Beantwoorden
yannickbon
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 3
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Modem CH8568LG en Ubiquiti Dream Machine Port Forwards

Hallo,

  • Wij hebben een CH8568LG modem staan. Vanuit de LAN poort zit deze geconnecteerd naar de WAN poort van de Dream Machine Pro. Voor de rest geen devices aangesloten op de Telenet Modem/AP.  
  • LAN Subnet op de Telenet modem is 192.168.0.1
  • Op de Dream Machine pro is het LAN subnet 192.168.1.1
  • Zo werkt het ondertussen reeds enkele jaren zonder problemen. 
    Sinds kort ben ik me wat aan het verdiepen geweest in home automation, via Home Assistant. Ik wil graag extern kunnen contact maken dus ik dien port forwarding op te zetten. Hier loop ik vandaag wat vast.

De meest eenvoudige oplossing lijkt me om een modem te hebben die ik in bridge mode kan zetten, maar ik heb ondertussen gelezen dat onze huidige modem (CH8568LG) helaas die functie niet heeft. 

Hoe pak ik dit in tussentijd het eenvoudigste aan qua port forwarding?

Stappen die ik momenteel  geprobeerd heb en waar ik  feedback op zoek:

  1. Het IP adres van mijn Ubiquiti DMP is 192.168.0.223 
  2. Port forward rule opgezet naar 192.168.0.223 - Externe poort: 8122 - 8123 - Interne poort: 8123 - Protocol: TCP (waarom dient dit een range te zijn voor de externe poort?)
  3. In Ubiquiti heb ik dezelfde port forward rule opgezet, maar dan naar de fixed IP waar mijn home assistant server aan gekoppeld zit.
  4. Als ik via canyouseeme.org check op poort 8123 krijg ik nog steeds geen connectie.

Waar ben ik ergens in de fout gegaan en hoe ga ik hier best verder mee? 
Alvast bedankt!

4 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1620
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Modem CH8568LG en Ubiquiti Dream Machine Port Forwards


@yannickbon  schreef:
  1. Port forward rule opgezet naar 192.168.0.223 - Externe poort: 8122 - 8123 - Interne poort: 8123 - Protocol: TCP (waarom dient dit een range te zijn voor de externe poort?)
  2. In Ubiquiti heb ik dezelfde port forward rule opgezet, maar dan naar de fixed IP waar mijn home assistant server aan gekoppeld zit.
  3. Als ik via canyouseeme.org check op poort 8123 krijg ik nog steeds geen connectie.

Logisch.

Met de forward rule externe poort: 8122 - 8123 - Interne poort: 8123 naar 192.168.0.233 heb je nu het volgende gedaan:

  • externe poort 8122 verwijst naar interne poort 8123 op 192.168.0.233 (beginpoort).
  • externe poort 8123 verwijst naar interne poort 8124 op 192.168.0.233 (eindpoort).

Hierop is er geen connectie (omdat poort 8124 op UDM niet openstaat).

Als je net hetzelfde gedaan heb op de UDM krijg je volgende situatie:

  • UDM poort 8122 verwijst naar poort 8123 op homeassitant (beginpoort).
  • UDM poort 8123 verwijst naar poort 8124 op homeassitant (beginpoort).

Het resultaat van deze 2 port forwards is dus:

  • externe poort 8122 > poort 8123 op UDM > poort 8124 op homeassistant (gesloten)
  • externe poort 8123 > poort 8124 op UDM (gesloten)

Je moet dus het volgende doen:

Op de Telenet router:

  • externe poort: 8123 - 8124 (*) - Interne poort: 8123 naar 192.168.0.233 

Op de UDM:

  • externe poort: 8123 - 8123 - Interne poort: 8123 naar homeassitant server

(*) reden dat je 2 poorten moet openen, is wegens een (tijdelijke 🤔)  bug in  Mijn Telenet, waardoor beginpoort en eindpoort niet hetzelfde mag zijn.

 

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1154
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Modem CH8568LG en Ubiquiti Dream Machine Port Forwards

Let wel op 192.168.0.223 is een IP-adres in de DHCP-range.

  • Heb je dit manueel ingesteld in je Dream Machine dan kan je mogelijk conflicten krijgen. Je kiest best een IP-adres voor .100
  • Is dit ingesteld via DHCP dan kan je Dream Machine op een willekeurig moment een nieuw IP-adres krijgen, en dan moet je je regels aanpassen.

@yannickbon  schreef:

De meest eenvoudige oplossing lijkt me om een modem te hebben die ik in bridge mode kan zetten, maar ik heb ondertussen gelezen dat onze huidige modem (CH8568LG) helaas die functie niet heeft. 


Dan moet je eens overwegen om over te schakelen naar CV8560E, die is beter geschikt voor het gebruik van een eigen modem daar deze de bridge functionaliteit heeft.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
yannickbon
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 3
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Modem CH8568LG en Ubiquiti Dream Machine Port Forwards

Hartelijk bedankt! Dit werkt inderdaad vlot!

yannickbon
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 3
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Modem CH8568LG en Ubiquiti Dream Machine Port Forwards

Bedankt! Ik check om inderdaad een ander IP adres te nemen dan best want is automatisch toegekend geweest.
En ik hoor eens bij telenet om de modem te switchen naar een CV8560E model 🙂