Beantwoorden
MrBazzy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

LAN/WAN party setup

Beste Netweters, ik heb jullie hulp nodig!
Mijn zoon zou graag een achttal vrienden uitnodigen voor een LAN/WAN  game avond. Ik heb helaas te weinig kaas gegeten van netwerkinstallaties en hoop dat ik via deze weg wat advies kan krijgen. Ik heb een CH7465LG-TN modem met een Internet fiber 200 abonnement. Wie helpt me op weg? Alvast bedankt!

0 Likes
15 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAN/WAN party setup

Ik begrijp dat ze toegang willen naar eenzelfde gameserver vanaf een 8-tal locaties verspreid op het internet.

Eerste vraag: Waar komt die gameserver. Bij u op een PC? Dan heb je al een serieuze beperking. In het beste geval heb je een abonnement met 40 Mbps upload. Als dat 8 spelers moet bedienen dan wordt dat al krap. Max 5 Mbps per speler en uw abonnement heeft maar 20 Mbps dacht ik dan is dat maar 2.5 Mbps per speler.

Als je natuurlijk op een bepaalde locatie samenkomt en daar een netwerk opzet met 1 server en 8 PC's dan heb je die beperkingen niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

LAN/WAN party setup

De weinige keren dat ik al over zoiets IRL gehoord heb gebeurt dat inderdaad steeds lokaal. Een ruimte waarin een server staat en dan een hoop tafels met telkens een client PC.

 

Daar komt dus geen internet bij kijken en je kan optimaal van de mogelijkheden van uw netwerkkaarten gebruik maken.

 

In uw geval zou je dus een grote of twee tafels moeten hebben waar 8 PC's / laptops plaats op vinden. De server kan gelijk waar in de plaats staan. Natuurlijk de nodige, voldoende lange ethernetkabels voorzien. En voldoende stroom.

 

Dat is de basis.

 

Via internet, ieder vanuit zijn eigen woonkamer thuis, zal lastig worden ... Puur door de bottleneck van uw internet abonnement. Je bent nu eenmaal geen bedrijf ... Of ben je dat wel?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

LAN/WAN party setup

@MrBazzy Meestal heb je voor een Lan party een goede gigabit switch (bijvoorbeeld een 24 poorts) nodig en 1 pc/gamelaptop die als gameserver dient. Zo heb je geen zware internetverbinding nodig. 

Natuurlijk als er op dat moment iemand moet joinen van buitenaf die connectie wil maken met die server, zal je een straffer abonnement moeten hebben als het meerdere gamers zijn.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MrBazzy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

LAN/WAN party setup

Goedemorgen Ignace. Ze willen graag online verbinding maken met ofwel een Counterstrike GO of een Valorent server zodat ze wedstrijden kunnen spelen tegen andere teams. Het is dus niet de bedoeling dat er een lokale gameserver wordt geïnstalleerd.

Ze hebben dit al twee keer gedaan bij andere vrienden en dat zou perfect gewerkt hebben. 

0 Likes
MrBazzy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

LAN/WAN party setup

Goedemorgen Stefaan. Net ook aan Ignace wat feedback gegeven. Het is dus de bedoeling dat ze allemaal bij ons komen logeren. Plaats hebben we dus dat is alvast een probleem dat ik kan afvinken. Ik wil enkel voldoende fysieke netwerkpoorten voorzien zodat ze niet over WiFi moeten connecteren.

Gebruik ik hier dan best één of twee hubs voor of eerder een switch? Een hub heb ik al eens gebruikt. Dat is maar aansluiten en het werkt. Ik heb echter geen ervaring met het instellen van een switch.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAN/WAN party setup

@MrBazzyDan moet je daar eigenlijk niets speciaals voor doen denk ik. Alleen er voor zorgen dat je een goede verbinding hebt naar buiten toe, in dit geval naar de betreffende server. Nog altijd het best via UTP kabel naar de modem/router en niet via WiFi of PWL of de combinatie van beide.

Hoe je een speelgroep opzet op dergelijke server daar heb ik geen idee van. Normaal gezien moet je ook geen poorten forwarden of iets dergelijks. Je maakt verbinding naar de server, dan worden automatisch de juiste poorten gebruikt voor de game. Eens testen op voorhand?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MrBazzy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

LAN/WAN party setup

Goedemorgen Kristof,

 

Moest ik gebruik maken van een switch, en ik zou het werkelijk klaarspelen om deze aan de praat te krijgen (geen idee of dit lastig is of niet), zouden ze dan met z’n allen kunnen connecteren met een gameserver die ergens in de wereld staat? 

0 Likes
MrBazzy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

LAN/WAN party setup

Top! Dat klinkt al positief. 
Wat werkt dan het gemakkelijkst Ignace? Een lange Cat6a kabel vanaf een poort op de modem naar een 10 poort switch in de woonkamer? Of neem ik twee kleinere switchen en twee Cat6a kabels en verdeel ik de belasting over twee modempoorten?
En moet ik dan iets aanpassen op de modem of op de switch? Of werkt dat allemaal vanzelf eens ik de switch aanzet?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

LAN/WAN party setup

@MrBazzy 

 

Even iets preciseren: over hubs praten we niet meer, dat is de oertijd. Tegenwoordig gebeurt dat allemaal via switches.

Nu is het wel zo dat er fundamenteel twee soorten switches bestaan: managed en unmanaged.

 

De unmanaged zijn het eenvoudigst te gebruiken: aansluiten en klaar. Niks afregelen of instellen.

 

Met de managed versie kun je heel wat doen maar vergt de nodige kennis om die dingen te configureren. Ik heb nog nooit een LAN party opgezet maar ik vermoed dat gewone unmanaged switches gaan voldoen. Eén grote of meerdere kleine? Met meerdere kleine belast je de ethernetkabel per switch naar de router iets minder. Maar of dat veel gaat uitmaken? Uiteindelijk gaat de bottleneck uw internetverbinding zijn ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAN/WAN party setup

@MrBazzyDus ze zouden eigenlijk allemaal bij u thuis zitten? Het maakt eigenlijk niet uit of je dit nu verdeelt via 2 switchen en 2 LAN kabels en op elek switch 5 PC's of 1 switch met 1 LAN kabel naar de router en 10 PC's op die ene switch. Elke kabel ook cat5/6a/e kan 1 Gbps aan. Een deftige switch zal een switchcapaciteit hebben van 10 Gbps. Dat is niet de bottleneck. Wel uw internet verbinding want die is maar 300 Mbps down en 20 Mbps up. Deel dat door 10 en je begrijpt dat elkeen maar 30 Mbps down en 2 Mbps up heeft en dat daar het schoentje zal wringen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2697
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

LAN/WAN party setup

voor 1 avond  zou ik het simpel houden

vertrek van de modem met 1 utp kabel cat6 naar de ruimte daar zet je de

 switch https://www.bol.com/be/nl/p/tp-link-tl-sf1016d-netwerk-switch/9200000039681267/?Referrer=ADVNLPPcef0...

en trek de rest van utp kabel uit en zet wifi uit via mijn telenet

is toch 1 avond

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1749
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

LAN/WAN party setup



De door @luc55 aanbevolen switch is een fast-ethernet switch.

Ik zou voor deze LAN party toch eerder een gigabit switch aanraden, zoals bijvoorbeeld de TL-SG108S. Wel iets duurder, maar veel sneller.

Net als de ander unmanaged, dus geen configuratie nodig.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAN/WAN party setup

Niet echt een goede switch. Een PC daar op aangesloten haalt zelfs zijn maximumsnelheid niet volgens zijn internetabonnement. Deze switch is goed voor een xDSL lijntje van max. 100 Mbps. Te mijden in huidige tijden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

LAN/WAN party setup


@igvfer  schreef:

Een deftige switch zal een switchcapaciteit hebben van 10 Gbps. Dat is niet de bottleneck. Wel uw internet verbinding want die is maar 300 Mbps down en 20 Mbps up. Deel dat door 10 en je begrijpt dat elkeen maar 30 Mbps down en 2 Mbps up heeft en dat daar het schoentje zal wringen.


* Het belangrijkste is wel dat iedere gebruiker een goede ping heeft. Het is niet omdat ze met 10 spelen, dat ze alle tien op hetzelfde moment de volle capaciteit van de lijn nodig hebben?

* Ik zou inderdaad ook de wifi uitzetten, want 10 jonge gasten met hun smartphone die gaan ook allemaal op de WiFi zitten. De meesten hebben waarschijnlijk genoeg 4G om ook nog eens met hun GSM bezig te zijn 😊.

* Er is ook een beetje discipline vereist bij de deelnemers (huisregels):

spreek met mekaar af dat, tijdens het spelen, geen andere activiteiten gebeuren op de achtergrond die bandbreedte verbruiken (zoals kijken naar Youtube filmkes, grote downloads, software updates, ...).

* Zorg er ook voor dat de andere huisgenoten tijdens de LAN party ook geen bandbreedte gebruiken (Netflix, Youtube, terugkijk-TV via de TV-Box, ...).

 

Wat de switch betreft:

- een grote of 2 kleintjes zal het verschil niet maken, het voordeel van 2 switches is de bedrijfszekerheid: als er ééntje uitvalt, dan kan je nog met de helft van de gebruikers verder spelen 😁(er moet maar een kabeltje loskomen, stekker of voeding komt los ...).

- als je 2 switches gebruikt, verbind ze dan beide rechstreeks op de modem, en niet "doorlussen".

 

Last but not lesat: test op IP conflicten:

- alle gebruikers moeten DHCP gebruiken (dynamisch IP).

- sommige switches hebben een vast IP ingesteld: check dat dit geen conflict vormt in jouw lokaal netwerk (dit kan een grote bron van ergenis zijn, en soms moeilijk op te sporen).

 


@igvfer  schreef:

Niet echt een goede switch. Een PC daar op aangesloten haalt zelfs zijn maximumsnelheid niet volgens zijn internetabonnement. Deze switch is goed voor een xDSL lijntje van max. 100 Mbps. 


Misschien een voordeel bij een nadeel: op die manier kan één gebruiker niet de volle lijn toetrekken 😁

0 Likes