25.120
netweters
|
154.631
antwoorden
|
20.943
vragen
|
Sinds de F@ST modem nu ook MAC bridging aan kan, heb ik mijn eigen router aangesloten op de modem. Deze router draait gewoon Linux (Debian) waardoor je dus zelf alles moet configureren, op zich geen probleem voor mij. Ik heb IPv4 al enige tijd werkend op deze router via de bridge, maar het IPv6 gedeelte helaas niet.Deze router heeft 2 interfaces: eth0 is verbonden met de Telenet modem waarbij het MAC adres van deze interface ingegeven is bij Mijn Telenet voor MAC bridging, de andere interface eth1 is verbonden met het interne netwerk. Volgens enige fora en hier Netweters zou je een IPv6 adres met prefix /56 moeten krijgen. Ik zie enkel de volgende IP adressen op de interface:
eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
link/ether XX:XX:XX:XX:XX:XX brd YY:YY:YY:YY:YY:YY
inet AA.BBB.CC.DDD/20 brd AA.BBB.CC.DDD scope global dynamic noprefixroute eth0
valid_lft 5865sec preferred_lft 5865sec
inet6 AAAA:BBBB:CCCC:DDDD::EE/128 scope global
valid_lft forever preferred_lft forever
inet6 AAAA:BBBB:CCCC:DDDD:EEEE:FFFF:GGGG:HHHH/64 scope global dynamic noprefixroute
valid_lft 86269sec preferred_lft 86269sec
inet6 fe80::AAAA:BBBB:CCCC:DDDD/64 scope link noprefixroute
(Mijn IPv4 en IPv6 adressen heb ik even onherkenbaar gemaakt volgens de Netweters regels).
Het IPv4 adres is OK, voor IPv6 heb ik eentje met prefix /128 en eentje /64 die beiden routeerbaar zijn op het publieke internet (global). Het laatste is een lokaal adres, beginnend met fe80::, niet routeerbaar.
Ik heb een DHCPv6 client geïnstalleerd (dhcp6d) om prefix delegation te doen en dus een /56 prefix te ontvangen om te delegeren naar mijn lokaal netwerk:
2: eth1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
link/ether XX:XXX:XX:XX:XX:XX brd YY:YY:YY:YY:YY:YY
inet AAA.BBB.CCC.DDD/24 brd AAA.BBB.CCC.DDD scope global enp1s0
inet6 AAAA:BBBB:CCCC:DDDD::1/64 scope global
inet6 fe80::AAAA:BBBB:CCCC:DDDD/64 scope link
Deze interface krijgt dus een IPv6 adres eindigen op ::1, so far so good. Nu probeer ik IPv6 adressen uit te delen met dnsmasq als DHCPv6 server maar die klaagt dat er geen adressen beschikbaar zijn op eth1 want er staat een /64 prefix in plaats van een /56 prefix. Als ik dnsmasq een DHCPv6 range geef tussen AAAA:BBBB:CCCC:DDDD::1 en AAAA:BBBB:CCCC:DDDD::100 deelt die wel IPv6 adressen uit maar er zit geen connectiviteit op.
Ik denk dat mijn configuratie ergens fout zit, maar ik zie niet meer wat correct is en te verwachten is op vlak van IPv6 adressen en wat niet. Is er soms een voorbeeld ergens beschikbaar van hoe die IPv6 adressen zouden moeten worden uitgedeeld door de Telenet modem aan de router en de router aan de gekoppelde apparaten?
@DylanVanAssche schreef:Ik heb een DHCPv6 client geïnstalleerd (dhcp6d) om prefix delegation te doen en dus een /56 prefix te ontvangen om te delegeren naar mijn lokaal netwerk ...
De Telenet modem, in jouw geval de F(a)ST, krijgt vanuit Telenet een IPv6 /56 range toebedeeld:
Jouw eigen router, krijgt naast zijn publiek IPv4 adres ook nog eens
Het éérste /57 segment van de IPv6 /56 range wordt dus gebruikt door de Telenet modem zelf, het tweede /57 segment van de IPv6 /56 range wordt dus ter beschikking gesteld van jouw eigen router.
Ik ken niet genoeg van Linux en de instellingen, maar mogelijke oorzaken van jouw probleem zou kunnen zijn:
Zijn er hier al gebruikers die IPv6 werkend gekregen hebben op hun router achter de F(a)ST modem in bridge?
Ik denk dat je deze info aan Telenet zelf moet vragen met welke cidr (bit) ze werken. Ik heb zo'n nat vermoeden dat Telenet nog niet met IPv6 werkt.
@a167314 schreef:Ik denk dat je deze info aan Telenet zelf moet vragen met welke cidr (bit) ze werken. Ik heb zo'n nat vermoeden dat Telenet nog niet met IPv6 werkt.
Dat is een zeer vaag statement en in essentie onjuist.
IPv6 is weldegelijk beschikbaar bij Telenet en IPv6 Prefix Delegation werkt effectief op CV8560E. Of en hoe het werkt op F@ST3896LG-TN is natuurlijk een andere vraag, dat staat immers niet gedocumenteerd.
(@Moderator ondanks dat Bridging op eigen risico is zou het wel goed zijn dat die info - zoals de prefix delegation size - ergens beschreven staat op de Telenet klantenservice pagina. Zoals bijvoorbeeld bij Ziggo)
@WG94 @DylanVanAssche We hebben dit intern nagevraagd en houden jullie op de hoogte van zodra we hierover meer informatie ontvangen.
Ik zou toch je configuratie eens nakijken.
In principe is het niet nodig om met een DHPv6 server te werken op je LAN (dat kan, maar is minder courant in kleine homenetwerken).
Je Linux router zou (nadat hij zijn eigen LAN interface heeft geconfigueerd op basis van de prefix die hij van Telenet heeft gekregen via prefix delegation) IPv6 route advertisements moeten uitsturen op het LAN netwerk. Staat dit aan?
Clients hebben die route advertisements nodig om via autoconfiguratie (SLAAC) zelfstandig hun eigen IPv6 adres goed te zetten en de route naar buiten te vinden. Optioneel kan je er ook IPv6 DNS servers mee meegeven. (ik gebruik zelf enkel IPv4 DNS servers, die resolven ook IPv6 hostnames)
@WG94 schreef:
(@Moderator ondanks dat Bridging op eigen risico is zou het wel goed zijn dat die info - zoals de prefix delegation size - ergens beschreven staat op de Telenet klantenservice pagina. Zoals bijvoorbeeld bij Ziggo)
Vergelijking met Ziggo is natuurlijk moeilijk, gezien de Ziggo bridge functie een echte bridge is. Bij "Ziggo bridging" wordt de router volledig uitgezet, dus geen intern netwerk meer (WiFi + 3 LAN poorten worden uitgeschakeld), en de Ziggo modem wordt a.h.w. een "modem-only". Hierbij krijgt de gebruiker dus het volledige IPv6 /56 Prefix op zijn eigen router.
Het zou inderdaad goed zijn dat Telenet wat meer info geeft over de bridge functie. Want de enige info die je krijgt staat op "Mijn Telenet" bij de geavanceerde modemfuncties. Maar zelfs daar geen woord over de prefix delegation size 🙄: