Beantwoorden
Mickeybyte
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe DHCP uitschakelen op E-Router aan LAN-kant?

Hallo, 

Een tijdje geleden vroeg ik aan Telenet of het mogelijk was de DHCP uit te schakelen aan de LAN kant zodat ik mijn eigen DHCP/DNS kon gebruiken. Ik kreeg van Telenet het antwoord dat dit niet mogelijk was met mijn huidige Home Gateway en ik die kon omwisselen voor een E-Router. Zo gezegd zo gedaan, sinds 2 weken heb ik een E-Router ipv een HomeGateway. Helaas kan ik op vandaag nog steeds mijn DHCP niet uitschakelen. Na verschillende contact met Telenet om te kijken in geavanceerde instellingen en dergelijke, kreeg ik het bericht dat ik hier op netweters moest te rade gaan. Allemaal heel vreemd van ik dat. Telenet support weet het dus blijkbaar zelf niet? 

Mijn hoop ligt dus bij jullie momenteel. Hoe kan ik de DHCP aan de LAN kant van mijn E-Router afzetten?

 

Alvast bedankt,

Michiel.

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Uitschakelen DHCP met e-router

0 Likes
9 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe DHCP uitschakelen op E-Router aan LAN-kant?

@Mickeybyte Als je de e-router hebt kan je je MAC adress ingeven op mijn Telenet (geavanceerde instellingen)onder "bridging" zodat je op 1 poort van uw e-router een extern ip adres krijgt. 

Hierdoor kan je je eigen router gebruiken die dan als DHCP en DNS server zal functioneren. Dit zouden ze inderdaad moeten weten bij de Telenet helpdesk. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mickeybyte
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe DHCP uitschakelen op E-Router aan LAN-kant?

Dat begrijp ik, maar dat is niet wat ik wil. Ik wil de bestaande DHCP op de E-Router volledig uitschakelen zodat ik mijn eigen DHCP kan gebruiken.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe DHCP uitschakelen op E-Router aan LAN-kant?

@Mickeybyte 

Het antwoord van @kristofDW hierboven is correct, maar er even dit aan toevoegen:

Er zijn momenteel veel problemen met "mijn telenet", zeker bij diegenen die reeds de nieuwe lay-out hebben (geen grijsgroene vierkanten meer als menu). Zij ervaren het probleem dat het menu "geavanceerde" instellingen (nog) niet toegankelijk is. En als dat niet lukt, tja, dan kun je (onder andere) die MAC Passthrough (wat die "bridging" functie eigenlijk echt is) niet activeren..

Zodus, even in "mijn telenet" snuisteren naar "mijn thuisnetwerk" en daar dan zien of je in die settings kan geraken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe DHCP uitschakelen op E-Router aan LAN-kant?


@Mickeybyte  schreef:

Dat begrijp ik, maar dat is niet wat ik wil. Ik wil de bestaande DHCP op de E-Router volledig uitschakelen zodat ik mijn eigen DHCP kan gebruiken.


Door de MAC Passthrough functie te gebruiken wordt uw eigen router rechtstreeks op het internet aangesloten (je krijgt een echt publiek IPv4 adres) en omzeil je dus de DHCP van de E-Router. Wanneer je al uw clients aan uw eigen router aansluit is de E-Router compleet werkloos en niet functioneel.

Enige uitzondering: moest je nog digicorder of digibox hebben: die moet je aansluiten op de E-Router, zoniet heb je geen interactiviteit.  Dat heeft voor de rest totaal geen invloed op uw eigen netwerk. Voor de TV-Box is het eigenlijk ook  voorzien om hem op de E-Router te moeten aansluiten, maar die werkt wel nog als je hem op uw eigen netwerk aansluit. Het kan dan wel zijn dat je van de helpdesk geen support krijgt wanneer je een probleem hebt met uw TV-Box.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe DHCP uitschakelen op E-Router aan LAN-kant?

De E-router (CV8560E) is ook een HGW (HomeGateWay), echter met een paar specifieke kenmerken:

  • Deze HGW heeft geen wifi
  • Deze HGW heeft geen ventilator
  • Deze HGW biedt een functie: "bridging", of eigenlijk beter gezegd MAC pass-through, die je toelaat achter de HGW een eigen router (of ander apparaat) te plaatsen, die op basis van één specifiek MAC adres een publiek IPv4 adres ontvangt.

Net als bij alle andere HGW's is het echter niet mogelijk de DHCP server op de LAN uit te schakelen.

 

Om meer controlle over DHCP te hebben kun je dus een eigen router gebruiken achter de E-router, en daar al je gebruikers op aansluiten. Deze router kan dan dmv de "bridge" functie van de e-router een publiek IPv4 adres ontvangen. Afhankelijk van de mogelijkheden van deze eigen router kun je dan functies zoals DHCP reservaties gebruiken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mickeybyte
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe DHCP uitschakelen op E-Router aan LAN-kant?

Klopt allemaal, maar wat moet ik dan met mij WiFi AP van Telenet? Kan ik die ook achter mijn eigen router plaatsen dan? Want als ik dat niet kan, dan zullen mijn WiFi clients in een ander netwerk terecht komen…

@ Telenet: het zou zoveel eenvoudiger zijn om gewoon een knopje DHCP aan/uit te voorzien… Laat de gebruiker zelf beslissen wat hij/zij wil doen in zijn eigen netwerk

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe DHCP uitschakelen op E-Router aan LAN-kant?

@Mickeybyte 

Klopt allemaal, maar wat moet ik dan met mij WiFi AP van Telenet? Kan ik die ook achter mijn eigen router plaatsen dan? Want als ik dat niet kan, dan zullen mijn WiFi clients in een ander netwerk terecht komen…

Ja, je kan die WiFi AP van Telenet achter uw eigen router plaatsen. Je kunt die dan beheren via "mijn telenet" => "mijn thuisnetwerk". En dus niet via "je WiFi paspoort". Ikzelf heb helemaal geen router van Telenet, heb nog een echte eMTA modem met eigen router met een set WiFi powerlines van Telenet erachter hangen. Die beheer ik dus ook vanaf "mijn telenet"

Uw WiFi clients zullen sowieso in een ander WiFi netwerk (met eigen kanaal) dan dat van uw eigen router terecht komen, maar je kan hetzelfde SSID gebruiken. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat uw WIFi clients liefst in hetzelfde subnet gaan zitten voor DHCP, en dat is natuurlijk wel het geval. Geen zorgen dus.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mickeybyte
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe DHCP uitschakelen op E-Router aan LAN-kant?

OK. Bedankt voor alle tips.

Ik probeer die WIFI AP achter mijn eigen router te plaatsen. Ik ging er van uit dat dit niet ging lukken gezien alles via MijnTelenet moest ingesteld worden.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe DHCP uitschakelen op E-Router aan LAN-kant?

@Mickeybyte 

Om uw Telenet toestellen die achter uw eigen router hangen te beheren moet je dat dus via "mijn telenet" doen.

Als het goed is dan zie je bij "mijn thuisnetwerk" uw modem staan, zonder router. Of nee, uw router staat ook nog actief maar die gebruik je niet. Uw AP zou je daar dan ook moeten zien staan.

Nu is het zo dat je dat AP niet rechtstreeks kan configureren aangezien dat ding achter uw eigen router hangt. Je dient in "mijn telenet" alle nodige wijzigingen en configuratie aan te brengen en op te slaan. Het is uw AP dat op geregelde tijdstippen zelf contact opneemt met de Telenet servers en dan gaat kijken of er iets voor hem is. Indien dat zo is zullen dan de nieuwe gegevens opgehaald worden en toegepast. Daar heb je geen invloed op.

Dat is de reden dat AP en PowerLine van Telenet niet werken op een installatie van een andere provider. Die dingen zoeken zelf contact met de Telenet servers en als dat niet lukt kan je ze niet configureren.

Moest er iets niet duidelijk zijn, laat maar weten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes