Beantwoorden
VKenneth
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Happy New Year! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

Hallo!

Op m'n telenet modem heb ik 4 netwerk uitgangen. Ik heb er echter meer nodig.

Ik had een TP link router gekocht maar als ik hier mijn printer of home cam op aansluit vind ik deze niet meer met mijn toestellen aangesloten op de telenet modem.

IS er een toestel waarmee ik kan 'splitten' en toch op hetzelfde netwerk blijf? Een WIFI booster van Telenet heb ik reeds, deze staat in de living en hiervan zijn ook alle 4 de uitgangen bezet.

Welk toestel koop ik dus hiervoor het best?

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Meerdere netwerken aansluiten

0 Likes
12 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

@VKenneth dan kies je best voor een Switch tussen de Telenet modem en je andere toestellen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

@VKenneth  als je naar een Telenet center gaat kan je eens vragen achter een switch. Die zet je achter je modem en dan heb je ineens een aantal aansluitingen meer. Zelf heb ik de modem en daarachter een 16 poort switch die 1 GB aan kan dus zo is mijn netwerk verdeeld. De andere uitgangen aan de modem gaan naar de lokale apparaten die in de buurt van de modem staan dus die met een kabel te bereiken zijn. Vanuit de switch vertrekken dan weer kabels naar vaste apparaten zoals de tv box en de Apple TV en ook nog naar mijn Mesh wifi systeem. Zo heb ik alles zoveel mogelijk bekabeld verbonden. Uiteraard zijn er toestellen bij die ik niet bekabeld kan verbinden maar daar is het mesh wifi systeem voor. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
VKenneth
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Happy New Year! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

En ben ik met een switch dan op hetzelfde netwerk?

Kan ik bijvoorbeeld mn wifi booster of digicoder van telenet daar ook op aansluiten?

Want als ik dat nu aansluit op de router wat ik nu heb werkt dit niet..

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

@VKenneth  ja dat kan. Het is zo dat je switch geen eigen IP adressen aanpakt zoals een router dat doet. Je switch neemt gewoon alles over wat jou modem verteld om te doen naar de verschillende apparaten. 

 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
VKenneth
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Happy New Year! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

Top! Dan weet ik ineens ook eens duidelijk het verschil tussen een router en een switch en heb ik een tijd geleden gewoon het verkeerde toestel aangekocht..

Bedankt alvast voor de hulp!

En een fijne kerst nog 😉

 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

@VKenneth  graag gedaan en ook voor jou nog een fijne kerst 🙂 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

@VKenneth 

 

Nog een beetje meer informatie: vermits je niet op de hoogte was van wat een switch eigenlijk is ga ik je nog meegeven dat er twee soorten switchen bestaan: managed en unmanaged.

 

Voor hetgeen jij ze nodig hebt volstaat een gewone unmanaged. Je hebt geluk, dat zijn de goedkoopste. En in feite zijn dat gewoon verdeelkastjes, zonder verdere functies of instellingen: van één poort maak je er meerdere, allemaal gewoon gelijkwaardig.

 

Let wel op dat het een versie is die gigabit ondersteunt. Er zijn er ook nog (de allergoedkoopste) die enkel megabit poorten hebben. En neem er van de eerste keer eentje met voldoende poorten.

 

Veel succes ermee 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
VKenneth
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Happy New Year! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

https://www.bol.com/nl/p/tp-link-tl-sg108-switch/9200000010094888/?bltgh=hCTQgxBTzkL-uUnwA0dK5Q.1_44...

 

Zou dit bijvoorbeeld een goede zijn?

Liefst ook zonder (of toch zo weinig mogelijk) snelheidsverlies

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

@VKenneth  ja hoor die is al perfect om te gebruiken. 

Maar weet niet of het nog zo is maar vroeger kon je bij Telenet een gratis switch krijgen wel maar vier poorten geen acht. En die kunnen ook het netwerk aan van 1 Gb 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?


@VKenneth  schreef:

https://www.bol.com/nl/p/tp-link-tl-sg108-switch/9200000010094888/?bltgh=hCTQgxBTzkL-uUnwA0dK5Q.1_44...

 

Zou dit bijvoorbeeld een goede zijn?

Liefst ook zonder (of toch zo weinig mogelijk) snelheidsverlies


Gezien je de TP link router nu toch liggen hebt, hoef je geen nieuwe switch te kopen.

Stel gewoon je TP link in als switch (bridge mode).

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

@Ex-Netweter 

 

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Minder energiezuinig dat wel. Op functioneel vlak zal er geen verschil zijn.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
VKenneth
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Happy New Year! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Hoe breid ik het aantal netwerkuitgangen uit?

Bedankt allemaal voor de antwoorden! Hier kan ik verder mee.. 😉