25.035
netweters
|
154.021
antwoorden
|
20.888
vragen
|
Ik heb dit probleem nu al 2 maal voorgehad, waarvoor ik uiteidnelijk de helpdesk verwittig, maar blijkbaar moet ik hier voor een oplossing zoeken ... Heel raar allemaal.
Maar soit, hier gaan we:
In My Telenet heb ik al jaren en dagen een subnet instelling van 192.168.1.1, geen problemen mee gehad tot voor kort. Na een electriciteitspanne kwam de modem weer op, maar ik had geen internet, raar want in de straat zeiden ze dat alles terug werkte. Ik een beetje ge-troubleshoot en nu leek dat ik van de router een 192.168.0.x adres kreeg. Geen probleem zou je zeggen, klopt tenzij je een pi-hole DNS server hebt lopen op 192.168.1.x. waar alle clients requests naar doen, die opeens niet meer bereikbaar is daar de default gateway is veranderd naar 192.168.0.x.
In MyTelenet staat de configuratie nochtans goed:
Wat ik ook heel raar vind is deze setting:
Ik zet dat af, save de settings, maar miraculeus komt dit steeds weer te voorschijn, switched on.
Dit hangt blijkbaar ook samen met de setting van LAN subnet, want als je LAN subnet zet op 192.168.2.1 dan gaat het DMZ adres mee naar 192.168.2.0.
Ik wil geen DMZ op 192.168.1.0, want dit is een vrijgeleide naar hackers vermits alle poorten naar dit adres worden opengezet ...
Ik heb geen zin om mijn heel netwerk te gaan herconfigureren omdat Telenet's modemconfg niet goed werkt (en een dubieuze DMZ setting heeft)
Iemand dit ook al voorgehad?
Op jullie forum staat inderdaad dat sommige mensen met een F@ST3896LG-TN router nog al eens zo een fratsen hebben voorgehad.
Ik mag doen wat ik wil, ik zet het naar 192.168.2.0, herstart de modem en het gaat weer naar 192.168.1.1, zonder dat het effectief van kracht is.
Een misconfig tussen hun WEB UI en mijn modem?
Kan je DMZ niet uitzetten?
Ik heb hier zelf 2 Raspberry Pi toestellen met Pi-Hole en Unbound. Ik heb een tijdje geleden mijn F@ST3896LG-TN ingeruild voor een CV8560E waar ik bridging heb ingesteld. Beste wat ik ooit gedaan heb. Ik werk met een eigen router en de dubbele NAT gaf problemen met Unbound. Het is me niet duidelijk of je al een eigen router hebt of dat je de DNS in al je toestellen manueel hebt ingesteld. In een eigen router kan je de DNS instellen naar je Pi-Hole, zodat je dat niet manueel moet instellen voor elk toestel dat verbonden is met je netwerk. Op die manier genieten je bezoekers ook van de voordelen van Pi-Hole. (Waarom zou je DMZ instellen, dat is toch helemaal niet nodig?)
@kebogaer schreef:Ik wil geen DMZ op 192.168.1.0, want dit is een vrijgeleide naar hackers vermits alle poorten naar dit adres worden opengezet ...
DMZ op 192.168.x.0 is absoluut géén vrijgeleide voor hackers, want 192.168.x.0 is geen adres van een bestaand toestel. DMZ op x.x.x.0 is gewoon de Telenet terminologie van "geen DMZ" 😁.
@kebogaer schreef:Ik een beetje ge-troubleshoot en nu leek dat ik van de router een 192.168.0.x adres kreeg. Geen probleem zou je zeggen, klopt tenzij je een pi-hole DNS server hebt lopen op 192.168.1.x. waar alle clients requests naar doen, die opeens niet meer bereikbaar is daar de default gateway is veranderd naar 192.168.0.x.
Iemand die een eigen pi-hole DNS server heeft draaien, is eigenlijk een "advanced user" die meer wilt dan gewoon internet 🤔.
Advanced users gebruiken de Telenet modem niet als hun router, maar gebruiken een CV8560E met een eigen router (en WiFi), waar je alle instellingen naar eigen wens kan wijzigen.
@kebogaer schreef:Dit hangt blijkbaar ook samen met de setting van LAN subnet, want als je LAN subnet zet op 192.168.2.1 dan gaat het DMZ adres mee naar 192.168.2.0.
Ja, natuurlijk 😀
Standard staat op een Telenet modem het LAN subnet op 192.168.0.1, UPnP staat uit en DMZ staat "aan" op 192.168.0.0 (wat hetzelfde is als DMZ staat uit).
Ik snap niet dat de Telenet modem DMZ zelf aanzet op adres .0, wat dan volgens jou zelfde is als uit. Nu, waarom dan niet gewoon de switch afzetten, is toch heel verwarrend? Nu lijkt het alsof hij alles doorlaat naar dit adres (of netwerk in het geval van .0)
Nee hoor, ik wil gewoon ook internet 🙂 Ook al ben ik dan misschien een advanced user, port forwarding en de functionaliteit van het lan subnet zelf te kiezen heeft voor mij al 30 jaar goed gewerkt, ik verwacht dan ook dat dit gewoon blijft werken.
Ik heb na veel bewaren, opnieuw opstarten en subnet veranderen naar eerst .2.1 dan weer naar .1.1 uiteindelijk toch het gewenste effect gekregen en heb weer adressen in de .1.x range. Nu, ik ben er zeker van dat als ik mijn modem nu een hard reboot ga geven, dat hij weer omschakelt naar 192.168.0.x, maar dat gaan we nu niet meer testen ...
Stel dat dit laatst vermelde scenario nu effectie het geval zou zijn, waaraan zou dit dan kunnen liggen, ik zou toch als Telenet klant mogen verwachten dat deze functionaliteit gewoon werkt?
Ja hoor, maar dit blijkt niet te werken bij mij. Als ik terug naar de config pagina ga, staat hij gelijk weer aan.
@kebogaer schreef:Ik heb na veel bewaren, opnieuw opstarten en subnet veranderen naar eerst .2.1 dan weer naar .1.1 uiteindelijk toch het gewenste effect gekregen en heb weer adressen in de .1.x range. Nu, ik ben er zeker van dat als ik mijn modem nu een hard reboot ga geven, dat hij weer omschakelt naar 192.168.0.x, maar dat gaan we nu niet meer testen
Probleem opgelost dus 😊
Jouw pi-hole DNS server hebt lopen op 192.168.1.x werkt weer?