Beantwoorden
computerke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Lichtjes netwerkaansluitingen zwarte modem Telenet

Hallo iedereen,

 

Vooreerst aan alle leden van het forum hier een zalig kerstfeest en een gelukkig 2020 toegewenst!

 

En nu ik kerstvakantie heb vond ik het het geschikte moment om een nieuwe router te installeren. Momenteel heb ik twee D-Link DHP-1565 routers waarvan de tweede als powerplug is ingesteld op de eerste verdieping. Daar valt regelmatig de internetverbinding weg en de laatste tijd doet ook de router beneden raar (regelmatig wegvallen van het signaal) na vele jaren trouwe dienst. Tijd dus om te upgraden 🙂

Ik heb me een TP-Link AC1200 aangeschaft met 4 externe antennes die een veel groter bereik zouden moeten geven zodat ik hopelijk ook de tweede router (boven) ineens kan afschaffen.

Nu heb ik bij het bouwen van de nieuwe garage tegen de zijgevel een aantal netwerkkabels (utp) in de muren gewerkt die uitkomen in de keuken en twee in de woonkamer, kwestie van ineens aansluitpunten te voorzien. Een kabel trekken naar de eerste verdieping had geen zin omdat die boven aan de verkeerde kant van het huis uitkomt en ik moeilijk door alle muren en vloeren kon gaan boren... Vandaar een nieuwe router met groter bereik 😉

 

Gisteren viel me op dat het groene ledje van de modem niet knippert als ik de kabel voor de keuken insteek. De andere kabels (zelfs als er aan de andere kant niets aanhangt) doen wel de bijhorende  ledjes knipperen. Ook als ik de kabels versteek blijf ik dat verschijnsel zien: altijd een knipperend ledje behalve met de kabel naar de keuken. Ik heb het uitgetest met de laptop en die blijkt in de keuken wel op internet te kunnen, maar ik vind het toch raar dat dat ledje niet knippert. Is daar een verklaring voor? Ok, het werkt wel, maar ik vraag me af of er dan toch niets mis is wat in de toekomst problemen zou kunnen geven.

 

Ook staat er in de handleiding van de nieuwe router dat je de modem moet resetten alvorens alles aan te sluiten. Waar is dat eigenlijk voor nodig?

 

Alvast bedankt om te reageren!

 

Met vriendelijke groeten,

 

Ronny

 

 

 

0 Likes
9 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5869
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Lichtjes netwerkaansluitingen zwarte modem Telenet

@computerke  op zich is het geen probleem als de led niet brand ook in de toekomst is het geen probleem. Enkel is wel zo dat als het internet weg valt en u wil of de led brand je dan geen led ziet omdat deze er al niet is. Een herstart van de modem is nooit verkeerd na een installatie zodat de router in uw netwerk opgenomen wordt.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
computerke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Lichtjes netwerkaansluitingen zwarte modem Telenet

Bedankt Patrick, voor de snelle reactie.

1. ik moet me dus geen zorgen maken om het al dan niet doen knipperen van de led als de kabel insteekt

2. ik zal dan maar best de modem herstarten om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen

Dat is wat ik wou weten!

Groeten,

Ronny

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Lichtjes netwerkaansluitingen zwarte modem Telenet

@computerke  Hopelijk ben je niet teveel gedesillusioneerd als je merkt dat je nieuwe TP link het gebruik van een 2e AP niet afschaft. 1, 2, 3 of 4 antennes verbeteren meestal wel de kwaliteit en de capaciteit van uw netwerkverbinding maar niet de afstand. En meestal zeker niet in de hoogte.

Uw beste investering zou geweest zijn om toch op een of andere manier een UTP kabel naar boven te brengen al is het aan de verkeerde kant van het huis zoals je zegt. Ervaring leert dat je makkelijker voor Wifi horizontaal door bakstenen binnenmuren gaat (meestal maar een 12 cm) dan door betonnen plafonds met ingewerkt ijzer. Mijd WiFi en PWL waar je kan.

En volgens mij horen Ledjes op de netwerkaansluiting niet te werken als je er gewoon een kabel in plugt zonder meer. Ze horen normaal gezien maar te pinken als er een werkend toestel aan hangt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
computerke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Lichtjes netwerkaansluitingen zwarte modem Telenet

Bedankt igvfer voor je reactie!

Ik weet dat LAN altijd beter is dan wifi, maar er is echt geen mogelijkheid hier. Het gaat om een oud herenhuis met houten balken en vloeren (geen beton of wapeningsijzer), dus hopelijk valt het toch nog mee. Eventueel kan ik wel 1 van de oude routers op de verdieping recht boven de nieuwe plaatsen en als versterker gebruiken, maar ik wil eerst afwachten wat het geeft. Al bij al gaat het om een 15-tal meter afstand met een hoogteverschil van ongeveer 2 meter. Duimen dus!

Wat de ledjes betreft lijkt het in alle geval wel te werken, dus dat is het belangrijkst.

Morgen denk ik dat ik de knoop doorhak, altijd spannend te zien of het al dan niet aan de verwachtingen voldoet 😉

Groeten,

Ronny

 

Ex-Netweter
 

Lichtjes netwerkaansluitingen zwarte modem Telenet


@computerke  schreef:

Momenteel heb ik twee D-Link DHP-1565 routers waarvan de tweede als powerplug is ingesteld op de eerste verdieping ...

Ik heb me een TP-Link AC1200 aangeschaft met 4 externe antennes die een veel groter bereik zouden moeten geven zodat ik hopelijk ook de tweede router (boven) ineens kan afschaffen.


Jouw woordgebruik zorgt wel voor wat verwarring ...

  1. Je praat over de zwarte Telenet modem, maar je bedoelt waarschijnlijk de HGW (die eigenlijk ook een router is).
  2. Je praat over 2 routers, maar je bedoelt waarschijnlijk AP's (of routers die ingesteld staan als WiFi access points).
  3. De router boven die "ingesteld is als powerplug" begrijp ik niet zo goed, een router kan je niet "instellen als powerplug". Je bedoelt waarschijnlijk dat de D-Link boven aangesloten is op een powerplug?

Als ik het goed begrijp heb je helemaal géén router nodig, maar een goed WiFi access point in de woonkamer (de Telenet HGW is de router in jouw netwerk)!

 

Een optie die je ook zou kunnen overwegen is een Telenet Access Point:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/guide/telenet-access-point-installeren/

Deze heeft 5 ethernet poorten, je kan er dus 4 extra netwerk apparaten aanhangen.

Het voordeel is dat dit accespoint alle instellingen van je Telenet router (HGW) overneemt, en je dus naadloos kan roamen tussen garage en living.

 

Gezien je boven geen netwerk kabel kan leggen, is een (goede) Powerplug een goed alternatief om je WiFi bereik boven uit te breiden. Je zou daar zelfs een 2de Telenet AP kunnen installeren (aangesloten op de powerplug). Deze zal zich dan ook naadloos integreren in jouw netwerk.

 

Ik bedoel maar: een dure router kopen met al zijn mogelijkheden, om dan het ganse router gedeelte uit te schakelen en alleen als AP te gebruiken, vind ik wat overkill 😏

computerke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Lichtjes netwerkaansluitingen zwarte modem Telenet

Bedankt Philippe_d, voor de uitgebreide reactie 🙂

Je geeft inderdaad een heel andere oplossing aan. De zwarte router van telenet die ik heb is inderdaad van het type HGW, maar de installateur zelf zei dat het wifi-bereik hiervan niet erg goed is en heeft de wifi er daarom van afgesloten.

De D-Link DHP-1565 is een router mét ingebouwde powerplug:

De DHP-1565 kan als router of toegangspunt gebruikt worden. In de routermodus maakt hij verbinding met uw kabel of DSL-modem om uw internetverbinding te delen via Wi-Fi, Ethernet of via uw elektriciteitskabels. In de toegangspuntmodus werkt de DHP-1565 als draadloze N PowerLine-adapter om uw thuisnetwerk uit te breiden via een andere PowerLine-adapter die is aangesloten op uw bestaande router. (tekst van bol.com)

Mijn excuses als ik het wat verwarrend had uitgelegd: ik zal de 'configuratie' hier zo goed als mogelijk beschrijven. Beneden heb ik hem in 'router' mode gezet (je kan kiezen tussen AP en RT, de laatste is router mode) en boven staat hij in acces-point mode (AP). Omdat ik boven ook geen stopcontact in de buurt van de PC heb moet ik het daar ook draadloos van de modem naar de PC koppelen.

Dus samengevat: beneden een D-Link in RT modus die aangesloten is met een netwerkkabel vanuit de garage. Vanuit die D-Link gaat er een netwerkkabel naar de laptop die in de woonkamer staat. De koppeling tussen de D-Link beneden en boven gebeurt in feite via de powerplug-mogelijkheid en boven is er een draadloze verbinding tussen de D-Link boven en de PC (daar is de afstand gelukkig maar een paar meter).

Voor de verbinding beneden naar boven wordt hij dus als powerplug gebruikt.

Boven viel het me op dat de laatste tijd de verbinding al eens wegvalt maar ook op de smartphone (Motorola G5s) gebeurde het heel regelmatig dat de wifi-verbinding wegviel zodat de beveiligingscamera's, die via wifi werken, offline gingen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan moet ik de D-Link beneden herstarten en werkt het weer voor een tijd(je). Ik heb ook een weerstation staan dat via wifi om de ongeveer 30 seconden gegevens online stuurt en daar is natuurlijk ook een stabiele wifi verbinding voor nodig. Omdat ik dat gedoe beu was wou ik het eens en voor altijd (hoe relatief dat ook moge wezen) eens deftig oplossen door een nieuwe router te installeren met groter bereik.

De nieuw router zal ik dus wel als access-point moeten instellen (daar ga ik toch van uit) en natuurlijk alle toestellen die via wifi aangesloten zijn (smart TV, weerstation, beveiligingcamera's,...) terug installeren. Omdat ik vrees dat er hiermee ergens iets mis gaat heb ik de nieuwe router nog altijd niet aangesloten, maar ik zal toch de knoop moeten doorhakken.

Ik vraag me wel af of ik niet de oude router beneden en de nieuwe even naast elkaar zou kunnen gebruiken zodat er geen gegevensverlies is van het weerstation, maar dan vrees ik voor interferentie waardoor misschien alles in de soep gaat.

Sorry voor de lange topic, maar ik wou het ineens een keer helemaal uitschrijven zodat er geen verwarring meer is omtrent de beweegredenen en de bedoeling hier.

Met vriendelijke groeten,

Ronny

 

 

0 Likes
computerke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Lichtjes netwerkaansluitingen zwarte modem Telenet

Geen reacties meer? Ik zou het graag deze week nog allemaal aangesloten krijgen 😉

Iedereen een succesvol en probleemloos 2020 toegewenst!

Groeten,

Ronny

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Lichtjes netwerkaansluitingen zwarte modem Telenet

@computerke is het uiteindelijk nog gelukt met alle aansluitingen? En misschien nog wel de belangrijkste vraag: werkt het nu allemaal naar wens? 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
computerke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Lichtjes netwerkaansluitingen zwarte modem Telenet

Beste Suzy,

Ik heb er niet meer aan verder, nog wachtende op een eventuele reactie op mijn vorige post...

Intussen weer met vanalles anders bezig geweest, daardoor is het blijven liggen. Maar ik zou het wel eerstdaags willen doen zodat ik dat ook kan afsluiten.

Groeten,

Ronny

0 Likes