Beantwoorden
indy3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

Kan het zijn dat telenet de internetsnelheid verlaagt? Ik heb een gigabit snelheid, bij het downloaden heb ik echter 16mb/s, bij het testen via speedtest.net heb ik wel veeel grotere snelheden, namelijk 777mpbs. Een andere speedtest die gebruikt wordt door netflix (fast.com) geeft mij 200mb/s aan… Ik heb hier het gevoel dat bij het testen via speedtest de ISP het internet throttled, want tijdens het testen gaat mijn downloadspeed ipv 16mb/s naar 33mb/s, en bij het stoppen terug naar 16mb/s…. Hoe toevallig.

Alle stuurprogramma's zitten op de laatste versie en het internet is aangesloten via kabel op windows 11

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: trage download

14 reacties
Ex-Netweter
 

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?


@indy3  schreef:

Kan het zijn dat telenet de internetsnelheid verlaagt?


Ja, dat is typisch voor coaxkabel, wat een gedeeld en zwaar overboekt medium is. Je deelt de beperkte capaciteit van de node (2,5 Gbps downstream/0,2 Gbps upstream) met gemiddeld 266 andere coaxkabelklanten in je buurt.
Wanneer al je buren online zijn en elk een deeltje bandbreedte verbruiken (de zogenaamde piekuren), is er onvoldoende capaciteit om iedereen de maximumsnelheid te kunnen aanbieden.

Telenet verwoordt dit zo:

We verdelen de vrije bandbreedte op ons netwerk zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers. Zo profiteren onze klanten van supersnel internet. Op extra drukke momenten beperken we de maximale snelheid van bepaald dataverkeer (bv. downloads, FTP,...) op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd vlot kunnen blijven streamen, browsen, gamen,...


bron: https://www2.telenet.be/internetgebruik?multisolution_attribute=verdeling-bandbreedte

Ter vergelijking, op DSL en fiber is er per gebruiker veel meer bandbreedte beschikbaar en worden de internetsnelheden niet actief vertraagd.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 6053
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

@indy3 

En waar merk je die 'vertraging' op want je zegt bij downloaden maar waar download je dan ? Als je via de speedtest zelf aan die 700 uitkomt is dat niet slecht en mag je je daar wel wat aan houden.

Die fast.com vertrouw ik ook niet daar krijg ik ook lagere snelheden te zien dus dat trekt op niks en moet je je niet op focussen. En aangesloten met kabel maar waar is die kabel aan  verbonden ? Een router ? een Accespoint ? Powerlines ? Kun je iets meer geven over je opstelling ?

Maar ik wel eens benieuwd wat je en waar je iets download .


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
indy3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

Euhm ik heb dit overal waar er grote bestanden gedownload moet worden. Zie dit vooral bij steam, ea, ubisoft en vooral bij wetransfer kan het wel lang duren. Het gaat mij vooral om dat het moment dat ik de speedtest laat lopen, de download snelheid van een active download opeens verdubbeld.

0 Likes
indy3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

Dus in principe betaal je hier meer voor dan je effectief altijd krijgt? Ik heb dit ook buiten de piekuren, rond 24uur. Maar dit varieert vaak

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 6053
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

@indy3 

En je verbinding hoe heb je die dan ? je zegt het is bekabeld verbonden maar naar waar ? Vanuit de pc een kabel naar een eigen router ? Een accespoint ? Powerlines ?

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 6053
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

@indy3 

Je betaald niet meer voor dan je effectief krijgt want ik heb nooit snelheidsverlies gehad. @Ex-Netweter verschuilt zich altijd achter deze regels en heeft zelf geen Telenet dus die weet effectief niet welke snelheden er gehaald worden.

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
indy3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

De kabel is verbonden via een utp kabel die rechtstreeks in de telenet modem komt. Volgens mijn ethernet adapter heeft hij een mogelijkheid tot 1000mbps te ontvangen. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?


@indy3  schreef:

Dus in principe betaal je hier meer voor dan je effectief altijd krijgt? Ik heb dit ook buiten de piekuren, rond 24uur. Maar dit varieert vaak


Wat je betaalt, is wat je overeengekomen bent met Telenet. Niets meer en niets minder. In de overeenkomst is ook afgesproken dat Telenet op de coaxkabel netwerkbeheer toepast op drukke momenten.
Je krijgt dus wat je overeengekomen bent.

De geadverteerde maximumsnelheden op coaxkabel zijn niet gegarandeerd tijdens de piekuren. Een test tijdens de daluren (om 3u 's nachts is er haast geen dataverkeer) is aangewezen om vast te stellen of je bij je thuis de maximumsnelheid kan halen.

De contractuele minimumsnelheid en normaal beschikbare snelheid voor jouw adres kan je nagaan op https://shop.telenet.be/shop/nl/speed

Als je tijdens de daluren zelfs de maximumsnelheid niet kan halen, dan is het inderdaad niet slim om te betalen voor een duur abonnement met 1 Gbps downloadsnelheid. Dan kan je beter een goedkoper abonnement nemen of een provider op een glasvezelnetwerk die wel hogere snelheden kan garanderen.

0 Likes
indy3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

@Ex-Netweter @patrick37 

Ik heb hier een screenrecording gemaakt van wat ik juist bedoel, het lijkt alsof telenet weet dat er data binnenkomt van speedtest dus hij moet zijn beste internet geven op dat moment. Zodra het stopt zie je de downloadsnelheid weer heeel trager gaan.

Mijn ip heb ik verborgen dus die zie je niet op het filmpje:
https://app.usebubbles.com/7WtxQsu7UZwhCRz2i7zgdM 

0 Likes
indy3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

EDIT: 
Ik heb dit uitgevoerd op mijn pc:
-Look for WLAN Autoconfig and WWAN Autoconfig> Right-Click Properties and set it to automatic (If it's already set to automatic, right-click then click stop then start it again)
- via cmd:  netsh int tcp set global autotuninglevel=normal

Bij een restart haal ik nu een download rate van 107mb/s 😄
Hopelijk blijft dit zo!

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2336
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

Trage download is meestal te wijten aan de server waarvan men download of aan de weg die de data neemt over het internet. Veel server beperken de snelheid om meer gebruikers te kunnen bedienen. Dan kunnen er nog vertragingen optreden bij het transport over het internet.

Als ge een Gb verbinding hebt zegt dat enkel iets over de snelheid met het netwerkdeel dat door Telenet beheert wordt.

Een speedtest doe je best met een APP op uw toestel en niet via een browser. Die speedtest doe je dan met een server die aangesloten is op dezefde ISP als jezelf, in uw geval een Telenet server.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

@indy3 De snelheid hangt altijd af van de tegenpartij, en van de bandbreedte die telenet ter beschikking heeft. In geval van telenet is de bandbreedte veel groter dat die van proximus omdat ze veel meer snellere verbindingen hebben dan de DSL providers.

@Ex-Netweter stop toch met onzin te verkondigen, bij proximus zal er een bottleneck zijn als ze nog veel galsvezelaansluitingen bij krijgen. Je gebruikt nog de oude reclame van belgacom dat je alleen zit op je tp. Ik heb dat altijd raar gevonden om met die handicap reclame te maken. Moest er bij telenet een node vol komen te zitten dan kunnen ze die splitsen, terwijl ze bij dsl er niks kunnen aan doen als je nie genoeg hebt aan uwe tp.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5364
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

Op een pc draaien altijd een hele hoop processen. Als gebruiker heeft men daar geen goed zicht meer op. Het OS (Windows 11 of lager) heeft batterijbesparingen op verschillende niveau's. Up en downloadsnelheid kan ook beïnvloed worden door intensieve geheugen processen.

Je kan altijd eens de toetscombinatie Ctrl+Alt+Del gebruiken en dan Taakbeheer kiezen. Elkeen van de vier elementen : processor, geheugen, schijf en netwerk beïnvloeden elkaar.

Als je op de kop van één van die vier klikt, krijg je die in volgorde van verbruik.

Mogelijk zijn er zaken bezig, zoals een download van een bijwerking van Windows of wat anders, waar niet van bewust bent.

De enige vaststelling die ik gedaan heb met de link die je meegegeven hebt, is dat de downloadsnelheid gestegen is met de upload speedtest. Dat is op zich niet tegenstrijdig.

0 Likes
danchrista
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Warming up?

Klopt de downloadsnelheid van de speedtest?

@indy3 

Gebruik je de juiste eenheden, er is een verschil tussen mbps en MB/s