24766
netweters
|
152532
antwoorden
|
20716
vragen
|
Hallo,
Ik zit al een hele tijd met internet dat even wegvalt en na een minuutje terug hersteld.
Al meerdere malen contact gehad met Telenet, die nu enkele pods opsturen in plaats van de access point die ik nu heb (waar het probleem waarschijnlijk in zit)
Nu ben ik wat aan het lezen geweest en wordt aangeraden om ook een pod in de kelder te hangen als de modem daar staat.
En toen bedacht ik mij, kan ik de modem niet boven zetten?
Er is een coax kabel die van de versterker naar een coaxwandcontact loopt in de living, zou ik daar een simpel coax verdeelblokje in kunnen pluggen en daarvan 1 kabel naar de digicorder en 1 kabel naar de modem kunnen plaatsen?
bij voorbaat dank
Guy
Titel gewijzigd door Philippe (mod) | Vorige titel: vraag over coax bekabeling in huis
Je kan de modem centraal in huis zetten
Maar de kabel moet je verlengen vanuit de kelder de aansluiting die in de modem zat
Verleng je met f connector koppelstuk en dan een f connector coax kabel
De lengte dat je nodig hebt dat is de beste oplossing
Als je later een probleem dan hang je de modem terug in de kelder om te testen
@guyver1 schreef:Nu ben ik wat aan het lezen geweest en wordt aangeraden om ook een pod in de kelder te hangen als de modem daar staat.
Welke modem heb je?
Als particulier zou dat F@ST3896LG-TN (of F@ST5685LGB-TN voor fiber klanten) moeten zijn. Die hebben een ingebouwd basistation, het heeft dus geen nut om de eerste pod vlak naast de modem te plaatsen. Deze moet uiteraard wel binnen bereik staan.
Als Business klant kan je wel pods bekomen met een andere modem, dan moet de eerste pod via een ethernet kabel verbonden worden aan de modem. Hoeft ook weer niet perse naast de modem maar dat is voor de meesten wel een logische keuze.
@guyver1 Je kan inderdaad de Coax kabel zelf verlengen maar in principe is dit niet nodig.
Hou trouwens rekening met de volgende regels bij het verlengen van je coax :
0-30 m
Telenet INTERKABEL PE 6
7 mm glad zwart
31-50 m
Telenet INTERKABEL PE 11
10 mm glad zwart
51-80 m
Telenet INTERKABEL PE 14
14 mm gegolfd zwart
Je kan nadat je de verlenging hebt uitgevoerd een splitter gebruiken met de volgende eigenschappen :
Die splitters zouden goedgekeurd zijn door Telenet.
Is er anders geen mogelijkheid om een UTP kabel te trekken naar de living ?
Daar kan je dan een access point ophangen zodat je in je living de volledige internetsnelheid hebt.
Je kan ook kiezen om een Wifi mesh op te zetten met een bekabelde backhaul. Dit is handig als je meerdere wifi punten wil gebruiken.
Wat betreft die digirecorder, die kan je vervangen door een TV Box IP. Daarvoor heb je geen coax meer nodig.
Een andere oplossing is om een Google streamer aan te kopen waarop je al de streaming apps kan installeren , zo ook de Telenet TV ap.
Ik werk al jaren op die manier en dit werkt perfect 😀
Zoals je ziet, er zijn mogelijkheden genoeg 😊
@kristofDW schreef:@guyver1 Je kan inderdaad de Coax kabel zelf verlengen maar in principe is dit niet nodig.
Je kan nadat je de verlenging hebt uitgevoerd een splitter gebruiken met de volgende eigenschappen :
- Demping: 6.5 dB
- Impendantie: 75
Die splitters zouden goedgekeurd zijn door Telenet.
De originele vraag van de topic starter was om de bestaande coax die nu gebruikt wordt voor de digicorder (via een TV wandcontactdoos), te gebruiken om de modem te verplaatsen en beide aan te sluiten via een "coax verdeelblokje" ...
Dat is absoluut niet mogelijk en ook verboden:
De enige mogelijkheid om de modem te verplaatsten is:
Gezien Telenet nu intenstief bezig is met digicorders te vervangen door de TV Box IP, zal je toch vroeg of laat de digicorder moeten inruilen.
Er is geen plaats om een extra coax te leggen, nu loopt er een coax van de kelder naar een wandcontact, hier zou ik wel terug een f connector opzetten maar dan heb ik geen aansluiting meer voor de digibox
ik denk dat dit mijn modem is ch7465lg-tn
de nummers die jij geeft zie ik er niet direct op staan
Nu is de installatie zo dat er een access point die met een utp aangesloten is op de modem in de living staat (gehuurd bij telenet)
Maar deze is nu deffect en worden niet meer uitgegeven door telenet. daarom hebben ze nu pods opgestuurd (nog onderweg)
Ik heb al zo een tv box ip (voor mij een digicorder 🙂 ) maar daar is ook een coax kabel op aangesloten?
@guyver1 schreef:Ik heb al zo een tv box ip (voor mij een digicorder 🙂 ) maar daar is ook een coax kabel op aangesloten?
Nee dat kan niet een TV-box IP heeft geen coax aansluiting.
Je hebt dan een Digibox, Digicorder, TV-box v1 of een TV-box v2.
@guyver1 schreef:ik denk dat dit mijn modem is ch7465lg-tn
de nummers die jij geeft zie ik er niet direct op staan
Als jij particuliere klant bent dan zal dat een probleem vormen. Normaal mag men geen pods uitgeven aan klanten met deze modem (tenzij dit recent gewijigd is @Moderator ?). Als je business klant bent is het wel mogelijk.
@guyver1 schreef:Nu is de installatie zo dat er een access point die met een utp aangesloten is op de modem in de living staat (gehuurd bij telenet)
Maar deze is nu deffect en worden niet meer uitgegeven door telenet. daarom hebben ze nu pods opgestuurd (nog onderweg)
Dan lijkt het mij makkelijker om de Pod op de plaats van het access point te zetten en deze met de UTP kabel van het Access Point te verbinden.
Uiteraard kan je de modem verplaatsen en de bekabeling aanpassen, maar dat lijkt me wat veel gedoe.
Wat ze willen zeggen
Nu vertrekt uit de kelder van je nui (zwart bakje kabels ) een coax kabel naar je tv
Je zou de kabel kunnen gebruiken voor de modem op voorwaarde dat je een ip box ( werkt enkel via internet ) neemt in de plaats van de digicorder
Dan sluit je de tv coax kabel op de modem uitgang een andere poort op voorwaarde dat er geen stopcontact ( bakje in de muur ) van de coax kabel is
De coax kabel in de living die uit de muur komt moet zonder muuraansluiting met een f connector aangesloten worden aan de modem
Allen,
Bedankt voor de vele antwoorden.
Ik heb pas mijn pods en een nieuwe modem ontvangen.
Tot mijn verrassing was er ook een access point bij, waarvan gezegd werd dat deze niet meer verkrijgbaar was.
Ik heb de nieuwe modem (360) geplaatst en de access point vervangen door de nieuwe en voorlopig lijkt alles opgelost.
De pods gebruiik ik momenteel niet, die ga ik dus waarschijnlijk retour sturen.
Met vriendelijke groet
Guy