Beantwoorden
timothy271
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

iemand al een idee wanneer dit bij modem only beschikbaar begint te worden? Kan nergens iets over vinden, enkel dat het beschikbaar is voor modems met wireless. 

 

Tnx

0 Likes
16 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

Is er iemand met een modem only die eens in zijn "mijn Telenet" wil gaan kijken of ze een IPv6 hebben gekregen.

Ik vermoed dat de eerste 56 bits er zo uitzien: 2a02:1811:9c2e:ed??: of iets gelijkaardigs.

De eigen router breit er dan de rest achteraan.

Eigenlijk vraag ik mij af wat dit als voordeel voor ons als klant zou kunnen hebben.

Het is tenslotte Telenet die er moet voor zorgen dat mijn pakketjes data komen waar ze moeten zijn. Is dat adres nu 32 bits of 128 bits mij maakt het eigenlijk niet uit.

Maar toch interesseert het mij hoe dit IPv6 gedoe in zijn werk gaat bij de verschillende modems en routers.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

Heb modem only, altijd gehad....

1. nakijken ipv4 en ipv6 gebeurt in netwerkinstellingen, niet "mijn telenet", kan ook niet.

2. startbits ipv6 zijn niet helemaal dezelfde als voorbeeld, van 7de verschillend

3. heb al bij verscheidene mensen problemen & vragen opgelost bij de modem-router van telenet, toch blijf bij persoonlijke voorkeur van "modem only", doe config en opstelling na modem van telenet

 

en ook : heb volledige ipv6 ondersteuning op mijn router EA6400

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar


@Padalby schreef:

Heb modem only, altijd gehad....

1. nakijken ipv4 en ipv6 gebeurt in netwerkinstellingen, niet "mijn telenet", kan ook niet.

2. startbits ipv6 zijn niet helemaal dezelfde als voorbeeld, van 7de verschillend

3. heb al bij verscheidene mensen problemen & vragen opgelost bij de modem-router van telenet, toch blijf bij persoonlijke voorkeur van "modem only", doe config en opstelling na modem van telenet

 

en ook : heb volledige ipv6 ondersteuning op mijn router EA6400


Ik vermoedde al dat de startbits niet dezelfde zijn. Is afhankelijk van welke toegewezen range Telenet gebruikt.

Dat je dit niet kan zien in "Mijn Telenet" dat dacht ik ook, maar je weet nooit. Het is tenslotte uw router die een IPv6 adres krijgt toegewezen en als die compatibel is zou je dit daar moeten zien.

Dus hieruit blijkt dat het niet is zoals de vragensteller denkt dat het de modem is die nog geen IPv6 ondersteunt want blijkbaar bij jou wel.

Het hangt er dus eigenlijk van af of Telenet in betreffende regio reeds IPv6 toekent of niet.

Ik veronderstel dat bij jou voor alle toestellen de eerste 56/64 bits hetzelfde zijn (toegekend door Telenet) en de vervolgbits volgens een bepaald patroon door uw router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

Op uw laatste opmerking : klopt, is inderdaad zo,

lijkt me standaard bij ipv6

0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

Toch ook altijd nakijken of dat eigen router wel ipv6 volledig ondersteunt :

had eerst EA4500 achter modem geplaatst, kreeg ook ipv6 adres, maar website van Linksys geeft aan dat deze geen volledige ondersteuning voor ipv6 heeft, EA6400 (nu in gebruik, met EA4500 in bridgemode erachter geplaatst met behulp van powerline) daarentegen wel.

0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 311
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar


@timothy271 schreef:

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

iemand al een idee wanneer dit bij modem only beschikbaar begint te worden? Kan nergens iets over vinden, enkel dat het beschikbaar is voor modems met wireless. 

 

Tnx


 

Die modem zou normaal geschikt moeten zijn voor IPv6.

Heb je al eens een pc/laptop rechtstreeks aan de modem gehangen om te testen ?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

Ik heb een modem-only en ge kunt dan wel degelijk in "mijn telenet" nakijken of IPV6 werkt. Ga naar "mijn thuisnetwerk", klik op "modem details", dan "modem testen" en tenslotte op "is je toestel ipv6 compatibel".

 

Een tijd terug kreeg ik negatief voor IPV6 (kijk maar eens in mijn oude postings daaromtrent), sedert kort krijg ik een positief antwoord. Het adres dat ik van Telenet gekregen heb is 

IPv6-adres

2002:5153:e1f8:0:9cbe:f3b2:e486:83e1

 

Mijn eigen router is een Linksys 610 N, dus al een ouder toestel, daar mankeert dus niets aan.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (2)
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

Aanvulling: als ik op mijn PC het ipconfig commando uitvoer krijg ik als resultaat qua IPV6:

 

IPv6-adres:                     2002:5153:e1f8:0:43d:6b04:2ccf:bb19

Tijdelijk IPv6-adres: 2002:5153:e1f8:0:9cbe:f3b2:e486:83e1

 

Het tijdelijke adres is dus het adres dat ik in "mijn telenet" te zien krijg als ik de modem test.

 

En dan krijg ik nog een derde adres: 

Link-local IPv6-adres:    fe80::43d:6b04:2ccf:bb19%18

Wat dit juist is weet ik niet exact maar ik weet wel dat als er twee dubbele punten naast mekaar staan dat het niet echt IPv6 is.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

2 dubbele punten wil zeggen dat er daar een nul (0) hoort te staan of een opeenvolging van nullen. Dat kan maar 1 keer in een adres. bvb ff:0:0:0:ee:dd enz.

Wordt afgekort tot ff::ee:dd:enz.

In uw voorbeeld zou dit eigenlijk zijn fe80:0:0:0:43d:6b04:2ccf:bb19%18

Ik snap wel nog altijd niet (vooral microsoft doet dat) dat er op het einde bb19%18 komt (dat percentteken).

Heb er wel al iets over gevonden maar mijn Engels is niet goed genoeg om het te snappen.

Ondertussen nog iets gevonden maar ik snap er het nut niet van.

http://www.robkalmeijer.nl/techniek/computer/protocollen/ip6/



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

Het is een vrij complexe materie , dat is duidelijk ...

Wat ik ervan begrepen heb is dat het percent teken "%" op het einde gebruikt wordt om een device te identificeren dat op verschillende plaatsen in een LAN kan voorkomen.

Klinkt vaag, ik weet het ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

@StefaanH

 

Ik heb ook een modem-only en ik kan nergens ook maar iets over de modem zien. Ik heb ook geen optie voor 'Mijn Thuisnetwerk'.

 

Maar ik ben vrij zeker dat ik IPV6 heb, maar ik heb het uitgeschakeld op mijn router. Ik zie het nut niet en het is veel te moeilijk om te onthouden.

 

@timothy271

Waarom wil jij het?

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
timothy271
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

Blijkbaar was ik te ongeduldig? 🙂 

Na een dag en nog eens men FW gereboot te hebben staat ipv6 er bij. Misschien bij een nieuwe modem dat het eventjes kan duren... 

 

Tnx 

0 Likes
timothy271
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

@Arthur2 Ik wou het om met de materie vertrouwd te geraken. Onlangs hierover een opleiding gehad en hopelijk gaat het veel duidelijker worden eens je er mee bezig bent. 

Ook om te zien hoe Telenet dit nu net zou gaan doen. Of men na een periode een nieuw ipv6 adres krijgt zoals met een dyn public ip of niet. Wat effect dat heeft op je toestellen etc etc 🙂 

 

Thanks

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ipv6 modem only - CV7160 niet beschikbaar

@Arthur2: Nochtans heb ik die gegevens wel, en wel degelijk modem-only hoor:

Mijn Thuisnetwerk Modem Only.jpg


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes