Beantwoorden
Steven-E
Experienced Meesterweter
Berichten: 2600
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 routeringsproblemen bij Telenet?

Ik wou eens polsen of iemand anders momenteel ook problemen ervaart met IPv6 connectiviteit.

Ik krijg wel een IPv6 prefix, zowel rechtstreeks achter de Telenet modem, als achter mijn firewall via prefix delegation (de firewall krijgt dus ook succesvol een prefix voor binnen- en buitenkant).
Maar ik kan niets bereiken.  Het lijkt of het verkeer wel buitengaat, maar niet terugkomt.  Dit al sinds een paar dagen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
8 reacties
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 69
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 routeringsproblemen bij Telenet?

Geen enkel probleem hier.

ma 20 mei 2024 10:47:13 CEST
nucserver:~$ ping google.be
PING google.be(wr-in-x5e.1e100.net (2a00:1450:400c:c0c::5e)) 56 data bytes
64 bytes from wr-in-x5e.1e100.net (2a00:1450:400c:c0c::5e): icmp_seq=1 ttl=58 time=22.5 ms
64 bytes from wr-in-x5e.1e100.net (2a00:1450:400c:c0c::5e): icmp_seq=2 ttl=58 time=21.3 ms
64 bytes from wr-in-f94.1e100.net (2a00:1450:400c:c0c::5e): icmp_seq=3 ttl=58 time=19.4 ms

 

 

Steven-E
Experienced Meesterweter
Berichten: 2600
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 routeringsproblemen bij Telenet?

Txs.
Na een hard reset van de modem (15 seconden het reset knopje indrukken) werkt IPv6 weer.
Maar alle instellingen op My Telenet zijn hierna ook gereset. Op zich niet erg.
Maar heb oa Mac Bridging voor IPv4 weer moeten instellen. Die instelling heb ik een paar keer moeten heringeven, want ging weer weg. Misschien doe ik dit beter niet tijdens het maintenance window van My Telenet dat nu nog loopt 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

IPv6 routeringsproblemen bij Telenet?

Ik ervaarde net hetzelfde. O.a. sommige apps werkten ineens niet naar behoren.

E-router terug naar standaardinstellingen zetten en daarna Mac Bridging opnieuw instellen loste het inderdaad op. Het terugzetten naar de standaardinstellingen heb ik echter gedaan in Mijn Telenet.

Thanks @Steven-E !

George1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Star Wars Day Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

IPv6 routeringsproblemen bij Telenet?

Ik ondervind (onder meer) hetzelfde probleem. Modem is CV8560E met router erachter in bridge mode.

1. Ik zeg onder meer omdat ik ook een extra probleem heb: DHCPv6 client van de router krijgt na een bepaalde tijd (een week? twee weken? in ieder geval langer dan de lease tijd) geen prefix of address meer toegewezen. Wat helpt is dan een herstart van de modem uit te voeren via mijn Telenet.

2. Sinds de laatste keer dat ik bovenstaande heb moeten doen (gisteren of eergisteren) krijg ik nu ook niets meer gerouteerd over IPv6. Dus ik krijg de prefix /57 die ik ervoor had, maar er gaat niets buiten. Het IPv6 adres van de modem wat je kan terugvinden in mijn Telenet pingt wel. Daarachter dropt alles in een traceroute.

Nu kan het zijn dat dit tijdelijk opgelost kan worden door de modem een 'hard reset' te geven, maar mij lijkt dit nog wel steeds een probleem te zijn wat niet mag voorkomen en wat opgelost zou moeten worden door Telenet.

 

 

 

nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

IPv6 routeringsproblemen bij Telenet?


@George1  schreef:

Ik ondervind (onder meer) hetzelfde probleem. Modem is CV8560E met router erachter in bridge mode.

1. Ik zeg onder meer omdat ik ook een extra probleem heb: DHCPv6 client van de router krijgt na een bepaalde tijd (een week? twee weken? in ieder geval langer dan de lease tijd) geen prefix of address meer toegewezen. Wat helpt is dan een herstart van de modem uit te voeren via mijn Telenet.


Dat probleem had ik een lange tijd geleden. Een nieuwe E-router bood soelaas.

George1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Star Wars Day Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

IPv6 routeringsproblemen bij Telenet?

Hierbij toch nog een korte follow-up op de situatie die ik hierboven beschreef.

- Op het netwerk achter de modem zelf was er ook geen IPv6 connectiviteit. (IPv6 adressen werden uitgedeeld, maar raakten niet naar buiten)

- Na opnieuw een herstart van de modem via mijn Telenet werken voorlopig zowel DHCPv6 voor de bridge als de routering van IPv6 naar internet.

 

 

George1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Star Wars Day Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

IPv6 routeringsproblemen bij Telenet?


@nickw  schreef:

 

Dat probleem had ik een lange tijd geleden. Een nieuwe E-router bood soelaas

 

Bedankt voor de tip! Als deze problemen zich blijven voordoen om de zoveel tijd, is dit misschien een mogelijke oplossing. Ik vraag me wel af in hoeverre dit niet een firmware/configuratie issue is wat Telenet pusht naar de modems.

Steven-E
Experienced Meesterweter
Berichten: 2600
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 routeringsproblemen bij Telenet?


@George1  schreef:

Hierbij toch nog een korte follow-up op de situatie die ik hierboven beschreef.

- Op het netwerk achter de modem zelf was er ook geen IPv6 connectiviteit. (IPv6 adressen werden uitgedeeld, maar raakten niet naar buiten)

- Na opnieuw een herstart van de modem via mijn Telenet werken voorlopig zowel DHCPv6 voor de bridge als de routering van IPv6 naar internet.

 

 


Dit zijn dus identiek dezelfde symptomen die ik had. Ik denk niet dat een nieuwe modem veel verschil maakt. Als een factory reset het oplost wijst dit eerder op een corrupte configuratie dan een hardwareprobleem. Dan heb je dit binnen de kortste keren ook voor met een nieuwe modem.

 

Ik vermoed dat dit een meer algemeen probleem is met de software of config van de modem, wat Telenet moet oplossen.

Het feit dat weinig mensen dit tot hiertoe gemeld hebben, kan ook te maken hebben met het feit dat ze helemaal geen IPv6 gebruiken, toch niet bewust.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.