Beantwoorden
Scartlex
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Besten

 

Enkele maanden geleden hebben we onze oude modem vervangen met deze 24*8 DOC 3 WIRELESS modem. Sindsdien heb ik problemen om verbinding te maken met mijn server in mijn garage. Als ik verbind met mijn server op hetzelfde netwerk (thuis dus) via het externe adres van mijn netwerk, crasht de modem en verlies ik toegang tot verschillende websites, exclusief Google, Telenet, en een paar anderen op al mijn toestellen. Na lange analyse ben ik nu tot het besluit gekomen dat dit probleem niet aan mijn server of andere toestellen ligt, maar hoogstwaarschijnlijk aan de modem.

 

Het probleem komt zich niet voor als ik verbind met mijn server via zijn intern adres, of als ik met de server verbind via het externe adres vanuit een ander netwerk. Het probleem stelt zich ook niet voor als ik verbind met de server voor een korte periode (zoals bijvoorbeeld de homepagina van mijn website bezoeken). Maar andere zaken (zoals bijvoorbeeld een groot aantal bestanden verzenden via FTP) zorgt meteen voor het probleem.

 

Ik weet niet goed hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen. Terug een nieuwe modem zetten is niet meteen de eerste oplossing en natuurlijk is er geen zekerheid of dit het zal oplossen.

 

Alvast bedankt voor de hulp 🙂

79 reacties
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

hoi,

 

er is reeds een fix voorzien 🙂

tech ter plaatse kan een software update aanvragen.

0 Likes
chrisdk
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

"tech ter plaatse kan een software update aanvragen."

 

Dit klinkt mij iets te cryptisch. Kan ik nu naar de helpdeskbellen en vragen of ze het kunnen herstellen of moet er iemand ter plaatse komen?

 

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

hoi

 

ja ben wat voorzichtig met mijn antwoord,

 

als je een repair technieker laat langskomen en het probleem uitlegt zal die een software update aanvragen (fix voor nat loopback probleem, gratis btw) 

= dit ben ik zeker

 

volgens mij kan de klantendienst zelf geen update uitvoeren (weet dit niet, maar ben er wel vrij zeker van)

 

 

 

0 Likes
chrisdk
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Vrijdag komt er een technieker langs. Ik houd jullie op de hoogte....

 

Tags (1)
NGDM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Bij mij komt er ook vrijdag een technieker langs 😉

Ik heb hiervoor de klantendienst aan de lijn gehad en zij lieten me weten dat ik een nieuwe wif-modem nodig had om dit probleem op te lossen.

 

Ik heb momenteel de eerste witte router/modem van Telenet. Ik vermoed dat hij me nu de nieuwe E-router zal brengen…

Keep you posted…

NGDM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Technieker is net weer vetrokken.

Hij heeft me dus inderdaad een DOCSIS 3.1 E-ROUTER gegeven zonder Wifi.

 

Achteraf bleek onze netwerksnelheid niet naar behoren te zijn (100-150Mbps waar 1Gbps verwacht wordt). Nochtans lijkt alles in orde van beide kanten. Hij ging hiervoor de 'inspecteur' laten naar kijken en eventueel laten langskomen. Jammer dus.

 

Daarnaast is het probleem dat de modem herstartte opgelost… alleen niet om de juiste reden:

Als ik nu naar mijn publiek IP of DDNS surf reageert de pagina gewoonweg niet: The server is taking too long to respond.

Geen restart, maar dus ook geen NAT Loopback/Hairpinning mogelijk.

Ik ga hiervoor nog eens de klantendienst contacteren…

 

 

 

0 Likes
chrisdk
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Goed nieuws (voor mij dan toch).

 

De technieker is langs geweest en heeft de software van mijn modem geupdated. Alles werkt perfect nu.

 

Toch zijn er nog heel wat onbeantwoorde vragen:

- Volgens de technieker doet dit probleem zich pas voor sedert de laatste update van de modemsoftware en dat zou ergens op het einde van 2019 geweest moeten zijn. De eerste post in deze thread dateert wel al van begin 2019.

- De technieker begreep niet dat hij daarvoor langs moest komen. Hij heeft een mail verstuurd van bij ons thuis naar de service van Telenet en zij hebben van daar uit de software geupdated 😂. Het kan dus wel degelijk van op afstand. Anderzijds had ik gewoon ook geluk dat de technieker met kennis van zaken kon spreken en dat hij onmiddellijk doorhad wat het probleem was.

- iets helemaal anders: ik heb gebrekkige netwerkverbinding op de bovenverdieping. Ik heb toen bij Telenet gratis een powerline gekregen, waarvan ik nog steeds niet begrijp waar het voor kan dienen. De technieker wist mij te vertellen dat die dingen daarvoor niet gebruikt konden worden, maar dat ik andere moest vragen. Ik ben het doosje en de instructies kwijt, maar het kwam er op neer dat de dingen die ik gekregen heb geen internetaansluitingen hebben, wat wel verondersteld is zo te zijn. Ik kan blijkbaar nog nieuwe vragen.

 

misschien krijg ik dat laatste ook nog opgelost.

 

 

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

@chrisdk 

 

Heb je misschien een WiFi extender gekregen? Dat is een toestel dat je enkel in het stopcontact moet steken op de plaats waar je WiFi wil, geen kabels op aansluiten. Tip: waardeloos, nooit gebruiken.

 

Een powerline daarentegen, dat zijn steeds twee toestellen, soms ook Master en Slave genoemd. De Master stop je in een stopcontact ergens dicht bij de router en krijgt een verbinding met de router via UTP. De Slave wordt dan ergens anders, waar men behoefte heeft aan WiFi, in het stopcontact gestoken. De meeste powerlines hebben ook aan de Slave een UTP aansluiting zodat je niet enkel WiFi maar ook UTP verbinding hebt op de locatie van de Slave.

 

Velen gebruiken de term "booster". Ik persoonlijk gruwel van die naam. Zorgt enkel voor verwarring. Omdat men die naam zowel voor powerlines als voor extenders gebruikt. Noem een kip een kip en een haan een haan. 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
chrisdk
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Stefaan,

 

bedankt voor je antwoord.

 

Ik heb ondertussen wat verder gezocht. Ik moest een nieuwe test doen om mijn netwerksnelheid te evalueren alvorens nieuwe aan te vragen. Ik kwam per ongeluk op een pagina terecht met afbeeldingen van die powerlines en ik zie net dat ik twee dezelfde gekregen heb (twee masters). 

 

Nu begrijp ik waarom ik er niets mee kan doen. In de handleiding zelf kun je het verschil immers niet (goed) zien.

 

Ik ben er wel nog steeds niet helemaal aan uit. op de website van telenet staan twee modellen (https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/guide/wifi-powerline-installeren/) een PG9072LG-TN en PG9082LG-TN. Uiteraard heb ik dan twee dozen waar er PG9073 LG-TN op staat 🤔.

 

 

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

@chrisdk 

 

De 9073 is de master die bij de 9072 slave hoort. Twee exemplaren 9073, nog nooit geprobeerd, dus weet niet of dat werkt ... In ieder geval, zelfs als dat werkt, de 9073 straalt geen WiFi uit, dus daar ben je niks mee in uw situatiel.

Ikzelf heb de combinatie 9073 en de 9072 en dat werkt perfect. Misschien eens naar een shop gaan en vragen om één van de exemplaren 9073 om te ruilen voor 9072, eventueel na akkoord van de klantendienst.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
chrisdk
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

oef, alles ok nu. Gewoon geruild, no questions asked.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding


@chrisdk  schreef:

oef, alles ok nu. Gewoon geruild, no questions asked.


Da's heel goed nieuws !

En heb je ze al werkende gekregen?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
chrisdk
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Mijn dochter (films met poezen) en mijn zoon (Fortnite) komen niet meer klagen. Ik neem aan dat het werkt

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

@chrisdk 

 

Da's fijn, iedereen happy 😊


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NGDM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Na contact met Business klantendienst niet veel wijzer geworden.

Ze zeiden me dat de nieuwe modems zeker Hairpinning-compatibel waren, maar waarom het niet werkte, geen antwoord.

De medewerker zei me dat ze een case ging opstellen voor de tweede lijn en heb sindsdien niets meer gehoord.

 

@Suzykan jij me bevestigen dat deze modems deze techniek effectief aankunnen? Kun jij eventueel ook nagaan wat de tweede lijn hiermee van plan is? Moet ik overschakelen naar de bridge-mode met eigen router of kan ik me verwachten op een firmware-update?

 

Alvast bedankt

0 Likes