Beantwoorden
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Besten,

 

ik heb eerst wat research gedaan, maar de meeste topics zijn van 2017, 2018 en begin 2019, en er verandert héél wat in enkele jaren tijd.
Ik ben op zoek naar info die ze me niet konden geven in een Telenet-Center noch via de helpdesk.

Dan weet ik dat ik hier moet zijn 😁

Ik heb tot op vandaag een Modem Only, zonder Wifi, zonder router. (Motorola CV6181E DOCSIS 3)

Ik heb nog een 'oudere' digicorder (HD DigiCorder AD2200), nog geen TV-box dus.

Reden dat ik als thuisgebruiker toch een Modem Only heb is omdat ik dit een tiental jaar geleden expliciet gevraagd heb. Op die moment kon je enkel via de Modem Only van buitenaf je netwerk terug binnen, had iets met de DOCSIS firmware te maken. Die eerste WiFi modellen lieten geen portforwarding toe dacht ik.

 

Nu zou ik willen switchen. Reden: Chromecast kapot, nog niet de moment om een nieuwe te kopen met de nieuwe versie die eraan zit te komen (Chromecast 4 Sabrina).

Geen probleem, je kan tegenwoordig Netflix kijken via de Digicorder. Mijn Digicorder is recent genoeg, maar mijn modem blijkbaar niet ;-/


Nu komt de échte vraag: heb ik nog een Modem Only nodig? Kan je met de nieuwe HGW (CH7465LG-TN)  en wat Portforwarding van buitenaf binnen op je Telenet-netwerk?
Via VPN, SSL, HTTP(S), whatever. Het gaat me niet om poorten < 1024, de 'hoge' poorten zijn ok voor mij. 
Mijn hele netwerk hangt momenteel aan de Modem-Only via een Netgear Orbi Mesh netwerk dat alles doet. Enkel mijn Digicorder hangt via PowerIine rechtstreeks aan de modem (switch).

 

Bijkomende vraag: voor een TvBox ipv een digicorder heb ik sowieso een andere Modem nodig zeker ? Is die powerline dan nog nodig? Of mag de TvBox mee in het LAN ?

 

Alvast bedankt voor alle nuttige feedback!

 

PS: ik heb van de hulpvaardige Telenet-Center medewerker wél een HGW meegekregen, zonder de oude modem te desactiveren. Als ik positieve feedback krijg kan ik telefonisch (hopelijk) het nodige regelen zonder dat ik terug moet rijden. TOP-service!

 

0 Likes
68 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@NofanTasi  schreef:

Als ik goed begrijp kan de Digicorder 2 adressen (in 2 subnets) bekomen (meerbepaald van HGW en E-router) op 1 fysische ethernet (met 2 mac adressen), correct?

 


Voor zover ik het begrepen heb is dat inderdaad het geval.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@StefaanH  schreef:

@NofanTasi  schreef:

Als ik goed begrijp kan de Digicorder 2 adressen (in 2 subnets) bekomen (meerbepaald van HGW en E-router) op 1 fysische ethernet (met 2 mac adressen), correct?

 


Voor zover ik het begrepen heb is dat inderdaad het geval.


hey stefaan

sorry maar moet dit toch tegenspreken 🙂 

 

tijdens een repair moeten wij altijd het 192 ip controleren dat het subnet correct is, dit enkel bij issues met opnames delen

> dit terug enkel bij gen3 decoders icm HGW

 

(voor de duidelijkheid: gaat nu niet over de emta's)

0 Likes
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

met de CV8560E zie ik alleszins DIT op mijn AD2200 digicorder:

 

Digicorder.jpg

 

Die digicorder is met een Powerline verbonden met een LAN-poort op de CV8560E.

Vroeger zat die dus op 't switchke tussen mijn modem en Orbi, nu mee op de 'modem' (maar wel buiten mijn LAN).

Dat 192 adres, het inhome ip address, komt dus niet van mijn  Orbi maar van de CV8560E.
Ik heb zelf het subnet op 192.168.10.x gezet via mijn.telenet.be, om het verschil te zien met mijn Orbi-LAN (192.168.0.x) , en bij disablen bridging ervoor te zorgen dat mijn Orbi niet flipt 😉

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@Wimmme  schreef:

Vroeger zat die dus op 't switchke tussen mijn modem en Orbi, nu mee op de 'modem' (maar wel buiten mijn LAN).

Dat is dan nog altijd hetzelfde netwerk (LAN).

Eigenlijk bestaat de CV8560E uit een aantal geintegeerde apparaten.

Eerst en vooral een modem, die het signaal van de coax-kabel doorgeeft aan de interne router. Deze router is vervolgens gekoppeld aan een ingebouwde switch, welke 4 externe poorten aanbiedt.

 

Voor dit netwerk is de CV8560E de DHCP server. Alle aangesloten apparaten dienen zich als client te gedragen (of voorzien te zijn van een vast IP adres). Geen andere DHCP servers zijn toegestaan op dit net.

Je Orbi dient zich dus ook als client te gedragen op dit netwerk. Je sluit de WAN aansluiting van de Orbi op dit netwerk aan.

 

De Orbi mag enkel zich als server gedragen op het achterliggende LAN, en dient daar dan een ander IP subnet aan te bieden, bijvoorbeeld 192.168.11.0 / 24. Anders ontstaan er conflciten, zoals je die beschreven hebt. De twee netwerken dien fysiek gescheiden te worden, eventueel door verschillende switches te gebruiken, om gebruik te maken van VLAN's.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

zal het eens testen bij mijn vader 

HGW

> STB AD 2200

....

....

Router 

> STB AD 210

 

heeft een stb of 4 en meerdere routers/switches dus ideaal om te testen, alles is intractief 

 

 

voor die cv8560e

gebruik je de bridging krijgt de router/firewall een publiek IPv4, de andere 3 poorten is voor 192.IP 

 

met EMTA is het nog wat anders, er wordt wat geactiveerd tijdens opstarten (was iets geregeld door dhcp) en direct na opstart terug gedeactiveerd (niet zichtbaar voor gebruikers) 

zou het moeten opzoeken

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

nog iets 😛 

 

kon vroeger via mijn Playstation 3 in tijd opnames afspelen die op de digicorder staan (afspelen via ps3)

0 Likes
Ex-Netweter
 

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Je kon alle opnames zien (de lijst), maar alleen kijken naar de opnames van een niet-versleutelde zender ...

0 Likes
Ex-Netweter
 

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@StefaanH  schreef:

@Cru 

Wat ik me afvraag bij uw redenering: waarom zouden de digicorders hun opnames delen via het in-home adres? De TV's staan uiteindelijk toch ook niet in het in-home netwerk? Ik spreek dan wel van klassieke TV, niet van Smart TV. Om met een digicorder te werken heb je geen Smart TV nodig.

 

Buiten de DLNA toepassingen is het toch voor niks nodig dat de digicorders in het in-home netwerk staan. 


Eigenlijk een beetje een steriele discussie of dit nu via het IN-HOME adres gebeurt of via het 10.x.x.x adres ...

Ik zie het zo:

 

In het geval van een E-MTA modem:

  • hier staan beide digicorders rechtsreeks op de modem, met andere woorden via een switch.
  • beide digicorders (voorwaarde: ze zijn geactiveerd in het Telenet systeem) hebben van de Telenet servers een (intern) IP gekregen in hetzelfde subnet, ik veronderstel 10.0.0.0/8 (255.0.0.0). 
  • volgens de logische regels van TCP/IP zal de communicatie tussen deze 2 toestellen via de switch gebeuren (er is geen enkele reden om aan te nemen dat al dit verkeer via Telenet servers zou plaatsvinden).

Net zoals op jouw lokaal netwerk: communicatie tussen 2 toestellen op een switch (vb tussen NAS en PC) gebeurt via de switch en gaat niet heen en terug via de router.

 

@StefaanH zou dit eens kunnen testen: een opname bekijken van de andere digicorder en dan de stekker van de modem naar de switch uittrekken. Volgens mij zal dat blijven werken (zolang beide digicorders hun 10.x.x.x adres behouden, dat is afhankelijk van de lease time).

 

In het geval van een HGW (E-router)

  • beide digicorders krijgen 2 IP adressen: een "IN-HOME" adres van de lokale LAN (192.168.x.x) en een 10.x.x.x IP adres (zoals hoger uitgelegd)
  • de 2 IP adressen van beide digicorders liggen dus ook in dezelfde 2 subnetten (resp 192.168.x.0/24 en 10.0.0.0/8). Zz "zien" mekaar dus via 2 wegen
  • volgens de regels van TCP/IP zal de communicatie tussen deze 2 toestellen via de weg met de hoogste prioriteit. Volgens bovenstaande post van @Cru heeft de route via het IN-HOME adres dus een hogere prioriteit gekregen.

Vergelijk het met een Laptop die zowel via een LAN kabel als via WiFi verbonden is met je router. Je hebt dus 2 "routes" naar het internet: welke gebruikt wordt wordt bepaald door de prioriteit (in Windows gemakkelijk zelf in te stellen).

 

Er is dus geen tegenstrijdigheid tussen de bewering van @Cru  en @StefaanH 

my 2 cents 🙂

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@Ex-Netweter 

 

snap ook uw redenering, t'is van mijn kant niet de bedoeling om een discussie op te starten, geef enkel mee waar wij op moeten letten on the field

 

heb meerdere antwoorden gezien op topics van je, kan mij er steeds in vinden (bvb over provisioning, MAC adressen, discussie mac of ip passthrough... zijn niet de simpelste onderwerpen)

 

zelfde voor @StefaanH kennis van zaken en verdedigt zijn eigen ervaring

 

over die ps3 reactie: kon de meeste wel bekijken, had in tijd geen opnames van FTA zenders (als je het zo bedoeld > versleuteld of niet)

online gelezen dat het met een ps4 dan terug niet lukt 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@Ex-Netweter 

 

Ik zal dat eens uittesten en ik laat hier iets weten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Kleine (onbelangrijke) opmerking en vraag: op @Wimmme's AD2200 digicorder foto staan 2 IPv4 adressen en maar 1 netmask: 255.255.128.0 (i.e. /17). Ik neem aan dat die /17 voor het 10.b.128.0 subnet is (i.e. een subnet van 10.0.0.0/8) ?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Ex-Netweter
 

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@NofanTasi 

Het netmask 255.255.128.0 slaat inderdaad op het 10.x.x.x IP adres voor interactiviteit.

In mijn vorige post moet je dus 10.0.0.0/8 vervangen door 10.201.128.0/17 (255.255.128.0). Dit zijn de adressen 10.201.128.2 tot en met 10.201.255.254 [voor wat betreft het voorbeeld van @Wimmme ].

 

Maar de essentie van mijn post blijft dezelfde: 2 digicorders die op dezelfde e-MTA modem staan (via een switch) zullen beide een IP adres krijgen in hetzelfde subnet (vb: 10.201.128.0/17), en dus (volgens mij) met mekaar communiceren via de switch (en niet via de TN servers).

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@Ex-Netweter 

 

Er werd mij gevraagd om een testje te doen:

 

@StefaanH zou dit eens kunnen testen: een opname bekijken van de andere digicorder en dan de stekker van de modem naar de switch uittrekken. Volgens mij zal dat blijven werken (zolang beide digicorders hun 10.x.x.x adres behouden, dat is afhankelijk van de lease time).

 

Wel, ik heb dat testje gedaan. In de living een opname van de digicorder boven gestart. Dan de UTP kabel van de modem naar de switch uitgetrokken.

 

Resultaat: de weergave beneden bevroor onmiddellijk.

 

Besluit: de communicatie tussen twee digicorders in hetzelfde netwerk (met een modem-only, dus geen in-home IP adres) loopt dus niet via de switch maar wel degelijk via het 10. netwerk

 

Kan iemand met een HGW en twee digicorders dezelfde test eens doen om te zien of de communicatie daar via het in-home adres verloopt?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@StefaanH  schreef:

@Ex-Netweter 

 

Besluit: de communicatie tussen twee digicorders in hetzelfde netwerk (met een modem-only, dus geen in-home IP adres) loopt dus niet via de switch maar wel degelijk via het 10. netwerk


Misschien zitten ze op verschillende 10.b.128.0/17 subnets? Ken je hun adres en netmask? Of, indien op hetzelfde subnet, misschien is er permanent controle contact met Telenet nodig?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@StefaanH  Eigenlijk nutteloos die test op die manier. Als je uw kabel uit de switch trekt verlies je onmiddelijk uw IP adres want dit wordt op een of andere manier toegekend via DHCP. En wat heb je nodig voor communicatie tussen 2 toestellen? Juist 2 IPadressen in hetzelfde subnet. Met dezelfde gateway. Je kan dit eigenlijk niet testen want je zou de digicorders een fixed IP moeten geven. Maar sowieso als je geen in Home IPadres krijgt en je hebt een modem only en je kan opnames bekijken van de een naar de ander met IP 10.x.x.x dan weet je dat je geen in home adres nodig hebt. En de communicatie zal de kortste weg volgen namelijk via de switch.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes