Beantwoorden
Stijnvw
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

Dag iedereen,

Sinds enkele maanden heb ik een tp-link deco x60 mesh-wifi in combinatie met de e-router. Ik krijg perfect een publiek ipv4, maar ipv6 lukt mij niet om aan de praat te krijgen.

Ik heb ipv6 op dynamisch, dhcpv6 en perfix delegation, en toch krijg ik niets door. Zie ik iets over het hoofd? De klantendienst van Telenet kon mij vandaag niet helpen, de mevrouw aan de andere kant van de lijn kende geen ipv4 of ipv6

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: TP-Link Deco X60 en IPv6

 

 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Tp-link deco x60 en ipv6

22 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

Geen idee of een klantendienst kan/moet helpen als je zelf een retail device koopt :-), gezien die de ins-en outs niet kent vh product vermoed ik,  Kan zijn dat deze medewerker minder wist natuurlijk.

Enkele vragen:

je zegt je gebruikt de X60 in combo met de E-router, bedoel je dan de CV8560E ?

Reden vd vraag is dat e-router de benaming van de wan intf is op een docsis modem, dus eender welke modem is / heeft eigenlijk e-router in use.

Ik ga ervan uit dat je de CV8560E in use hebt.  Vraag is dan: heb je de X60 als AP in use of als router ?  Ik ga ervan uit als router, want ik lees dat je prefix delegation probeert, en dat is niet relevant in een AP-usecase.

Als je hem als router gebruikt is het key dat je de juiste ethernet mac adres in de bridging config van de Mijn Telenet configureert.  Als dat niet het geval is zal je X60 een private IPv4 krijgen en dubbele NAT doen, en voor IPv6 enkel een host IPv6 adres krijgen, maar dus geen prefix voor je lan toestellen.  Als de bridging corrcet enabled is krijg je een publiek IPv4 op de Wan itf van je X^) en een /60 voor prefix delegation.

 

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

De MAC instelling voor de bridge functie is enkel van toepassing voor IPv4. Voor IPv6 heeft deze geen functie. Je kunt (zelf getest) een router mbv de bridging functie de IPv4 routing laten doen, terwijl je IPv6 op een andere router doet. Maar je schrijft "Ik krijg perfect een publiek ipv4", dus aan het bridging stuk hoeven we verder niet te twijfelen.

Op de e-router (idd CV8560E) hoef je voor IPv6 geen instellingen te doen. Het is belangrijk dat je eigen router (de deco dus in dit geval) goed geconfigureerd is.

Ik zal eens proberen op te zoeken hoe dat op zo een apparaat gaat.

Ik gebruik zelf een Unifi UDM-Pro. Daar moet je zowel op de LAN als de WAN instellingen doen. Ik vermoed dat dit bij de deco ook het geval zal zijn.

 

WAN poort instelling voor IPv6:

Screenshot from 2024-02-29 14-05-06.png

 

LAN poort instelling voor IPv6:

Screenshot from 2024-02-29 14-06-50.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

Ik lees dit:

""

De MAC instelling voor de bridge functie is enkel van toepassing voor IPv4. Voor IPv6 heeft deze geen functie. 

""

Dit is een foute conclusie.

De bridging zelf geldt idd enkel voor IPv4, maar terzelfdertijd zorgt die setting er wel voor dat je router achter de CV8560E ook een sub-prefix krijgt van de /56 van je CV8560E en die te gaan uitdelen als /60 prefix voor je LAN achter je eigen router, de Deco in dit geval, dus zonder deze config krijgt je Deco een host IPv6 adres en niets meer.  De v6 traffic blijft inderdaad wel routed, maar je hebt die sub-prefix nodig voor je LAN hosts met IPv6 te voorzien en dus E2E connectiviteit te krijgen op IPv6.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

@BandRik zal op een rustig moment eens proberen mijn test te herhalen. Zoals de meeste gebruikers heb ik nu een single router achter de CV8560E, voor zowel de IPv4 alsook de IPv6 routing. Wat ik gestest had, is een 2 router oplossing, elk verbonden met hun WAN aansluiting aan een LAN port van de e-router:

Router 1 (UDM-pro) doet de IPv4 routing - het mac adres van de WAN interface van deze routing is in het veld bridging ingegeven.

Router 2 (fritzbox 4040) doet de IPv6 routing - het MAC adres van deze router staat niet bij briding ingesteld. Deze router vraagt (en ontvangt) IPv6 + prefix voor achterliggende netwerken

Misschien is er recent iets veranderd, maar tot voor kort wertke dat probleemloos. Wat wel bleek; er kan maar één router IPv6 routing te mogen/kunnen doen. Telenet ondersteund geen parallele IPv6 routers achter de e-router, die beide een prefix aanvragen om achterliggende LANs te bedienen.

Anyway, dat is een beetje theoretisch, meestal zal de IPv4 en IPv6 router achter de e-router één en dezelfde router zijn.

 

Van de vraagsteller (@Stijnvw ) weten we dat in zijn geval het MAC adres ingevuld is en hij een publiek IPv4 adres ontvangt. Bovenstaande "twijfel" is hier dus niet van toepassing. Daarom denk ik dus dat we de problemen met IPv6 daarom in de deco instellingen moeten zoeken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

klopt, als de Deco effectief een publiek adres op zijn wan  intf krijgt, is het bridge gedeelte alvast ok en lijkt het inderdaad eerder gerelateerd aan de Deco config.

Ik lees dat je ooit 2 routers, eentje voor v6 en eentje voor v6 achter de CV8560E gebruikte en dat dat werkte.  Misschien klopt dat, maar voor zover ik weet ondersteunt Telenet naar  router achter de CV8560E.  Is niet related aan dit onderwerp.  Kan ook zijn dat het buggy is natuurlijk en toch in bepaalde omstandigheden kan werken, geen idee.

Stijnvw
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

Volgens mij staan toch alle instellingen die mogelijk zijn met de deco correct:

ipv6-1.jpg
ipv6-2.jpgipv6-3.jpg

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

Helaas is één van je afbeeldingen afgekeurd, dus die kan ik niet beoordelen. Kun je die anders eens via pm sturen, of beschrijven wat er ingesteld is?

Wat ik kan zien lijkt juist te zijn. Wel zou ik ook de DNS op automatisch (ipv manual) zetten voor IPv6, maar dat zou geen reden mogen zijn om geen IPv6 adres te ontvangen op achterliggende apparaten.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

Wat je ook kan checken, geen idee hoe technisch je bent, is een pcap nemen op de ethernet tussen je deco en de CV8560E.  Hier zou je DHCPv6 traffic moeten zien, en die moet de juiste optie bevatten in de sollicit msg (die vd deco moet komen), oa de ia_pd optie (lan prefix) moet aanwezig zijn.  Dan kan je zien of er toch minstens al iets van v6 traffic geinitieerd wordt door je Deco.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

De instelling "Get IPv6 Addrees" = stateful is in prncipe juist, maar probeer hier anders eens de optie auto.

Zeker ook best DNS Address op Auto zetten.

Een alternatieve oplossing (workaround) kan zijn om ipv internet connection type "Dynamic IP" hier de optie Bridge te kiezen. Je gebruikt dan geen prefix delegation, maar IPv6 wordt door de deco gebridged, tussen de LAN en de WAN poort.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Stijnvw
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

Ik heb afgelopen weekend alle verschillende opties uitgeprobeerd. De enige die werkt is een tussen van 6 naar 4. Echter doet hiermee de deco de omzetting en ik denk dat dit voor een vertraging kan zorgen.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.


@BandR  schreef:

Ik lees dit:

""

De MAC instelling voor de bridge functie is enkel van toepassing voor IPv4. Voor IPv6 heeft deze geen functie. 

""

Dit is een foute conclusie.

De bridging zelf geldt idd enkel voor IPv4, maar terzelfdertijd zorgt die setting er wel voor dat je router achter de CV8560E ook een sub-prefix krijgt van de /56 van je CV8560E en die te gaan uitdelen als /60 prefix voor je LAN achter je eigen router, de Deco in dit geval, dus zonder deze config krijgt je Deco een host IPv6 adres en niets meer.  De v6 traffic blijft inderdaad wel routed, maar je hebt die sub-prefix nodig voor je LAN hosts met IPv6 te voorzien en dus E2E connectiviteit te krijgen op IPv6.


Kleine update

Vanaf heden krijgt de eigen router blijkbaar een /57 sub-prefix (in plaats van /60)

zie: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Ipv6-werkt-niet-algemeen-issue-of-niet/m-...

(Verwijderde afbeelding)

 

Inhoud gewijzigd door Caro (mod) | Reden: DNS-adressen zichtbaar

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

Inderdaad. nu /57 ipv /60. release/config update geweest dus blijkbaar.

Maar principe blijft hetzelfde natuurlijk.

 

tx voor de pointer

Stijnvw
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

Ik heb mijn laptop eens rechtstreeks verbonden met de modem om te kijken of ik een ipv6-adres krijg. Dit is echter ook niet het geval.

In de cmd, heb ik een ipconfig /renew gedaan, maar dit gaf hetzelfde. Iemand een idee hoe dit op te lossen valt?

Modem heb ik reeds herstart (kabel 10tal seconden uit het stopcontact gehaald).

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Lukt niet om IPv6 te activeren met TP-link Deco.

Krijgt je laptop op andere netwerken (het werk, vrienden....) wel een IPv6 adres? Misschien ligt de fout wel bij de laptop.

Is IPv6 wel ge-enabled in de instellingen?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.