 

Mogelijkheid om deze namen te wijzigen?
Momenteel is er geen functionaliteit die het mogelijk maakt om als klant deze namen te veranderen via Mijn Telenet. Er is ook geen informatie of dit in de toekomst zal komen. 

 

Hoe worden deze namen gevormd? 

Soms zijn de namen auto-generated, bv. iphone-naam, waar Apple de naam ergens aan iphone plakt bij install van de telefoon. Sommigen doen dit op een andere manier, bv. Android-cb12635434 of 010203040506, waar dan MAC adressen in de naam verwerkt worden, al dan niet gehashed om het moeilijker traceerbaar te maken. In deze gevallen ga je wel een naam zien in Mijn Telenet, maar misschien een andere dan je graag zou willen als klant. 

 

Hopelijk geeft dit toch al wat meer kadering. 🤓


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

HGW-modem instellingen

@Suzy 

OK! Dat weten we dan ook weer. Maar ondertussen heb ik een app geïnstalleerd op mij iPhone en tablet, door gekregen van onze vriend @sb, en deze werkt perfect! Hij vind eerst en vooral al mijn toestellen welke op mijn netwerk zitten. Je ziet ook meteen dat ze in werking zijn of niet en verdwijnen niet als ze uit of in stand-by staan, wat wel het geval is met de HGW. Ze staan er met naam bij en sommige toestellen worden vermeld met merk en type/model.

De app noemt FING en is gratis te downloaden in de Appstore en via Google PlayStore.

Never trust in Dust