Beantwoorden
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

IP-adres wijzigen

Het IP-adres wijzigen kan een probleem zijn.

Persoonlijke ervaring.

Mijn IP-adres is op een zwarte lijst gekomen bij de bank. Door het gebruik bij de bank van de website: https://www.brightcloud.com/tools/url-ip-lookup.php hebben ze gevonden dat er een probleem zou zijn met trackers.

 

Gevolg: ik kon zelfs niet meer op hun website.

Alle andere websites zijn zonder problemen bereikbaar.

 

Oplossing: door de bank voorgesteld, nieuw IP-adres. Dus Telenet mag hun werk gaan doen.

 

Oplossing door Telenet voorgesteld: we sturen een technieker om alles na te kijken. Blijkbaar kunnen of willen ze het IP-adres niet wijzigen terwijl dat de oplossing van het hele probleem was.

 

Mijn oplossing: modem ontkoppelen en een nieuwe halen.

Resultaat: 5 uur wachten op volledige herstart van het systeem (na verschillende telefoontjes naar Telenet).

 

Bedenking: moet ik of eender wie, nu telkens je ergens op een zwarte lijst terechtkomt een andere modem gaan installeren?

 

Is er nu echt geen andere mogelijkheid?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
0 Likes
21 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

IP-adres wijzigen

Installeer SMACK2.7 en verander jou IP  adres

Met modem only werkt dit.

Er zijn nog andere mogenlijkheden.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IP-adres wijzigen

@louishufk   Spijtig dat zoiets voor valt. Het heeft zo zijn voordelen dat Telenet zijn IPadressen zelden of nooit veranderd maar soms is dat ook een nadeel.

Bij mijn weten kan je met een HGW alleen het IP veranderen door de modem minsten 24u off line te halen.

Je spreekt van trackers. Zouden die dan aanwezig zijn op een of meerdere van je PC's? Als dit zo is dat is je probleem met een nieuw IP niet opgelost of komt het terug.

Over welke trackers gaat het en hoe spoor je die op?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

IP-adres wijzigen

@igvfer 

Ik weet niet waar de bank die info haalt. Ze hebben, om te bewijzen dat ze niets uit hun duim zuigen, mij naar die onafhankelijke website gestuurd. Het enige dat ik daarop kon zien was het rood weergegeven trackers. Verder totaal niets. Had de bank gebruik gemaakt van een andere site was er misschien geen probleem.

Op dit ogenblik werkt alles terug, maar zulk probleem kan/zal ook terugkomen. En waarom zou dat alleen bij mij gebeuren?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IP-adres wijzigen

@louishufk  Ik zou toch eens mijn PC nakijken op ongewenste cookies of cookies waarvan je je niet kan herinneren waarvoor ze dienen.

In firefox weet ik dat je handmatig, selectief die dingen kunt verwijderen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

IP-adres wijzigen


@robatoras  schreef:

Installeer SMACK2.7 en verander jou IP  adres

Met modem only werkt dit.

Er zijn nog andere mogenlijkheden.


@robatoras 

Ik heb een HGW en heb deze vervangen. Dus voorlopig opgelost. Hoe lang?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

IP-adres wijzigen


@igvfer  schreef:

@louishufk  Ik zou toch eens mijn PC nakijken op ongewenste cookies of cookies waarvan je je niet kan herinneren waarvoor ze dienen.

In firefox weet ik dat je handmatig, selectief die dingen kunt verwijderen.


@igvfer 

Ik heb een test gedaan (via website in mijn post en gekregen van de bank) met mijn nieuw IP-adres en er is geen probleem. Hoe die test gebeurt en wat ze testen blijft wel een raadsel.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IP-adres wijzigen

Is de bank toevallig Argenta ?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

IP-adres wijzigen

@Steven-E 

Het is een grote Franse bank die een Belgische heeft overgekocht toen ze daar in de s.h.i.t. zaten.

Die jij noemt maakt daar geen probleem van.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IP-adres wijzigen

@louishufk 

Ik heb mijn bedenkingen bij zulke dienstenleveranciers. 

Als je de link volgt die je gegeven hebt, zie ik wel dat je een   Request a reputation change of een 
  Request a category change kan doen. 

Als je op zo'n zwarte lijst komt, dan moeten zij toch kunnen aangeven waarom.  

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

IP-adres wijzigen

@janne_man 

Ik weet niet op welke basis de bank samenwerkt met die bedrijven. Wat ik wel gemerkt heb is dat je niemand vindt die ingrijpt in het oplossen van zulk probleem. Men meldt zelfs niet dat er een probleem is. Je mag het zelf ontdekken en een oplossing zoeken.

Je kan je wel laten verwijderen van zulke lijsten, maar daar moet je wel voor betalen. Ook als je daar ten onrechte op terecht gekomen bent.

Het is nu opgelost, maar deze oplossing lijkt me niet echt betrouwbaar. Wanneer komt die miserie terug? En bij wie?

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IP-adres wijzigen

Brightcloud is een gevestigde waarde in de professionale security wereld.

Bedrijven zoals Palo Alto Networks doen/deden er beroep op voor bijvoorbeeld hun URL filtering functionaliteit.

Als je bijv niet wil dat werknemers tijdens de werkuren op adult sites of op social media zitten, dan heb je ergens een database nodig die URL's in categorieën indeelt en die categorieën continu bijwerkt.  Firewall vendoren kopen dikwijls die database in bij bedrijven zoals Brightcloud omdat dit niet hun core business is.

 

Zo zijn er ook databases van IP adressen en hun reputatie. Als je bijv een website hebt waar malware op gehost is geweest, of je hebt een eigen mailserver die niet goed geconfigureerd was (en misbruikt is door spammers), dan krijgt het IP adres van die server een slechte reputatie.

De bank ik kwestie heeft wellicht een security oplossing die die database gebruikt.

 

Ik vind persoonlijk niet dat je Telenet iets kan verwijten.

Wel 2 andere partijen: 

1) jezelf, want zoiets gebeurt niet zonder reden

2) en als je toch in je recht bent dan kan je altijd Brightcloud aanspreken voor een rechtzetting.
Dit is trouwens NIET betalend zoals @louishufk hier boven beweert. Toch niet bij Brightcloud. Ik heb dit in het verleden zelf meermaals gedaan voor URL's.  Je hebt doorgaans feedback binnen de 24 tot 48u.

 

Brightcloud heeft alleszins een goede naam in de cyber security wereld.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

IP-adres wijzigen

@Steven-E 

Als het aan mezelf ligt kan je dan een andere reden geven, anders dan die met de mailserver. Wat je niet hebt kan het niet verkeerd gedaan hebben.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IP-adres wijzigen

Je kan bijv besmet zijn met malware waardoor je PC onbewust deel is gaan uitmaken van een botnet.

Botnets worden gebruikt om bijv aanvallen uit te voeren op een bepaald doel. Alle geïnfecteerde PC's worden dan ingezet om (al dan niet op hetzelfde moment) die aanval uit te voeren.
De IP adressen van deze PC's (dus in het geval van een Telenet gebruiker met een HGW het extern IP van de homegateway) kunnen dan op zo'n lijst terecht komen.

 

https://www.paloaltonetworks.com/cyberpedia/what-is-botnet

 

Heel dikwijls gaat het niet om PC's maar om bijv IOT devices zoals goedkope Chinese IP camera's of andere toestellen waar het standaard password niet is veranderd.  In het geval van zo'n IP camera kan dit dikwijls zelfs zonder IP forwarding. https://ipvm.com/reports/hik-upnp

 

Dit is een mogelijke oorzaak. Wat er in jouw geval specifiek gebeurd is weet ik natuurlijk niet.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IP-adres wijzigen

Draai of keer het zoals je wil. Een gebruiker zomaar blokkeren is een schending ban zijn rechten. Het publieke ip adres dat elkeen heeft, zelfs als het soms veranderd, is een privacy gegeven. Hier wordt onrechtmatig gebruik van gemaakt. Welke garantie heeft de bank dat de lijsten die ze aankopen of gebruiken correct zijn. Als de app of webapplicatie van de bank of wie dan ook goed gemaakt is, dan mag de gebruiker met om het even welke virus of wat dan ook besmet zijn, maar dat kan nooit tot op de server van de bank komen. Als alles wat verstuurd wordt behandeld wordt als gegeven is er geen risico. Op het eenvoudig te zeggen. Als ik iemand een tekstbestand geeft, is er nul risico voor de bestemmeling. Als ik een jpeg, pdf, doc, docx doorstuur bestaat er wel een risico zodra de bestemmeling dit opent, want al deze formaten kunnen uitvoerbaar zijn. Dit is trouwens de reden waarom altijd aangeraden wordt om zulke bestanden niet automatisch te openen (preview) met een mailprogrmma. Op dat ogenblik worden deze gegevens uitvoerbare programma's. 

De risico's ontstaan door gegevens te gebruiken als uitvoerbaar programma.