Beantwoorden
HomeLate
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

Ik vraag me al een tijdje af of er een maximaal aantal is van het aantal devices dat de modem/router van Telenet (het witte exemplaar) efficiënt kan aansturen. 

Daarstraks had ik contact met Telenet support en weeral kreeg ik een opmerking over het aantal devices dat actief zijn op het netwerk. Dit zijn er gemiddeld 35, met uitschieters naar 40. Gaande van een server voor Roon en Plex, tot ip-camera's en andere IoT-devices. 

 

40 lijkt me niet overdreven, toch?

 

Titel gewijzigd door Giverny (mod) | Vorige titel: Aantal devices aan een modem...

 

0 Likes
16 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

@HomeLate  en waarom is 40 overdreven ? Heb al klanten gezien die er over kwamen dus wat dat betreft is dat nog niet veel. Er is geen maximum aantal wat je kan koppelen met de wifi , dat moet ik erbij zeggen. Want bekabeld wordt dat natuurlijk een ander verhaal tenzij je gaat werken met routers en switches die je allemaal aan elkaar linkt. 

Zelf heb ik ook een 20 tal apparaten die aan mijn wifi verbonden zijn. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
HomeLate
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

@patrick37 dat is de reactie die ik altijd krijg als ik contact opneem met de klantendienst.

 

Het merendeel is bekabeld. Wireless zijn meestal iPad's, smartphones, tv's, Chromecast... nu momenteel zijn er 15-tal toestellen wireless verbonden. 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

@HomeLate  ondervind je problemen ergens mee? 

 

De klantendienst gaat je dit zeker antwoorden want er is ook geen maximum vastgesteld aan het aantal toestellen wat je kan en mag verbinden. Jij verbind zoveel toestellen als je wil en nodig hebt. Natuurlijk wordt het wel een hele puzzel als er ergens een probleem is en zeker bekabeld. Dan kan je beginnen zoeken waar het probleem zich voordoet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

@HomeLate 

 

De enige beperking die je hebt is 253 IP adressen IPv4 per LAN segment.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

Als ge er 1 router aanhangt met een eigen subnet (192.168.1.xx)komen er nog 253 bij enz met 2de router....

Of 1 router met subnet (10.xx.XX.xx) dan komen er heel veeeeeel bij.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

Het is wel zo dat niet ieder toestel die er aan hangt op hetzelfde moment data verstuurd. IoT toestellen zijn heel beperkt bijvoorbeeld. Kan je vertragingen opmerken. Natuurlijk. Want je hardware is een beperking. Op UTP kabels maximum 1 Gbps, netwerkkaarten en poorten op een switch idem. Verwerkings (switch) capaciteit op een switch die moet minstens een aantal keren hoger zijn dan de capaciteit van een poort afzonderlijk. Ik denk dat momenteel je beperkingen eerder in het wifi gedeelte zullen zitten dan in de modem.

Aantal devices heeft niet echt belang maar wel wat ze allemaal tegelijk doen. Het verkeer dat gegenereerd wordt. Als je met 40 devices allemaal tegelijk een film wilt streamen en je hebt maar een capaciteit van 300 Mbps dan kom je met elk 7 Mbps in de problemen denk ik. Upload wordt nog moeilijker want als 40 IOT devices hun data tegelijk gaan doorsturen naar de centrale server met 30 Mbps heb je net geen Mbps per device.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

Als ik mij goed herinner zit er een theoretisch maximum op NAT, maar dat ligt dan rond de 64K sessies. Dat is dan het maximum aantal devices achter je Telenet router die het internet kunnen bereiken. Waarschijnlijk zal de router wel al iets eerder onderuit zakken, wanneer de translation-tabel zo groot wordt.

Een 40-tal devices zou geen probleem mogen vormen - ik zit normaal ook rond dat aantal, soms zelfs ver daar boven. Alles natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid verkeer per device.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

denk niet dat er echt een maximum opstaat

 

hangt vooral af van het dataverkeer denk ik

 

30 connected wifi clients (deel stand-by, deel gebruik bvb gsm: facebook, zoon die streamt, man die hln leest via tablet)

 

zal minder invloed hebben dan 2 gebruikers die bvb samen streamen en zware bestanden dl/ul

 

bij wi-free is het max 64 gebruikers, heeft hier niets mee te maken maar wellicht wat achterliggend

 

voorbeeld: bij wifi business (zaken die een open gastennetwerk voorzien via hun eigen modem) kunnen heel wat clients tegelijk op = enkel ch7465

 

vb2: zie on the field vaak 30, 40 connected clients bij klanten, heeft weinig invloed

dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

ze moeten toch allemaal een ip krijgen? als ze rechtstreeks aan de modem hangen (dus zonder extra range) is het maximum 254 dacht ik?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?


@dedeke  schreef:

ze moeten toch allemaal een ip krijgen? als ze rechtstreeks aan de modem hangen (dus zonder extra range) is het maximum 254 dacht ik?


Inderdaad, het direct verbonden subnet staat 254 adressen toe (normaal 192.168.0.1 - 192.168.0.254, waarbij .1 voor de HGW gereserveerd is, en de DHCP range enkel start vanaf .100, onder honderd kun je wel gebruiken, maar dan met statisch toegekende adressen).

Als je meer nodig hebt kun je een eigen router gebruiken, die middels NAT een achterliggend subnet tot één adres kan beperken.

 

Bovenstaand betreft het aantal apparaten die gebruik maken van IPv4.

Met IPv6 kun je veel meer adressen gebruiken, maar er zijn maar weinig apparaten die enkel IPv6 gebruiken.

 

30-45 apparaten is geen enkel probleem, zolang ze niet elk afzonderlijk films in 4K willen streamen. De beperking is dan de bandbreedte, niet het aantal adressen. Ik heb normaal rond de 50 IP devices aktief in mijn netwerk (PC's, GSM's, tablet, eboek reader, camera's, TV's, Alexa's, NAS, managed netwerk infrastruktuur, verschillende rPI's enz.)


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
HomeLate
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

Afgelopen week is een Telenet technieker een nieuwe modem komen plaatsen. Ditmaal een business modem vanwege mijn Klik-abo bij Telenet. 
De technieker wist me te vertellen dat de gewone Telenet modems maximaal 16 WiFi apparaten simultaan aankunnen. Vanaf 16 apparaten gaan ze spontaan opnieuw opstarten. Dat was ook het probleem waarmee ik thuis kampte. Ik had mijn thuiswerkplek verhuisd en van utp naar WiFi overgeschakeld (geen utp op de nieuwe plek). Vanaf dan liep de modem vast en kreeg ik spontane reboots van de modem.

Bij de grotere business modems zou dat niet het geval zijn. Deze gaan niet rebooten maar pauzeren tijdelijk de traffic over WiFi. Deze modem wordt ook actief gekoeld.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

@HomeLate  Dat zou kunnen dat er maar 16 wifiapparaten kunnen inloggen. Maar meestal zijn er extra AP's en daar kunnen er ook op inloggen. Vanaf de AP gaat het dan weer bedraad. Daarom de gouden raad in een zakelijke omgeving inloggen via wifi beperken en bekabeld werken. Dat gaat een stuk vlotter.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?


@HomeLate  schreef:

Afgelopen week is een Telenet technieker een nieuwe modem komen plaatsen. Ditmaal een business modem vanwege mijn Klik-abo bij Telenet. 
De technieker wist me te vertellen dat de gewone Telenet modems maximaal 16 WiFi apparaten simultaan aankunnen. Vanaf 16 apparaten gaan ze spontaan opnieuw opstarten. 


Wat is een "business modem'?

Nog nooit van gehoord 😉

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?

Over deze beperking van 16 clients per wifi AP heb ik nog niet eerder gehoord. Dit lijkt me ook onwaarschijnlijk laag - we zouden dat zeker wel al eerder hier gezien moeten hebben, omdat zo een lage limiet wel al bij veel klanten al snel tot problemen geleid zou hebben.

Zoals bij de vraagsteller hebben veel klanten GSM's, laptops, tablets, TV's, IoT devices (Alexa, Google enz. en wifi verlichting) in huis, meestal in veelvoud, afhankelijk van de grote van het gezin. Je geraakt dan snel aan 16.

 

Los van deze theoretische vraag, heb ik hier nog geen problemen gezien die het gevolg zijn van te veel clients op het (wifi) netwerk.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes