Beantwoorden
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Internet verbruik met Internet radio

De mogelijkheid om Fm radio via de kabel te beluisteren werd éénzijdig en zonder inspraak van de klanten beëindigd . De aangereikte oplossingen voldoen helemaal niet , o.a. het armtierige gratis antennetje ,  zodat we verplicht worden om zelf antennes te plaatsen of om radio te beluisteren via digicorder e.a. ...

De meeste bezitters van hifi installaties staan nog altijd in de kou wat dat betreft ...inclusief ikzelf tot gisteren.

Mijn receiver heeft echter ook de mogelijkheid om internet radio af te spelen hetgeen ik deze week met succes geprobeerd heb. Het werkt perfect na de nodige uit te voeren handelingen .

Mijn vraag is echter of het verbruik van je aantal inbegrepen Gb daardoor niet te veel omhoog gaat ? De receiver is dus via UTP kabel rechtstreeks aangesloten op mijn modem en kan op deze manier internetradio spelen .

 

Titel aangepast door: Daan (MOD) | Vorige titel: Internet radio

0 Likes
12 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Internet verbruik met Internet radio

30 à 60 MB per uur afhankelijk van de kwaliteit. 30 MB x 12h per dag = 360 MB x 30 dagen =10800 MB/maand of 11 GB per maand

Dat valt dus wel mee wat betreft het verbruik.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet verbruik met Internet radio

@YvanVW24 als je naar een stream luistert op 128kb/s dan kan je per maand rond de 30GB verbruik hebben als deze dag en nacht aan staat.

dus zoveel verbruikt dit echt niet 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Internet verbruik met Internet radio

Dat valt idd heel goed mee , ik wist dat niet.  Ben al blij te horen dat ik in dit geval geen nieuwe dab+ tuner of dab+ receiver moet aankopen om mijn huidige hifi installatie in leven te houden 😉 .

 

0 Likes
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Internet verbruik met Internet radio

Maar als je radio luistert via je digicorder , aangesloten op versterker, verbruik je dan ook data ?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet verbruik met Internet radio

@YvanVW24 neen dan verbruikt dit niks van data.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Internet verbruik met Internet radio

Vind radio luisteren via de receiver wel veel aangenamer , je kan de stations 'zien' op de display van je receiver en is ook makkelijker om te zoeken , enfin praktischer . ..

Vind het wel raar dat via digicorder geen data kost en via receiver wel , maar dat laatste neem ik er graag bij ,bij wijze van troost dan. Is daar trouwens een iets meer technische uitleg voor ?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet verbruik met Internet radio

@YvanVW24 via internet verbruikt dat internet (zou anders geen internet radio noemen) en via de digicorder zijn dat radio zenders die zoals de tv zenders digitaal op de kabel staan en dus geen internet vereisen, zo simpel is dat.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Internet verbruik met Internet radio


@YvanVW24  schreef:

Vind het wel raar dat via digicorder geen data kost en via receiver wel , maar dat laatste neem ik er graag bij ,bij wijze van troost dan. Is daar trouwens een iets meer technische uitleg voor ?


Bij de TV en radiozenders kan je die uitzending zien als een broadcast op een LAN naar iedereen en men kiest dan er iets uit dat men wil kijken of luisteren. Daar dit naar iedereen gaat die aangesloten is op de kabel kan men dit ook niet aanrekenen aan een bepaalde kijker of luisteraar.

Bij internet radio is dit anders daar vraagt aan een server om die uitzending naar jou te streamen en dus is die data enkel voor jou bestemd en wordt dus ook aangerekend.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Internet verbruik met Internet radio

Voor de digicorder zijn dit lineaire kanalen vergelijkbaar met de TV zenders, die digitaal gecodeerd mee op de kabel zitten, met enkel geluid dan.

De digicorder gebruikt hiervoor zijn DVB-C tuner (correct me if I'm wrong), en geen IP (internet).

Dus je internetverbruik wordt niet beïnvloed, net zoals bij TV kijken.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Internet verbruik met Internet radio

Tja, waarom heeft men dan de FM band via kabel verwijderd ? Uiteindelijk is het toch dezelfde kabel die binnenkomt op je modem ? Maar blijkbaar was er "geen plaats" meer op de kabel ...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internet verbruik met Internet radio

Klopt, de capaciceit van een coax netwerk heeft ook zijn grenzen met al die signalen die er op vervoerd worden, op de verschillende frequenties.

Daarbij komt dat de analoge TV en Radio signalen nogal veel plaats namen in het beschikbare spectrum. Plaats die nu liever gebruikt wordt voor internet en andere digitale informatie, zodat de beschikbare ruimte efficienter gebruikt wordt.

Een digitaal uitgezonden radiosignaal neemt veel minder plaats dan hetzelfde signaal analoog uitgezonden via FM.

Spijtig voor de nog ruimschoots aanwezige ontvangers, maar FM schijnt zijn tijd te hebben gehad, en is nu langzaam aan het verdwijnen. Dit geldt niet enkel voor het signaal via het kabel-netwerk, maar ook via de uitgezonden signalen via de ether.

In een land als Noorwegen schijnen ze dit zelfs al uitgeschakeld te hebben, en compleet overgeschakeld te zijn op DAB+.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet verbruik met Internet radio

En dan is er een land dat volledig op dab+ zat dat dab+ weer heeft uitgeschakeld om weer FM in te schakelen omdat er amper mensen dab+ toestellen kocht.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.