Beantwoorden
netyx
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Modem-only opstelling aanvragen

Dag iedereen,

 

Ik had reeds een vraag gesteld aan de klantendienst maar kreeg daar iemand aan de telefoon die niet begreep wat ik bedoelde.

 

Wij zijn aan het bouwen en zullen in onze nieuwbouw ook Telenet nemen. We willen geen Home Gateway en voorzien onze eigen router. De persoon aan de telefoon beweerde dat ik dan alleen maar internet zou kunnen nemen. Dat leek me al vreemd want ik weet dat er hier mensen dezelfde setup hebben. Hoe hebben jullie dit gedaan gekregen van Telenet en/of hoe hebben jullie iemand vast gekregen die begreep waar het technisch over gaat?

 

Zijn er mensen die ook telefonie hebben met een modem-only opstelling? Hoe ziet jullie opstelling er uit?

 

Groetjes!

Tags (1)
0 Likes
21 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only opstelling aanvragen

@netyx 

Ik heb een opstelling met modem-only en eigen router. Ik heb dit reeds meer dan 10 jaar zo. Ik heb het destijds gewoon gevraagd om mijn HGW om te ruilen voor een modem-only. Dat was toen geen probleem.

 

Het zou ook nu geen probleem mogen zijn. Onlangs nog heeft een Netweter het gevraagd en gekregen.

Men kan u ook de moderne 3.1 combo (die noemen ze geen HGW) voorstellen, die heeft een MAC passthrough. Daar zouden echter nog problemen zijn met IPv6. De echte modem-only is met een eigen router nog steeds de beste keuze. Mijn persoonlijke mening uiteraard.

 

Wat telefonie betreft moet ik helaas ontkennend antwoorden, in die zin dat ik al 17 jaar geen vaste telefoon meer heb.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

Modem-only opstelling aanvragen

Een CV7160E modem only met telefonie op de modem werkt prima.

Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Modem-only opstelling aanvragen

@netyx 

 

Dit zou geen enkel probleem mogen zijn. Je kan met een modem only gewoon alle diensten nemen. Modem only heeft ook gewoon zoals alle andere modems 2 uitgangen voor telefoon. Het enige wat niet kan is de nieuwe TV box in combinatie met een modem only. Een gewone digicorder is hiermee geen enkel probleem, deze mag dan wel niet achter je eigen router zitten. 

 

Als je wel graag een TV box zou hebben kan je zoals Stefaan zegt altijd de 3.1 modem zonder wifi in nemen, daar kan je mac bridging toepassen zo dat eigen router niet achter de HGW zit.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem-only opstelling aanvragen

@netyx  Eigenlijk is het nog niet aan de orde. Bij een nieuwbouw moet je enkel zorgen dat de dropkabel, die je zelf moet aanschaffen, toekomt in de technische ruimte waar jij het wil en op uw eigendom 60 cm onder de grond zit en lang genoeg is om eventueel het stukje openbare weg te overbruggen tot aan het dichtsbijzijnde aansluitpunt. Paal, grijs bakje, gevelaansluiting.

In de technische ruimte wordt de NIU en de modem of modem/router geplaatst. Vanuit de technische ruimte voorzie jij coax kabels (waar je TV wil) en UTP kabels naar overal in het huis waar je internet, interactieve TV, of een Wifi aansluitpunt, of een IP-camera, slimme deurbel, slimme frigo, diepvries, verwarmingsinstallatie, zonnepaneleninrichting enz. wil hebben.

Moet de aansluiting gebeuren aan de andere kant van de straat zodat ondergraving nodig is, maak dan zeker een afspraak 2 tot 3 maanden op voorhand. Dus nu als je er eind juni, begin juli wil inkomen. Er wordt in dit geval eerst een afspraak gemaakt voor de aansluiting en dan pas eentje voor de indiensstelling ( 2 aparte techniekers).

Als jij alle voorzieningen hebt getroffen kan je perfect vragen voor een modem only, modem met bridgefunctie of modem/router. Dat is dus de laatste van je zorgen.

Een vast telefoon aansluiting kan ook met dezelfde UTP kabels. Voorzie er dus genoeg en label ze zoals het hoort. Duid ze aan met nummering op een kopie van je grondplan.

En als je een voortuin met oprit hebt. Zorg voor een aantal buizen die tot in de technische ruimte komen en die uitkomen in een technische put, met een aantal openingen die je eventueel volspuit met PU-schuim, aan de straatkant. Je weet nooit dat het nuttig is als je later eventueel een glasvezel aansluiting wil.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Modem-only opstelling aanvragen

Telenet installeert/levert GEEN modem-only's meer.

Wat je wel kan vragen is een CV8560E.

 

Dit is een homegateway zonder WIFI. Je kan 1 toestel aansluiten wat een publiek IP krijgt, mits het ingeven van het MAC-adres op "Mijn Telenet". Dis is dus het externe adres van je eigen router.

De CV8560E heeft 4 UTP poorten. Het maakt niet uit welke poort je gebruikt voor je eigen router.

Alle andere toestellen krijgen een privé adres en worden genat door de Telenet router. Ik gebruik deze om de TV-Boxen aan te sluiten.

 

Een overzicht van de huidige Telenet toestellen: https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-mijn-telenet-modem/

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only opstelling aanvragen

@Steven-E 

 

Waar heb je dat gehaald dat Telenet geen modem-only meer levert? Dat is gloednieuw dan, want een andere Netweter met dezelfde voornaam als ik heeft er deze week nog eentje gekregen ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
stefke001
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Modem-only opstelling aanvragen

Ik heb begin van de week nog een CV7160E opgehaald ...

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only opstelling aanvragen


@stefke001  schreef:

Ik heb begin van de week nog een CV7160E opgehaald ...


Het is inderdaad op u dat ik doelde in mijn vorige antwoord 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Modem-only opstelling aanvragen

Ok, dan heb ik voor mijn beurt gesproken blijkbaar. De info kwam van de Telenet technieker die vorige maand de modem is komen vervangen.

Excuses.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only opstelling aanvragen

@Steven-E 

Geen probleem hoor. Maar daarom is het misschien nuttig wanneer je een "weetje" plaatst, van er dan bij te zetten waar je het vandaan gehaald hebt. Maakt dikwijls veel duidelijk en vermijdt onnodige vragen.

 

Kleine tip, voor iedereen trouwens 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Modem-only opstelling aanvragen

Zal ik doen 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
netyx
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Modem-only opstelling aanvragen

Bedankt voor alle antwoorden iedereen! Ziet er naar uit dat het geen probleem mag wezen 🙂

a167314
Freshman Meerweter
Berichten: 54
WOW, overzichtelijk! π-DAY! Alles op zijn plek! Star Wars Day

Modem-only opstelling aanvragen

Dus je moet geen extra port forwarding doen?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Modem-only opstelling aanvragen

Uiteindelijk is gebleken dat ik toch gelijk had toen ik beweerde dat er geen nieuwe modem only’s meer geïnstalleerd werden 😉

 


@a167314  schreef:

Dus je moet geen extra port forwarding doen?


Enkel op je eigen router.

Op de Telenet modem kan dit niet, want een modem only heeft geen router ingebouwd.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.