42234
netweters
|
18636
gesprekken
|
20129
vragen
|
Ik wou eens polsen of iemand anders momenteel ook problemen ervaart met IPv6 connectiviteit.
Ik krijg wel een IPv6 prefix, zowel rechtstreeks achter de Telenet modem, als achter mijn firewall via prefix delegation (de firewall krijgt dus ook succesvol een prefix voor binnen- en buitenkant).
Maar ik kan niets bereiken. Het lijkt of het verkeer wel buitengaat, maar niet terugkomt. Dit al sinds een paar dagen.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Geen enkel probleem hier.
ma 20 mei 2024 10:47:13 CEST
nucserver:~$ ping google.be
PING google.be(wr-in-x5e.1e100.net (2a00:1450:400c:c0c::5e)) 56 data bytes
64 bytes from wr-in-x5e.1e100.net (2a00:1450:400c:c0c::5e): icmp_seq=1 ttl=58 time=22.5 ms
64 bytes from wr-in-x5e.1e100.net (2a00:1450:400c:c0c::5e): icmp_seq=2 ttl=58 time=21.3 ms
64 bytes from wr-in-f94.1e100.net (2a00:1450:400c:c0c::5e): icmp_seq=3 ttl=58 time=19.4 ms
Txs.
Na een hard reset van de modem (15 seconden het reset knopje indrukken) werkt IPv6 weer.
Maar alle instellingen op My Telenet zijn hierna ook gereset. Op zich niet erg.
Maar heb oa Mac Bridging voor IPv4 weer moeten instellen. Die instelling heb ik een paar keer moeten heringeven, want ging weer weg. Misschien doe ik dit beter niet tijdens het maintenance window van My Telenet dat nu nog loopt 😉
Ik ervaarde net hetzelfde. O.a. sommige apps werkten ineens niet naar behoren.
E-router terug naar standaardinstellingen zetten en daarna Mac Bridging opnieuw instellen loste het inderdaad op. Het terugzetten naar de standaardinstellingen heb ik echter gedaan in Mijn Telenet.
Thanks @Steven-E !
Ik ondervind (onder meer) hetzelfde probleem. Modem is CV8560E met router erachter in bridge mode.
1. Ik zeg onder meer omdat ik ook een extra probleem heb: DHCPv6 client van de router krijgt na een bepaalde tijd (een week? twee weken? in ieder geval langer dan de lease tijd) geen prefix of address meer toegewezen. Wat helpt is dan een herstart van de modem uit te voeren via mijn Telenet.
2. Sinds de laatste keer dat ik bovenstaande heb moeten doen (gisteren of eergisteren) krijg ik nu ook niets meer gerouteerd over IPv6. Dus ik krijg de prefix /57 die ik ervoor had, maar er gaat niets buiten. Het IPv6 adres van de modem wat je kan terugvinden in mijn Telenet pingt wel. Daarachter dropt alles in een traceroute.
Nu kan het zijn dat dit tijdelijk opgelost kan worden door de modem een 'hard reset' te geven, maar mij lijkt dit nog wel steeds een probleem te zijn wat niet mag voorkomen en wat opgelost zou moeten worden door Telenet.
@George1 schreef:Ik ondervind (onder meer) hetzelfde probleem. Modem is CV8560E met router erachter in bridge mode.
1. Ik zeg onder meer omdat ik ook een extra probleem heb: DHCPv6 client van de router krijgt na een bepaalde tijd (een week? twee weken? in ieder geval langer dan de lease tijd) geen prefix of address meer toegewezen. Wat helpt is dan een herstart van de modem uit te voeren via mijn Telenet.
Dat probleem had ik een lange tijd geleden. Een nieuwe E-router bood soelaas.
Hierbij toch nog een korte follow-up op de situatie die ik hierboven beschreef.
- Op het netwerk achter de modem zelf was er ook geen IPv6 connectiviteit. (IPv6 adressen werden uitgedeeld, maar raakten niet naar buiten)
- Na opnieuw een herstart van de modem via mijn Telenet werken voorlopig zowel DHCPv6 voor de bridge als de routering van IPv6 naar internet.
@nickw schreef:Dat probleem had ik een lange tijd geleden. Een nieuwe E-router bood soelaas
Bedankt voor de tip! Als deze problemen zich blijven voordoen om de zoveel tijd, is dit misschien een mogelijke oplossing. Ik vraag me wel af in hoeverre dit niet een firmware/configuratie issue is wat Telenet pusht naar de modems.
@George1 schreef:Hierbij toch nog een korte follow-up op de situatie die ik hierboven beschreef.
- Op het netwerk achter de modem zelf was er ook geen IPv6 connectiviteit. (IPv6 adressen werden uitgedeeld, maar raakten niet naar buiten)- Na opnieuw een herstart van de modem via mijn Telenet werken voorlopig zowel DHCPv6 voor de bridge als de routering van IPv6 naar internet.
Dit zijn dus identiek dezelfde symptomen die ik had. Ik denk niet dat een nieuwe modem veel verschil maakt. Als een factory reset het oplost wijst dit eerder op een corrupte configuratie dan een hardwareprobleem. Dan heb je dit binnen de kortste keren ook voor met een nieuwe modem.
Ik vermoed dat dit een meer algemeen probleem is met de software of config van de modem, wat Telenet moet oplossen.
Het feit dat weinig mensen dit tot hiertoe gemeld hebben, kan ook te maken hebben met het feit dat ze helemaal geen IPv6 gebruiken, toch niet bewust.
Heb hier ook een CV8560E, maar mijn router krijgt enkel een IPv4 adres, alhoewel IPv6 langs zijn WAN kant ingesteld is. Herstarten van de modem verandert hier niets aan.
Werkt nu wel na herhaaldelijk opnieuw opstarten van de modem.
Echter, via externe tools, "no IPv6 detected/found", enkel mijn IPv4 adres, terwijl de router nu wel degelijk een IPv6 adres krijgt?
Sinds gisteren krijg ik over MAC passthrough weer geen IPv6 DHCP. Gisterenmorgen werd de ethernet verbinding met de CV8560E kort verbroken (herstart modem/firmware update)?
Ik moest eraan denken dat dit weer hetzelfde probleem lijkt als hier beschreven. Nu nochtans sinds laatste bericht (blijkbaar juni) geen problemen meer mee ondervonden.
Na een reset / update / stroomstoring heb ik hetzelfde probleem dat IPv6 soms wegvalt. Wat in dat geval helpt is de e-router nogmaals te reseten, en daarna de eigen router.
Ik ben er nog niet toe gekomen dat probleem verder te onderzoeken. Als ik eens tijd heb zal ik eens een trace maken van het IPv6 verkeer tussen de eigen en de e-router.
PS. IPv6 werkt niet met / over MAC pass-through. IPv6 werkt via prefix-delegation. Enkel IPv4 maakt gebruik van de MAC passthrough functie.