Beantwoorden
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

Laat Telenet officieel MoCA toe op je interne coax bekabeling ? Ik had hier zo een setje gekocht en geïnstalleerd met zeer goede netwerk-resultaten. Echter merk ik nu dat ik in de Digicorder packet loss krijg bij enkele zenders. Vooral FOCUS TV (regionale zender) is bijna niet bekijken. Is er overigens ergens een lijst van welke zender op welke frequentie gecodeerd zit ?

Qua installatie ziet het er als volgt uit.

NIU/DS4 --- MoCA --- IN / coax-versterker (voor 4 kamers) / OUT (x4) ----------------- interne coax --- MoCA (in living) --- Digicorder

 

 

0 Likes
18 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

@Tomby  

Op https://tv-digitaal.eu

zie je een lijst met freq en hun zenders 😉


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

Dit is een schema van bij Hirschmann om 4 kamer te voorzien van kabelTV en 3 kamers van internet met MOCA zonder een extra versterker te gebruiken. Dit is een schema op de Hirschmann site voor het aansluiten van Telenet decoders.

Alles wat achter de NUI en de MODEM aangesloten is is uw eigen verantwoordelijkheid. Al ge iets aansluit dat niet werkt is dat uw probleem en niet het probleem van Telenet.

Probeer dit eens zonder die extra versterker.

https://www.hirschmann-multimedia.com/media/HMP/%20Installatieschema/Badge%20installatieschema/Overi...


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

Blijkbaar zit ik toch ergens met een ander probleem (zie ook de vraag ivm lekstroom op coax). 

Op dit moment ga ik rechtstreeks van NIU naar de living, zonder MoCAs ertussen. Nog altijd krijg ik op veel zenders foutieve pakketten. Zelfs op EEN, die ik regelmatig bekijk en daardoor zeker ben dat ik dit voorheen niet had. In de statistics zie ik een signaalkwaliteit van 100%, een SNR van 40 en een signaalsterkte van -0.8 dBmV.

0 Likes
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

Het TV signaal mag niet lager zijn dan 61dB microvolt of 1.1 millivolt.

Het maximum signaal mag 78dB microvolt zijn of 8 millivolt.

De fout ligt bij het inkomend signaal, slecht coaxkabel, slecht verbinding op straat ( mieren in de grond aansluitdoos van Telenet)

Geoxideerde aansluiting op het aftakt punt aan de gevel.

Een versterker zal hier niks oplossen.

Een slecht signaal blijft ook na versterking slecht maar de spanning is hoger.

De signaal ruis verhouding blijft slecht!!

Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?


@ronalddocent  schreef:

Het TV signaal mag niet lager zijn dan 61dB microvolt of 1.1 millivolt.


 

Volgens mij is dat ergens met een andere referentiewaarde (want is alles met dB niet relatief) ?

Volgens deze thread , die over een gelijkaardig probleem spreekt, zijn mijn waarden immers prima. Het zou ook vreemd zijn dat ik 100% signaalsterkte aflees in de Digicorder terwijl ik maar -0.8 dBmV haal van de vereiste 61 dBmV. 

Ik snap ook niet waarom je zegt dat mijn SNR slecht is, want als ik zo eens rondgoogle, blijkt 40 zeer goed te zijn.

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

 

Ok, het goede nieuws is dat mijn initiele setup inderdaad de oorzaak was van de foutieve pakketen op de Digicorder. Een MoCA tussen de NIU en mijn eigen interne versterker is een no-go.

Dan maar de setup proberen zoals in de link van @Janneke_Dust gegeven, aangezien ik ook een kamer heb waar de coax muuraansluiting onbereikbaar achter een kast zit, en dus nooit gebruikt zal worden. En dan komt het slechte nieuws: ik krijg op de MoCA in de garage geen MoCA-connectie. Er lijkt wel een connectie te zijn tussen de MoCA's die in de kamers staan.

Maar ergens houdt dat dus geen steek waarom dat dat niet werkt.

Situatie is dus als volgt nu:

NIU ---> ingang-versterker

versterker-uitgang4 ---> MoCA in garage -------------> slaapkamer 1

versterker-uitgang3 --------------------------------> slaapkamer 2

versterker-uitgang2 --------------------------------> MoCA in slaapkamer 3

versterker-uitgang1 --------------------------------> MoCA in living

De MoCA in slaapkamer 3 en in living tonen een lampje dat ze een MoCA connectie hebben, die in de garage toont geen lampje. Nochtans zit in deze setup de drie MoCA's op een identieke manier op de versterker, het enige verschil is hoe lang de coax-kabel tussen versteker en MoCA is.

 

EDIT: blijkbaar heeft het toch iets met die versterker te maken en meer bepaald dat het niet werkt met uitgangen 3 en 4. Ik verwisselde immers eens 1 en 4, en dan heb ik wel MoCA signaal in de garage, maar niet meer in de living.

 

EDIT2: wellicht moet ik gewoon die oude versterker ervan tussenuit halen ? Die zat hier wellicht al direct toen het huis gebouwd werd om analoge TV op 4 verschillende plaatsen te krijgen. De NIU is er maar later gekomen en daarbij heeft de installateur de versterker laten zitten en aangesloten op DS4 van de NIU. De kabels die van die oude versterker vertrekken richting kamers, zijn alle 4 wel te kort om tot aan de NIU te geraken, maar wellicht volstaan gewoon stukjes coax met F-connectoren om te verlengen tot aan NIU ?

 

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

Specifiek vraagje over dit diagramma dat ik een andere MoCA thread hier vond : https://www.hirschmann-multimedia.com/media/files/aansluiting%20INCA%201G%20met%20versterker%20en%20...

 

Welke component zit daar tussen versterker, multi-tap en MoCA ? Daar met het cirkel-symbooltje en -0.9dB en 12dBV ?

Want uiteindelijk is dat eigenlijk bijna identiek aan mijn originele setup hier, ervan uitgaand dat versterker = NIU, en multi-tap = mijn 4-wegs versterker. Echter in mijn geval had ik dus de MoCA er echt tussen gezet, met zijn CATV connectie naar NIU en CATV+MoCA connectie naar versterker. Maar deze tekening suggereert dat je die er ergens in parallel moet op zetten.

 

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

Ok, ondertussen zijn het aantal opties beperkt aan het raken.

1) Enkel NIU, zonder versterker : NO-GO. Heb dit even getest en deze setup werkt voor wat betreft MoCA, met aansluitschema zoals hierboven door @Janneke_Dust gelinkt. Het probleem is dat zonder die versterker het signaal op de Digicorder uitermate zwak is met digitale storing op enkele zenders. Ik zit daar met een SNR van 28, en signaalkwaliteit van onder de 15%. Signaalsterkte is ook iets van een -20dBmV. Ondermaats dus.

2) MoCA op een van de 2 overgebleven coax outputs van de versterker: NO-GO. Zoals hierboven al gemeld is er iets in die versterker dat ervoor zorgt dat MoCAs op die 2 andere outputs niet gezien worden door outputs 1 en 2 (waar de MoCA's wel elkaar zien).

3) MoCA op een andere uitgang van de NIU: NO-GO. Gezien (1) werkt (dus MoCAs op verschillende outputs van de NIU), had ik eigenlijk verwacht dat dit ook zou werken, maar in combinatie met de versterker, blijkt de MoCA die rechtstreeks op de NIU zit de andere 2 MoCAs (die op de versterker zitten) niet te zien. Die 2 laatste tonen MoCA connectie, maar de MoCA rechtstreeks op de NIU toont geen connectie.

4) MoCA tussen NIU en versterker, met de CATV kant verbonden met NIU en de CATV+MoCA kant verbonden met de input van de versterker. Dit was dus mijn originele setup die ook werkt voor wat betreft MoCA (ook wel verrassend dat (3) dan niet werkt). Maar hier zit ik dus met het probleem dat die MoCA tussen NIU en versterker blijkbaar het DTV signaal stoort en ik dus op bepaalde zenders foutieve pakketten krijg, ondanks dat de signaalkwaliteit voortreffelijk is.

Eigenlijk heb ik maar 2 opties meer over nu :

1) De link die ik hierboven gaf, waarbij er tussen NIU en versterker een splitter gezet wordt om de MoCA ernaast te koppelen ipv ertussen. Alleen begrijp ik dat schema niet goed en weet dus niet of dat een splitter is of wat daar juist moet komen.

2) De versterker nu vervangen door de Hirschmann HMV 41. Die HMV 41 is een 4-wegs versterker zoals ik er nu een heb, maar waarop je ook een MoCA adapter kunt op inpluggen voor MoCA naar de 4 outputs. Is dus echt gemaakt voor de situatie die ik wil (al heb ik niet in alle 4 de kamers internet nodig). Een voordeel is ook dat je een stopcontact uitspaart aangezien je maar 1 voeding hebt voor de versterker + zijn MoCA. Grootste nadeel is uiteraard de kost (en wat aansluitwerk) want je zit aan minstens €130 voor die combo.

0 Likes
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

Als je een MoCa aansluit op uitgang 4 kan je alleen op deze kabel internet doorsturen.

En niet op ander kabels, uitgang 1 /2/3.

Vergeet natuurlijk niet om op de internet aansluiting van deze MoCa internet signaal aan te sluiten

Op alle andere uitgangen en kabels kan je geen internet hebben.

En een versterker na een versterker is om problemen vragen.

Een versterker mag maar een bepaalde hoeveelheid signaal op zijn ingang hebben.

Indien je meer signaal toevoert kom je in de problemen.

Dit vraag een beetje reken werk

 

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?


@ronalddocent  schreef:

Als je een MoCa aansluit op uitgang 4 kan je alleen op deze kabel internet doorsturen.

En niet op ander kabels, uitgang 1 /2/3.

 

Klopt alweer niet wat je zegt. Want het MoCA signaal wordt gewoon op de kabel gezet en kan van daar via een versterker ook op de andere uitgangen. Dit is zelfs ook hoe Hirschmann het zelf documenteert : https://www.hirschmann-multimedia.com/media/files/Installatieschema_IP-over-COAX-BE_INCA%201G%20whit... . (3) is het equivalent van de NIU. Je ziet hoe de MoCA (6) in de meterkast gewoon op een van de outputs van de versterker zit en zorgt voor de uplink via de kabelmodem. De andere outputs van de versterker gaan naar de andere ruimtes in huis waar je coax hebt en waar je daar dus ook MoCAs kunt zetten om netwerk te hebben.

Dit is overigens ook gewoon wat @Janneke_Dust hierboven ook al gepost had. En is ook wat ik in mijn vorige post onder (1) al uitgelegd had.  In dat scenario had ik perfect internet in onze home-cinema die op DS2 zat van de NIU, terwijl de MoCA in de garage op DS4 van de NIU zat. 

 

Ondertussen heb ik wel gevonden wat die component is van dat schema dat ik hier gisteren (16:36) naar vroeg. Het betreft dit aftakelement : https://www.hirschmann-multimedia.com/nl-BE/artnr/695020481/tfc-1211  met dus een verschillende demping (0.9dB vs 12dB) op de 2 takken, net zoals in dat schema. Valt normaal morgen in de bus en dan kan ik dit even uitproberen.

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

De NIU heeft versterkte uitgangen, daarom ben ik eigenlijk verbaasd dat je binnenshuis evengoed nog een antenne-versterker dient te gebruiken om een deftig signaal tot aan de TV te krijgen. Misschien is er iets mis met de bekabeling of connectoren?

Ik heb in thuis redelijk lange verbindingen, maar enkel de NIU is voldoende om een storignsvrij beeld op de verschillende TV's te krijgen.

Hoewel het mogelijk is, zou ik adviseren geen aktieve apparatuur tussen de Moca's op te nemen.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?


@Arnie  schreef:

De NIU heeft versterkte uitgangen, daarom ben ik eigenlijk verbaasd dat je binnenshuis evengoed nog een antenne-versterker dient te gebruiken om een deftig signaal tot aan de TV te krijgen. Misschien is er iets mis met de bekabeling of connectoren?


Die situatie is historisch, denk ik. Die versterker zat er al van toen het huis gebouwd is in 1997. Ook toen we hier introkken een jaar of 15 geleden, was er hier nog geen Telenet en dus enkel een versterker en geen NIU. Enkele jaren later ben ik overgestapt van ADSL naar Telenet. Blijkbaar heeft de installateur toen gewoon de NIU vóór de versterker gezet ipv die te vervangen. Geen idee waarom.

Anderzijds blijkt nu wel dat op zijn minst in onze home-cinema die versterker noodzakelijk is. Al is het wel vreemd hoe groot daar de sprong in signaalkwaliteit is. Ik zou eigenlijk ook wel nog eens moeten kijken hoe goed/slecht een rechtstreeks NIU-signaal is in onze living (waar normaal de Digicorder staat) of de andere slaapkamer (puur uit nieuwsgierigheid want daar staat niets qua toestellen).

0 Likes
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

Ik had het over de NIU van Telenet.

Maar u hebt het over een extra versterker.

Zo begreep ik het voorstel.

Maar met een Extra versterker van Hirschmann kan het natuurlijk wel.

We zijn dus over een verschillend toestel bezig.

Nota.

Reeds in 1975 bouwde ik netwerken in oa. in rustoorden enz.

Toen waren het nog versterker op lampen.

Dat was nog ver voor dat Coditel of Telenet bestond.

En in de loop van +/-45 heb nog wel wat netwerken en verdeling gebouwd oa. met Hirschmann.

Als Kathrein als u dat wat zegt.

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?


@ronalddocent  schreef:

Ik had het over de NIU van Telenet.


Lees nog eens opnieuw, want ik had het ook over de NIU. Jij claimde dat met de uplink MoCA in een bepaalde NIU output, je geen internet kunt hebben op de andere outputs. Maar dat is niet juist, en is zelfs hoe je het moet aansluiten. Met enkel de NIU, kan je dus op 3 andere ruimtes Internet via MoCA krijgen. De 4de NIU output heb je nodig aan de NIU zelf voor je uplink (dus MoCA met netwerkkabel in de Telenet modem/HGW steken).

 

Anyway, de oplossing met dat TFC1211 koppelstukje werkt ook niet (mijn situatie is ook verschillend van die uit het Hirshmann schema). De beste oplossing is eigenlijk simpelweg dat mijn eigen versterker weggaat, en ik vanaf de NIU naar onze 4 kamers ga. Op een ander forum heeft iemand me er al op gewezen dat het niet normaal is dat het inkomend signaal zo zwak is dat ik die aparte versterker nodig heb. Rechtstreeks van NIU naar kamer toont mijn Digicorder een signaalsterkte van -19dBmV, passeer ik mijn eigen versterker, dan haal ik +2dBmV.

 

EDIT: ik heb eindelijk een goed werkende configuratie gevonden. Nu ik toch dat aftekelement had, heb ik eens geprobeerd die achter mijn versterker te gebruiken, dus op 1 van de 2 coaxen die al met MoCA verbonden waren. Op dat aftakelement dan ook de uplink MoCA geplaatst, en dat lijkt goed te werken. Alle MoCAs zien elkaar en op de Digicorder heb ik goede signaalwaarden doordat ik nog altijd via mijn eigen versterker passeer. Ik ga wel nog eens checken met Telenet waarom mijn waarden zo slecht zijn zonder versterker.

0 Likes