Beantwoorden
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Mijn setup:


CV8560E | e-router, mac bridging => Archer C3150 v2 | TP-Link router => TL-SG2008P 1.0 | TP-Link switch, vlan id 2 => Asus Aimesh

 

Na de uitrol van de nieuwe e-router firmware op maandag 15 februari is mijn OnePlus 8 Pro het enige toestel dat IPv6 problemen ervaart. (IPv6 op o.a. onze iPhone, Samsung S9, MacBook Air en Asus laptop werkt prima.)

 

Zodra mijn OnePlus verbinding maakt met het wifi netwerk is er aanvankelijk sprake van IPv6 connectiviteit. Zowel de verschillende IPv6 testsites als de app Network Analyzer Pro bevestigen dit.

 

Deze IPv6 connectiviteit op mijn OnePlus is echter van korte duur. Na een aantal minuten valt ze steeds weg.

 

Zie volgende screenshots die ik heb genomen van de app Network Analyzer Pro. Hetgeen me wel opvalt is dat wanneer mijn Oneplus IPv6 connectiviteit heeft, er bij "DNS Server IPv6" N/A te lezen valt.

Enig idee?

 

PS Toen ik gebruik maakte van de modem only had ik dit probleem niet.

 

Screenshot_20210311-215601.jpg

 

Screenshot_20210311-215922.jpg

61 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

 

Moet DHCPv6 Server niet aangetikt worden in de LAN opties?

Nee, normaal werkt dit “stateless”.

Prefix, router (default-gateway) en DNS worden doorgegeven via route-advertisements.

 

https://networkengineering.stackexchange.com/questions/47829/dhcpv6-stateful-vs-stateless-what-is-difference-between-it

 

Maar Android toestellen hebben hier inderdaad wel problemen mee en verwachten stateful IPv6, wat een DHCPv6 server vereist.

Windows/Mac werken default stateless.

Probleem met de TP-Link router Is dat je beiden blijkbaar niet tegelijk kan aanzetten. Dus als je DHCP enabelt, gaan volgens mij de andere toestellen problemen hebben.

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Problemen-met-je-verbinding-op-Android-met-IPv6-Foutcode-303/m-p/10532

 

Maar deze post spreekt het dan weer tegen: Android zou zelfs geen DHCPv6 ondersteunen en ook niet RDNSS (SLAAC + DNS via RA).

https://lostintransit.se/2020/05/22/its-2020-and-androids-ipv6-is-still-broken/

Ik zou dus, zoals ik al eens aangaf, de dns server statisch configureren op het Android toestel.

 

En @Ex-Netweter  doe de test maar die @Arnie  voorstelt.

Ik vermoed een dns issue, maar die test zal uitsluitsel bieden.


 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

In de screenshot staat onder IPv6 LAN de DHCPv6 server niet aan. Wellicht dat eens proberen - mocht blijken dat het inderdaad een IPv6 DNS probleem is.

 

Normaal hebben direkt verbonden clients geen DHCPv6 nodig. Ze ontvangen de informatie die ze nodig hebben via Router Advertisements (RA) informatie. Een duidelijke standaard bestaat hier echter nog niet voor. Er zijn verschillende alternatieven. Wellicht heeft de OP8 Pro wel DHCPv6 informatie nodig.

 

De modus stateful / stateless was ook de oorzaak van de problemen die tot voor kort met PD op de CV8560E bestonden. De default van de CV8560E is stateful, maar via de config werd deze kort na boot omgeschakeld naar stateless. Voor direkt aangesloten clients geen probleem - die krijgen alle info die ze nodig hebben via de Router Advertisement (RA) informatie. Zij hebben geen DHCPv6 informatie nodig. De eigen router heeft echter wel DHCPv6 antwoorden nodig, omdat daarin de prefix en lengte doorgegeven wordt aan de eigen router, die deze dan vervolgens voor achterliggende netwerken kan gebruiken. Direkt na boot kon je eigen router nog juist deze informatie ontvangen, maar na de expiry time werden de renew-requests niet meer beantwoord, en stopte de werking van IPv6 op achterliggende netwerken.

Dat is nu opgelost met de kort geleden beschikbaar gemaakt.

 

Probeer in ieder geval eens een ping op basis van adres ipv naam, dan weten we of we in de goede richting zoeken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

@Arnie 

 

Hierbij het gevraagde. (Autoconfig router IPv6 dns servers)

 

Bij thuiskomstBij thuiskomst

 

Bij thuiskomstBij thuiskomst

 

Ogenblikken na thuiskomstOgenblikken na thuiskomst

 

Ogenblikken na thuiskomstOgenblikken na thuiskomst


Ik kon nu de afbeeldingen bekijken, en vrees dat we in de foute richting zoeken.

Even een controlle vraag:

- de eerste twee afbeeldingen zijn gemaakt met de OP8 op een moment dat IPv6 nog werkt?

- de laatste twee afbeeldingen zijn gemaakt met dezelfde OP8, echter enkele minuten later, wanneer IPv6 niet langer werkt?

Correct?

 

Volgens de afbeelding heb je in het begin een IPv6 adres, later niet meer. Zonder IPv6 kan een ping6 of eerder welk IPv6 verkeer natuurlijk niet langer werken, en is DNS niet langer relevant. We zullen eerst moeten zoeken naar de reden waarom je IPv6 adres verloren gaat.

Na hoeveel tijd is dat ongeveer?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Android gebruikt SLAAC, geen

DHCPv6, heb ik nu meermaals terug gevonden. Dus ik zou aan je TP-link config niets veranderen.

 

Dit is misschien wel gerelateerd:

https://forums.oneplus.com/threads/hosts-within-local-ipv6-subnet-are-unreachable-from-phone.1168754...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

@Steven-E 

@Arnie 

 

Zoals jullie zien adhv de uptime in de screenshots werkt de IPv6 op mijn OnePlus 8 Pro niet meer na ongeveer negen minuten. Tijdens die negen minuten heb ik zitten surfen, ik heb maw verhinderd dat het scherm zou sluiten na een periode van inactiviteit.

 

Toch wel heel vreemd dat mijn:

 

- Samsung S9 en mijn moeders Motorola - beide ook Android - niet hun IPv6 verliezen op mijn wifi

- OnePlus zijn IPv6 enkel verliest op mijn wifi

 

Zou het probleem van de OnePlus te maken kunnen hebben met een of andere energie-instelling?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Zou kunnen, maar als je zegt dat je die 9 minuten continu bezig geweest bent op je toestel, dan lijkt het me iets anders. Draai je de laatste software?

Dit ligt imho niet aan Telenet noch aan je eigen router.

Ik zou persoonlijk IPv6 disablen op je Oneplus zodat IPv4 gebruikt wordt. Niet te veel energie insteken.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Dag @Steven-E en @Arnie 

 

Inderdaad, ik zal het even hierbij laten. Niettemin zal ik een dezer OnePlus contacteren. Mochten zij waardevolle info hebben, dan laat ik het jullie hier weten.

 

Hoewel er geen oplossing is, heb ik hier wederom veel bijgeleerd en dat is me goud waard.

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

@Ex-Netweter : Ben je er, overigens, (ja/nee) in geslaagd, zoals @Steven-E suggereert, WiFi IPv6 uit te schakelen op stock OOS Android 11? Misschien is daar 'root' access voor nodig, niet?

Hoe dan ook, het is IMHO pijnlijk dat iets, wat, met 'modem-only', wel werkte, met 'router', niet meer, werkt. Er is overduidelijk iets specifiek aan je OnePlus 8 Pro wat niet conform je eigen-router en CV8560E combinatie, en configuratie, is, maar: het gangbare industrieel tolerant netwerking principe tracht steeds alle aparatuur (ook 'probleem' aparatuur welke niet aan alle combinaties van alle RFC eisen voldoet) zo goed, en begripvol, mogelijk, indien nodig via aangepast specifieke, uitzonderlijke configuratie, te bedienen.

 

Het ganse Internet zou trouwens onmogelijk werken zonder dat, breed denkend, principe.

 

In het kort: heb je, en hoe, het 'probleem' omzeild en/of opgelost?

 

Persoonlijk zou ik niet tevreden zijn met een situatie waarbij waardevolle toestellen, van een dag op een andere, plots IPv6 geweigerd worden, zelfs al zou het grotendeels (wat overigens niet bewezen is) aan een toestel zelf liggen. Ik gebruik zelf meerdere OnePlus toestellen en heb nooit IPv6 problemen met 'modem-only' op WiFi.

Je situatie is, vind ik, net als andere situaties reeds uitvoerig besproken, erg belangrijk, en examplarisch, omdat ze aantoont dat er zich altijd wel een of ander addertje onder het gras kan bevinden wanneer men, als provider, wellicht goed bedoelde, maar, als norm, onnodig complexe constructies opzet, entegelijk, ook volledig het KISS (keep it stupid and simple) alternatief ('modem-only'), als terugweg, uitsluit. Zulks noem ik: een kwalijke vergissing. Gebruikers staan mogelijk plots, ongevraagd, voor voldongen feiten.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Op mijn Samsung S10e (non-rooted) is het niet mogelijk IPv6 uit te schakelen op de wifi interface. Ik vermoed dat het bij een OP8 niet anders zal zijn.

De OP8 lijkt na 9 minuten zelf zijn ipv6 adres te verliezen, dus zal automatisch terugvallen op het gebruik van IPv4. Geen noodzaak dus op IPv6 te disablen.

Het blijft toch wel een heel vreemd probleem.

Ik zie eigenlijk niet in hoe de CV8560E nog een rol speelt in dit probleem. Het probleem is denk ik eerder te zoek op de OP8, eventueel de samenwerking met de Asus router.

Als één client op het netwerk zijn IPv6 adres verliest (terwijl alle andere clients geen problemen ervaren) moet dit toch eigenlijk aan het apparaat zelf liggen, of aan de lokale router die het adres uitgedeeld had. Een achterliggende router ergens in het traject naar het internet kan hier toch geen invloed op hebben......?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Als ik het goed begrijp is zijn set-up de volgende:


@Ex-Netweter  schreef:

CV8560E | e-router, mac bridging => Archer C3150 v2 | TP-Link router => TL-SG2008P 1.0 | TP-Link switch, vlan id 2 => Asus Aimesh


Wat hij dus eens zou kunnen proberen, is zijn AP (Asus Aimesh) direct te verbinden et de E-router (dus de TP-link router en switch eruit laten).

Dan spreekt zijn OP8 direct met de E-router i.p.v. met de TP-Link router (die een gedelegeerd prefix krijgt van de E-router).

 

Toch gemakkelijk eens te testen (om te zien of de TP-Link router de boosdoener is)?

0 Likes

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Hoi iedereen

 

Dank voor jullie hulp!

 

@Ex-Netweter Bedankt voor de tip.

 

Misschien is het beter dat ik het eerst over een andere boeg gooi. Zoals eerder vermeld is dit de setup die voor problemen zorgt:

 

E-router + TP-Link (mac bridging; router; 192.168.2.1) + TP-Link (switch; 192.168.2.2; vlan id 2) + Aimesh (ap; 192.168.2.4)

 

Ik zal vanavond of morgen de wifi van de TP-Link router eens activeren - staat steeds uit -, dan mijn OnePlus ermee verbinden en vervolgens checken.

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Systematisch en selectief alle combinaties van mogelijke bijdragen van betreffende aparatuur in/uit schakelen is inderdaad een goede manier om een probleem naar een, of een combinatie van meerdere, schakel(s) in de ketting te reduceren. Success @Ex-Netweter , je maakt ons benieuwd!

Zoals @Arnie meldt zou, bij gebrek aan v6, v4 automatisch gebruikt moeten worden, Is dat (hopelijk) inderdaad zo? Of, zijn er soms bestemmingen die voorgoed onbereikbaar blijven nadat v6 'uitvalt'?

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Kan je ook nog eens nakijken of de Asus AP toevallig geen multicast packetten blokeert?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Opgelost!

 

Volgorde van denken:

 

@Ex-Netweter 

"Toch gemakkelijk eens te testen (om te zien of de TP-Link router de boosdoener is)?"

@NofanTasi 

"Systematisch en selectief alle combinaties van mogelijke bijdragen van betreffende aparatuur in/uit schakelen is inderdaad een goede manier om een probleem naar een, of een combinatie van meerdere, schakel(s) in de ketting te reduceren."

@Arnie 

"Het probleem is denk ik eerder te zoek op de OP8, eventueel de samenwerking met de Asus router."

@Steven-E 

"Kan je ook nog eens nakijken of de Asus AP toevallig geen multicast packetten blokeert?"

 

Oplossing ... op het moederschip van mijn Asus Aimesh (rt-ac88u) IGMP Snooping voor beide bands enablen.

 

Dankuwel, allen!

 

- - -

 

Er rijzen thans twee vragen:

 

1.

Nu heb ik twee toestellen die igmp snooping actief staan hebben, namelijk de TP-Link router en de Asus rt-ac88u. Mag dat op beide toestellen geactiveerd blijven?

 

Kanttekening: Zodra ik dat deactiveer op de TP-Link router dan verschijnt deze router niet meer op mijn laptop in Windows' "View network computers and devices". (De laptop is verbonden via wifi met Asus Aimesh.)

 

2.

Waarom heeft enkel mijn OnePlus 8 Pro net dat ene duwtje in de rug nodig?

0 Likes

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Toch nog een derde vraag:

 

Nog steeds verschijnt er op mijn OnePlus 8 Pro in de app Network Analyzer Pro bij DNS Server IPv6 N/A. Maakt dat uit?

0 Likes