Beantwoorden
StevenM2
Freshman Weetjeslezer
En we zijn vertrokken!

LAN telenet 5.xxx.xxx.xxx

beste,

in mijntelenet.be zie ik mijn lan-adres IP4 niet meer staan. via http://www.watismijnip.be vind ik terug dat deze nu 5.xxx.xxx.xxx is ipv vroeger 81.xxx.xxx.xxx

sindsdien werkt mijn port-forwarding ook niet meer, al staat deze wel goed ingesteld (al meermaals gedaan bij andere mensen).

ik heb dit probleem al eens gehad bij VOO en heb het dan via IT toen opgelost gekregen na onderstaande opmerking. ik heb hiervoor al eens gebeld naar Telenet, maar daar begrijpen ze het niet zo goed. kan iemand mij helpen?

mail IT indertijd voor VOO: 

Nu staat de modem op een privé netwerk, waardoor je geen poorten kan openen.

Zie forum: https://forum.voo.be/english-nederlands-deutsch-35/i-can-not-connect-via-vpn-to-my-company-network-a...

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

@StevenM2  Als je publiek IP adres veranderd is dan heeft je portforwarding weinig zin want de externe apparaten connecteren op een verkeerd IPadres.

Daarom is een DDNS account zo nuttig (No-IP, DynDNS enz.°. Dit kan je in heel veel apparaten zoals IP camera's, NAS e.d. inbrengen en dan wordt je publiek IPadres automatisch geupdated.

En voor externe verbindingen kan je dan in plaats van een IPadres een domeinnaam ingeven meestal zoiets: eigengekozennaam.domeinnaam.extensie. En uiteraard de juiste poorten.

5.23.xx is wel degelijk een Telenet publiek IP adres en geen private netwerk.

Dat je geen externe VPN server kan bereiken heeft daar niet mee te maken. Tenzij natuurlijk dat uw company ook filtert op IPadressen en dan moet je natuurlijk ook uw nieuw IP adres doorgeven.

Dat je uw eigen VPN server niet kan bereiken vanaf extern dan wel weer.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Het 5.23.x.x is onderverdeeld in verschillende netwerken/subnets, waarvan er in ieder geval één aan Telenet behoord. Uit dit subnet kan door Telenet een adres aan de WAN port van je router toegekend kan worden.

Wat betreft het advies van @igvfer , ik gebruik zelf afraid.org als DynDNS en dns-zone provider. Daar kun je een host naam kiezen binnen je eigen domeinnaam (als je dat hebt), tegen een kleine jaarlijkse bijdrage. Bijvoorbeeld zoiets als server.arnie.be

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

@Arnie @StevenM2  Meer bepaald alle adressen tussen 5.23.128.0 en 5.23.255.255 kunnen worden gebruikt door telenet.

Zie de Ripe database: https://apps.db.ripe.net/db-web-ui/query?bflag=false&dflag=false&rflag=true&searchtext=Telenet&sourc... 

Dat zijn er een heel pak hoor. Samen met nog andere.

Ignace (igvfer) | Krak
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Wellicht speelt het een rol welk abonnement je hebt. De WAN port van mijn CV8560E router en ook mijn eigen FB4040 router (via "bridge" passthrough) hebben een IP adres ontvangen uit het subnet 94.224.0.0/15

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter

@Arnie  Ik weet het niet. Ik heb er een nieuw gekregen in de range 141.134.0.0 nadat ik mijn e-modem geplaatst had. Vroeger was het iets in de 80 waarmee het begon. Als je de RIPE database bekijkt zie je dat ze veel ranges hebben. Proximus en Orange kopen die vermoedelijk onder een andere naam want die vind ik niet terug. Ik zou eens een IPadres van die provider moeten hebben om te kijken onder welke naam ze kopen.

Ignace (igvfer) | Krak
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Als je de link van @igvfer volgt en dan de lijst afloopt, kan je toch wel het één en ander zien. Of het allemaal klopt is natuurlijk nog een andere vraag.

Bij al de 82. adressen staat er Business bij de omschrijving.

Zo zie ik ook onder andere volgende omchrijvingen bij ip adressen toegekend aan onze Telenet (er staan ook andere ondernemingen tussen die eveneens de naam Telenet hebben, maar niet in België gevestigd zijn) :Residential prefix, Residentials, Infrastructure, statische adressen van Telenet (met overlap van Internal), Operaties, Internal services, ...

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

telenet maakt ook onderscheid tussen dhhhhhhhh.static.telenet.be en dhhhhh.access.telenet.be

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
igvfer
Professional Superweter

@janne_man  Het zou jammer zijn als de database van Ripe niet betrouwbaar zou zijn. En ik vind het ook logisch dat verschillende afdelingen van Telenet, business, residential enz. elk afzonderlijk een range aangevraagd hebben. En inderdaad o.a in Macedonie heb je ook een provider die opereert onder de naam Telenet. En in België heb je nog IP adressen die nog geregistreerd staan onder Mobistar maar nu eigenlijk bij Orange België zitten. Er zijn zelfs blokjes van 7 IPadressen die op naam staan van Telenet maar gebruikt worden voor voormalig Mobistar klanten.

Providers hebben ook IPadressen die niet publiek zijn op zich maar enkel gebruikt worden voor routing, dus voor hun routers.

Het is inderdaad best ingewikkeld.

Ignace (igvfer) | Krak
0 Likes