Beantwoorden
stefanu
Freshman Meerweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! Alles op zijn plek! On a roll...

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Blijkbaar komt Telenet dit najaar met een nieuwe docsis 3.1 modem, ook met optie zonder wifi! Een oplossing voor diegenen die nu een emta modem only hebben?

0 Likes
126 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Ja klopt, dat had je toch kunnen weten? Is hier meermaals aan bod gekomen, zelfs in deze thread. Het is voorlopig een homegateway zonder wifi. De wan poort is voor binnenkort en dan zijn al je bekommernissen verleden tijd.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Inderdaad ... dit is hier al meerdere keren aan bod gekomen. 

De bridge-mode zal eerder voor 2020 zijn.

0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Ik heb daarnet een berichtje mogen ontvangen van de klantendienst dat de bridge-modus er zou komen in december, laat ons hopen... dat zou een mooi eindejaarcadeau zijn.

 

@Suzy 

Kan jij dit bevestigen?

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@Kopernikus Ik heb dit ook horen vallen, maar officieel bevestigen durf ik het nog niet. Soms kunnen zo’n zaken nog last minute wijzigen. Ik hoop alvast met jullie mee voor december en hou vinger aan de pols voor een concrete datum. 

Maak jullie liever heel blij, dan dat ik jullie moet teleurstellen. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Sinterklaas of de Kerstman? Er zijn geen stoute Telenetklanten meer. Dus hopelijk komt ie. Ik ga toch maar eens die modem halen. Ik heb speedboost, de technieker is moeten langskomen en toch heb ik die modem niet gekregen. En ik haal maar 800 Mbps down.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Er is begin december nog een IT release dan zou de bridge-mode de volgende stap zijn.

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi


@igvfer  schreef:

Sinterklaas of de Kerstman? Er zijn geen stoute Telenetklanten meer.

 


 

Dat durf ik toch te betwijfelen 👼


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi


@Wheng  schreef:

@igvfer  schreef:

Sinterklaas of de Kerstman? Er zijn geen stoute Telenetklanten meer.

 


 

Dat durf ik toch te betwijfelen 👼


Zeg je dat als Zwarte Piet (cfr. jouw avatar)?

Ex-Netweter
 

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Wie heeft hier het gerucht verspreid dat de WAN poort (die momenteel gedeactiveerd is) iets te maken heeft met de (toekomstige) bridge mode?

Tenzij hier iemand concrete inside info heeft, dat Telenet bezig is om een Firmware te ontwikkelen waardoor de WAN poort omgevormd zal worden naar een bridge functie?

 

Maar in feite zijn "WAN poort" en "bridge functie" 2 totaal verschillende dingen:

 

1) De oorspronkelijke bedoeling van een WAN poort op de CV8560E is voor back-up doeleinden (om er bijvoorbeeld een VDSL2 modem of LTE modem aan te hangen), voor het geval Telenet uitvalt.

Dan krijg je een "Dual WAN" router (internet 1 via de kabel, internet 2 via de WAN poort).

 

2) Een bridge functie is eigenlijk het uitzetten van de router functie. Hiermee krijg je op de LAN poorten een "bridge" waardoor je één (of meerdere) publieke IP adressen krijgt op een aangesloten toestel (meestal een eigen router).

 

Er wordt hier soms de vergelijking gemaakt met Nederland/Duitsland, waar je al jaren een "bridge" functie kan activeren.

Wel, bij "Kabel Deutschland" kan de klant zijn HGW in bridge mode zetten. Hierdoor wordt de WiFi en de router gedeactiveerd, en kan je op de één van de LAN poorten je eigen router aansluiten. Deze HGW heeft niet eens een WAN poort, maar toch een bridge mode 😊.

 

Ik beweer natuurlijk niet, dat het niet mogelijk is (mits een Firmware aanpassing) dat Telenet de WAN poort her bestemt als "bridge" poort, maar ik zou daar niet zomaar vanuit gaan...

 

Iemand die inside info heeft mag mij gerust tegenspreken (heel graag zelfs 😉).

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Ik ben er misschien verkeerdelijk van uit gegaan dat de WAN poort voor bridging zal gebruikt worden.

Maar het feit dat dde CV8560E (E-Router) bridging zal ondersteunen heeft @Suzy hier aangekondigd.  Dus dacht ik, die zal dan wel de WAN poort gaan gebruiken.

We zullen zien, als ik verkeerd ben: 1000x excuses 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Ooit, een hele tijd geleden is er van Telenet uit de vraag gekomen naar een aantal leden van "De netweters" mocht er een nieuw modem komen naar wat de voorkeur zou uitgaan. Daar is uitgekomen dat een modem/router waarbij 1 of meer poortjes in bridgemodus kunnen gezet worden, de voor keur zou genieten.

Het is dus een modem/router geworden waar 1 vast poortje in bridge modus staat. Je kan dus niet zelf kiezen welk poortje. Dit is misschien gedaan om moeilijkheden met klanten te vermijden.

Op een standaard router is er een WAN poort. Dat is een aanwijzing dat je dat poortje moet verbinden naar het publieke netwerk. Bij professionele routers kan je meerdere poortjes installeren en daar kies je zelf welk poortje met het publieke IP adres moet verbonden worden.

Waarom zet Telenet daar nu WAN op? Juist om dezelfde reden, om aan te duiden dat dit de poort is naar het publieke netwerk, wat het internet ten slotte is. Het is net alsof ze op een modem only WAN zouden zetten.

Bezie het zo: Op de Telenet e-modem is WAN de uitgang naar het internet en op je eigen router is WAN de ingang van het internet.

Het zal er gewoon op uitkomen dat wat je ook op die uitgang zult aansluiten, dit een publiek IP adres gaat krijgen.

De vraag blijft of je, als je er een switch aanhangt met x poortjes of je dan op elk poortje een publiek IP adres gaat krijgen. Of in welke mate ze de publieke IP adressen gaan beperken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@Ex-Netweter  Ik weet niet waar je de informatie haalt dat de WAN poort initieel bedoelt is om een VDSL modem/router er aan te hangen als backup. Ik weet wel dat Telenet dergelijke businessabonnementen verkoopt maar dit is wel met een apart toestelletje die na de modem only en de xDSL modem geplaatst wordt en voor de eigen router. Dit toestel zet standaard de Telenet modem open en als er daar geen signaal meer op komt schakelt die automatisch naar de xDSL lijn. De concurentie gebruikt daarvoor iets gelijkaardigs maar dan met xDSL en 3G of 4G (Mobiel). O.a. in gebruik bij apothekers.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@igvfer 

Waarom zet Telenet daar nu WAN op? Juist om dezelfde reden, om aan te duiden dat dit de poort is naar het publieke netwerk, wat het internet ten slotte is.

 

Heb jij deze info van Telenet, of is dat jouw interpretatie?

 

Denk je nu echt dat Telenet daar het woordje "WAN" op gezet heeft?

De CV8560 is een standaard Compal (cbn) Docsis 3.1 eMTA zoals er wellicht al miljoenen verkocht zijn wereldwijd, en heeft een "2nd WAN GIGA port as WAN failover" 

 

Dat Telenet die poort zou kunnen gebruiken als "bridge poort" is wel mogelijk, maar jouw uitleg dat het woordje "WAN" er door Telenet op gezet is met als betekenis "poort naar het Internet" vind ik wel grappig 😊

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi


@Ex-Netweter  schreef:

@igvfer 

Waarom zet Telenet daar nu WAN op? Juist om dezelfde reden, om aan te duiden dat dit de poort is naar het publieke netwerk, wat het internet ten slotte is.

 

Heb jij deze info van Telenet, of is dat jouw interpretatie?

 

Denk je nu echt dat Telenet daar het woordje "WAN" op gezet heeft?

De CV8560 is een standaard Compal (cbn) Docsis 3.1 eMTA zoals er wellicht al miljoenen verkocht zijn wereldwijd, en heeft een "2nd WAN GIGA port as WAN failover" 

 

Dat Telenet die poort zou kunnen gebruiken als "bridge poort" is wel mogelijk, maar jouw uitleg dat het woordje "WAN" er door Telenet op gezet is met als betekenis "poort naar het Internet" vind ik wel grappig 😊


Ik bedoel niet letterlijk dat Telenet dat erop heeft gezet. Telenet koopt zijn modem/routers bij leveranciers/fabrikanten zoals CBN, Netgear, Arris enz. en ze zullen gekeken hebben naar een toestel waarbij ze aanpassingen konden doen naar hun eigen noden, net zoals ze de andere toestellen aangepast hebben naar hun eigen situatie. Dit toestel zal het dichtst aanleunen bij wat ze willen bereiken. En nu zijn ze bezig, denk ik, met de software aan te passen voor gebruik via "Mijn.telenet". En ik denk niet dat we gaan kunnen kiezen welk poortje er als rechtstreekse connectie komt naar het internet. Wat hopelijk, misschien, wel zal kunnen dat er een connectie komt op een of andere manier tussen het netwerk waarop je TVboxen zitten en je eigen netwerk via je eigen router. Hoe? Daar heb ik geen idee van.

Ik zie dat in situaties als volgt. Ingang huis, en maar 1 kabel naar bijvoorbeeld living of tuinhuis en ik wil daar en mijn TVbox (via HGW) en mijn TV op aansluiten, maar mijn TV wel op mijn eigen router. Is dat mogelijk? Geen flauw idee.

Toen Telenet een aantal jaren terug met zijn back up oplossingen kwam voor bedrijven was dat met een toestel van een firma uit het Ieperse dacht ik. Of dit nog zo is weet ik niet.

Al met al, we gaan terug leuke tijden tegemoet met allerlei vragen en oplossingen. Ik kijk er al naar uit om te experimenteren.

En  terloops, zelfs als het bedoeld is zoals in uw uitleg voldoet het woordje WAN nog altijd als betekenis van toegang tot het internet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Veel onnodige veronderstellingen en discussies over wie er WAN heeft opgezet of niet.

De vraag is wanneer de bridge modus gaat komen.