Beantwoorden
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Mijn setup:


CV8560E | e-router, mac bridging => Archer C3150 v2 | TP-Link router => TL-SG2008P 1.0 | TP-Link switch, vlan id 2 => Asus Aimesh

 

Na de uitrol van de nieuwe e-router firmware op maandag 15 februari is mijn OnePlus 8 Pro het enige toestel dat IPv6 problemen ervaart. (IPv6 op o.a. onze iPhone, Samsung S9, MacBook Air en Asus laptop werkt prima.)

 

Zodra mijn OnePlus verbinding maakt met het wifi netwerk is er aanvankelijk sprake van IPv6 connectiviteit. Zowel de verschillende IPv6 testsites als de app Network Analyzer Pro bevestigen dit.

 

Deze IPv6 connectiviteit op mijn OnePlus is echter van korte duur. Na een aantal minuten valt ze steeds weg.

 

Zie volgende screenshots die ik heb genomen van de app Network Analyzer Pro. Hetgeen me wel opvalt is dat wanneer mijn Oneplus IPv6 connectiviteit heeft, er bij "DNS Server IPv6" N/A te lezen valt.

Enig idee?

 

PS Toen ik gebruik maakte van de modem only had ik dit probleem niet.

 

Screenshot_20210311-215601.jpg

 

Screenshot_20210311-215922.jpg

61 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

[...]

PS Toen ik gebruik maakte van de modem only had ik dit probleem niet.

Elke melding van 'router' versus 'modem-only' (meerbepaald IPv6 gerelateerde) afwijkende waarnemingen sterkt me in de (misschien onvervulbare) hoop dat Telenet snel opnieuw 'modem-only' zal willen, en verder blijven, aanbieden (met steeds nieuwere docsis versie ondersteuning, 3.1 vandaag, geen 3.0).

 

Dat gezegd, zelfs met CV7160E (docsis 3.0) 'modem-only' heb ik gisteren gemerkt dat IPv6 of IPv4 soms wel en soms niet werkten. Ik vermoed dat Telenet even technische problemen had (ook e-mail en andere services werkten onjuist). Dat is, binnen juiste radius, aanvaardbaar (en naar ik merkte: tamelijk snel opgelost).

 

Toch: dank U @Ex-Netweter om je waarnemingen te melden en, vooral, om modem only als vergelijking te toetsen. Laat ons aub weten of, en hoe, je 1+8Pro IPv6 router gerelateerde issues consistent waar te nemen zijn.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

@Ex-Netweter  Afbeeldingen zijn afgewezen wegens zichtbare ipv6 adressen. Gelieve opnieuw te publiceren met gemaskerde IPv6 en/of publieke IPv4 adressen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Over de OP8 Pro heb ik nog niet veel gevonden, maar het probleem wat je beschrijft lijkt sterk op een probleem wat ook veelveeldig gemeld wordt voor de OP7 Pro:

https://www.reddit.com/r/oneplus/comments/iy7vjq/ipv6_doesnt_work_on_op7pro/

Helaas heb ik nog nergens een oplossing gezien. Wellicht bestaat ditzelfde probleem ook nog in de OP8 Pro?

 

Als alle andere apparaten goed werken met IPv6, welk door je eigen router aangeboden wordt, kan ik me moeilijk voorstellen dat dit een CV8560E probleem is.

 

De problemen die voorheen bestonden met de CV8560E mbt IPv6 betroffen Prefix-Delegation; de CV8560E schakelde kort na een reboot over naar stateless-mode. Vanaf dat moment antwoordde deze niet meer op DHCPv6 request, een protocol wat nodig is voor de goede werking van PD. Als je eigen router een renew vroeg, kreeg deze geen antwoord (meer), en bijgevolg stopte de werking van IPv6.

 

De bug-fix die met de nieuwe sw-versie geintroduceerd werd zorgt ervoor dat de CV8560E in stateful mode blijft, en dus ook DHCPv6 blijft beantwoorden.

Ik kan denk niet dat dit een probleem zou kunnen veroorzaken in de connectiviteit van één specifiek apparaat achter je eigen router.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

@Ex-Netweter kan je als test/workaround eens de DNS server voor IPv6 statisch configuren?

Bijv die van Cloudflare is een goede keuze: 2606:4700:4700::1111,2606:4700:4700::1001

 

DNS servers kunnen ofwel via DHCPv6 ofwel via Route Advertisements worden meegegeven.

Misschien moeten we in die richting zoeken.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

@igvfer 

Dank dit te melden.

 

Om te blurren heb ik https://www.facepixelizer.com/ gebruikt.

 

Vermoedelijk heb ik nu te veel geblurd. Laat me weten wat niet geblurd had moeten worden, please; dit voor eventuele toekomstige bijdragen.

 

IPv6 OkéIPv6 Oké

 

IPv6 ineens foetsieIPv6 ineens foetsie

0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

@NofanTasi 

@Arnie 

 

IPv6 op OnePlus 8 Pro:

 

Modem only + TP-Link (router; 192.168.2.1) + Aimesh (ap; 192.168.2.4) | OK

 

E-router + TP-Link (ap; 192.168.0.2) + Aimesh (ap; 192.168.0.4) | OK

 

E-router + TP-Link (mac bridging; router; 192.168.2.1) + Aimesh (ap; 192.168.2.4) | NOK

 

Wifi mams (Proximus) | OK

 

@Steven-E 

 

Bedoel je dat ik de IPv6 dns servers eens aanpas in mijn router?

 

Dankzij jouw hulp enkele weken geleden heb die van Google netjes kunnen instellen door met name de rdnss-optie uit te schakelen. (Waarvoor nog eens dikke merci!)

 

Wat me wel opviel - en ik had je/jullie dit moeten melden - was dat eenmaal ik de Google IPv6 dns servers had ingesteld, de IPv6 op verschillende toestellen herhaaldelijk verdween. Alle toestellen rebooten zette jammer genoeg geen zoden aan de dijk, en uiteindelijk heb ik de handdoek in de ring gegooid door terug autoconfiguratie aan te vinken.

 

Cloudflare toch eens proberen?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Je hebt de blrurring goed gedaan.

 

Het volgende dient geblurd te worden:

  • Email adressen
  • Het publieke IPv4 adres van de WAN aansluiting van je HGW en eigen router
  • IPv6 adressen van HGW, router, eigen PC's enz. Kortom alles wat zich bij jou thuis bevindt.
  • MAC adressen

Eigenlijk alles waaruit je indentiteit achterhaald zou kunnen worden. Natuurlijk mag je dit wel via PM aan iemand sturen.

 

Wat wel mag zijn (dus niet blurren):

  • private IPv4 adressen, zoals gedefinieerd onder RFC1918 (dat zijn 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12 en 192.168.0.0/16)
  • publieke IPv4 en IPv6 adressen die aan een bedrijf toebehoren, bijvoorbeeld het IP adres van een telenet mailserver, of een cloudfare DNS server.

   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

@NofanTasi 

@Arnie 

 

IPv6 op OnePlus 8 Pro:

 

Modem only + TP-Link (router; 192.168.2.1) + Aimesh (ap; 192.168.2.4) | OK

 

E-router + TP-Link (ap; 192.168.0.2) + Aimesh (ap; 192.168.0.4) | OK

 

E-router + TP-Link (mac bridging; router; 192.168.2.1) + Aimesh (ap; 192.168.2.4) | NOK

 

Wifi mams (Proximus) | OK

De MAC bridging is voor IPv6 niet van toepassing. Enkel het IPv4 verkeer is betroffen door deze instelling, en wordt door de CV8560E router in dat geval "door-gebridged" naar je eigen router.

Voor wat betreft IPv6 is de CV8560E een volwaardige router.

 

Zoals @Steven-E aangaf, misschien is het probleem beperkt tot DNS en niet IPv6 connectiviteit zelf.

Kun je zien of de GSM een IPv6 adres ontvangen heeft (en ook behoud)?

Ik heb engelse instellingen, dan is het te vinden onder:

settings -> about phone -> status information

 

Met de app "IPv6 and More"  kun je ping6 commando's uitvoeren, met hostname of Iv6 adressen. Probeer anders eens of het lukt naar een IPv6 adres te pingen, bijvoorbeeld het ipv6 adres van google.com ([2a00:1450:400e:800::200e])

 

Screenshot_20210312-165046_IPv6 and More.jpg

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

@Ex-Netweter ik bedoelde de DNS server op je One Plus toestel.

Ik vermoed dat die de DNS servers die je router annonceert via RA's (route advertisements) niet goed oppikt, en de DNS servers via DHCPv6 verwacht.

Maar je eigen router is misschien niet geconfigureerd als DHCPv6 server?

 

Gewoon om het probleem wat te pinpointen zou ik de DNS server(s) een statisch op je GSM configureren.  Of je de servers van Google of Cloudflare maakt niet uit.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

@Arnie 

 

Hierbij het gevraagde. (Autoconfig router IPv6 dns servers)

 

Bij thuiskomstBij thuiskomst

 

Bij thuiskomstBij thuiskomst

 

Ogenblikken na thuiskomstOgenblikken na thuiskomst

 

Ogenblikken na thuiskomstOgenblikken na thuiskomst

0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:

@Ex-Netweter ik bedoelde de DNS server op je One Plus toestel.

Ik vermoed dat die de DNS servers die je router annonceert via RA's (route advertisements) niet goed oppikt, en de DNS servers via DHCPv6 verwacht.

Maar je eigen router is misschien niet geconfigureerd als DHCPv6 server?


Dag @Steven-E 

 

Hierbij een screenshot van de IPv6 instellingen op mijn router.

 

IPv6 routerIPv6 router

 

Gewoon om het probleem wat te pinpointen zou ik de DNS server(s) een statisch op je GSM configureren.  Of je de servers van Google of Cloudflare maakt niet uit.


Hoe doe je dat? Als ik in de geavanceerde instellingen van het wifi netwerk duik op mijn OnePlus zie ik enkel de mogelijkheid om de IPv4 dns servers aan te passen.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Zou je nog eens kunnen proberen of je via IPv6 een ping kunt doen naar het IPv6 adres van google.com, zoals ik hiervoor uitgelegd heb.

Dan kunnen we vaststellen of het een DNS of IPv6 connectiviteits probleem  is.

Als een ping6 direct naar het ipv6 adres van google, en dus zonder dns lookup, ook niet werkt, dan weten we dat we het niet in de richting van DNS moeten zoeken.

 

Misschien zou dat uit het eerdere bericht al blijken. De afbeeldingen zijn helaas nog niet zichtbaar.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Afbeeldingen zijn zichtbaar nu.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

Hierbij een screenshot van de IPv6 instellingen op mijn router.

 

IPv6 routerIPv6 router


Moet DHCPv6 Server niet aangetikt worden in de LAN opties?

0 Likes