Beantwoorden
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Besten,

 

ik heb eerst wat research gedaan, maar de meeste topics zijn van 2017, 2018 en begin 2019, en er verandert héél wat in enkele jaren tijd.
Ik ben op zoek naar info die ze me niet konden geven in een Telenet-Center noch via de helpdesk.

Dan weet ik dat ik hier moet zijn 😁

Ik heb tot op vandaag een Modem Only, zonder Wifi, zonder router. (Motorola CV6181E DOCSIS 3)

Ik heb nog een 'oudere' digicorder (HD DigiCorder AD2200), nog geen TV-box dus.

Reden dat ik als thuisgebruiker toch een Modem Only heb is omdat ik dit een tiental jaar geleden expliciet gevraagd heb. Op die moment kon je enkel via de Modem Only van buitenaf je netwerk terug binnen, had iets met de DOCSIS firmware te maken. Die eerste WiFi modellen lieten geen portforwarding toe dacht ik.

 

Nu zou ik willen switchen. Reden: Chromecast kapot, nog niet de moment om een nieuwe te kopen met de nieuwe versie die eraan zit te komen (Chromecast 4 Sabrina).

Geen probleem, je kan tegenwoordig Netflix kijken via de Digicorder. Mijn Digicorder is recent genoeg, maar mijn modem blijkbaar niet ;-/


Nu komt de échte vraag: heb ik nog een Modem Only nodig? Kan je met de nieuwe HGW (CH7465LG-TN)  en wat Portforwarding van buitenaf binnen op je Telenet-netwerk?
Via VPN, SSL, HTTP(S), whatever. Het gaat me niet om poorten < 1024, de 'hoge' poorten zijn ok voor mij. 
Mijn hele netwerk hangt momenteel aan de Modem-Only via een Netgear Orbi Mesh netwerk dat alles doet. Enkel mijn Digicorder hangt via PowerIine rechtstreeks aan de modem (switch).

 

Bijkomende vraag: voor een TvBox ipv een digicorder heb ik sowieso een andere Modem nodig zeker ? Is die powerline dan nog nodig? Of mag de TvBox mee in het LAN ?

 

Alvast bedankt voor alle nuttige feedback!

 

PS: ik heb van de hulpvaardige Telenet-Center medewerker wél een HGW meegekregen, zonder de oude modem te desactiveren. Als ik positieve feedback krijg kan ik telefonisch (hopelijk) het nodige regelen zonder dat ik terug moet rijden. TOP-service!

 

0 Likes
68 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@Wimmme  Met een HGW (modem router) kan je perfect portforwarding doen. Enkel een 10-tal poorten worden nog geblokkeerd. Ik doe dit al jaren zo.

Je kan ook vragen naar de nieuwste e-modem (zonder wifi) waarbij je een eigen router kunt gebruikten met publiek IP adres.

Mogelijkheden zat dus.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Die E-Modem (CV8560E) ziet er exact uit wat ik nodig heb. De Bridging is voor mij voldoende, zo kan ik mijn Netgear Orbi of Mikrotik rechtstreeks aan 't net hangen. 

Ik ga nog eens bellen en geef hier nog feedback voor de medelezers

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@Wimmme  schreef:

Die E-Modem (CV8560E) ziet er exact uit wat ik nodig heb.


De E-router is exact wat je nodig hebt!

 

Gezien je zelf al voor een WiFi netwerk heb gezorgd, heb je geen HGW nodig.

De switch die je nu gebruikt achter de modem-only heb je ook niet meer nodig.

De digicorder of TV-Box hang je dan rechtsreeks op de E-router, de rest van je netwerk komt achter jouw Netgear Orbi.

 

Tip:

Als je de E-router afhaalt in een Telenet Center, zorg er dan voor dat de medewerker de drie MAC adressen van de E-router invoert in het provisioning systeem.

Op de doos staan maar 2 MAC adressen (HFC Mac en MTA Mac), maar op het toestel zelf staat nog een derde Mac adres (GATEWAY Mac).

Soms wordt dat vergeten, en dan kom je thuis en begint de miserie 🤔.

Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Hou er wel rekening mee dat de IPV6 functionaliteit van je eigen router NIET werkt na de CV8560E. Zie andere thread: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759 Telenet heeft blijkbaar een oplossing, maar released ze blijkbaar niet. Het wordt hopelijk niet wachten op Godot...

Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Zover was ik ondertussen ook. Ik ga voor de E-router. Technische helpdesk was wat geklungel vandaag, ik probeer morgen opnieuw.

 

Bedankt voor de extra tip van de 3 MAC-adressen ! 👍

En de IPV6 is ook goed om weten 😉

Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

De CV8560E is exact wat ik nodig had/heb.

Meegekregen en zelf telefonisch laten activeren op een moment die me goed uitkwam.

 

Eventjes wachten, bleek dat de CV8560E en de Netgear Orbi aan 't vechten waren als 2 DHCP-servers en om 't zelfde subnet. De Orbi bleek dat goed op te lossen door zichzelf uit te schakelen als DHCP-server, een nieuw subnet te kiezen en als slave te gaan werken. Kwam het wel netjes melden op zijn landingspagina. 

Op mijn.telenet.be het subnet aangepast, bridging ingeschakeld op het externe mac van de Orbi, en terwijl de modem herstartte de Orbi terug aangepast en laten rebooten. 5 minuten later draaide alles weer als voor de modem-switch, toppie !

 

Wel de digicorder (AD2200) nog moeten herstarten om de Netflix-app erdoor te krijgen, maar nadien werkte het als een fluitje van een cent.

 

En weer al een switchke minder dat altijd online moet zijn - tussen oude modem en router, voor de digicorder. Die digicorder kan nu rechtstreeks mee de modem in.

 

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@Wimmme  : Ik ben benieuwd of de devices achter jouw eigen router IPv6 connectiviteit hebben (je mag me een IPv6 device adres in PM geven, ik zal proberen het te pingen, maar je kan zelf eerst een www.google.com IPv6 adres proberen te pingen e.g.: 2a00:1450:400e:806::2004). Dus niet van/naar je eigen router, maar van/naar een devices achter jouw eigen router. Je kan ook je IPv6 score testen in browser op test-ipv6.com en/of ipv6-test.com. Want, voor het merendeel eigen routers achter CV8560E is er, zo blijkt van getuigenissen, geen IPv6 connectiviteit. Zie @Snarie 's post en thread.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Mmm, dat likt idd niet zo goed te werken.

Vraag is of ik moet herconfigureren langs mijn routers kant.

Hier ben ik een tamelijke leek in. Met de modem-Only stond die op 6to4-tunnel en werkte dat.

Andere opties zijn 6rd,  Passthrough, Fixed, DHCp, PPPoE en Orange France.

Maar iets zegt me dat het vooral de CV8560E is die moet wijzigen ?

 

Ik zie als extra opties op de Orbi enkel:

DHCP Option:
Vendor Class Identifier String (Option 60):
Client-id (optie 61):

 

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Zowel in een modem-only opstelling, alsook met een e-router (CV8560-E) zou je eigen router zich als DHCP-client moeten gedragen op zijn WAN port -de port die je met de e-router verbindt. Je eigen router moet zich enkel als DHCP-server gedragen op zijn LAN aansluiting(en).

 

ALs je nu een DHCP server conflict hebt, is dat waarschijnlijk doordat je je eigen router via een LAN port (ipv zijn WAN) port met de e-router verbonden hebt. Verschil tussen WAN en LAN is soms enkel maar via de configuratie.

 

Hier een schematisch overzicht. Misschien dat het helpt.

telenet-IP-passthrough.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Ja, zover was ik al. Al een hele boel testen gedaan.

Vraag is vooral hoe ik mijn Netgear Orbi kan instellen om Prefix Delegation te doen.

Ik ga de vraag ook eens stellen op de Netgear Fora, maar moest er hier iemand meer over weten, ik hoor het graag !

 

Geen enkele van de instellingen lijken het gewenste effect te hebben.

1.jpg

 

 

Auto Detect komt op 6to4 tunnel, net zoals bij de ModemOnly.Geen adres op de WAN-kant maar wel een /64 op de LAN-kant

 

0.jpg

 

Auto Config geeft me dit, met een /64 adres op de WAN-kant maar niets op de LAN-kant. 6to4 tunnel werkte prima met de ModemOnly. 

2.jpg

6to4-tunnel manueel instellen doet ie niets.

3.jpg

6rd lijkt wel iets over prefix te bevatten maar wat dan in te vullen ?

 

4.jpg

Passthrough zou me logisch lijken maar doet het niet

5.jpg

 

Fixed: combo van bovenstaande resultaten leek niet te werken. Kan ook de bedoeling niet zijn.

6.jpg

 

DHCP leek me ook een goede kanshebber maar ik krijg niets dan van de modem.

7.jpg

PPPoE is niet wat Telenet gebruikt dus kan het niet zijn

8.jpg

 

 

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@Wimmme  Afbeeldingen dienen eerst te worden goedgekeurd door een moderator of krak. Dit heb ik net gedaan. Je hoeft niet de moeite te doen om afbeeldingen meerdere keren te uploaden 🙂 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Zolang Telenet de configuratie van je CV8560E niet patched met een speciale fix zal IPv6 prefix-delegation niet werken. Zie het specifieke thema rond IPv6 en CV8560E, met name mijn bijdage van 22-06-2020 10:03 op pagina 10.

 

In een standaard Telenet CV8560E configuratie wordt deze kort na boot in stateless mode geplaatst (de eerste paar seconden is het wel statefull).

De fix betekent dat deze omschakeling naar stateless uitgeschakeld wordt, en de router in statefull mode blijft. Alleen dan antwoord deze op de DHCPv6 requests van je eigen router, die vraagt naar een prefix.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Nu daar kan ik wat mee, die had ik over het hoofd gezien.
Die zouden ze beter HIER mee in de index zetten vooraan ...

Helpdesk gecontacteerd, ik geef nog feedback ...

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Wat je kan proberen, maar het is enkel maar een "oplossing" van korte duur is volgende:

 

Voer een factory-reset uit van je CV8560E (terwijl je eigen router geconnecteerd blijft). Dit doe je door de reset-toets op de achterzijde met een pin een 8-tal seconden ingedrukt te houden. Je ziet dan de leds blinken.

De default config is stateful, en zal IPv6 prefix-delegation supporteren. Normaal is er voldoende tijd voor een succesvolle DHCPv6 prefix delegation uitwisseling. Eventueel die even forceren door een reconnect opdracht vanaf je eigen router te geven.

Na enige tijd wordt de config door een provisioning script aangepast en in stateless geplaatst - gevolg; een DHCPv6 renewal is niet langer mogelijk.

Als het goed is kun je zo voor een periode van ongeveer 12 uur een werkend IPv6 netwerk hebben, tot de time-to-renew afloopt. Als test is het wellicht interessant.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes