Beantwoorden
Milka
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Meerdere public IP's als particulier?

Hallo, ik ben al een tijdje op zoek naar de mogelijkheid om meer dan 1 public IP te verkrijgen bij Telenet als particulier. Voor zo ver ik gelezen heb is dit niet mogelijk, maar misschien heb ik het mis. Ik heb bepaalde servers die conflicten hebben in verband met poorten. Ik weet dat je de poorten kunt wijzigen, maar dit is totaal niet ideaal in mijn geval. Daarom zouden meerdere public IP's mijn probleem verhelpen alleen blijkt dit exclusief te zijn voor business klanten. Iemand die weet of dit toch mogelijk is of een oplossing voor mijn probleem heeft?

10 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Meerdere public IP's als particulier?

Kies voor het niet ideale.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Meerdere public IP's als particulier?

Indien je nog een oude "EMTA" modem (alias "modem-only") zou kunnen bemachtigen (laatst gekende versie was de CV7160E) en deze zou kunnen laten registreren, dan was het perfect mogelijk om meerdere publieke IPv4 adressen te krijgen.

Deze modem heeft één netwerkpoort, waarop je een switch kan hangen. Toestellen achter de switch krijgen een publiek IPv4 adres.

 

Een tijdje terug heb ik eens de technieker kunnen overhalen om 3 MAC adressen te configureren in de Max passtrough lijst van de E-router (CV8560E). De 3 corresponderende toestellen kregen elke een publiek IPv4 adres. Dat heeft een tijdje gewerkt, maar de technieker werd "teruggefloten" en dit werd door de "achterliggende diensten" terug geannuleerd.

Wat ik hiermee wil zeggen: dit is technisch dus perfect mogelijk, maar wordt niet toegekend op een residentiële account.

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 240
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Meerdere public IP's als particulier?

cf.jpgkan je met gratis cloudflare tunneling werken dan kan je bv de cloudflared client draaien op 3 computers thuis en deze 3 een aparte (sub) domeinnaam toewijzen, dewelke dan met beperkte port forwarding van extern bereikbaar is zonder dat je meer dan 1 eigen extern ip nodig hebt, of welk bedoel je van servers. dit is een voorbeeldpagina van de config voor zo een tunnel als je de client draait. moet je wel al een domeinnaam ter beschikking hebben als externe toegangspunt(en) en deze manier ondersteunt ook ( nog) geen UDP. bovenin vul je dan het adres dat je wil op internet en onderin het lokale ip van de computer met de te bedienen dienst thuis. als hetvoor thuis meerdere webserver hosten op adres(sen) bv heeft deze manier als voordeel dat het gratis https is zonder nood om certificaat zelf te voorzien, dit doet cloudflare voor u zelf al voor elke tunnel . deze tunnels kunnen dus allen door hetzelfde externe ip van telenet gaan,en toch naar elk een andere computer binnenin, ook al gebruiken deze 3 aparte computers allen ook intern dezelfde poort, je kan ze , elk apart vanop elk naamadres dat je er langs buitenaf aan gegeven hebt gebruiken dus net alsof je 3 ( of meer) externe ip's ter uwer beschikking hebt; zij het wel enkel voor de ondersteunde services. misschien kan dit u of anderen hopelijk al wat verderhelpen.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Meerdere public IP's als particulier?

Met de CV8560E kan je volgens mij 2 publieke IP adressen bekomen. Eentje voor de modem; en eentje voor de router die via bridging (MAC-passthrough) geconfigureerd staat.

@Milka Afhankelijk van type dataverkeer is mogelijk een reverse proxy die op basis van domeinnaam kan doorsturen naar de juiste server een optie die je kan bekijken?


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Meerdere public IP's als particulier?

Multiple IPv4s voor een deployment is mega outdated, ttz, wegens de IPv4 shortage en velen die achterblijven met correcte IPv6 implementatie blijven vele vast hangen aan een IPv4 install voor al hun servers en services.

IPv6 bestaat sedert 1998, dus nieuw is het al lang niet meer.  Je krijgt van Telenet een /56 prefix, dus je hebt 256 subnets ter uwer beschikking, allemaal publieke IP, allemaal met 2 tot de 64ste aantal IPv6 addressen per subnet, dus meer dan voldoende address space.

Dus ipv te blijven zoeken naar alternatieven voor portmaps en server stuff via IPv4, explore het pad via IPv6.

 

IPv4 adressen worden vandaag verhandeld voor veel geld, google daar maar eens naar, makkelijk USD 50 voor 1 IP adres, zelfs met klein blok, dus om als residentiele klant meerdere IPv4s te krijgen is beetje utopie, beetje achterhaald, gezien RIPE (en ook andere continenten) al jaren niets meer heeft voor de ISPs

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Meerdere public IP's als particulier?

Ik ben volledig akkoord met @BandR .

Een alternatieve aanpak, om toch bij IPv4 te blijven, kan het gebruik zijn van externe cloud oplossingen voor je servers. Voor kleine servers zijn er verschillende goedkope VPS aanbieders, meestal met de mogelijkheid extra IPv4 adressen bij te bestellen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Milka
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Meerdere public IP's als particulier?

Bedankt allemaal voor jullie feedback!

Hieruit kan ik maken dat Telenet de mogelijkheid tot extra IPv4's exclusief heeft gemaakt voor business klanten. Tenzij er iemand is die kan aantonen dat je met de CV8560E hier nog wel de mogelijkheid toe hebt. Het idee om met Cloudflared te werken is nog niet zo slecht alleen is mijn ervaring daar mee niet super positief maar dat houdt niet weg dat het geen optie is. De IPv6 manier kan ik vrij weinig over zeggen wegens het feit dat ik hier 0 ervaring mee heb, maar ik zal er eens naar toe kijken. Mocht iemand van jullie hier tips/uitleg over hebben mag je dit gerust melden :).
Side note: Wat Arnie zei over een vps is waar maar ik heb al een paar home servers en dus heeft het weinig nut om maandelijks voor een vps te betalen.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Meerdere public IP's als particulier?


@Milka  schreef:

Side note: Wat Arnie zei over een vps is waar maar ik heb al een paar home servers en dus heeft het weinig nut om maandelijks voor een vps te betalen.


Dat begrijp ik, maar indien Telenet de optie nog zou aanbieden ga ik er van uit dat dit ook niet gratis zou zijn geweest.

Ik kan bevestigen dat je met de CV8560E twee IPv4 adressen toegewezen kunt krijgen. Eén op de WAN poort van de HGW zelf, die je met behulp van port-forwarding kunt doorverwijzen naar een achterliggende host.

Een tweede publiek IPv4 adres wordt toegekend aan het MAC adres wat je instelt bij de functie "bridging" in mijn Telenet. Eigenlijk is dit MAC passthorugh, bedoelt voor een achterliggende eigen router, maar deze functie kun je ook voor een server gebruiken, zodat die als het ware rechtstreeks aan het internet verbonden wordt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Milka
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Meerdere public IP's als particulier?

Als ik het goed begrijp heb je bij de CV8560E 1 poort die dient om een router (van Telenet zelf?) (of een switch met daar aan een router?) op aan te sluiten. Hierbij kun je dan een portforward maken met een achterliggend systeem (de werking zoals het momenteel is met de huidige werking van de CH8568LG). Dan heb je ook nog de mogelijkheid om gebruik te maken van bridging (MAC passthorugh) en hiermee een MAC adres toe te wijzen aan een (2e) IPv4.

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 240
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Meerdere public IP's als particulier?

met zo een inderdaad kan je in totaal 2 externe ip adressen volledig mee benutten, een verder te configureren langs de mijn.telenet pagina thuisnetwerk en eentje via de firewall van de dmv mac gebridgede server of mac gebridgede router. hij heeft een ingebouwde 4pootrs switch deze moet je als dat voldoende aansluitingen zijn niet zelf nog voorzien.uit eigen ervaring kan activatie als ze niet van de eerste keer lukt kan wel nog wat telefoneren en een maand of langer in beslag nemen, vooraleer de mijn.telenet pagina werkt en toelaat mac te bridgen